veuvecouderc Geplaatst: 14 juli 2011 Geplaatst: 14 juli 2011 Het komt nu zo vaak ter sprake - dankzij toch best een behoorlijk aantal doorgewinterde fans op dit forum - dat ik dacht we openen eens een apart (jubel) topic over deze bijzonder vlaamse Vereniging (VELT staat voor Vereniging voor Ekologische Leef- en Teeltwijze). Hun dikste boek Handboek Ekologisch Tuinieren - de moestuin, mag eigenlijk niet in de boekenkast van de rechtgeaarde moestuinier ontbreken. Alles staat erin, over grond, over mest, over wat een plant uberhaupt is en hoe die werkt, over zaad en zaadwinning, over oogsten en bewaren, over planten en vermeerderen, over kassen en andere hulpmiddelen, over water en mineralen, over ziektes en plagen, over bestrijden en preventie, over opbrengst, over soorten en families, over compost, over kippen en konijnen, over wisselteelt en tuinhuisjes, over gereedschap en over onkruid. En het belangrijkste natuurlijk, een hele uitgebreide beschrijving van meer dan 80 groenten! En zelfs als je gaat verhuizen naar Frankrijk is het heel handig want er staat een uitgebreide lijst in van groentenamen in 5 talen. En al lijkt het wat technisch op het eerste gezicht, de makers hebben zelfs een wegwijzer voor het boek gemaakt zodat je ook als volslagen beginner meteen iets hebt aan je nieuwe aankoop. Naast het moestuinboek heeft Velt nog veel meer prachtige, duidelijke en nuttige boeken. Voor de moestuingoegemeente is het boek Ekologische Teelt van Kleinfruit ook een aanrader, net zo uitgebreid van opzet als het moestuinboek en net zo informatief. Maar let op, dit gaat over kleinfruit! Appels en peren vindt je hier niet in. Meloenen en rabarber ook niet maar die staan wel weer in het moestuinboek! Zelf heb ik ook nog het werkelijk prachtige boek Stappen naar een ecologische tuin: aanleg en beheer , maar dit boek is precies voor waar de titel voor staat: het aanleggen en beheren van een (ecologische) tuin. Wie al een tuin heeft, en dan met name een siertuin, kan met dit boek weinig kanten op. Het is geen naslagwerk maar echt een handboek op weg naar een doel. En ze hebben nog veel meer uitgaven o.a. een boekje over kippen, een kookboek, een tijdschrift en een boekje over wat je doet met al die enorme overschotten uit je tuin, een inmaak- cq bewaarboekje dus. Maar Velt heeft ook een prachtige site (www.velt.be) met werkelijk een schat aan informatie, varierend van watergeven tot coloradokevers en recepten voor plantenaftreksels. Ook hebben ze tips over wat je met de vrijgekomen percelen kunt doen nu je bijvoorbeeld al je erwten hebt geoogst. En je kunt er veel handige dingen downloaden als zaaikalenders en wisselteeltschema's. Kortom een vereniging uit duizenden Maar zonder gekheid, ze zijn echt de moeite waard en de 40+ euro die het boek kost is ook de beste investering die je in je moestuin kan doen (640 pagina's helemaal stampvol informatie want er staan geen dure en ruimteverspillende foto's in). Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
jasmin Geplaatst: 14 juli 2011 Geplaatst: 14 juli 2011 Terecht! Ik ken ze eigenlijk niet, maar de site was zo interessant dat ik hem in de favorieten heb gezet, om later beter te bestuderen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Jorg Geplaatst: 15 juli 2011 Geplaatst: 15 juli 2011 I second that. Het boek is echt de moeite waard, niks geen poespas met foto's en romantische verhaaltjes maar recht door zee het perfecte naslagwerk met informatie waar je zowel als beginner als gevorderde moestuinier iets aan hebt. Quote
Frank vwl Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Gisteren heb ik dan eindelijk ook het handboek ecologisch tuinieren gekocht. Hij was me al aangeraden door Jorg, mijn versie heeft in totaal 770 pagina's en vanaf pagina 707 staan er kleurenfoto's waarbij getoond wordt hoe de gewassen eruit zien die in verschillende categoriën ingedeeld kunnen worden (koolsoorten,bladgewassen etc.) dus misschien heb ik een nieuwere uitgave o.i.d. Er staat zo'n beetje alles in en is super uitgebreid. Een absolute aanrader Quote
RvO Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Nog een fan, maar dat wisten jullie al. Ik zal een "inkijkexemplaar" meenemen naar de moestuinforumdag in Zelhem. Quote
bart Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Ben ook zeker fan van hun bijbel! Een must voor iedere tuinier vind ik. Quote
Rantje Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Nou dan weet ik wel wat ik voor m'n verjaardag moet gaan vragen! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
appelvrouw Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 vanaf pagina 707 staan er kleurenfoto's waarbij getoond wordt hoe de gewassen eruit zien die in verschillende categoriën ingedeeld kunnen worden (koolsoorten,bladgewassen etc.) dus misschien heb ik een nieuwere uitgave o.i.d. Ik ben ook fan! En mijn al flink gelezen exemplaar (10 jaar oud schat ik) heeft al een stukke bindrug van al het gebruik. In die uitgave ook de 'eind' foto`s Frank, ik denk dat Jorg bedoeld dat het boek tussendoor geen niet ter zake doende foto`s bevat. Ik ben ook lang lid geweest van Velt..dat is erg leuk, want hun blad seizoenen( 4 x per jaar uitgifte) is heel prettig leesbaar, en het stapeltje komt ieder jaar bij mij uit de kast. Er staat veel aktueels in op het gebied van biologisch tuinieren en ecologisch leven..ze timmeren ook aan de weg met onderzoeken, en produkt-testen. Er staat alleen wat veel afdelingsfeiten in, en als je bij geen enkele afdeling hoort zoals ik in NO frankrijk gaat dat je op een gegeven moment wel tegenstaan..al die leuke bijeenkomsten en lezingen, excursies, cursussen en beurzen die je moet missen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Nog een fan, maar dat wisten jullie al. Ik zal een "inkijkexemplaar" meenemen naar de moestuinforumdag in Zelhem. super idee....heb al zoveel boeken dat ik een boekenstop voor mezelf heb ingeroepen...maar wie weet Quote
tnauta Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Nou dan weet ik wel wat ik voor m'n verjaardag moet gaan vragen! Hier staat "Hij" samen met de groente-en fruit encyclopedie ook op mijn verlanglijstje. Quote Heilige boontjes, ik eet ze rauw!
Jorg Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 ik denk dat Jorg bedoeld dat het boek tussendoor geen niet ter zake doende foto`s bevat.Correct, geen onnodige afleiding met een foto van bijvoorbeeld een wortel, gewoon duidelijke informatie hoe iets te zaaien/planten, zonder al die poespas en vage nietszeggende verhaaltjes/foto's. Ik had vorig jaar een inkijk exemplaar mee naar de moestuindag voor Jim en Frank. Gewoon een boek wat je MOET hebben als naslagwerk. Quote
sugar Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Ik ben vandaag naar een snoeicursus van VELT geweest : erg fijne voormiddag gehad (ook dankzij het weer)... Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
veuvecouderc Geplaatst: 11 maart 2012 Auteur Geplaatst: 11 maart 2012 vanaf pagina 707 staan er kleurenfoto's waarbij getoond wordt hoe de gewassen eruit zien die in verschillende categoriën ingedeeld kunnen worden (koolsoorten,bladgewassen etc.) dus misschien heb ik een nieuwere uitgave o.i.d. Ik ben ook fan! En mijn al flink gelezen exemplaar (10 jaar oud schat ik) heeft al een stukke bindrug van al het gebruik. In die uitgave ook de 'eind' foto`s Frank, ik denk dat Jorg bedoeld dat het boek tussendoor geen niet ter zake doende foto`s bevat. Ik heb alleen een foto op de voorkant , en ik heb maar 640 pagina's - de mijne is dan ook uit '99 . Maar dat geeft mijn jubeling alleen maar meer kracht: nog meer waar voor je geld dus tegenwoordig Ik heb wel een vraagje aan de 'nieuwe' eignaars. Zeer waarschijnlijk is het boek ergens na de 8ste druk weer herzien. En zeer waarschijnlijk staat er in het voorwoord ook in grote lijnen wat er zoal herzien is. Heeft iemand zin om deze grote lijnen aan mij te pb-en. Dan kan ik een beetje beoordelen of ik veel nieuwe inzichten mis. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
RvO Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 ... Ik heb wel een vraagje aan de 'nieuwe' eignaars. Zeer waarschijnlijk is het boek ergens na de 8ste druk weer herzien. En zeer waarschijnlijk staat er in het voorwoord ook in grote lijnen wat er zoal herzien is. Heeft iemand zin om deze grote lijnen aan mij te pb-en. Dan kan ik een beetje beoordelen of ik veel nieuwe inzichten misMijn versie is de tiende druk uit 2006. Uit het woord voorafVoor deze druk werden alle hoofdstukken aangepast, maar vooral Bodem, dat aangepast werd aan de nieuwe inzichten van het bodemonderzoek, Bemesting, dat geactualiseerd werd en Gewasbescherming, waarin preventie nog meer aandacht krijgt. Overigens zag ik dat er één aanboden werd op marktplaats. Puur gebaseerd op de foto's van het kaft lijkt het dezelfde druk als die van veuvecouderc. Quote
veuvecouderc Geplaatst: 11 maart 2012 Auteur Geplaatst: 11 maart 2012 ... Ik heb wel een vraagje aan de 'nieuwe' eignaars. Zeer waarschijnlijk is het boek ergens na de 8ste druk weer herzien. En zeer waarschijnlijk staat er in het voorwoord ook in grote lijnen wat er zoal herzien is. Heeft iemand zin om deze grote lijnen aan mij te pb-en. Dan kan ik een beetje beoordelen of ik veel nieuwe inzichten misMijn versie is de tiende druk uit 2006. Uit het woord voorafVoor deze druk werden alle hoofdstukken aangepast, maar vooral Bodem, dat aangepast werd aan de nieuwe inzichten van het bodemonderzoek, Bemesting, dat geactualiseerd werd en Gewasbescherming, waarin preventie nog meer aandacht krijgt. Super, bedankt RvO! De vooral herziene hoofdstukken behelzen voorlopig nog geen onderwerpen die mijn nadrukkelijke aandacht hebben. Ik kan dus voorlopig nog met de oude door. En anders weet ik jullie wel te vinden. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
aardbeijim Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 Ik vind het ook een heel goed boek.Ik kijk er dan ook heel vaak in.Alleen vind ik het jammer dat ze niet zeggen hoelang de kiemduur is want dat vind ik toch altijd wel handig Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
veuvecouderc Geplaatst: 12 maart 2012 Auteur Geplaatst: 12 maart 2012 Alleen vind ik het jammer dat ze niet zeggen hoelang de kiemduur is want dat vind ik toch altijd wel handig Jim, of ze hebben deze informatie weggelaten uit de nieuwe versies (wat ik me niet kan voorstellen) of je moet nog even goed in je boek kijken. In mijn versie staat bij alle groenten aangegeven hoe lang de kiemduur is, en ook het kiemvermogen. Het staat in de vierkantje waar ook andere zaadinformatie staat. Op de foto gaat het over de knolvenkel. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
aardbeijim Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 Owja klopt,ik wist dat ik ens kiemduur gevonden had.Bedankt nu weet ik zeker dat et er staat. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
chaotik Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 Ben het helemaal eens met de topic starter. Velt is in zoveel dingen actief en levert alles af in top kwaliteit. Quote
Menph Geplaatst: 12 maart 2012 Geplaatst: 12 maart 2012 De catalogi/zaadlijsten van de vereniging vind ik erg boeiend. Er staan veel obscure soorten in. Afrikaanse sorghum, kobu neusmosterd, tafelblad malva.Leuk om eens uit te proberen naast het reguliere sortiment. Ook heb ik aardpeer voor het eerst geproefd op een stand van Velt. De boeken vind ik minder interresant. Ik mis de dynamische en reguliere inzichten. Quote
veuvecouderc Geplaatst: 12 maart 2012 Auteur Geplaatst: 12 maart 2012 De boeken vind ik minder interresant. Ik mis de dynamische en reguliere inzichten. Dat is je goed recht maar niet verwonderlijk. Velt staat namelijk voor Ekologisch leven en tuinieren, en zo dynamisch en regulier is dat niet . Desalniettemin wil ik - als topicstarter voel ik me een beetje verantwoordelijk - graag nog vermelden dat dat Ekologische (heel jaren 70/80 trouwens, zo met een K geschreven ) niemand hoeft te storen. Ik heb het boek in ieder geval niet gekocht omdat het Ekologisch was, maar omdat het gewoon het meest uitgebreide boek was over groenteteelt, indertijd. Persoonlijk vind ik het helemaal niet prekerig bijvoorbeeld. Ik zeg dit met name omdat het zonde zou zijn als iemand het boek niet zou aanschaffen omdat ze denken dat het boek dogmatisch is. Dat je er alleen maar iets aan hebt als je ekologisch wilt telen. Er staan gewoon ontzettend veel basis dingen in, die je al dan niet kan aanvullen met je eigen dynamische kennis. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Menph Geplaatst: 14 maart 2012 Geplaatst: 14 maart 2012 Daar kan ik me bij aansluiten. Het boek is zeker niet dogmatisch. Het is een compleet standaardwerk. Als je op zoek bent naar een goede back up; een aanrader. Op een stage heb ik het eens helemaal verslonden. De laatste jaren ben ik echter meer van de compactere, vlotter geschreven boeken. Zo lees ik momenteel 'Rat fur jeden gartentag' van F. Bohmig (1984) Met 2075 moestuintips. Een tip ter bestrijding van bladluizen bevat b.v meerdere inzichten, preventief(dynamisch; afrikaantjes planten), ecologisch, (bio bestrijdingsmiddel) en regulier (chemisch middel bij zware aantasting) Quote
claartje Geplaatst: 15 maart 2012 Geplaatst: 15 maart 2012 ik heb eerst ecologisch tuinieren voor beginners aanegschaft, een leuk boekje van hun waar in grote lijnen de beginselen van een moestuin beschreven staat. die hebben we meteen al verslonden. het 'grote boek' kwam op het verlanglijstje. na een financiele meevaller op het werk heb ik het naslagwerk deze week net besteld en als het goed is komt het vandaag binnen, 3 maal raden waarmee ik op de bank zit vanavond........ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.