Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Weet jij of dit klopt?

Nog nooit van gehoord! Maar ik vraag het vanavond voor je na en laat het weten

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Jasses, Angela!

En nu ik het gezien heb, kan ik het ook niet meer ont-zien...

Je wordt bedankt hoor.

Ik ga toch maar voor die traditionele kist, ehh kast, dan.

Geplaatst:

Wat leuk, en interessant ! Maakt het ook nog uit wat voor wilg? Ik heb een kronkelwilg staan, die eigenlijk er uit zou, maar als hij belangrijk voor de bijtjes is, laat ik m staan.

Geplaatst:

Hallo Charly, wat een geweldig interessant topic. Ik heb een vraag, of 2 !? Hoeveel vierkante meter is er minimaal nodig? En zijn er kleinere volken/minder bijen per volk soorten? oftewel is er een soort bij, die aan te raden is voor een moestuin? Steeds meer vragen. Ik ga kijken voor een wilg, en misschien een spork, als ik weet wat dat is.

Geplaatst:
Weet jij of dit klopt?

Heb het nagevraagd: hier in Nederland is dit volstrekt onbekend, aldus onze leraar - die al 35 jaar bijen houdt. Bij research op Google lijkt het zo dat er bepaalde rododendrons idd giftige nectar bevatten. Echter, naar wat ik lees, zijn die erg zeldzaam. Mss kun je nagaan welke soort je buren hebben, ik vermoed gewoon de gangbare. En dan even opzoeken online...

Helaas geen beter antwoord voor je dan dit voor nu Claudia. Hoop dat je er toch wat mee kunt! Leuk dat je zo enthousiast bent iig!

Geplaatst:
Hoeveel vierkante meter is er minimaal nodig? En zijn er kleinere volken/minder bijen per volk soorten? oftewel is er een soort bij, die aan te raden is voor een moestuin?

Ha Mastert!

De bijen vliegen als t moet in een straal van 3 km om de kast om voedsel te halen. Dus je eigen tuin hoeft helemaal niet groot te zijn!

Mbt de grote van een volk: dat bouwt zich steeds op, tot het te groot wordt voor de ruimte, en dan gaan ze zich verdelen in nieuwe koloniën en vliegen uit (het zgn zwermen). Of er een soort is die standaard een kleiner aantal bijen bevat, zou ik moeten navragen. Maar dat houdt je toch niet raszuiver hoor. Wanneer de koningin op haar bruidsvlucht gaat, is ze niet selectief in haar lovers namelijk

Je kunt bijen wel forceren in kleinere kasten. Maar dan moet je erg veel handelingen verrichten als imker. Lijkt me niet zo ideaal?

Hoop dat ik je vraag een beetje beantwoord. Oh en mbt de goede planten / bomen, ook voor Indy. Zal even de link naar drachtplanten hier neerzetten die op imkerpedia staat.

Niet erg overzichtelijk, lijkt het. Maar dat is niet zo.

Je kunt de kolommen selecteren naar bijv bloeimaand, maar ook naar pollen of nectarwaarde.

En dan zie je precies wat goed scoort.

Daarnaast kun je kun er (ctrl+f) vrijwel elke plant in terugvinden met dus de waarde die hij voor de bij heeft.

Link naar drachtplanten en hun waarde voor de bij

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Drachtplanten

Geplaatst:

Zooo. Laatste avond theorie zit erop!

En we hadden interessante onderwerpen hoor. Al waren ze niet altijd wat wij als cursisten voor ogen hadden.

Het eerste was een naar onderwerp: ziekten en plagen

Maar we hadden er ook naar uitgezien. Want wat oh wat kan je doen tegen die vreselijke varroamijt?

Enfin. Bij t begin beginnen (hoewel de varroa toch het hoofdonderwerp blijft helaas)

Bijen kunnen laat hebben van verschillende parasieten:

1- Tracheeënmijt. Valt in Nederland erg mee. Volk groeit er vaak gewoon doorheen.

2- Varroamijt: In 1 woord: vreselijk.

varroamijt96511522599465.jpg

Elk volk in Nederland is geïnfecteerd met de varroamijt. De mijt komt van Aziatische bijen. Die een Duits onderzoeksinstituut geïmporteerd had om testen mee te doen. Helaas zijn er een paar ontsnapt...

Die Aziatische bijen hebben trouwens weinig last van ze. Want die poetsen zich van nature meer, waardoor de mijten afvallen. En dan blijft de varroa prima onder controle.

Verspreiding in de kast: Wijfje van varroa word ingesloten in broedraat. Voorkeur voor darrenraat: darren zijn immers groter, dus grotere raat, dus meer ruimte.

- 1 erin, vier eruit. Om de 10 / 12 dagen. Komt van Aziatische honingbij.

- Varroa parasiteert echt: zorgt voor lagere weerstand, lagere kwaliteit voedsel, minder goed in staat nieuw broed voor het volgende jaar op te bouwen

- Wintersterfte is er later bij gekomen. Varroa neemt een ziekte mee. Die zorgt voor de winterstetfte. Varroa zelf is dus een vervelende parasiet. Die ook nog zeer dodelijke ziekte verspreidt.

- In broedloze periode van het volk is varroa kwetsbaar. Dan kun je ze aanpakken.

- Kijk op de plank onder de kast om te kijken hoe erg de besmetting is. (Dode varroas vallen daar)

- Ook al heb je bestreden; varroa blijft altijd.

En hier werden alle cursisten heel droevig van: “Zonder gif gebruik zijn in NL geen bijen te houden”

Deze ‘giffen’ maken deel uit van de standaard behandeling. Die pas je toe tijdens verschillende periodes in het jaar:

- Voorjaar: verwijder je Darrenraat

- Zwermperiode: oxaalzuur sproeien. Na laatste honingoogst een mierenzuur behandeling.

- Winter: oxaalzuur druppelen

Echter blijkt er ook een veel intensievere, maar wel gifvrije manier te bestaan. Deze gaat uit van tijmolie. Ik moet de naam van dat goedje weer even opzoeken.

Kijk hier:

https://imkershop.nl/varroa-bestrijding/602-thymovar-tegen-varroa.html

https://imkershop.nl/varroa-bestrijding/931-apiguard-op-basis-van-thymol.html

Toen dit ter sprake kwam, ging er een zucht van verlichting door het zaaltje. De meeste mensen waren toch wat van slag door het verplichte gifgebruik. Enfin. Tijm voor ons. Hoop ik!

Naast de parasieten zijn er ook allerlei predatoren: vogels (mn spechten kunnen een enorme ravage aanrichten aan je kast), spinnen, bijenwolf maar de schade door dat soort dieren is doorgaans echt beperkt.

Dan zijn er nog dieren die overlast veroorzaken. Bijvoorbeeld verschillende motten of mieren. Ook allemaal niet om wakker van te liggen. Wel echt naar kunnen muizen zijn: die vreten door je raten heen op zoek naar honing. Ze zoeken een kast uit om te overwinteren. Maar overleven dit trouwens doorgaans niet. Wel enorm veel schade! Maak daarom de invliegspleet in het najaar kleiner. Dat is sowieso handig. Want als de raten aan het einde van het jaar vol zijn, hebben sommige volken de neiging om bij buurvolken honing te gaan roven. Een kleinere invliegspleet verkleint dat gevaar.

Er zijn ook nog een aantal nare ziekten. Zal daar een link naar opnemen.

Daar vind je alles nog es op een rijtje:

http://www.imkerpedia.nl/startcursus/plagen-en-ziekten.htm

En tot slot hebben we ‘het jaar van een bij’ - maar nu met ingrepen van de imker behandeld.

Of feitelijk: 1 onderdeel daarvan: het maken van een kunstzwerm.

Wat je feitelijk doet is het zwermen voorkomen en een volk in tweeën splitsen, door de oude koningin apart te zetten in een nieuwe kast met enkele raten broed en voedsel en uiteraard werksters. Deze vormen een nieuw volk. Het achtergebleven volk zal daarop reageren met nieuwe koninginnen maken. Je moet ervoor zorgen dat er daar maar 1 van overleeft. Zodat het volk niet alsnog gaat zwermen maar mooi in de oude kast opnieuw het volk gaat uitbouwen.

Aan het einde van het jaar, als je het volk gaat klaarmaken voor de winter, kijk je of je met twee volken verder gaat, of ze gaat samen voegen.

Maar dat krijgen we in volgende lessen.

Kun je hier allemaal nalezen:

http://www.imkerpedia.nl/startcursus/bijenjaar-met-imker.htm

Vanaf nu gaan we iedere keer in de kast kijken en de handeling uitvoeren die op dat tijdstip nodig is. Dan komen alle hoofdstukken van ‘het leven in een jaar van een bijenvolk - met ingrijpen imker’ voorbij. Ik houd jullie op de hoogte!

Geplaatst:

hallo Charly, bedankt voor het antwoord. Misschien een domme vraag, maar waarom worden er dan in NL geen aziatische bijen gebruikt? Ik heb in China ooit eens honing gegeten van een ander soort bij, ik ben benieuwd of dat de aziatische bij was, De verkopers hadden het over een primitievere soort bij, dan de gewone honingbij. Ik proefde geen enorm verschil. Ik woon zelf vlakbij de grienden, dus daar zouden volop bijen moeten zijn, ik weet dat er bij ons wel een hobby imker is, die honing verkoopt. Ik heb een keer gelezen, dat het een imker gelukt was, om een niet stekend volk te kweken. Heb je daar al iets van gehoord? Misschien volgend jaar, maar eens voor info naar de NBV gaan. Het is in ieder geval super interessant.

Geplaatst:

Dank je wel voor de lijst. Ik heb er al veel van staan, en de eerste bijtjes heb ik zaterdag al zien vliegen hier, Zo leuk! Interessante cursus , en leuk dat we mee hebben mogen leren.

Geplaatst:

ik ben niet veel online geweest en had de berichten gemist. ik heb donderdag de 1e praktijk les. Handig om hier weer even de theorie op te frissen

Geplaatst:

Hahaha. Leuk te lezen Reina. Benieuwd hoe de praktijk je bevalt! Ik vind het iig allemaal behoorlijk intrigerend. En hoe meer ik lees, hoe meer ik merk dat ik niet weet.

@Mastert: meen dat die Aziatische bijen de winter niet doorkomen hiero. Er wordt wel geëxperimenteerd met het kruisen van die bijen met ‘onze Hollandse bij’, zodat ook die zich meer gaat poetsen...

Mbt het niet stekende ras: ze kunnen allemaal steken hoor (behalve de darren, die hebben maar 1 taak en daar hoort steken niet bij ). Maar het ene ras is wat feller dan het andere. Je kunt koninginnen kopen van een rustig soort. Zoals Carnica of Buckfast. Maar het is echt een hele tour om je volk raszuiver te houden, naar ik begrepen heb.

Geplaatst:

Wat leuk dat je dit doet Charly! Ik kan niet wachten op de foto's van je praktijklessen.

Ik bezoek in Zuid-Afrika af en toe een wijnboerimker waar ik dan mee mag om honing te oogsten. Geweldige ervaring is dat.

298691522785592.jpg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Mooi topic hoor. Toevallig weet ik dat er sinds een paar jaar in Nederland een aantal biologisch gecertificeerde imkers zitten. Deze mogen volgens mij geen gif gebruiken maar branden hun kasten schoon met een gasbrander. Hitte dus. Misschien houden ze wel eens een opendag of iets dergelijks waar wij nog het een en ander kunnen opsteken. waarschijnlijk kijken ze net iets anders naar bijen houden als de normale imkers.

• 1 maand later ...
Geplaatst: (aangepast)

Ik viel net midden in een aflevering van brandpunt+ die ging over de bijensterfte door de varroamijt en het kweken van varroamijt resistente bijen. Ik dacht hé, daar heb ik eerder over gehoord (door dit topic).

Ik heb niet de hele aflevering meegekregen maar wat ik er van zag klinkt hoopvol voor de toekomst.

Voor de geïnteresseerden hier kun je de aflevering terug kijken.

https://brandpuntplus.kro-ncrv.nl/brandpuntplus/oplossing-bijensterfte/

aangepast door Gast
Geplaatst:

gisteren op de praktijk les hebben we een volk gesplitst om een kunst zwerm te maken. een deel van de bijen gaat dan, in dit geval met koningin, in een andere kast, met voedsel. De koningin mag dan lekker kleine bijtjes maken. Het oude volk zonder koningin maar met nog broed blijft achter. van het nieuwe broed wordt een koningin gemaakt waarvan er eentje moet blijven. over 12 dagen gaan we kijken of er inderdaad koninginnen gemaakt zijn. Die worden dan allemaal tegelijk uit de pop gehaald. Idee is dat ze met elkaar strijden en er 1 overblijft en de rest sterft. Als je deze strijd niet krijgt, dan gaat een geboren koningin direct weg met een deel van alle bijen en verzwakt je volk.

ik vind het een bijzonder intrigerend groepsleven, zo knap als dat allemaal in elkaar zit

Geplaatst:

He Reina!

Las dat jij het maken van vegers niet zo lastig vond. Maar bij ons ging het wat minder soepeltjes hoor. Poef! We deden er drie tegelijk. Allemaal groepjes naast elkaar, betekent wel een kleine 30.000 bijen die gelijktijdig gestoord worden. En dat vond de ene kast minder plezant dan de andere

Eerst zaak om de koningin (noemen jullie haar ook ‘moer’?) te vinden. Maar omdat het een relatief frisse dag was, waren de haal-bijen ook allemaal thuis. Dus dan is zo’n kast sjokkie-vol. Zie dan maar es die ene met dat langere smalle achterwerk te vinden, op 10 raten, voor-en achterkant, en soms op de raat nog 3 lagen dik bij. Plus dat we inmiddels natuurlijk ook de nodige darren rond hebben lopen. Die ook ietsje groter zijn. En dus steeds afleiden. Enfin. Na het -uiteindelijk- vinden, moest de koningin ook nog in een ‘kluisje’ om haar tijdelijk even apart te hebben zodat we de overige bijen konden verzamelen. (Je kan haar ook met raat en al over zetten. Maar daar is bij ons niet voor gekozen. Weet ff niet waarom. Volgende keer vragen!) Echter koningin wil helemaal niet in kluisje. En je mag haar (en liefst natuurlijk geen enkele bij) niet pletten!! Beetje tikkertje tussen de andere bijen dus.

Daarna moesten we raten ‘afslaan’. 4 of 5 per nieuw volk. Dat is inderdaad zo bruut als het klinkt. Je houdt de raat boven een grote teil, geeft een hengst op je eigen hand, en de bijen donderen in de teil. Dan zet je de raat terug in de oude kast. Je kan je voorstellen dat de bijen dat afslaan niet bijster appreciëren. Dus dat wil je zo snel mogelijk achter de rug hebben, maar je mag niet haasten want dan worden ze onrustig En dat wil je ook niet.

Als alle benodigde bijen in de teil zitten, spray je er oxaalzuur over. Tegen varroa. En dan giet je de hele bups in de nieuwe kast, waar je op t laatste moment de koningin aan toevoegt. Deksel erop en klaar voor vervoer naar elders.

Wij braken trouwens alle koninginnendoppen weg, Reina. Want wij gaan er over 10 dagen een larve van een nieuwe F1 koningin in hangen. Om de raszuiverheid zo veel mogelijk te bewaren. Telen jullie ook met Carnica? Denk zelf meer over Buckfast. Omdat die veel minder zwermen blijkbaar en nog wat redenen. Maar op onze vereniging is dat ‘vloeken in de kerk’ hoor! Carnica rules! Blijkbaar.

Heb een filmpje gevonden hoe Reina het wss gedaan heeft. Wij zijn dus wat hardhandiger te werk gegaan. En wij werken met een moerrooster. Dus de moer zit bij ons altijd onderin.

Geplaatst:

de koningin was gemerkt dus makkelijk te vinden. (vorige week met merken was het een hele zoekklus, daarom eerst merken en andere keer kunstzwerm maken)

wij pakten een volle raat, die spuiten met oxaalzuur en dan aftikken in nieuwe kast. was super rustig volk, tot nu toe nooit beroking nodig gehad, zelfs nu niet. was bij ons ook koud en dus vol op de kast maar zijn zulke rustige bijen dat alles soepel ging

koninginnendoppen hadden we nog niet, die moeten nu in de oude kast komen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

He wat leuk dit topic! (ben een beetje laat aangesloten, maar dat maakt het voor mij des te interessanter!)

ik heb ook met het idee gelopen van imker als hobby te gaan doen. Hubby heeft het niet zo voor insecten (rasechte stadsmens) dus is het het er uiteindelijk niet van gekomen. Heb dan maar een groot insectenhotel opengedaan en ben stiekem van plan om er mega-hotel van te maken tegen volgend jaar.

Jammer dat die cursussen bij ons in de buurt niet zijn, anders zou k er zeker eens aan meedoen, gewoon om te zien hoe het in zijn werk gaat.

Daarom superblij dat je ons op de hoogte houdt!

Geplaatst:

we hebben gisteravond gekeken of er koninginnendoppen waren. Na 13 dagen zouden er diverse 'rijpe' doppen moeten zijn. In alle kasten bleken ze vrij weinig en erg onder ontwikkeld aanwezig te zijn. Er worden ook apart nog koninginnen gekweekt en die gaan waarschijnlijk in meerdere kasten nodig zijn. onze imker/leraar vertelde dat hij dit nog nooit eerder zo heeft meegemaakt. Meestal heeft hij veel en goede koninginnen maar dit jaar dus niet.

Hoe is dat bij jullie Charly?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...