Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten teelt Topic 2018


Erny

Aanbevolen berichten

Voor het zondrogen, zet je er dan iets over tegen de vliegen?

Was ik wel van plan, bij de xenos of action kosten die dingen geen kneup. Maar uiteindelijk toch niet gedaan, want andere dingen gedaan, en weinig / geen vliegen op gezien.*

 

* eerder behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen elke morgend water tussen 8.30u en 10.00u. Misschien te veel water?

 

Probeer anders s'avonds in halve flessen water te geven. Als je s'ochtends water geeft verdampt veel van het water overdag en zijn de planten tegen de avond wat uitgedroogd en zuigen ze water op uit de tomaten zelf.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezee, naar likkebarend naar al jullie geweldige tomaten te hebben "moeten" kijken is er ook eindelijk bij mij iets te oogsten.

De winnaars zijn de Tomatito de Jalapa die buiten staat en in de kas de 42 Days.

Zooooooo heerlijk die eerste eigen geteelde zonverwarmde tomaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook de zongedroogde tomaten gemaakt en had er de bovenste helft van een mini kastje overgezet zodat het proces versnelde, en olie, rozemarijn,oregano, look, peper en zout aan toe gevoegd. 15u zon en nadien nog 2u in oven op 80°. Allemaal mooi in potje met olijfolie en vers takje rozemarijn gedaan en zo heb ik hem nog 1 week kunnen bewaren en van genoten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hbe dit jaar voor het eerst een marmande in een diepe bak, en vervolgens verwaarloosd (sorry). Hij is geexplodeerd en ik heb nu een mega hoeveelheid nog groene tomaten er aan hangen. Ik heb er geen verstand van, maar volgens mij zijn het er zo veel omdat ik dus niet gediefd heb, en ik vraag me serieus af of die allemaal nog rijp gaan worden. Wat moet ik doen, gewoon laten hangen en het beste er van hopen, of het aantal reduceren en hopen dat de rest nog rijpt? Ik heb liever tien rijpe dan dertig groene tomaten.

En rijpen eenmaal geplukte halfrijpe tomaten nog na?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, die worden nog rood. Commerciële tomaten worden zelfs vaak groen geplukt. Ik zou zelf denk ik de grootste en meest gerijpte plukken, en dan gewoon op de fruitschaal met een banaan of zo erbij. En het seizoen is nog niet voorbij he, wie weet krijgen we na deze regenperiode weer een paar weken zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms weet ik niet meer wat nu goed of slecht is voor tomaten.

Deze is opgekomen tussen strak aaneengesloten tegels. Nergens vrije grond in de buurt, krijgt nooit water, geen mest.

Tot vandaag wist ik niet eens dat ie er stond, tussen potten met ander spul. Zal wel een beetje lekwater gekregen hebben.

2018081814042614701534599002.jpg

Balkonstar, struiktomaat. Die tomaatjes rijpen nog wel af. Ik heb er iets omheen gezet, zodat ik hem in het voorbijgaan niet stuktrap.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Balkonstar, struiktomaat. Die tomaatjes rijpen nog wel af. Ik heb er iets omheen gezet, zodat ik hem in het voorbijgaan niet stuktrap.

 

Bizar toch dat we zoveel werk besteden aan voorzaaien en opkweken en afharden terwijl ze het blijkbaar (met een zomer als deze) ook helemaal zelf kunnen. Ik heb in de voortuin een spontane kruisbestomaat staan. Ik ontdekte hem ook pas laat, en hij heeft nauwelijks water gehad, en het eerste trosje is al oranje. Maar tussen de tegels is wel heel bijzonder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals voorspeld, hier al flink aan het ruimen in de planten. Het merendeel is klaar en wordt slecht. Een enkel groen tomaatje offer ik dan graag op (nou ja, gaat naar de varkens) teneinde mijn kas gezond te houden.

En het is goed zo. Heb dik tachtig potjes super geweldige pastasaus (geen last van bescheidenheid hier. Hijs echt geweldig ).

 

1028ff1d22f6888ac4508688270d43b6.jpg

 

fe02a666612aa267426b368cdbad9464.jpg

 

En de laatste pan staat nu op t vuur. Meer dan genoeg voor onszelf en voor de weggeef.

De kleine jongens Blush, Sweet baby, Dino egg green, Boars hoof, Besser en Kondine red doen het nog prima en mogen nog even blijven. Maar ook daar komt het einde wel langzaam in zicht. Ik denk nog een goeie maand. Maar hoop wat langer. Dus tomatensalades komen nog in rijke mate op tafel

 

Mijn eerste over all voornemen zo voor volgend jaar is dat ik de kleurrijke mooie tomaten nog maar 1 per soort zet. (Denk aan de Coral Queen of Alice Dream. Zo mooi!) Verder voor de saus eigenlijk alleen Liguria. Dat is toch, ook in mijn bescheiden mening, een van de allerfijnste saustomaten. Ze draagt prima, smaakt goed, is niet te sappig dus kookt makkelijker in, en heeft nauwelijks een kontje, zoals zo veel vleestomaten wel hebben. Dus je snijdt haast niets weg. Verder is ze niet erg gevoelig voor neusrot of andere narigheid en door haar grappige buidelvorm nog leuk om tegenaan te kijken ook. Ik heb nog meer nieuwe inzichten, maar die bewaar ik voor mijn moestuin update. Anders wel heel lang aan t woord hiero!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was een slecht jaar hier. Door de droogte veel last van neusrot, bij al mijn tomaten m.u.v. de tiny tim tomaat. Lekker laten hangen en iets meer en consequenter water gegeven heeft toch de latere tomaten goed laten groeien. Helaas daardoor wel een kleinere opbrengst. De tomaten met een heel klein plekje eten we trouwens gewoon op, zolang het niet helemaal zacht en naar binnen getrokken is.

 

Dit jaar voor het eerst Roma, die zijn zeker wel aan te bevelen.Volgens mij worden ze wel allemaal te gelijk rijp, met andere tomaten heb je de hele zomer door opbrengst en kan je het meer gespreid verwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

idem het zelfde hier

Duidelijk niet gezien CQ in de gaten gehad

Dat er duidelijk meer water gegeven moest worden

Terwijl ik stromend water heb in de kas via dompel pomp

Ook het zelfde bij Paprika's gaten vallen er gewoon in

Kweek tomaten sinds 2006 maar zon slecht jaar als dit nog niet gehad

De Cherry tomaten planten 6 stuks diverse soorten deden het wel erg goed

Maar de vleestomaten was een ramp

Door deze hitte weer veel bijgeleerd

Zal ook wel komen niet met groenen vingers groot gebracht ben

Woon al 71 jaar in de stad

ronnie24

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds jaren een super tomaten jaar voor ons. Veel rijen gezet met de gedachten bij de eerste regen phytophthora, maar die kwam pas half augustus, dus geen phytophthora. Gauw 10 kratten van 15 kilo per krat gehad, dus rond de 150 kilo tomaten. De droogte was verschrikkelijk, maar de tomatenopbrengst is fantastisch. Voorlopig hebben we nog tomaten, maar niet meer zoveel als we gehad hebben.

 

twee soorten tomatenketchup en heel veel tomatensaus (super voor soep). We hebben geen tomaten meer gedroogd, was ook een super product, maar saus vind ik waardevoller.

 

De tomaten in de vollegrond, die ik iets te vroeg gezet hebben zijn super geworden. De tomaten in de tunnel droegen een paar weken laten. De tomaten die ik buiten gezet heb, maar toen was het al wat droger waren minder productief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ondanks droogte en weinig water geven een top oogst....ja wat neusrot bij de romatomaten...nou ja, dat was ook verwacht

Omdat ik mijn tomatenplanten aan de late kant in de kas had gezet,(vanwege opbouw van kas) is de oogst ook iets later....dus gisteren stonden er 8 X1 liter weck potten Pastasaus op het aanrecht af te koelen. En dat was de tweede grote oogst en er hangt nog veel meer, mag echt niet klagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...