Patrijs Geplaatst: 8 november 2018 Geplaatst: 8 november 2018 Vandaag weer mooi weer, Gelijk het gebroken ruitje vervangen. Was er wel even mee bezig. Er was framboos komen groeien, die moest eerst weg. Daarna mijn laatste reserve ruit gepakt die precies paste. Hardhouten latjes en profieltjes gezocht om de ruit op het hardhouten raam te plaatsen. alles vast gezet. Daarna de laatste twee eenruiters gewassen en op het kasje gelegd en nu is hij dicht. Nog twee ramen zaaien en laat dan de winter maar komen. De moestuin van Patrijs
Charly Geplaatst: 8 november 2018 Geplaatst: 8 november 2018 Sjonge. Goed bezig hoor Patrijs! Zou willen dat ik zo handig was. Maar goed. Je ken nie alles hebbe! Ik ga nu pas buiten spelen. Hele dag gepoetst (behhh) nu blinkt het huisje en is het de hoogste tijd voor het voorzaaien van mijn Aqua Dulce tuinbonen, verspenen van Appelvrouws wintersla en ook de winterspinazie heeft meer ruimte nodig. Andijvie en kolen nog wat mesten. En dan is t vast alweer donker! Gauw gauw dus nu, en idd niet vergeten te genieten van dat heerlijke najaarszonnetje. wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 8 november 2018 Geplaatst: 8 november 2018 Alle aardbeienbabys afgeknipt. Ik vond dat 8 nov de laatste verse aardbeiendag moest zijn. Er waren overigens maar 2 rode hoor, dus het is oook wel klaar met rijpen. Er zat nog wel veel bloesem en onrijpe aardbeien aan. Dat heb ik allemaal er maar af gehaald. Groene en regenboogsnijbiet geoogst. De groene was beduidend herfstiger dan de regenboog. Grappig om te zien. De regenboogsnijbiet heb ik vorig jaar ook de hele winter van kunnen eten. Ik denk dat dat met de groene niet gaat lukken. Was maar goed dat ik het heb geoogst, want vermoed dat het snel al niks meer is. De zaadjes van de regenboogsnijbiet die ik had uitgeschud, kwamen trouwens mooi naar boven gepiept! Mooie groente. Ik heb ook geschommeld met een lekker herfstzonnetje erbij. Morgen de schooltuin in. Het weekend nog gras maaien en dan doe ik niks meer tot 1-1. Of misschien nog een kasje opzetten....?!
Charly Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 Tot in nov aardbeien?! Heerlijk hoor, Mellie. Hier genieten we ook nog van de regenboogsnijbiet. Eerste jaar dat we em teelden. Maar meteen fan. En als ze me even iets te enthousiast groeit: de beesten zijn er ook dol op. Vandaag alvast wat bedden voorbereiden voor volgend jaar. Spitten en mesten. Poehpoeh. Zwaar werk. (Zet em op jongens!) (Oude foto, maar prima ter illustratie ) wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 Whahaha hard werken zeg Charly! In de schooltuin veel gesnoeid, gezaagd en gewied. Eigen tuin niets. Was gesloopt.
Patrijs Geplaatst: 9 november 2018 Geplaatst: 9 november 2018 Vandaag de artisjokken opgehokt, net als de tijm.Dahlia's gerooid.Alle ramen van de kas gehaald want er zou regen komen vannacht. Naar ik hoop de laatste kweek weggewerkt. Geoogst en gewied. De moestuin van Patrijs
angela († maart 2025) Geplaatst: 10 november 2018 Geplaatst: 10 november 2018 Extra afrastering aan de achterkant geplaatst. Bramen gesnoeidframbozen die ergens boven kwamen waar ze niet welkom zijn eruit gehaaldspinazie gepluktperzikboompje geplant pruimenboompje verwijderd
Mellie Geplaatst: 10 november 2018 Geplaatst: 10 november 2018 @Patrijs wat doe je als je artisjokken ophokt? Mijn artisjok staat weer in bloei. Alles raakt van de leg met dit lenteweer.
Patrijs Geplaatst: 10 november 2018 Geplaatst: 10 november 2018 Misschien ben je nog net op tijd om deze te oogsten. Ik had altijd veel artisjokken staan. 20 tot 25 planten. Na twee goede winters was ik alles kwijt aan de vorst. Je hebt drie opties: - Je gokt op een zachte winter en doet niet veel, hoogstens een beetje inpakken en daar wat aarde tegen. - Als je mooie grote planten hebt zoals jij kan je ze inpakken tegen de vorst. Ik deed dat door ze eerst op te binden met een krant met stro er om te binden, dan aspergeloof en als laatste maisstengels tegen de rijen planten te leggen. Zeker met wat sneeuw er op voldoende tot -10. Gebruik geen plastic (rot), karton of (open) glas kan wel. - Ik heb nu 5 planten over van wat ik in de lente gezaaid heb. Ze zijn door de droge zandgrond deze zomer niet zo groot. Ik heb ze er uit gespit en in grote potten in de kleine kas gezet. Ze kunnen daar in rust en bij vorst kan ik ze nog extra beschermen of binnen zetten. Als ze weer goed gaan groeien zet ik ze half mei buiten in de grond. Nadeel is dat je ze af en toe een klein beetje water moet geven en dat mieren in de potten kunnen gaan in het voorjaar. De moestuin van Patrijs
Goldfish Geplaatst: 11 november 2018 Geplaatst: 11 november 2018 Het eerste pond cranberries geoogst (ja had zeker 4 weken eerder al gekund) en verder nog Sint Maarten tomaten (kas ditmaal heb ook nog buiten oogst). Ook de Ananaskers doet het nog steeds goed evenals de Chayote… en dat op 11-11.
Patrijs Geplaatst: 11 november 2018 Geplaatst: 11 november 2018 Sint Maarten is toch vandaag? Niet zo vreemd dat ze nu oogst geven. Voor de bui zes kruiwagens mest gereden. Geoogst (palmkool en winterpostelein) en een stukje geschoffeld. De moestuin van Patrijs
Cupcakeje Geplaatst: 11 november 2018 Geplaatst: 11 november 2018 De dahlias uit de voortuin geoogst. Had er al een paar uitgehaald waarvan de planten niet meer netjes zijn. Nu de rest uit de voortuin alleen de dahlias op de volkstuin moeten er nog uit.
Patrijs Geplaatst: 13 november 2018 Geplaatst: 13 november 2018 Dahlia's op een droogrek drogen. Vandaag het kasje weer dicht gemaakt, het had genoeg geregend.Eerst nog wat gezaaid en geplant.Daarna van een paar grote plastic dakplaten een hoekje uit de wind gemaakt waar ik even bij kan komen zonder te veel f te koelen.Frambozen en Kaapse bessen geoogst en daarna de witlof uitgespit en te drogen gelegd. De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 14 november 2018 Geplaatst: 14 november 2018 Gisteren citroengras uit de volle grond in een pot op de patio gezet. Tegen beter weten in... we gaan het meemaken. Ik heb hem vandaag ingepakt in bubbeltjesplastic en de citroenverbena ook nog maar een extra laagje aangetrokken. Het schijnt flinknkoud te worden snachts van het weekend. Ook de artisjok maar geoogst. Toen ik hem wegsneed, zag ik een babybroertje eronder. toch dapper al die groeilust! Nog wat bij de artisjokken gemulcht, want vorig jaar is de helft van mijn artisjokken doodgevroren, terwijl ze er al 3 jaar stonden. Heel zuur.
Patrijs Geplaatst: 14 november 2018 Geplaatst: 14 november 2018 @ Mellie: : Ik vermoed dat alleen mulchen niet voldoende is als het echt gaat vriezen. Stro/ blad/ karton isoleert al een stuk beter.Hou ze droog en luchtig tegen de vorst en rot. Het lastige is dat als het eenmaal vriest je er weinig meer aan kan doen, behalve extra bescherming geven. De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 14 november 2018 Geplaatst: 14 november 2018 Vandaag twee vakken geschoffeld. Daarna de helft van het aspergeloof verwijderd. De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 14 november 2018 Geplaatst: 14 november 2018 @ Mellie: : Ik vermoed dat alleen mulchen niet voldoende is als het echt gaat vriezen. Stro/ blad/ karton isoleert al een stuk beter. Er ligt veel blad, taxussnoeisel en wat stro er omheen. Ik hoop dat het voldoende is. Ik bedenk me net dat ik aan de slootkant een artisjok helemaal ben vergeten...
Patrijs Geplaatst: 15 november 2018 Geplaatst: 15 november 2018 De laatste keer gras gemaaid, schat ik zo in. Twee vakken geschoffeld. Begonnen met de zonnebloemen en mais klein te hakken. Rucola geoogst. In het zonnetje gezeten en de nieuwe zaaigidsen naar de tuin gebracht. De moestuin van Patrijs
Jeanne heijmans Geplaatst: 15 november 2018 Geplaatst: 15 november 2018 Hier ook gras gemaaid, afrikaantjes uit de moestuin gehaald,kort geknipt en in de compost bak gedaan, verder wat geschoffeld maar nog niet klaar,morgen verder, het is nog lekker weer er voor.
Amrutten Geplaatst: 16 november 2018 Geplaatst: 16 november 2018 2 rozen, Golden Wings, gezet bij de pergola op de moestuin.Daar stond een druif, erfenis van vorige huurder. Plant verwijderd omdat de opbrengst nihil was.
Patrijs Geplaatst: 16 november 2018 Geplaatst: 16 november 2018 Snijbiet geoogst en de laatste vollegrond andijvie samen met wat waterige frambozen. Een klein stukje geschoffeld, maar helaas geen zon vandaag. Even in het kasje gekeken en gezien dat de kool aan het kiemen is. Ben benieuwd of het wat wordt. De moestuin van Patrijs
Goldfish Geplaatst: 17 november 2018 Geplaatst: 17 november 2018 Gisteren ongeveer 30 Kumquats en 20 Calamondins opgehaald bij Marktplaatsverkoper voor een mooie prijs en voorlopig in mijn serre gezet. Ik ga ze nog een keer verpotten, moet nog voeding aanschaffen, maar hoef met het huidige weer geen extra maatregelen te treffen, daar ze aardig wat vorst kunnen hebben. Toch heb ik gisteren ook nog een petroleumbrander gescoord voor het geval dat die Siberische beer op de weerkaarten hier ook in januari en februari komt rondhangen. Ik vind beide citrussen (Calamondin is een kruising tussen Kumquat en Mandarijn) vooral interessant omdat je deze eet met de schil erbij (mits deze onbespoten is!). In deze schil zitten juist allerlei gezonde stofjes. Het vruchtvlees van de Kumquat is aangenaam zurig als combinatie met de erg zoete schil, weet ik uit eigen ervaring. De Calamondin schijnt wat minder goed te smaken zo uit de hand en is meer geschikt voor marmelades etc. In het voorjaar zal ik een deel in de verkoop doen (bij interesse PM) of als ruilmiddel gebruiken, ik moet immers dan weer ruimte hebben voor tomaten. Overigens heb ik op de dag dat de Sint arriveert in Nederland nog steeds bloei in 3 tomatenstruiken (kas), bizar!
Patrijs Geplaatst: 17 november 2018 Geplaatst: 17 november 2018 Vanmorgen de laatste bieten van de vollegrond geoogst en ramen op de platte bak gelegd tegen de nachtvorst.Vanmiddag de witlof ingetafeld de de laatste N-Z spinazie geoogst van de vollegrond. De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 22 november 2018 Geplaatst: 22 november 2018 Sla geoogst en laatste knofjes in de grond gezet. Peperplanten in de muurkas water gegeven en nog een handvol geplukt. Viel me absoluut niet tegen! Blij dat ik ze toch in de kas heb gedaan. Flutding, maar werkt goed genoeg voor dergelijke zaken.
Patrijs Geplaatst: 22 november 2018 Geplaatst: 22 november 2018 Even naar de te snoeien bomen gekeken of daar voldoende dik hout in zit om me eens een keertje aan een paddenstoelen experiment te wagen. De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten