Nasuada Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 dan gaan wij dat hier ook doen.Haha even check check dubbel check voor ik de plank weer missla Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Spitskool Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 Ik ben blijkbaar te moe om nog een beetje snugger te kunnen googlen... En dus doe ik hier een poging. Er is geheid iemand die weet wanneer je ook al weer middellate aardappels voor in huis kunt voortrekken. Dat mag best nu, eind maart. Toch? (Voor ik net als - blijkbaar- Nasuada de plank weer eens mis sla, want dat is een van mijn talenten. ) Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
pippi Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 Spitskool, ja middenvroege kan je nu laten spruiten. Ik ga die van mij ook laten kiemen nu. Ik ben van ze plan ze over 1 of 2 weken te poten. Vandaag alle Vitabella gepoot. Mijn andere vroege ras, Première, zat al in de grond. Quote
Spitskool Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 Dan leg ik ze alvast kiemklaar. Dankjewel pip! Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Patrijs Geplaatst: 25 maart 2018 Auteur Geplaatst: 25 maart 2018 Geef ze binnen een warmtestoot, zodat ze tegelijk kiemen.Zet ze daarna in het licht buiten zodat ze mooie gedrongen uitlopers krijgen.Bij (nacht) vorst even binnen zetten. Quote De moestuin van Patrijs
Spitskool Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 @Patrijs Ik laat ze meestal voorkiemen in een warme ruimte, zet ze daarna in een eierdoos in een koelere ruimte met raam op het noorden voor de uitlopers en plant ze in een soort grote en extra hoge bouw-- of cementemmers (makkelijk aanaarden gedurende het seizoen) die ik eerst nog een maand binnen houd in een warme kamer met verwarming en raam op het zuiden, waarna ik ze ergens eind mei naar buiten verhuis. Dat geeft nu toch alweer drie seizoenen lekkere aardappels. Maar ik begrijp dat jij ze buiten de uitlopers laat krijgen? Interessant. Misschien moet ik een van de drie bouwemmers jouw manier proberen om te kijken of dat aanslaat. Het klinkt wel logisch, de aardappels buiten voor mooie gedrongen uitlopers. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Patrijs Geplaatst: 25 maart 2018 Auteur Geplaatst: 25 maart 2018 Er zijn gelukkig meer manieren die snel aardappels geven.In de beroepsteelt worden de primeur aardappeltjes ook buiten gehangen om te kiemen: Ik ben alleen bij de eerste lichtingen de Anais zo precies.Rechts een deel van de Anais klaar om gepoot te worden, de rest zit al in de grond.Links de Inova, een middelvroege aardappel.Die heeft een maand in de schuur gelegen en sinds de vorst in de koelkast.Ze beginnen al te spruiten en ik heb ze nu buiten staan om over een paar weken te poten.Binnen was er ook weinig ruimte meer. De rest gaat direct de grond in, die zoeken het maar uit! Als jij in kuipen poot zal je erg snel aan de piepers kunnen Ik moet wachten tot de grond warm wordt voordat er wat gebeurt. Quote De moestuin van Patrijs
pippi Geplaatst: 25 maart 2018 Geplaatst: 25 maart 2018 Goh, buiten laten kiemen, nooit gedacht dat het kon maar het klinkt wel logisch. Je zit dan ook niet met die temperatuurovergang tussen binnen en buiten. Ik denk trouwens dat ik een klein probleempje heb. Er zit een mol in mijn volkstuin. Op zich helemaal niet zo'n punt, ik had de afgelopen weken welgeteld twee molshopen, daar kan ik prima mee leven. Maar tijdens het poten van de aardappels had ik de indruk dat er een paar toch wat dieper terecht kwamen dan gepland. Die gingen dus opeens zijdelings door een extra opening in hun pootgat richting middelpunt van de aarde, of naar de bodem van een mollengang, dat weet ik niet. Ben wel benieuwd of zo'n aardappelplant dan uiteindelijk toch de oppervlakte bereikt, of dat hij verloren is. Goeie nieuws is dat ik dit jaar netjes op rijtjes heb gepoot en dus duidelijk kan zien welke aardappels niet opkomen, en daar dan een vervanger kan poten. Quote
Patrijs Geplaatst: 25 maart 2018 Auteur Geplaatst: 25 maart 2018 Die mollengangen lopen horizontaal dus het middelpunt der aarde zal het niet worden!Wel kan de mol er mee aan de rol gaan. Quote De moestuin van Patrijs
Jeanne heijmans Geplaatst: 28 maart 2018 Geplaatst: 28 maart 2018 Het regent hier al weken in vigeois, en er komt nog zoveel regen aan. Dus vorige week de aardappels afgedekt met landbouw zeil.De aardappels in een heel grote emmer onder een afdak gaan goed. Quote
Nasuada Geplaatst: 28 maart 2018 Geplaatst: 28 maart 2018 De frieslanders zijn gepoot......4 rijen dik.De violet noir en de texla in de koele bijkeuken voor het raam gezet en de compost van veld 2 ondergespit. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jeanne heijmans Geplaatst: 29 maart 2018 Geplaatst: 29 maart 2018 Vandaag een mooie zonnige dag,was ik toch nieuwsgierig en even het zeil opgetild,en ja hoor na drie weken komen sommige al boven,zo leuk. Quote
pippi Geplaatst: 29 maart 2018 Geplaatst: 29 maart 2018 Waarom heb je er zeil op liggen? Zo krijgen ze toch geen zonlicht? Ik denk dat ik dit weekend de middenvroege (Monte Carlo) ga poten. Deze komen in alle vakken waar ik vorig jaar last had van wortelknobbelaaltjes op de worteltjes, want ze zouden schadelijke aaltjes doen verminderen. Ik ben heel benieuwd en heb (wellicht TE ) hoge verwachtingen, want dit ras zou ongeveer resistent tegen alle ellende zijn. Vreeken wil nog wel eens hard juichen over planten die dan uiteindelijk toch niet zo geweldig zijn, dat moet ik wel in mijn achterhoofd houden eigenlijk, maar nou ja, het is in elk geval het proberen waard: https://www.vreeken.nl/401800-aardappels-monte-carlo Als de Monte Carlo's gepoot zijn, ga ik de Texla's laten voorkiemen, en die gaan dan half april de grond in. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 30 maart 2018 Geplaatst: 30 maart 2018 Ik had er landbouw zeil opgelegd,omdat ze hier in vigeois nog vorst aangaven.en hier heel veel regent momenteel.maar je hebt een punt, zondag en maandag wordt het mooi weer dan zal ik het er weer af halen. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 2 april 2018 Geplaatst: 2 april 2018 Eindelijk aardappels gepoot. We hebben rond de 175 meter gezet en we moeten nog wat meters, maar het merendeel staat erin. Tot nu toe alleen onze eigen pootaardappels op ongeveer 30 cm uit elkaar gezet. Steeds twee rijen naast elkaar (40 cm uit elkaar). Na 40 cm komen tuinbonen of erwten. Die leid ik omhoog. In het plantgat (ongeveer 10 -15 cm diep heb ik steeds een handje moestuinaarde gedaan, zodat de aardappel hopelijk niet te snel te nat wordt. De methode om tussen de rijen worteldoek te hebben werkt heel goed. We hoeven per 1m maar 15 cm onkruid te verwijderen waardoor we veel sneller zijn. Anders hadden we nooit 23 rijen gehaald (plus nog veel rijen van andere groenten). Quote
Plotiemoos Geplaatst: 5 april 2018 Geplaatst: 5 april 2018 Ik heb drie rassen aardappels liggen.2 rassen zijn nog mooi maar de frieslanders zijn verschrompeld en hebben uitlopers van 10 cm. Mijn tuin is nog niet gefreesd dus daar moet ik op wachten (stom nat weer).Hopelijk wordt volgende week het wel droog en kan er gefreesd worden (kleigrond). Wat kan ik nu het beste doen met de frieslanders? Quote
Mr bean Geplaatst: 5 april 2018 Geplaatst: 5 april 2018 Als de aardappelen al flinke uitlopers hebben is licht en kou wel de beste optie on ze te bewaren. Zelf gister de piepers gepoot. Frieslander, ratte en de middelvroege parel. Quote
RobN Geplaatst: 5 april 2018 Geplaatst: 5 april 2018 Mijn aardappelen liggen ook nog te kiemen, maar als ik ze straks wil poten in de kleigrond, is het dan handiger om de aardappels eerst een laagje compost of cocopeat o.i.d. te geven voor die zware klei de kiemen beschadigd? Quote Onkruidmanager 1.0
oscardevos Geplaatst: 5 april 2018 Geplaatst: 5 april 2018 Ik heb drie rassen aardappels liggen.2 rassen zijn nog mooi maar de frieslanders zijn verschrompeld en hebben uitlopers van 10 cm. Poten van deze Frieslanders in de Swifterbant klei lijkt me een uitdaging . Een ondiepe geul maken van zo'n 5 cm en vanaf beide zijden van de poter grond opwerpen tot een rug is vast geen optie met de natte klei? Quote
Plotiemoos Geplaatst: 5 april 2018 Geplaatst: 5 april 2018 De tuin moet echt eerst gefreesd worden. Het is nu een knollenveld. Echt heel ongelijk.Dus helaas nu erin doen is geen optie.Tevens ook omdat alle paardenmest er nog bovenop ligt. Die moet echt in de grond gefreesd worden. Ik zal ze nu koel bewaren met licht. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 april 2018 Geplaatst: 5 april 2018 Ik heb de Frieslanders gisteren gepoot, daarna ging het regenen en was het te nat voor de rij Agria's die ik nog wou zetten (nou ja, te nat voor mij dan... ). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
roeier Geplaatst: 5 april 2018 Geplaatst: 5 april 2018 RobN, volgens mij hoef je niet bang te zijn voor beschadiging van de kiemen door zware klei, maar het oogsten van aardappels uit klei - klei blijft overal aanplakken - is minder plezierig dan het oogsten uit humusrijke grond dat er zo af valt. Ik heb dit jaar wat compost aangesleept, en in de plantgaten voor de poters gaat eerst compost.Plotiemoos, een knollenveld voor een knolgewas, ja, dat gaat natuurlijk niet. Quote
Oudholland Geplaatst: 5 april 2018 Geplaatst: 5 april 2018 Bij mij dit jaar weer een hoop rassen. Ben an het rekenen geweest, maar heb geloof ik wat teveel aardappels (of te weinig grond ) Dan mijn vader maar wat knollen weggeven.TiamoArran PilotMonte CarloSarpo MiraLa RatteAlouetteTwinnerCarolusWaarbij de laatste 3 volledig Phytophthoraresistent volgens de kweker (http://www.aardappelspeciaal.nl). En dat is wat ik zelf ook heb ervaren de afgelopen jaren. Waar bij medetuinders op het complex de aardappels zwart waren door de aantasting, groeiden ze bij mij nog vrolijk verder.En ook de Sarpo Mira lijkt redelijk resistent te zijn en bleef vorig jaar mooi doorgroeien. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
oscardevos Geplaatst: 6 april 2018 Geplaatst: 6 april 2018 Ik heb ook Carolus en Alouette, daarnaast nog Solist.Ik heb - zoals elk jaar- de vensterbank van mijn zoon gekaapt. Lekker licht en koel.Maar ik laat ze nog even wat langer kiemen Quote
RobN Geplaatst: 6 april 2018 Geplaatst: 6 april 2018 Tnx roeier, Ik ga morgen eerst 2 rijen met compost bewerken en aardappels aankomende week poten. Of kan het al redelijk snel? Compost is uit zak. Ik ga er ook wat patentkali bij in strooien. Quote Onkruidmanager 1.0
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.