Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorige week een paar dagen achter elkaar bezig.

Op de moestuin was ik op "strafkamp", moest echt veel gebeuren en het was nu eindelijk koel genoeg om echt te werken.

Opnieuw de koolplantjes gepoot in het gatenplastic. Dit keer vooraf al de omgeving behandeld met Escargo en er gaas overheen gezet tegen eventuele aanvallen van boven.

Op het stuk ernaast serie slaplanten gepoot. Heb niet de hoop dat die er nu nog staan, maar wie weet.

De hele knoflookbak weer onkruidvrij gemaakt, net als de paden eromheen. Gesproeid met Bakingsodamengsel en wat as van mn vuurtjes op de grond gestrooid.

Nog geen roestverschijnselen kunnen ontdekken.

Aardbeiveld van vorig jaar bedekt met karton en groenafval en gedroogd gras dat van een andere bak komt die daarmee was afgedekt. Uit die laatste bak alle opkomende Wilgeroosje uitgetrokken.

Kruidenbak ontdaan van onkruid en overtallige muntwortelgroei.

Yakon, twee maal in kruidenbak gezet en tweemaal naast de sla.

Oude houten stokken/palen, nu te vergaan om nog te gebruiken, kleingeslagen op mn knieën en in de kar mee naar het huisje om daar opgefikt te kunnen worden.

Duizendknoopontmoedingsbeleid vervolgd.

Tussendoor tijdens het heen en weer lopen de grasranden langs de paden grof bijgeknipt.

Escargo gestooid waar nodig, The War is ON.

' s avonds met hoofdlamp op slakkenpatrouille, op mijn stuk zag ik zowaar niets maar bij mn buurvrouw (naast mn sla en kool) zaten de aardappelplantjes helemaal vol met slakken. Dus heb die maar allemaal bij haar weggeplukt voordat ze konden oversteken naar het lekkers op mijn stuk.

En het onvermijdelijke plantjes in grotere potjes proces weer vervolgd. Dit keer vooral bloemen.

Water gegeven aan iedereen die het nodig had.

En de buurman nog lekker meegeholpen met het slopen van het plafond in hun huisje... Yeahhhh.

Geplaatst: (aangepast)

Een rondje onkruid, wat planten in grotere potten gezet, andere planten uitgeplant (o.a. mijn 020-moesdag plantjes), een immense stapel met zakken potgrond verplaatst en vriendlief vele lieve woordjes toegefluisterd terwijl hij een hele grote tuinbak aan het maken was van resthout. Op de oprit was nog plek. En zo wordt mijn patchworkmoestuin ineens toch weer wat uitgebreid.

Verder, ook niet onbelangrijk, heb ik me ingesmeerd met zonnebrand factor 20, een zonnehoed opgezet en daarna, zo zie ik nu, ben ik alsnog heel hard verbrand.

aangepast door Gast

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

had ik een mooi resistent appeltje gescoord (Santana) zat er een heleboel wolluis in, pfff, afgeveegd en van spruzit voorzien

gras gemaaid, mag nu wel 2x pw

kolen beetje bijgemest, water gegeven aan van alles, het is hier gortdroog

bonen uitgeplant, nieuwe ronde sla, verrassingstomaatjes van een of ander project, ze wisten niet precies meer wat het waren

ennuh gewied natuurlijk

Geplaatst:

Ik heb gras gemaaid en ik heb drie courgettes geplant die er nog stonden thuis. Deze zien er niet zo goed uit maar ach, toch uitgeplant. Als het allemaal aanslaat heb ik drie courgette genovese, twee black beauty en een tondo de Nice. Ach ja, dat is een beetje overdreven, maar goed. Ik kan het weg geven.

Ik heb mais gezaaid, direct. Zag dat er dit jaar mais is gezaaid in het weiland er naast. Voor het eerst. Ben benieuwd wat dat gaat doen met de bestuiving van mijn suikermaïs. Misschien als ik zelf goed aan mijn planten ga schudden dat ze zichzelf goed bestuiven?

Een poging gedaan te spitten maar jeetje wat is de klei hard nu. Daar moeten nog bonen komen. Morgen nieuwe poging. Misschien na een onweersbui van de week dat de grond dan wat zachter is. Had ik dat stukje toch maar eerder gedaan, balen.

Geplaatst:

Ik was eens zo slim om suikermais en siermais te zetten, dat gaf kolven met af en toe een gekleurde korrel.

De afgelopen dagen niet veel anders gedaan dan oogsten en schoonhouden.

Een weekje weg geweest en ik dacht dat ik alles schoon had achter gelaten.

Ook de asperges opnieuw opgebermd, het zand begint uit elkaar te vallen....

Vandaag de tweede rij boontjes gelegd, de eerste staan mooi boven.

Geplaatst:

Vandaag nog een stuk gazon getopdressed met wat oude compost, ik denk dat ik het hier bij laat om te zien of die compost nog wel wat waard is of het gazon er juist op reageert.. en dan kan deze lente dat altijd nog een keer herhaald worden vlak voor zo'n natte week. Natte weken <3.

Ook het grootste deel van de opgekweekte weidemadeliefjes verplant. Ja, dat is vast raar.. maar de bodem hier is zo kak dat zelfs dat niet fatsoenlijk opkomt tussen het gras. En wat blijkt, zowat heel de tuin zit de grond vol mieren.. beide zwarte en rode, vooral op de kale plekken in het gras ..de veroorzakers! Hopelijk groeien de madeliefjes snel genoeg voor dat ze worden opgegeten door mieren of de konijnen.

Ook 24 opgekweekte tijmplantjes verplant tussen een stenenpartij die ik een tijdje geleden gelegd heb.

Daarnaast de grootste potten met wat groente en een appel, framboos en braam en nog wat gekkigheid er in, in orde gemaakt door de bamboestokken opnieuw te organiseren en alles nieuw op te binden.

had heel de dag het gevoel dat ik niet op schoot maar toch aardig wat gelukt.

Geplaatst:

Ik heb mais gezaaid, direct. Zag dat er dit jaar mais is gezaaid in het weiland er naast. Voor het eerst. Ben benieuwd wat dat gaat doen met de bestuiving van mijn suikermaïs. Misschien als ik zelf goed aan mijn planten ga schudden dat ze zichzelf goed bestuiven?

ja, mais is een van de weinige teelten die van smaak kunnen veranderen bij kruisbestuiving; als je het wilt kun je er zakjes omheen doen

1024px-2013.02-402-294a_Pearl_millet%2Cbreeding%2Cselfing_ICRISAT%2CPatancheru%28Hyderabad%2CAndhra_Pradesh%29%2CIN_wed20feb2013.jpg

Geplaatst:

Wat een bezig bijtjes hier allemaal

Mijn kleinere bescheiden lijstje:

- Diverse soorten basilicum gezaaid

- Bieslook en Red Ninja Bieslook gezaaid

- Koriander gezaaid

- Mijn verslijmde bonen opnieuw gezaaid

- Zonnebloemen in de grond gezet (gekregen)

- Maggieplant een vaste plek gegeven

- Heel heel erg veel onkruid verwijderd

Geplaatst:

Gisteren 2,5 meter sugar snaps uitgepoot, armed plantjes waren al 20cm hoog. Gelijk op de strookje kweekgras en straatgras verwijderd, emmertje vol. En nog mega veel te gaan. Vanavond maar eens bekijken of ik bonen kan zaaien en een paar meter grond los kan krijgen en omtoveren tot zaai grond.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

vandaag ik weet niet meer hoeveel gieters water gesjouwd en uit gesproeid over mijn boontjes aardbeien en pas geplante plantjes ! Dit is geen klacht hoor ik doe het omet ontzettend veel plezier . Met name moestuinieren vind ik toch leuker dan ik dacht, al vergt het wel wat denkwerk, ach je iedereeen wil het in een keer goed doen he ?

Geplaatst:

Rustig aan hoor, anders ga je alles dubbel zien.

Ook hier aan de gieter.

Wij hebben een handpomp en dat is hard werken.

Maar vandaag was een van de achterburen aan het sproeien met kraanwater.

Via een lekke koppeling lekte er water weg dat ik op kon vangen met een gieter.

Heel wat gieters uitgelopen!

Geplaatst:

Net 10 oude lange stokken gevonden en gelijk werk van gemaakt, kaal bed onkruid verwijderd, bijna 2 grote emmers vol en stokken geplaatst, en spekbonen gezaaid welke mijn vader vorig jaar over heeft gehouden en gedroogd. Stuk of 7 per stok gelegd.

Vorig jaar hele lekkere van mijn vader gehad, kijken of het ook lukt bij mij. Ras helaas onbekend maar gaat al een aantal jaar zo mee. Gelijk van onkruid veel paardebloem bladeren en kweekgrassprieten geknipt voor mulch. Vd week maar even aanvullen met kokos blokjes bodembedekker en liguster snoeisel

Ik zag dat ik bij reeds gezaaide sla etc weer flink aan de onkruidmanagement moet.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Gieteren en wieden, zoals iedereen lees ik.

Maar extra bijzonder was het lekker even genieten van het landje in een avondwandeling in de ondergaande zon. En jezelf dan weer zo’n bofkont vinden!

62bd7b92f1670ac5f07467bb0e973026.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

gister 40 gieters water gegeven, straks nog maar wat bij de aardbei en aardappels, gortdroog hier (wel fijn voor het buitenschilderwerk!)

wat gekregen tomaatjes geplant, nog wat zuurkoolkool, metertje naaldbonen

zonnecelventilatortjes maar weer in de kas gehangen, scheelt toch wat warmte

zondag gemaakte fotos van bloemenmeisjes uitgezocht op de laptop in de schaduw

P4200091b73251527141222.jpg

Geplaatst:

De tomaten opgebonden en de aubergine wegens ruimtegebrek uit de kas verbannen naar de kippenren.

Die weten dat wel te waarderen

Verder een en ander gesnoeid, water gegeven, en bonen en poi in de week gelegd.

En tijm en rozemarijn afgeknipt om te drogen.

Gister werd het hier nét geen 30 graden

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Resterende rozemarijn en tijm verplant en verplaatst naar de juiste plek, langs een nieuw pad op wat zanderige grond.

Een tweetal bernagie verplant naar de waterput, daar was een kale plek gekomen na het weghalen van brandnetel.

Een of ander klimmend onkruid bij de kleine Peer opbinden langs de stam want waarom ook niet..

..en de grote Peer wat hekwerk omheen gedaan en daaronder Oost-Indische Kers verplant, hopelijk begint ie goed te groeien en te klimmen langs die stam ook.

Zo'n 50 voorgekweekte weidemadelief verplant, de laatste eindelijk .

Leuk plekje gevonden voor een zonnebloemetje, bij een decoratief hek.

De grote Afrikanen 'Ground Control' verplant naar wat locaties waar ik denk dat ze strategisch slim zijn met de komst van de echte moestuin volgend jaar.

Ah en een tweetal korenbloemen die volgens mij op het randje nog niet dood waren verplant.. we shall see.

Geplaatst:
Is in de een-na-laatste foto dat niet rozemarijn in het midden?

Jazeker, dat is rozemarijn! Ik moet nog even kijken of het een vertakt bosje wordt (zoals bij lavendel / salie) of niet, anders denk ik maar wat meer zaaien volgend jaar

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

veel water gegeven, het zal straks wel gaan plensen hier

edit: geloof je toch niet: gaat alles boven en onderlangs Haarlem op buienradar

Geplaatst:

Hier was het ook vooral code gieterlopen .

Grondwaterpomp nog geprobeerd maar ook die lijkt geen grondwater te hebben om op te pompen.

Geplaatst:

@Robo en @laen herkenbaar!

Mijn ouders in Friesland en mijn zusje in Utrecht hebben enorm onweer gehad, wij in Hengelo 5 spetters en wat dreigend gerommel in de verte... Zeker met alles in emmers mag ik de meest dorstige plantjes dagelijks begieteren nu. Maar de basilicum is wel blij met dit weer, die gaat keihard!

En "code gieterlopen" die houden we erin

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

De prei die potlood dik was,gisteren eruit gehaald.vandaag in emmer water,compost en grond gezet in een emmer.

Vanavond gaten gemaakt,en de prei erin gezet,toen ging het regenen,dus kan het van lieverlee mooi dicht gaan.

Geplaatst:

Een kilo aardbeien geplukt, deels ingevroren en morgen wat ijsjes maken.

Gelijk mijn nieuwe hand hak uitgetest en lekker gewied, voelt goed, beetje mulch tussen de planten. Ook gezien dat mijn stok spekbonen aan het opkomen zijn, altijd fijn.

Onkruidmanager 1.0

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...