Jeanne heijmans Geplaatst: 3 mei 2018 Geplaatst: 3 mei 2018 Tomaten planten 70 cm uit elkaar houden. Quote
pippi Geplaatst: 3 mei 2018 Geplaatst: 3 mei 2018 70 cm? Ik zet ze veel dichter op elkaar hoor. 30 cm in de rijtjes en dan 50 cm ertussen, zo heb ik het nu ingedeeld. (Ze staan nog niet in de kas, beetje te koud vannacht.) Quote
Bit Geplaatst: 4 mei 2018 Geplaatst: 4 mei 2018 Hangt ook erg af van welke tomaten je hebt staan om te poten. 50 cm kan best gaan, 70 cm kan soms ook wel nodig zijn. En dan nog; naast het soortje, maakt het erg veel uit hoe jij teelt. dieft, topt, aanbindwijze of helemaal niet, in pot of volle grond. Heb je lekker de ruimte, beter wat verder uit elkaar dan op elkaar proppen. Quote
Krikke83 Geplaatst: 5 mei 2018 Geplaatst: 5 mei 2018 MRbenz: Ik heb nog nooit geweten dat een tak met blad een top wordt. Wat je wel kan hebben, is dat een tak met vruchten verder groeit als een dief. Mijn tomaatjes en afstand: 30cm in de rij en 70 cm tussen een rij, zodat ik er door kan Maar zoals Bit zegt het hangt van veel af. Struikjes is bv een probleem. Die worden breedt ipv hoog. Die staan daarom bij mij buiten in potten. Ik heb ondertussen geleerd dat richtlijnen ook maar richtlijnen zijn. Doe vooral je eigen goesting! Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
pippi Geplaatst: 5 mei 2018 Geplaatst: 5 mei 2018 Bit en Krikke hebben helemaal gelijk, het hangt van veel dingen af. Ik heb alleen stamtomaten dit jaar, en ik heb me heilig voorgenomen om superconsequent te gaan dieven en aanbinden, zodat het heel overzichtelijk blijft. Verder ben ik niet zo breed, dus ik kan wel toe met een smalle tussenruimte. De eerste 10 planten zijn vandaag richting kas gegaan, ik ga ze morgen uitplanten. Ze zijn allemaal wel wat aan de kleine kant, ook nog nergens het begin van bloemetjes. Ik ga er maar vanuit dat ze dalijk flink aan de groei gaan. Quote
Daniel Geplaatst: 6 mei 2018 Geplaatst: 6 mei 2018 Sinds afgelopen donderdag staan de tomaten en pepers buiten af te harden op ons terras (ZZW gelegen). Ondanks dat ik het afharden voorzichtig opbouw wat betreft temperatuur en zon/schaduw, is hier en daar al wat zonnebrand zichtbaar. De meeste tomaten komen onbeschut in de vollegrond te staan. Omdat de zon nu zo sterk staat kunnen ze dan de tuin in of is het beter om te wachten na woensdag als het kouder en bewolkter wordt? Of moet ik ze afschermen als ik ze uitpoot? En met wat dan? Quote
Bit Geplaatst: 6 mei 2018 Geplaatst: 6 mei 2018 Mijn ervaring is, dat tomaten kwa afharden niet zo zeer last hebben van de andere temperaturen, als wel de hoeveelheid 'ander' licht. Een bak zon met de huidige sterkte van het licht ( zonnesterkte 6, wat vrij hoog is voor nederland ) is eerder een probleem dan de veranderingen van temperatuur.Zelf zet ik tomaten een dag of wat , ook snachts, buiten uit de zon, om aan het daglicht te wennen. daarna een deel ook zon, ochtend en/of avond zon en daarna in de volle grond ( bij mij hele dag zon ) Bij elkaar over een dag of 4-5.Heb ik geen tijd voor dat getuttel en gesleep, gaan ze direct in de volle grond en zet ik er een schermpje voor, van 2 bamboe stokken met daartussen een zonnescherm van vliesdoek, op zuid, tegen de sterkste zon. Moet het dan niet stormen natuurlijk. ps. Je kan de hoeveelheden vliesdoek die dat vergt bij mij komen halen. Ben vandaag tot een uur of 2 of 3 op de tuin. De stokken ook. Quote
Ciska Geplaatst: 6 mei 2018 Geplaatst: 6 mei 2018 Die van mij zijn nog wat te klein en moet ik nog naar een groter potje verhuizen voordat ze definitief de grote kas in kunnen. Alleen de struiktomaatje komen naast de kas in de volle grond, maar die staan dan ook al bijna een weekje buiten en dan ook snachts... Persoonlijk zou ik doen wat Bit zegt, de tomaten een dagdeel in de ochtend of avondzon zetten en dan op een bewolkte dag gewoon op het zuiden neerzetten, of in de volle grond planten....volgens mij zijn er later deze week week zat van die dagen... Quote
Daniel Geplaatst: 8 mei 2018 Geplaatst: 8 mei 2018 Uiteindelijk hebben we zondag deze constructie gebouwd tegen de felle zon. Dit geeft net wat extra bescherming tegen de middagzon. Morgen of donderdag ruimen we het weer op. Quote
barrymossel Geplaatst: 8 mei 2018 Geplaatst: 8 mei 2018 Hier staan ze tot half 3 - 3 uur in de volle zon, afharden heb ik tijdens de vorige koude week gedaan De Indigo Rose (denk ik) die binnen staat krijgt al een zwart tomaatje. Buiten hangen ook al volop tomaatje aan de "World's Smallest". Verder staan de andere tomaten er ook mooi bij, met volop bloemen. Zelfs ook daar een beginnend tomaatje. Quote
simonvb Geplaatst: 10 mei 2018 Geplaatst: 10 mei 2018 Vorig jaar voor het eerst tomaten in groeizakken gezet en dat ging eigenlijk zeer goed. Nu vraag ik mij af of ik dezelfde grond terug (of gedeeltelijk) zou kunnen gebruiken of het aan te raden is alles toch te vernieuwen aangezien tomaten redelijk gevoelig zijn. De groeizakken zijn groot (+30 liter) en nieuwe potgrond is nu niet zo milieuvriendelijk. Ik geef A+B voeding (voor de pepers en paprika's) ook aan de tomaten, dus aan voeding zullen ze waarschijnlijk geen tekorten hebben. PS: Mijn tuin is niet groot genoeg om zelf bladcompost te maken, ook te laat nu. Daarom heb ik ook geen serre en staan ze in groeizakken op het terras. Quote
barrymossel Geplaatst: 12 mei 2018 Geplaatst: 12 mei 2018 Ik gebruik gewoon universele potgrond (van de Jumbo). Daar zit voor 6 weken voeding in. Werkt prima (ook nu ná die 6 weken met zo nu en dan de A+B). Dus ik denk dat het echt geen kwaad kan om die oude grond te gebruiken, zolang je dus maar zorgt voor voeding, maar dat doe je dus. Quote
Innitje Geplaatst: 12 mei 2018 Geplaatst: 12 mei 2018 Ik heb vandaag weer alle tomatenplanten gedieft, echter heb ik perongeluk 1 tomaat getopt i.p.v gedieft... Deze plant is pas 50 cm hoog ongeveer. Hoe zorg ik ervoor dat ik hem alsnog weer groot kan laten worden? Quote
speets Geplaatst: 12 mei 2018 Geplaatst: 12 mei 2018 @simon: het gevaar is dat er sporen van Phytophthora in de aarde zitten. Als je daar vorig seizoen last van hebt gehad, zou ik die grond nu niet gebruiken voor tomaten. @Innetje: die plant maakt vanzelf zo snel mogelijk een nieuwe top (en dieven) Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
pippi Geplaatst: 12 mei 2018 Geplaatst: 12 mei 2018 @Innetje: die plant maakt vanzelf zo snel mogelijk een nieuwe top (en dieven) Oh ik hoop het want ik deed vandaag precies hetzelfde. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 14 mei 2018 Geplaatst: 14 mei 2018 Ik ga dit jaar sinds lang geleden tomaten weer in de vollegrond telen en ik hoop dat de phytophtora niet te snel komt en anders dat de tomaten in ieder geval nog redelijk tot goed afrijpen. Vorig jaar had ik ze in de tunnels staan en uiteindelijk had ik hier om dezelfde tijd als buiten phytophtora. De tomaten zijn in de tunnels wel nog mooi afgerijpt, dus ik had toch nog kilo's en kilo's tomaten. Hier waren nog nooit tomaten geteeld. In de kas blijven de tomaten meestal gespaard, maar de productie is hier nogal laag (luchtvochtigheid te laag) en ik wil hier eigenlijk geen tomaten meer. In beide tunnels heb ik de groene kerstomaten en coeur de boef tomaten ver uit elkaar geplant en de stelling aangelegd om ze tegenaan te leiden. De doorluchting is nu veel beter, dus hopelijk worden ze niet te snel aangetast. Ik heb geprobeerd de meer resistente tomaten buiten aan te planten. Ik heb buiten in totaal 6 rijen van 6 meter (dus 36 meter) tomaten staan. Ik heb bij alle tomaten al tomatenpalen staan en ze er tegenaan vastgemaakt. Nu de uitdaging om er steeds op tijd bij te zijn, zodat ze mooi omhoog geleid worden. Ze staan steeds met 2 rijen naast elkaar en dan zitten er meerdere rijen tussen. Nu duimen en hopen dat het weer en anders de resistentie meezit. Ik ben nog altijd aan het wachten op echte resistente soorten (zal nog wel lang duren). Quote
speets Geplaatst: 15 mei 2018 Geplaatst: 15 mei 2018 Ficarazzi, dit moet wel een héle grote tomaat worden. Kanniew88 Nu duimen en hopen dat het weer en anders de resistentie meezit. Ik ben nog altijd aan het wachten op echte resistente soorten (zal nog wel lang duren).Je hebt er weinig vertrouwen in. Welk ras heb je dan?De Mountain Magic heeft het vorig jaar prima gedaan. En er zijn wel meer rassen die behoorlijk resistent zijn. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
permanatuurtuin Geplaatst: 15 mei 2018 Geplaatst: 15 mei 2018 1. 'Dorada' 1st (goed resistent) 2. 'Ligure Grosso' (top ras / staat in de tunnel)Alhoewel 'Cuor di Bue' type Albenga (type Liguria) niet lijkt op de originele 'Cuor di Bue' (ofwel 'Coeur de Boeuf'), is dit juist wel dit type welke onder de naam 'Coeur de Boeuf' bij het grote publiek bekend is geworden.De eerste vruchten van 'Ligure Grosso' rijpen middelvroeg. Dit is dus wat vroeger dan bij de meeste andere vleestomaten het geval is.3. 'Green Doctors Frosted' (rijpe tomaten zijn moeilijk te herkennen, maar echt heerlijk van smaak / staan in de tunnel)4. 'Gardeners Delight' (lekker)5. 'Taxi' 1st (vroeg rijp) 6. 'Tangella' (lekker / zijn vorig jaar ondanks de aantasting goed afgerijpt)7. 'Ildi' (mooi ras / lekker)Deze gele cherrytomaat geeft zeer grote bloem- en vruchtrossen (van het type "multiflora") 8. 'Mountain Magic' F1 (lekker / goed resistent)9. 'Ferline' F1 (vollegrond / goed resistent) (lekker)10. Sweetie (vroeg rijp) Quote
mcguyver Geplaatst: 16 mei 2018 Geplaatst: 16 mei 2018 Ik heb vandaag weer alle tomatenplanten gedieft, echter heb ik perongeluk 1 tomaat getopt i.p.v gedieft... Deze plant is pas 50 cm hoog ongeveer. Hoe zorg ik ervoor dat ik hem alsnog weer groot kan laten worden? Ik zou de hoogste dief die je in die plant hebt door laten groeien en omhoog leiden langs een bamboestok o.i.d.Het zal er niet echt mooier op worden maar dan groeit 'ie wel nog door. Quote
Itoero Geplaatst: 16 mei 2018 Geplaatst: 16 mei 2018 Vorig jaar voor het eerst tomaten in groeizakken gezet en dat ging eigenlijk zeer goed. Nu vraag ik mij af of ik dezelfde grond terug (of gedeeltelijk) zou kunnen gebruiken of het aan te raden is alles toch te vernieuwen aangezien tomaten redelijk gevoelig zijn. De groeizakken zijn groot (+30 liter) en nieuwe potgrond is nu niet zo milieuvriendelijk. Ik geef A+B voeding (voor de pepers en paprika's) ook aan de tomaten, dus aan voeding zullen ze waarschijnlijk geen tekorten hebben. PS: Mijn tuin is niet groot genoeg om zelf bladcompost te maken, ook te laat nu. Daarom heb ik ook geen serre en staan ze in groeizakken op het terras.Als je geen phytophthora had kan je de aarde denk ik opnieuw gebruiken. Misschien kan je compost kopen (in containerpark?) en toevoegen. Als je in dezelfde grond teelt denk ik dat je beter organisch bemest...met vinasse….dat werkt bodemverbeterend. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Itoero Geplaatst: 16 mei 2018 Geplaatst: 16 mei 2018 Ik heb vandaag weer alle tomatenplanten gedieft, echter heb ik perongeluk 1 tomaat getopt i.p.v gedieft... Deze plant is pas 50 cm hoog ongeveer. Hoe zorg ik ervoor dat ik hem alsnog weer groot kan laten worden?Dat doe ik ook af en toe. Die diefjes zijn zijscheuten die uitgroeien tot een nieuwe plant. Als je net gediefd hebt kan het lang duren eer er nieuwe diefjes groeien Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
henkg Geplaatst: 17 mei 2018 Geplaatst: 17 mei 2018 Zo, de tomaten staan eindelijk in de volle grond:Waar dan? Ze zijn uitgeplant (komend uit mijn foliekas) op het heetst van de dag, bij een brandende zon. Iets van schaduwdoek leek me wel nuttig.Hier zijn ze dan, vanaf 15:30u:6x Roma, 5x Balkonstar, 1x Cherry (en rechts 2x paprika en 2x Cayenne peper)Morgen, indien zonnig, nog een keertje het doek eroverheen trekken tussen 11:00 en 15:00 u, daarna moeten ze het maar zelf uitzoeken. In de foliekas blijven er een aantal, net zoals wat pepers en paprika’s (en de meloen): Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
geedee Geplaatst: 18 mei 2018 Geplaatst: 18 mei 2018 Graaf er eens een paar in, met bak en al, in de foliekas; bij mij was er aanmerkelijk verschil tussen dezelfde tomaten die ik óp de bodem , of ín de bodem in de kas had. (ingegraven leidde tot minder waterverlies én sterkere planten). Quote
Celine Geplaatst: 20 mei 2018 Geplaatst: 20 mei 2018 Het is hier al een tijdje wat rustiger daarom even een update van hoe mijn cherry tomaten plantjes er momenteel bij staan: voor het eerst een spiraal gekocht omdat ik het er zo leuk uit vind zien en ja de eerste knopjes komen al tevoorschijn: misschien heb ik de top er per ongeluk uitgehaald misschien was het toch een dief ik ben er niet helemaal zeker van maar verwacht geen problemen plantje ziet er naar mijn beginnende mening goed uit en loopt eventueel wel ergens anders uit dan!De volgende is een ander soortje maar staat er wat zieliger bij (ik geef de schuld verlopig nog maar gewoon aan het soort) ook nog geen bloemknopjes maar ook een kleine maand later voorgezaaid.Hieronder nog wat foto's : Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.