Jorieke123 Geplaatst: 5 mei 2018 Geplaatst: 5 mei 2018 Via Anna heb ik een 'stukje' Japanse gember. Ze kocht een plantje bij vanderplanckewinkel.nl/ hier in de buurt en ik mocht de helft hebben Ik ben nu wel benieuwd of iemand van dit forum ook een plant heeft staan? Ik heb hier eindelijk mooie schaduwplekjes, die niet te nat zijn (eerder te droog?). Dus hopelijk slaat ie daar goed aan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Spitskool Geplaatst: 5 mei 2018 Geplaatst: 5 mei 2018 (aangepast) Droog en schaduw is belangrijker dan nattigheid denk ik. Mijn JG (tweede jaar nu) staat in de volle zon, omdat de schaduwstruik waar ze normaal onder staan, nog niet helemaal is uitgegroeid tot normaal formaat. Dit jaar heeft de JG dan ook grote gele punten op de uiteinden van de bladeren. Jammer, duidelijk te veel zon gekregen. (Kan morgen wel even een foto nemen.) Ik twijfel nog wat ik moet doen, verplaatsen of laten staan. Ondat ik twijfelde of ze het zouden halen, heb ik twee nieuwe besteld, die nog moeten arriveren. Mochten mijn oude het overleven, dan doe ik een vreugdedansje. Ze zijn namelijk erg lekker, vind ik. 8 mei 2018 aangepast door Gast Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Spitskool Geplaatst: 6 mei 2018 Geplaatst: 6 mei 2018 Ja hoor, het heeft echt een gembersmaak. Alleen niet zo ‘in your face’ als echte gember, maar veel milder, ronder. Hier de beloofde foto van mijn zonverbrande JG’s. De struik waar ze naast en onder stonden is dit voorjaar heel erg terug gesnoeid en de zon die ze daarmee extra hebben gekregen, vonden ze niet fijn blijkbaar. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Jorieke123 Geplaatst: 8 mei 2018 Auteur Geplaatst: 8 mei 2018 Bedankt Spitskool! Nee in de zon lijkt hij het niet zo leuk te vinden nee. Ik zet hem nu steeds weer met pot en al in de schaduw, en als de pot een beetje goed is doorworteld dan plant ik hem in ons 'bos' Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Waaslander Geplaatst: 8 mei 2018 Geplaatst: 8 mei 2018 Enkele weken geleden een plantje gekocht van"de oude kastanje" Dus nog geen ervaring mee.Smaken ze ook echt naar gember?Ik dacht dat hij zij dat knol giftig was en dat er rond september knoppen lang de plant naar boven kwamen uit de grond en dat deze eetbaar waren en een gember smaak hebben. Quote
Spitskool Geplaatst: 9 mei 2018 Geplaatst: 9 mei 2018 ...en ik mocht de helft hebben. Is de wortel gewoon gescheurd? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de vermeerdering van de plant (de bloemen zijn steriel) en hoe makkelijk dat gaat. Hoe het überhaupt gaat. Scheuren en weer in de grond stoppen? Of iets meer zorg hier en daar? Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Jorieke123 Geplaatst: 9 mei 2018 Auteur Geplaatst: 9 mei 2018 Nou er staken 2 scheuten uit het potje, ver uit elkaar, dus we hebben het kluitje heel voorzichtig uit het potje gehaald en schoon gegoten met water. En toen bleek dat er 2 dikke vlezige wortels in zaten die een beetje door elkaar groeiden, op 1 plek wel aan elkaar zaten maar allebei al veel zijworteltjes hadden. Dus met een klein knipje hadden we 2 plantjes. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Skadril Geplaatst: 3 juni 2018 Geplaatst: 3 juni 2018 Ik had er vorig jaar 1 staan, buiten in de schaduw van enkele hazelaars. Die deed het aanvankelijk goed, maar is toch niet meer opgekomen dit jaar. Te droog, winter niet overleefd? Geen idee. Dit jaar 2 nieuwe gekocht en in mijn pseudo aquaponics gedropt. Die doen het voorlopig best goed. Zal eens foto'tje nemen. Quote
Val Geplaatst: 19 augustus 2019 Geplaatst: 19 augustus 2019 Ik las ergens dat je de stengels ook kunt eten. Heb jij hier ervaring mee? Verder las ik dat de wortel giftig is. Wellicht een newbie vraag (want ik ben nieuw met eten uit de tuin halen) hoe weet ik wat de bloem is en wat ik per ongeluk mee snij als wortel? In deze video zag ik dat de man best diep het bloemetje wegsnee. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 14 mei 2024 Auteur Geplaatst: 14 mei 2024 Mijn planten komen alweer mooi boven: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 21 augustus 2024 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2024 Ok, mijn planten gaan bloeien, dus ik ben wat aan het zoeken over wanneer te oogsten enzo. Ik had namelijk dit filmpje gezien (hopelijk kunnen jullie die zien...?) https://www.facebook.com/share/r/8fmWsAAPhA36YHSM/ En daar staan de bloemknoppen op steeltjes?! Hier een paar screenshots: Maar in andere filmpjes en hier op deze site zie je juist dat je de knoppen iets uit moet graven en dan af snijdt. foodplanting.com/2022/10/30/japanse-myoga-gember-kweken/ Die van mij is ook al wel heel erg groen omdat ie zo aan de rand van de bak op komt. Ik had er meer mulch bij moeten gooien? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 10 september 2024 Auteur Geplaatst: 10 september 2024 Die knop maakt nu (volgens mij?) elke dag een nieuwe bloem: Er komen nog meer van dat soort knoppen boven, al zijn die niet zo dik en meer een soort nieuwe scheut? 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 4 november 2024 Auteur Geplaatst: 4 november 2024 Ik heb mijn planten opgegraven, 'gescheurd' (eigenlijk geknipt) en verder uit elkaar weer uitgeplant. Er waren ook stukjes wortel die op begin-wortels leken, die heb ik helemaal apart opgepot. Eens zien wat die gaan doen. Hier en daar kon ik nog een bloemknop oogsten. En dan nog een boel slierten waar nog geen nieuwe groene stengel aan zat, maar al wel een witte uitloper, zoals ook wel bij kweekgras enzo. Die heb ik ook ergens verderop in een ondiep gat gestopt. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
acpronk Geplaatst: 4 november 2024 Geplaatst: 4 november 2024 Even een snelle vraag, wat doen jullie er mee? Kwekerij De Zoetewei in België gaat het veld ruimen (alleen het veld van de Japanse gember), en biedt 100 wortelstokken in bulk aan voor 35 euro. Wordt echter niet verzonden. Maar is het een musthave of gewoon voor de lol? https://www.facebook.com/share/Qp3FYp6YSPhnA5bX/ Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
appelvrouw Geplaatst: 4 november 2024 Geplaatst: 4 november 2024 Nog niet gegeten maar als toevoeging staat de gekregen myoga voor morgen op het menu. De geur is uitdagend. 100 wortelstokken lijkt me wat veel voor een bijgerecht als je niet al te veel ruimte hebt. Ik vraag me toevallig wel af of ze in ons bos zullen groeien. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 5 november 2024 Auteur Geplaatst: 5 november 2024 Ach nee, ik zou het meer als iets voor de lol zetten. Je snippert die bloemknop ergens overheen, ik zou het qua smaak niet eens gember noemen denk ik. Meer een sjalotje met lichte pit, en een geur wat naar koriander neigt (wat ik ook wel ruik aan de echte gemberplant). Maar ik ben niet echt een fijnproever... Ik zag wel een filmpje van iemand die ze inmaakt, aan de hand van een Japans recept. Dat geeft vast nog weer een hele andere smaak, misschien dan wel een beetje richting van die sushi-gember? Ik heb er een verloren en donker hoekje voor, je hoeft er verder niets mee te doen en af en toe komt er iets eetbaar. Net als met veel andere vaste permacultuur-planten eigenlijk. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 21 april Auteur Geplaatst: 21 april Ze komen hier alweer boven! Ik had het stukje met planten nogal overhoop gehaald vorig jaar om ze meer ruimte te geven, en dan is het toch altijd fijn als blijkt dat ze het nog gewoon doen 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 21 april Geplaatst: 21 april Ik kreeg er eentje van je op de mtfd, en die laat ook al een puntje boven de aarde zien. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.