DannyL Geplaatst: 15 april 2018 Geplaatst: 15 april 2018 Deze was van Fleurella.. gekocht bij de Gamma omdat ik net een zak tekort kwam Quote
Itoero Geplaatst: 15 april 2018 Geplaatst: 15 april 2018 Ken je de NPK en de samenstelling van de potgrond? Het zou kunnen dat de NPK bestemd is voor oudere planten die meer nood hebben aan P en K.Doordat er te weinig N of teveel K in de potgrond zit, kunnen uw tomaten traag compact en gelig opgroeien.Ik zou ze in een nieuwe/andere universele potgrond planten.Ik denk niet dat Fleurella wordt bestempeld als universele potgrond. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Erny Geplaatst: 15 april 2018 Auteur Geplaatst: 15 april 2018 Ik zaai en verpot alles al jaren in Fleurella potgrond en heb deze problemen echt niet. Dus denk niet dat het aan de Fleurella ligt. Quote
henkg Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 Danny, heel vreemd.Ca 20 februari gezaaid, opkomst na twee weken. Fleurella potgrond. Hier, ter vergelijk :14 maart gezaaid, plank boven CV. Opkomst na vijf dagen, daarna bij ca 21 graden onder 18W LED-balkje. Fleurella potgrond, anders niks. En nu (in P9 potjes): Jouw plantjes zijn erg traag gekiemd, en nu nog steeds heel klein, en een beetje gelig / paarsig.Alles wijst op een te lage temperatuur (direct achter een raam kan het -als het buiten koud is- een stuk kouder zijn dan de temperatuur binnenin huis). Misschien wat weinig licht, maar dan zouden ze eerder lang en slungelig zijn. Met het komende mooie weer zal het wel goed komen.Volgend vroege voorjaar jaar moet je maar eens een thermometer in de vensterbank leggen ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
DannyL Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 Ken je de NPK en de samenstelling van de potgrond? Het zou kunnen dat de NPK bestemd is voor oudere planten die meer nood hebben aan P en K.Ik denk niet dat Fleurella wordt bestempeld als universele potgrond. Dat stond op de verpakking, maar die heb ik niet meer.. Volgend vroege voorjaar jaar moet je maar eens een thermometer in de vensterbank leggen ...Dat is een goede tip.. Dat ga ik ook proberen (wel met een raspberry pi eraan, want dan kan het gewoon opgeslagen worden) Bedankt allemaal in ieder geval.. Ik heb alles iig verpot/verspeend, en dan zullen we zien wat er gaat gebeuren nu het deze week zo lekker warm is Quote
Krikke83 Geplaatst: 16 april 2018 Geplaatst: 16 april 2018 Hier heb ik ze al enkele dagen afgehard. Binnenkort gaan ze de serre in. #langlevedevroegelente Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Erny Geplaatst: 20 april 2018 Auteur Geplaatst: 20 april 2018 En hier heb ik ze afgelopen week net gezaaid... Twee weken later dan de bedoeling was maar wel blij dat het is gebeurd. Voor buitenteelt: De Phytophthora-resistente (zoveel mogelijk) rassen van Fruitlent:Cherry Bomb, Juliet, Damsel, Primabella, Jasper, Defiant, Mountain Magic, Mountain Merit en de Tomatito de Jalapa (die ik vorig jaar ook van Yuras had en die tot de eerste vorst tomaatjes maakte door hevige phyto heen) Voor in de kas:Black Krim, Blush, Dulcia, Early Wonder, Ficarazzi, Jaune Flammée, Orange Russian, Oranje van Goeijenbier, Sophie's Choice, Roma en 42 Days. Quote
donaldk Geplaatst: 20 april 2018 Geplaatst: 20 april 2018 Die Schiedamse potgrond is universeel, de zaai en groeitest vormde een belangrijk onderdeel van de Consumentenbond proef. Wil je een afwijkende samenstelling dan moet je bij bedrijven als Klasmann-Deilmann een flinke hoeveelheid afnemen. Leveren ze eigenlijk nog meer retailverpakkingen in Nederland, al dan niet private label? Of is dat eigenlijk allemaal BVB/Veenbaas? Vraagje ik had vijf honingtomaatjes gezaaid, twee grootste hadden een verschrompelt topje, tijdens het verpotten. Gewoon laten doorgroeien,oof opnieuw beginnen? De meeste zaailingen zijn er slecht aan toe, maar dat is voor het klaagtopic. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Bit Geplaatst: 20 april 2018 Geplaatst: 20 april 2018 @ donaldk. Dat vraagt vanzelfsprekend om het plaatsen van een foto, die vraag over verschrompelende toppen. Weet zo niet wat je bedoelt.Je eerste vraag / opmerking over potgrond gaat mijn pet te boven, snap ik niet. Misschien eens een vraag stellen in het potgrond topic. Quote
Erny Geplaatst: 20 april 2018 Auteur Geplaatst: 20 april 2018 Gezaaid op 16-4 en de eersten zijn al gekiemd. Quote
simonvb Geplaatst: 20 april 2018 Geplaatst: 20 april 2018 Ik veronderstel zonnebrand schade. Bij mij zijn verschillende planten er aan bezweken, anderen zijn er door gekomen. Gelukkig had ik te veel gezaaid. Quote
pippi Geplaatst: 20 april 2018 Geplaatst: 20 april 2018 Ik ben het met simonvb eens. Je hebt echt al heel snel zonnebrandschade met dit weer. Ik had van de week een stel tomaten en paprika's buiten in de schaduw gezet om vast een beetje te wennen, straal vergeten en toen ik er aan dacht hadden ze een uur in de - inmiddels - zon gestaan. Ik kon er twee wegkieperen, de rest gelukkig alleen wat oppervlakkige schade. Ik vind het trouwens raar gaan met die tomaten dit jaar. Ik heb ze helemaal niet veel later gezaaid dan andere jaren, zo half maart, maar ik vind ze nog maar klein, zo'n 20 cm nu. Nou ja, we zien wel wat het wordt. Quote
barrymossel Geplaatst: 21 april 2018 Geplaatst: 21 april 2018 Januari gezaaid. Paar dagen geleden buiten gezet. Op de voorgrond de pepers. (De groene bakken zijn van vorig jaar en staan er zodat onze dochters van de tomaten afblijven...) Tomaten:AbracazebraMuddy WatersPink VernissageIndigo RoseAmish GoldWorld's Smallest Pepers:Purple CreamPink HabaneroBird's Eye Baby En waarom deze? Omdat ze er leuk uitzien Quote
donaldk Geplaatst: 21 april 2018 Geplaatst: 21 april 2018 Inderdaad Simon, zonnebrandschade van de top. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
TheBenz Geplaatst: 21 april 2018 Geplaatst: 21 april 2018 Zou je de tomaten inmiddels al buiten kunnen zetten. De vooruitzichten zien er goed uit qua weer. Voor zo ver ik kan zien blijven de temperaturen ook wel redelijk s nachts. Ik heb ze al een paar dagen buiten staan overdag. Ik ga vanaf vnv ook 's nachts buiten laten staan. Wat zouden jullie doen? Quote
simonvb Geplaatst: 21 april 2018 Geplaatst: 21 april 2018 Ik heb ze ook al enkele nachten buiten laten staan. Hou ze voorlopig wel op het terras zodat ik ze nog kan binnenhalen wanneer de nachttemperatuur terug daalt onder de 8 graden. Quote
barrymossel Geplaatst: 21 april 2018 Geplaatst: 21 april 2018 Ik vind ze er goed bij staan. Morgen eens helemaal inpakken voor de komende weken. Deze na het verpotten wat minder, maar die trekt wel bij. En de eerste tomaatjes! Quote
barrymossel Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 Mag ik vragen hoe ver jouw planten uit elkaar staan? Krijgen alle planten zo genoeg licht? (Straks helemaal als de planten groter worden?) Quote
Erny Geplaatst: 23 april 2018 Auteur Geplaatst: 23 april 2018 Ojee ojee, wat dom dom dom... grrr... ikke dus want:Laatst (donderdag/vrijdag) was het zo warm, dus hier thuis 's avonds de boel open aan de achterkant. Maar om niet teveel muggen te lokken heb ik de stekkers vd de TL's even eruit getrokken. Geheel van plan om deze later er weer in te steken. Uhum... en daar ging het dus fout. Zaterdag en zondag naar de tuin geweest, kom zondag thuis... kijk bij mn tomatenkiempjes.. Oeps...Allemaal lange dunne iele bleke stengeltjes... Verdorie, ze hebben in het donker gestaan. Wel een massale opkomst trouwens, das dan wel weer leuk.Snel de lampjes weer aan en vandaag lijken ze al wat groener. Tja, dan moet ik ze maar wat eerder in de P6 zetten straks. Quote
Charly Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 Ah ja. Heerlijk dat soort momenten dat je jezelf wel een draai rond je oren kan geven he! Succes met het weer rechtbreien, @Erny! Hier de tomaten in de kas aan het uitplanten. Zijn al stoere knapen over het algemeen. Wel heb ook ik Hochloma’s met aardappelblad, en Aunt Ginny’s Purple met gewoon blad. (Las dat iemand anders ook schreef over het zich verbazen over de verwisseling. Was het @Henkg?) En dat kan natuurlijk niet. Het zou kunnen zijn dat er kruisbestuiving plaatsgevonden heeft en het zaad dus onecht is geworden. Of het is zo dat ik zaadjes verwisseld heb. Ik ga natuurlijk voor dat eerste, want dan heb ik niet direct aantoonbaar iets fout gedaan Maar serieus. Denk dat het het tweede is. In welk geval ook de mensen die van mij bij de najaarseditie van de mtfd Hochloma gekregen hebben, wss Aunt Ginny hebben, en dito-maar-dan-omgekeerd voor de mensen die Aunt Ginny dachten te planten... Dikke vette sorry hoor. Ik heb vast een labeltje ergens over het hoofd gezien. Klein voordeel: het zijn beide echt geweldige tomaten! (Maar toch: ) Quote wees bevriend met kleine dingen
TheBenz Geplaatst: 23 april 2018 Geplaatst: 23 april 2018 Mijn 3 "Tiny Tom" tomaten staan al weer buiten in hun pot. De eerste bloem knopjes zijn al zichtbaar. Met de andere wacht ik het weer nog even af om ze vervolgens definitief in de moestuin bak te plaatsen onder mijn tomaten afdakje. Quote
Krikke83 Geplaatst: 24 april 2018 Geplaatst: 24 april 2018 Ai Erny! Ik zet ieder jaar mijn beste tomaten onder lampen. Enkele dagen niet gekeken. Meeste van mijn topplanten verbrand Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Erny Geplaatst: 24 april 2018 Auteur Geplaatst: 24 april 2018 Och jee, jij ook al zo lekker bezig... 't is echt opletten deze dagen, ze staan zomaar droog, donker, te nat, te heet met alle onwelkome resultaten vandien. Quote
Waaslander Geplaatst: 25 april 2018 Geplaatst: 25 april 2018 Gisteren en deze morgen de 24 grote planten uitgepland in de serre. Nog enkel de mini struiken 4 uitplanten maar deze komen in bakken.De reserve planten begonnen al bloemknoppen te vormen de aangeplante nog niet voorlopig lichte achterstand door het enten ,wat de reserve planten niet zijn. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.