koolrabi Geplaatst: 8 februari 2018 Geplaatst: 8 februari 2018 @Mr Bean: ik heb een paar keer A+B voeding toegevoegd. Niet vaak, maar ik denk toch dat dat net teveel was voor een 3 maanden oude plant. Eerlijk gezegd dacht ik dat de plant voeding tekort kwam omdat hij al bijna 6 weken in dezelfde pot met potgrond stond. Moestuinpotgrond van DCM. Bepaalde voedingstoffen teveel dus, dat kan ook zo maar. Niet eerder mee gemaakt. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Mr bean Geplaatst: 9 februari 2018 Geplaatst: 9 februari 2018 @koolrabi kijk dan is dat het waarschijnlijk en weet je nu de oorzaak gelukkig niks ernstigs en makkelijk te verhelpen Quote
Mellie Geplaatst: 9 februari 2018 Geplaatst: 9 februari 2018 Hai, ik val even binnen. Ik heb weinig ervaring met pepers kweken, maar vooral met het eten ervan. Vorig jaar zelf getracht te kweken ipv mama aan te kijken voor zaailingen. Het valt bar tegen! Van de piementos de padron is helemaal niets opgekomen. Wat doe ik verkeerd? Ik heb nu een bakje met andere peperzaden in vermuciliet en 1 met potgrond. Dat gaat wel goed. Gewoon een gevalletje pech met de padron en -vorig jaar alle pepersoorten!- of moet ik het opkweken anders gaan aanpakken? Ik 'zaai' mijn peper en paprikazaden tussen vochtig keukenpapier/koffiefilter in een gripzakje dat op een warme plek gelegd wordt. Dit gaat mij veel beter af dan het direct zaaien in potjes op de vensterbank. Ik zou dat nog eens proberen als ik jou was. Jaaa, bedankt. Deno methode toch? Ik heb inderdaad een portie zojuist op de dinges gezet... in de tv kast een receiver van het een of het ander. Te veel elektronica in huis, je merkt het. @Ann123 ik heb het snel aangepast. Slim het niet dubbel te vouwen. Quote
Cees Tabak Geplaatst: 9 februari 2018 Geplaatst: 9 februari 2018 Naast alle overblijvers, komen de eerste paprika's en pepers al weer op. Van allen heb ik wel een beeld. Maar kan iemand mij vertellen hoe groot de Alma paprika wordt? En: pepers kweek ik in oude autobanden. Worden lekker heet en de luchtvochtigheid blijft op peil doordat er water in de band blijft zitten.Neem aan dat voor de (Alma) paprika hetzelfde geldt? groetjes Cees Quote
speets Geplaatst: 9 februari 2018 Geplaatst: 9 februari 2018 pepers kweek ik in oude autobanden.Gètsie Velt concludeert: "Bovenstaande bronnen wijzen op de aan- of afwezigheid van zware metalen, PAK’s (polycyclische aromatische koolwaterstoffen), weekmakers en eventuele andere schadelijke stoffen in gerecycleerde autobanden of delen daarvan. De meeste bronnen melden dat deze schadelijke stoffen in verontrustende mate vrijkomen, andere (met name een producent van gerecyleerde bandenkorrels) beweren juist dat dit een heel veilig materiaal is. Velt hanteert alvast het voorzichtigheidsprincipe en raadt het gebruik van autobanden in moestuinen en speeltuinen formeel af." Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Erny Geplaatst: 9 februari 2018 Auteur Geplaatst: 9 februari 2018 Cees, dat hangt af van de omstandigheden. Hoe groot is de pot waarin ie staat, krijgt ie voeding of niet... Heeft allemaal invloed op de groei van de plant. Maar het leek mij afgelopen jaar gewoon een Annuum die niet persé heel hard naar boven schoot. Quote
Cees Tabak Geplaatst: 9 februari 2018 Geplaatst: 9 februari 2018 Mmmmm..ga nog eens nadenken over die banden, dank voor de tip. Voor wat betreft de grootte, uitgaan van een metertje dan? Quote
Flup Geplaatst: 9 februari 2018 Geplaatst: 9 februari 2018 Heb dit jaar de volgende pepers met behulp van de deno-methode gezaaid:- Madame Jeannette: opkomst 0- Lemon Drop: opkomst 0, uit zelfgewonnen zaden- California Reaper: van de 10 zaden is er 1 gekiemd- Brazilian Starfish: kiemt goed Kortom, dat valt mij best wel tegen, eerlijk gezegd. Is niet erg verder, maar wel jammer. Ik zal binnenkort een tweede ronde voorzaaien zo, hopelijk lukt dat beter. Quote
koolrabi Geplaatst: 9 februari 2018 Geplaatst: 9 februari 2018 @ Cees Tabak: De Alma paprika's die ik geteeld heb in een ton bleven redelijk bescheiden van omvang. Iets meer dan 50 cm hoog misschien. Wel een prettig formaat vond ik. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
speets Geplaatst: 10 februari 2018 Geplaatst: 10 februari 2018 De tweede ronde van de PdP-zaai, nu met de Deno-methode, geeft ook al geen resultaat. Slecht zaad, maar het was erg goedkoop, dus ik zal niet klagen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Mellie Geplaatst: 10 februari 2018 Geplaatst: 10 februari 2018 Toch balen Speets... je steekt er toch tijd en moeite in met een handje liefde. Nou, ondankbare krengen zijn het. Ben benieuwd hoe mijn nieuwe lichting zich gaat gedragen Quote
Mellie Geplaatst: 14 februari 2018 Geplaatst: 14 februari 2018 Eindelijk 2 zaadjes die aan het ontkiemen zijn! Quote
Erny Geplaatst: 14 februari 2018 Auteur Geplaatst: 14 februari 2018 Gisteren dacht ik er ook al één te spotten, maar dat zou eventueel een onkruidsprietje kunnen zijn...Maar vandaag waren er toch echt ook meer kiempjes boven de grond. Op het erepodium staan:Eerste plaats: EtnaTweede plaats: Suriname 2A en B (ja van elk 1, is waarschijnlijk ook uit dezelfde peper)Derde plaats: Pimientos de Padrón '15 Zeven dagen kiemtijd hadden deze nodig. Quote
pippi Geplaatst: 14 februari 2018 Geplaatst: 14 februari 2018 Vorig jaar ook al zo'n gelazer met die paprika's, en nu staat er een grote ingezaaide bak echt al dagen op het modem, en ontkiemen, ho maar. De ordinaire bio-paprika's van de jumbo, ja, die staan met een stuk of 30 al lekker op de vensterbank te groeien, ik heb de zaden niet geteld, maar ik gok dat daar bijna alles van is opgekomen (binnen 4 dagen). Wat is dat toch voor idioterie, dat al die leuke rassen met leuke vormen en kleurtjes zo lastig te telen zijn en dat het supermarktspul het wel goed doet? Vorig jaar had ik - uiteindelijk, het waren zeker niet de vroegste - ook weer de meeste opbrengst van de paprika's uit de supermarkt. Als het dit jaar weer zo'n gehannes wordt met traag of niet kiemen en groeien ga ik vanaf volgend jaar alleen nog maar supermarktpaprika's telen, echt. Stelletje moeilijke diva's zijn het, die leuke raspaprika's. Quote
weeskind Geplaatst: 15 februari 2018 Geplaatst: 15 februari 2018 hoi mellie ik zie dat je met de deno methode zaadjes laat ontkiemen. Ik neem aan dat je voor de foto de bovenste laag papier eraf hebt gehaald?Ik doe altijd de zaadjes in een witte koffiefilter, zodat aan alle kanten van het zaadje papier zit. (en vocht) of doe jij het papier alleen aan 1 kant van het zaadje? Quote
Ann123 Geplaatst: 15 februari 2018 Geplaatst: 15 februari 2018 Ik doe ook aan een kant ipv 2 en leg de zakjes plat, met de 'blote' kant naar onder. De zaadjes zitten zo in het donker en groeien met hun wortels tegen het plastic aan. Geen gebrul meer om wortels los te maken uit het papier. En je kan je zaadjes zien zonder het zakje te openen en te prullen aan het papier en eventueel wortels te beschadigen. Ooit zo gezien in een YouTube filmpje en ik vind het veel handiger zo Quote
Rogier Geplaatst: 15 februari 2018 Geplaatst: 15 februari 2018 Iemand een goed adresje voor pepers? Het liefste wil ik pepers die: - buiten goed te telen zijn- sterke planten die bestand zijn tegen ziektes- smaakvol- te gebruiken voor het maken van sambal Iemand ideeën? Bedankt vast Quote
henkg Geplaatst: 15 februari 2018 Geplaatst: 15 februari 2018 Buiten?De enige soort waarvan ik uit ervaring weet dat ze het buiten redelijk doen (en afrijpen) is Cayenne, zeker op een beschutte en warme plek . Maar ook deze makkelijke soort doet het in een kasje echt beter.Daar heb ik nog wel wat (gekocht) zaad van.Als je mee gaat doen met de reuzenui teelwedstrijd (teeltwedstrijd-2018-ui-exhibition-t23361.html), dan doe ik wat Cayenne zaad er gratis bij, gaat in 1 moeite door.. Habanero's: niet doen buiten, die hebben echt warmte nodig. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
bassie76 Geplaatst: 15 februari 2018 Geplaatst: 15 februari 2018 Ik doe ook aan een kant ipv 2 en leg de zakjes plat, met de 'blote' kant naar onder. De zaadjes zitten zo in het donker en groeien met hun wortels tegen het plastic aan. Geen gebrul meer om wortels los te maken uit het papier. En je kan je zaadjes zien zonder het zakje te openen en te prullen aan het papier en eventueel wortels te beschadigen. Ooit zo gezien in een YouTube filmpje en ik vind het veel handiger zoWortels losmaken uit het keukenpapier is eigenlijk niet nodig. Mag met papier en al de grond in, wortels groeien er wel doorheen, als het papier al niet voor de tijd vergaan is. Quote
Ann123 Geplaatst: 15 februari 2018 Geplaatst: 15 februari 2018 Als er verschillende zaadjes tussen het papier zijn moet je prullen: paper scheuren om de verschillende plantjes te verdelen vind ik een gedoe. Maar je doet natuurlijk wat je zelf handig vindt. Quote
Mellie Geplaatst: 15 februari 2018 Geplaatst: 15 februari 2018 hoi mellie ik zie dat je met de deno methode zaadjes laat ontkiemen. Ik neem aan dat je voor de foto de bovenste laag papier eraf hebt gehaald?Ik doe altijd de zaadjes in een witte koffiefilter, zodat aan alle kanten van het zaadje papier zit. (en vocht) of doe jij het papier alleen aan 1 kant van het zaadje? Ik heb slechts aan 1 kant papier zitten. De zaadjes liggen er boven op. Was volgens mij een tip van Ann123. Is wel heel praktisch zodat je niet zo hoeft te friemelen om de gekiemde zaadjes eruit te krijgen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 februari 2018 Geplaatst: 16 februari 2018 Ik heb mijn paprika's gisteren gezaaid. Ik ben benieuwd wanneer ze boven komen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 16 februari 2018 Geplaatst: 16 februari 2018 Spannend JoriekeHeb je ze gewoon in de potgrond gelegd? Of nog een speciale behandeling? Hier is alles goed bovengekomen. Iets te goed zelfs. Ik heb vorig jaar volgens de deno-methode gezaaid, en dacht dat in de potgrond (vermengd met brekerszand) eea minder goed zou kiemen dus had meer zaadjes per bakje gezet, om op 3 uit te komen (want pepers en paprika’s per drie - aldus Diana). Maar niets is minder waar! Eigenlijk is alles opgekomen, wat me echt teveel plantjes heeft bezorgd. Zelfs mijn Chinense (Numex Suave), waarvan ik er voor de zekerheid, want Chinense, 7 gezet had, zijn allemaal opgekomen! Erg blij mee. Maar ik ga toch maar verspenen nu. En een hele zwaf uitdelen aan mensen die willen. Bij de mtfd of als je in de buurt woont: kom gerust es halen! Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 16 februari 2018 Geplaatst: 16 februari 2018 (aangepast) mooi resultaat charly:evil: 16 februari 2018 aangepast door Gast Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 16 februari 2018 Geplaatst: 16 februari 2018 Goed zeg Charly! Ja ik heb gewoon in potgrond gezaaid, zoals elk jaar Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.