Ga naar inhoud

Tomaten teelt Topic 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb zojuist deze gekocht bij de boerenbond. Die ga ik in van die plastic kweekbakjes voor het raam zetten met kiemgrond.

Wat ik me wel afvraag is of ik ze over een week of twee kan uitplanten in de volle grond, of buiten in potten? Want ik heb geen kas buiten. b9b89e619b2d5e67306d9fdaa563b347.jpg60dec996b2b7d52029657fe87639b859.jpg

Geplaatst:

Nee, helaas, dat is echt te vroeg. vanaf begin mei ongeveer kun je ze buiten proberen, veiliger is vanaf half mei.

Geplaatst:

En als ik ze tot die tijd binnen zet voor een raam waar de zon niet direct binnen schijnt, is dat voldoende? Of worden het dan van die lange slappe plantjes?

Geplaatst:

Kan ook. Of nog simpeler : een klap later zaaien. Ze kunnen toch pas half mei definitief naar buiten

Geplaatst: (aangepast)

pippi Je kunt meer tomaten kwijt op 60 cm als je plantenbakken ingraaft; ik doe het al jaren zo en vind het makkelijk kweken en overplanten. De bakken worden elk jaar van nieuwe grond voorzien en tzt een schepje houtas en oude stalmest per bak..

Deze foto is van een paar jaar geleden einde maart:

PICT740032541521039564.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:
Kan ook. Of nog simpeler : een klap later zaaien. Ze kunnen toch pas half mei definitief naar buiten
Hebben ze dan nog wel tijd genoeg om tomaten te geven (die rood zijn :P)? Of is dat geen probleem?

Want dan zou ik ze bijvoorbeeld eind april binnen kunnen zaaien?

En geldt dat ook voor komkommers, wat die heb ik ook gekocht. Ik was namelijk echt bang weer telaat te zijn ermee.

@geedee, dus dat kan ook dan? Want dan zet ik ze voor een raam waar ze niet in de weg staan.

Geplaatst:

Meesten zaaien de tomaten eind maart / begin april. Zijn er zat ook die veel eerder zaaien, of nu zelfs al planten hebben, waar ze dat allemaal laten als dat straks groter wordt ??

Ja hoor, dat geeft straks gewoon tomaten en ook op tijd.

Komkommers zelfde. Die groeien ook nog eens heel veel sneller, en waar laat je dat allemaal he ? Maar goed, wat je wilt hoor.

Al eens wat topics daar over gelezen ? Zijn echt tig topics over. En wat Geedee zegt. Velen hebben lampen waar ze het onder zetten als het boven komt. Ik ook.

Geplaatst:

Ik zaai inderdaad eerder maar heb dan ook een kas. De plantjes zijn na een maand een 10 cm groot en bevolken de vensterbanken op t zuiden. In april gaan ze met zn allen in grote kratten met dicht bodem de kas in. Mocht het dan nog een keer -5 worden....dan ziet onze huiskamer er niet uit......

Maar ik heb begin juni de eerste rode tomaatjes...meestal de kleinere soorten. Eind juni de 1e grotere.

Met buitenteelt blijven de planten hier een stuk kleiner en is ook de opbrengst later en minder.

Geplaatst:

Zaai nu enkele zaadjes, merk je einde maart dat het slungels worden, zaai je opnieuw einde maart.

Je zult nog tomaten krijgen dan enkel later in het seizoen. Cherrytomaten geven meestal vlugger tomaatjes dus zet dat dan best ook.

Geplaatst: (aangepast)

Mijn tomatenzaden hebben er zin in.

Zaterdag gezaaid en al 2 soorten gekiemd. Jip, jip.

Correctie: 3 soorten, coeur de boeuf doet ook mee.

Venus en tomatito (dank je Claudi)

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ingraven scheelt enorm gesleep met water; het verdampt anders erg (1e jaar uitgeprobeerd)

De vierkante potten komen qua inhoud overeen met n bouwemmer.....

Geplaatst:

Mijn tomaten zijn mislukt, ging goed,maar met het overdoen in een grotere pot,hebben ze het begeven.nu in mei maar plantjes kopen in het tuincentra, jammer hoor.heb het fijnste gevoel.als ik alles plant, uit een zaadje, en dat dan volgroeid.

Geplaatst:
Mijn tomaten zijn mislukt, ging goed,maar met het overdoen in een grotere pot,hebben ze het begeven.nu in mei maar plantjes kopen in het tuincentra, jammer hoor.heb het fijnste gevoel.als ik alles plant, uit een zaadje, en dat dan volgroeid.

Ah Jeanne, wat jammer voor je!

Maar je kan nog steeds zaaien hoor. Ik zaai altijd pas in maart. En dit jaar zelfs gisteren pas vanwege een paar dagen buitenland. Maar verwacht nog steeds mooie planten om in de kas te zetten eind april. Dus als je nog zaadjes hebt (en zin) Gaan met die banaan hoor

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
pippi Je kunt meer tomaten kwijt op 60 cm als je plantenbakken ingraaft; ik doe het al jaren zo en vind het makkelijk kweken en overplanten. De bakken worden elk jaar van nieuwe grond voorzien en tzt een schepje houtas en oude stalmest per bak..

Als ik de foto bekijk en zie dat de potten tegen elkaar staan tussen de 2 rijen als dit in de rij ook zo is dan vervang je het grootste deel van de grond jaarlijks voor de hoogte van de potten . Voor een serre waar steeds tomaten worden in gekweekt word aangeraden om om de 3 jaar de grond 30 cm af te graven en te vervangen ,u potten lijken mij ook wel deze hoogte . Dus jij vervangt bijna alle grond elk jaar . Voor iemand die begint met de tomatenkweek lijkt het me dan meer aangewezen om in plaats te investeren in deze potten in plaatjes (bv betton ) die dezelfde diepte hebben vullen met zelfde mengsel en na een jaar in de winter de grond te spoelen en te verijken met bv oude stalmest en houtas . en na 2 de seizoen terug spoelen en verijken of vervangen . Want wat ik kan denken waarom er meer planten kunnen staan als de potten ingegraven staan is

- geen bakken schalen nodig om de grond vochtig te kunnen krijgen ,omdat het anders er gewoon doorloopt zeker met zwarte potten waar de zon tijdens de dag op zit .

- de wortels van de planten kunnen zich een weg zoeken door de gaten van de potten en zo energie en water hallen dieper in de grond .

Ik heb zelf tot 2 jaar geleden alle tomaten gekweekt in bouwemmers (12l) die ingegraven werden . Vorig jaar 1/3 in volle grond en eigenlijk opmerkelijk hoe de volle grond tomaten het beter deden en geen gezuil elk jaar met grond voor de potten . Een deel van de volle grond was geent en dit beviel me ook door de planten te enten zouden ze minder gevoelig zijn aan vermoeiheidverschijnsels van de grond . de grond is nu gespoeld en verijkt met compost die bestaad uit 1/2 grootste deels verteerde groencompost en 1/2 paardemest die in september gemengt is in de compostbak . en wat hout as . Ik ben nu van plan om om de aantal jaar de grond te wisselen met een buiten bed tot een 30cm diepte (hoogte van de betonplaatjes langs het bed) . De winters dat de grond niet gewisseld word de grond te spoelen en te verrijken . Langs de rijen een druppeldarm juist onder de grond om de planten zo water te geven - zelf zet ik de planten 55 cm van elkaar in de rij en de rijen een 80 cm uit elkaar en geschranst in de rij. Doordat je ook niet met randen zit van de potten is het gemakkelijker om een tussen teelt te doen vroeg in het voorjaar als planten nog kleiner zijn en later in het seizoen als laagste bladeren al verwijderd zijn (bv bladgewassen ).

Natuurlijk heeft iedereen zijn methode , en is de vraag niet hoeveel planten kan ik kwijt op een bepaalde oppervlakte maar eerder hoeveel planten kan ik gezond houden op een bepaalde oppervlakte?

Geplaatst:

Jeanne, je hebt nog alle tijd!

Vorig jaar heb ik pas gezaaid eind maart. Mijn plantjes waren duidelijk kleiner dan die hier op het forum maar de eerste tomaten buiten rijpten eind juli toch af. Sommige kerstomaatjes al vanaf midden juli. Is toch OK?

Ik zou gewoon herzaaien.

Geplaatst:

Welke tomaat is voor buiten geschikt, goed pytophtora bestendig? Vlees of zoet/cherry formaat?

ik heb dit jaar coeur de boeuf en cherry tomaten van AH, ik moet nog beginnen met zaaien, en ook een foliekas maken.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Cœur de bœuf is een late soort. Beter in de serre/kas dan buiten.

Niks is volledig resistent. Er bestaan bepaalde hybriden die er beter tegen kunnen (zoek eens hier op forum) en tomatito de Jalapa kan er ook goed tegen. Bestomaatjes overleven phytophthora ook vaak.

Maar met wat geluk heb je geen phytophthora en doen ook andere soorten het goed.

Geplaatst:

Zoals Ann zegt vroege soorten best nemen voor buiten. Proberen er voor te zorgen dat er geen vocht op de plant komt en dat er voldoende ventilatie is. Maar ook zonder kan. Je kansen zijn gewoon dan minder. Ik had vorig jaar enkele tomaten zonder bescherming buiten staan. Deze hebben een betere oogst opgeleverd dan in de serre. Maar statistisch gezien zal je meer kans hebben in een serre of overdekt.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:
pippi Je kunt meer tomaten kwijt op 60 cm als je plantenbakken ingraaft

Ik zie vast iets over het hoofd, maar dat kan toch niet kloppen? In de volle grond hebben planten meer ruimte, dus moet je er meer kunnen zetten dan in potten.

Natuurlijk heeft iedereen zijn methode , en is de vraag niet hoeveel planten kan ik kwijt op een bepaalde oppervlakte maar eerder hoeveel planten kan ik gezond houden op een bepaalde oppervlakte?

Ik denk dat het voor de gezondheid van de planten niet veel uitmaakt of er 55 of 35 cm tussen zit.

Ik ben trouwens nog even aan het zoeken geweest, en Patrick van One Yard Revolution houdt voor zijn (buitentomaten) de ruimte aan van Square Foot Gardening, dus zeg 32 cm2 per plant. Als ik daar vanuit ga voor de achterste rij, en dan wat meer ruimte in de voorste rij zou het dus moeten kunnen. Ik ga het gewoon proberen, ik kan er altijd nog een plant tussenuit halen.

Jeanne, ik zou zeker nog opnieuw zaaien hoor! Je bent er helemaal niet raar laat mee, ik heb de tomaten eergisteren pas gezaaid.

Geplaatst:
32 cm2?? Dat is echt wel mini hé.

Hij zet ze op een afstand van 32cm.

Haha ja dat bedoel ik. 32 x 32 cm.

Ik ben zo goed in dat soort rekensommen, not.

Geplaatst:

Heb net een SLAK gevonden in een van de bakken vermiculiet waar ik tomaten in gezaaid heb. Bah. Hoe komt die daar? Kan niet anders zijn dan een eitje dat nog in de tray zat. Ik heb ze slechts omgespoeld. De bakken zelf zijn met heet water gewassen en het vermiculiet is nooit buiten geweest.

Hij had wel een grappig plekje gekozen. Hij zat bij GRUB's mystery green. Pestbeestjes bij elkaar.

Geplaatst:

Op dit moment 99 kiemplantjes

75 tomaten en 24 onderstammen .

En nog plantjes die moeten kiemen .

Aantal zakt van zelf nog met 24 omdat onderstam en kop tot 1 plant worden geënt.

Ik denk dat het voor de gezondheid van de planten niet veel uitmaakt of er 55 of 35 cm tussen zit.

Volgens mij is er wel degelijk 2 redenen waarom kans groter is dat je tomaten minder gezond ziek worden tijdens zijn seizoen

- een van de zaken wat de aardappelziekte in de hand werkt is vocht 'daarom ook dat buitenteelt hier meestal veel vroeger (enkel) het slachtoffer van worden . Door planten op elkaar te proppen kunnen de planten minder goed drogen (bv dauw) waardoor kans op ziekte verhoogd .

- Door planten erg dicht bij elkaar te zetten verhoog de strijd om licht en de wortels zitten ook op kleinere oppervlakte dus ook strijd om voedsel water. Dat kans groter word als er een ziektedruk ontstaat deze 3de strijd te veel is voor de planten .

Wat ik wel eigenlijk mis in deze strijd is over welke tomaten het hier gaat .

+ grote stamtomaten (waarvan er zijn die vlot boven de 2 m gaan)

+ grote struiktomaten (taxi, varenblad)

+ mini struikjes (micro ton , minibel)

Vermoed vooral eerste soort dat het bij de meeste zijn

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...