Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper & Paprika Topic 2018


Erny

Aanbevolen berichten

Ik heb exact 2 weken geleden wat paprika's en pepers voorgezaaid, met wisselend succes:

 

- 5 Poblano pepers: 2 gisteren pas opgekomen, rest niet - 4 bijgezaaid

 

- 5 Chocolate blokpaprika: niet opgekomen - 4 bijgezaaid

 

- 5 mini bell: alles opgekomen

 

- 5 corno di toro puntpaprika: alles opgekomen

 

Ik laat ze ontkiemen in een verwarmde mini-serre. Voor de pablano's hield ik m'n hart wel vast want daar was ik het meeste op gebrand (ze zijn redelijk mild, zo kan ik samen met m'n vriendin wat meer pikante gerechten eten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Aji White Fantasy zo'n twee weken geleden getopt en haar stam is een stuk robuuster en wat een nieuwe scheutjes erbij!

 

Ze staat in een 8 liter pot met als medium DCM ecoterra voor groenten en kruiden,perliet van DCM, en als extra fijngemalen eierschalen toegevoegd voor extra calciumopname.

 

DSC045492961519202242.JPG

 

DSC045594961519202252.JPG

 

DSC045636781519202261.JPG

https://www.cheelaschiliseeds.be/

 

Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”

https://www.facebook.com/groups/1761232384178475

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pepers blijven het toch maar zwaar hebben. Er waren er 2 opgekomen -wat sowieso vooruitgang is-, maar blijft allemaal lastig voor de padronnetjes. Er zijn er 3 die nu hebben besloten ook te ontwortelen. Ben benieuwd. Heb er 3 in een bakje gezet met een scheutje lauw water. Koud water leek me zo onaardig nadat ze zo warm op de receiver lagen. Last van personificatie vrees ik

d102fb5b2f89ab12e42f4d75d8ef4813.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ging het ook 2 x mis. De eerste keer in aarde, de tweede lichting volgens de Deno-methode.

Het zaad had ik dit jaar gekocht bij een van die kleine webwinkeltjes waar je voor 50 cent per zakje kunt bestellen.

Kan heel goed te oud zijn geweest. Naja, je kunt niet voor een dubbeltje op de 1e rang zitten

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier weigert alles consequent te ontkiemen behalve de Earliest Red (van Diana) en de biosupermarktpaprika. Het is het tweede jaar op rij dat het allemaal zo vreselijk moeizaam gaat. Gelukkig doen die twee die het wel doen, het ook wel goed, in het ergste geval krijg ik daar mijn kas zeker wel mee vol, maar het is toch wel superirritant. Bij het derde zaaisel (4 soorten) ook weer alleen de Earliest Red die op wilde komen.

 

Zaaisel nummer 4 staat nu op het modem, ik heb er nu gewoon alle zaden die ik nog had van de leuke soortjes ingeflikkerd. Ik zie wel wat er kiemt, ik heb het een beetje gehad met die paprika's. Het is dat ze (bio) zo godse duur zijn in de winkel dat je ze logischerwijze wel MOET telen, maar ik vind het geen leuke teelt. Ze kiemen slecht, maandenlang staan ze op je vensterbank tergend langzaam te groeien, dan groeien ze wekenlang tergend langzaam in je kas, dan moet je gaan lopen tikken voor die paar bloemetjes (met een tik tegen een tomatenplant heb je zoveel meer effect met al die tientallen bloemen), dan duurt het een eeuwigheid voor je een babypaprika ziet en dan duurt en duurt het voor het een fatsoenlijke paprika is.

 

Nee, ik heb besloten dat ik niet in de wieg ben gelegd om paprika's te telen. Aaardappels telen vind ik superleuk, en bonen en peultjes en courgettes en wortels en bladgroenten ook, en stiekem vind ik aubergines ook wel geweldige planten en kan ik me ook wel amuseren met tomaten. Maar paprika's en kolen... het is echt dat het 'moet', maar man, wat een werk voor een klein beetje opbrengst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar is bij mij eigenlijk alles heel goed gekiemd (warm en zonnig voorjaar). Dit jaar is helaas vrijwel alles (paprika's, pepers en aubergines) slecht gekiemd en verder had ik veel last van compostvliegjes. De compostvliegjes komen door de bakken waar ik de zoete aardappelstekken in heb staan. Volgend jaar wil ik deze stekken vanuit zoete aardappels gaan telen en dan heb ik hopelijk de compostvliegjes niet meer. De larven van de vliegjes vreten kiemwortels.

 

De grond lijkt te lang koud gebleven te zijn (15-20 graden). Ik heb ook zaden volgens de denomethode gezaaid en een stukje boven de verwarming gehangen, maar deze lijken het weer te warm gehad te hebben. Toch zijn twee goed gekiemd boven de verwarming. De schok van het verplanten leek voor de meesten dan wel weer te groot.

 

Ik houd hopelijk een stuk of 30 planten over, maar dat is veel minder dan gehoopt (100). De rest van de planten koop ik dit jaar in bij de boerenbond/markt...

 

Volgend jaar wil ik in ieder geval een verwarmingsmat, want ik denk dat dit ook veel scheelt. Dat gezegd het is ook te lang te donker gebleven.

 

Van de gekochte zaden bij Vreeken (vijf rassen) heb ik slechts één ras redelijk goed opgekregen. Mijn eigen zaden zijn in verhouding veel beter gekiemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sja... ik baal wel van de padrons, maar er zijn nog andere pepers en paprika’s. Heel wisselend hoe groot ze zijn.

 

De deno methode zijn er 3 zaadjes ontkiemd. De rest laat ik gewoon liggen. Wie weet word ik nog verrast, maar ik heb steeds minder hoop eigenlijk. Als ik bedenk dat 80% wordt opgeknaagd, heb ik dus na al deze moeite straks een oogst van 10 pepers. Maar das de pessimist in mij. Misschien heb ik mazzel.

 

0db7ec1fdad0a3d4252a5a285ce18f70.jpg

 

3a411910c30ed04a202d33f14cb35b6c.jpg

 

d47a3208d785f57075ef271818da4319.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie, als je die van Nas nog wilt verspenen, zou ik dat snel doen. Staan nu wel heel dicht op n kluitje?

Inmiddels ben ik trouwens wel reuze benieuwd geworden naar die Padron peper. Heb em nu zo vaak voorbij horen komen.

Ik wacht even tot mijn plantjes ietsje groter zijn, en breng er dan n keertje een paar langs. Mits nog nodig he.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charly Zal ik doen en graag: meer plantjes welkom!

 

Wat zal ik met de deno padronnetjes doen? Die weigeren te ontkiemen sinds 19/1? Dus...

 

En ter info om je nieuwsgierigheid te stillen:

De piementos de padron is net een klein snackpaprikaatje. Zelfde formaat en uiterlijk, alleen een dunne schil.

 

Het smaakt niet pittig en is naar mijn bescheiden mening maar een saai ding. Zo gewoon uit het vuistje is het niks bijzonders en zonde van alle kweekmoeite, maar wat ik verrukkelijk vind, is om ze te frituren. Zeezout erover en als snekseltje verorberen. Dat maakt ze bijzonder voor mij.

 

Verder ben ik anti pepers zonder smaak. De padron gaat wel heeeeeel erg in die richting namelijk. Misschien nu wat minder nieuwsgierig naar dit pepertje. Ik ga zo maar de paprika’s verspenen en naar de sneeuwstorm kijken. Nou jaaa, storm. Het waait hard en sneeuwt. Ziet er toch wel imposant uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee Mellie, heb je mijn Padronzaden ook gezaaid?

Want ik heb (behalve '13 en die heb jij niet gekregen) een 100% opkomst van alle gezaaide Padrons.

 

En Charly, de Padron is een heerlijke milde peper, dikwandig. Kleurt van groen naar rood.

Wordt in groene toestand geplukt en dan veelal gebruikt voor zgn Tapas.

Daarvoor worden ze in olijfolie gebakken en dan bestrooid met zeezout veroberd.

De speciale smaak van de peper komt dan heel goed uit.

Die smaak ben ik nog bij geen enkele andere peper tegengekomen.

Bijkomend leukigheidje van de Padron is dat de meeste pepers mild (niet heet, soms alleen een beetje bij de zaadlijsten) zijn en ongeveer 1 op de 5 (je komt andere cijfers tegen op het net) is pittig. Het eten van een bordje tapas met vrienden wordt daardoor een soort Russische Roulette.

 

Net als Mellie lust ik er ook wel pap van.

Ook gewoon lekker om even in stukjes te bakken en dan een eitje erbij in de pan etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n plantjes (kiempjes) zijn niet verbrand maar zijn duidelijk aangedaan van de zon/warmte. De blaadjes zijn minder groot en vouwen toe omhoog langs de hoofdnerf van het blad. Wat doe ik best om ze zo snel mogelijk te herstellen?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van het jaar begonnen met meerdere soorten pepers op te kweken in plaats van alleen de Cayenne peper.

 

Ik heb onder andere: Fatalii Red / Jalapeno Giant / Super Chili / Sweet Pickle / Mini Bell Chocolate, en grote rode paprika zaden die ik meegenomen had uit Italie afgelopen jaar.

 

Van alles 4 gezaaid, bijna alles is opgekomen behalve de Sweet Pickle, grote rode paprika en maar 1 Mini Bell Chocolate.

Ik hoop toch zeker ook dat de rest opkomt.

 

Ik maak dit jaar ook gebruik van 2 warmte matjes met een losse thermostaat, en een groeilicht kweekbak met digitale tijdklok welke ik pas geleden aangeschaft heb, dus de hobby is een beetje meer uitgebreid.

 

Thermostaat staat op 26c en de matjes met kweekbak staat op het moment allen in de kweekbak met groeilicht, omdat er dus al zoveel gekiemd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n plantjes (kiempjes) zijn niet verbrand maar zijn duidelijk aangedaan van de zon/warmte. De blaadjes zijn minder groot en vouwen toe omhoog langs de hoofdnerf van het blad. Wat doe ik best om ze zo snel mogelijk te herstellen?

 

Staan ze juist niet te koud?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...