Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Droog en schaduw is belangrijker dan nattigheid denk ik. Mijn JG (tweede jaar nu) staat in de volle zon, omdat de schaduwstruik waar ze normaal onder staan, nog niet helemaal is uitgegroeid tot normaal formaat. Dit jaar heeft de JG dan ook grote gele punten op de uiteinden van de bladeren. Jammer, duidelijk te veel zon gekregen. (Kan morgen wel even een foto nemen.) Ik twijfel nog wat ik moet doen, verplaatsen of laten staan.

Ondat ik twijfelde of ze het zouden halen, heb ik twee nieuwe besteld, die nog moeten arriveren. Mochten mijn oude het overleven, dan doe ik een vreugdedansje. Ze zijn namelijk erg lekker, vind ik.

aangepast door Gast

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Ja hoor, het heeft echt een gembersmaak. Alleen niet zo ‘in your face’ als echte gember, maar veel milder, ronder.

Hier de beloofde foto van mijn zonverbrande JG’s. De struik waar ze naast en onder stonden is dit voorjaar heel erg terug gesnoeid en de zon die ze daarmee extra hebben gekregen, vonden ze niet fijn blijkbaar.

58455875-1BE0-4313-836B-60EBB890556430301525632398.jpeg

Geplaatst:

Enkele weken geleden een plantje gekocht van"de oude kastanje" Dus nog geen ervaring mee.

Smaken ze ook echt naar gember?

Ik dacht dat hij zij dat knol giftig was en dat er rond september knoppen lang de plant naar boven kwamen uit de grond en dat deze eetbaar waren en een gember smaak hebben.

Geplaatst:
...en ik mocht de helft hebben.

Is de wortel gewoon gescheurd? Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de vermeerdering van de plant (de bloemen zijn steriel) en hoe makkelijk dat gaat. Hoe het überhaupt gaat. Scheuren en weer in de grond stoppen? Of iets meer zorg hier en daar?

Geplaatst:

Nou er staken 2 scheuten uit het potje, ver uit elkaar, dus we hebben het kluitje heel voorzichtig uit het potje gehaald en schoon gegoten met water. En toen bleek dat er 2 dikke vlezige wortels in zaten die een beetje door elkaar groeiden, op 1 plek wel aan elkaar zaten maar allebei al veel zijworteltjes hadden. Dus met een klein knipje hadden we 2 plantjes.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik had er vorig jaar 1 staan, buiten in de schaduw van enkele hazelaars. Die deed het aanvankelijk goed, maar is toch niet meer opgekomen dit jaar. Te droog, winter niet overleefd? Geen idee.

Dit jaar 2 nieuwe gekocht en in mijn pseudo aquaponics gedropt. Die doen het voorlopig best goed. Zal eens foto'tje nemen.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ik las ergens dat je de stengels ook kunt eten. Heb jij hier ervaring mee? Verder las ik dat de wortel giftig is. Wellicht een newbie vraag (want ik ben nieuw met eten uit de tuin halen) hoe weet ik wat de bloem is en wat ik per ongeluk mee snij als wortel? In deze video

zag ik dat de man best diep het bloemetje wegsnee.
  • 4 years later...
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ok, mijn planten gaan bloeien,

227_1769.JPG

dus ik ben wat aan het zoeken over wanneer te oogsten enzo. Ik had namelijk dit filmpje gezien (hopelijk kunnen jullie die zien...?) 

https://www.facebook.com/share/r/8fmWsAAPhA36YHSM/ 

En daar staan de bloemknoppen op steeltjes?! Hier een paar screenshots:

2024-08-21.jpg

Naamloos.jpg

Maar in andere filmpjes en hier op deze site zie je juist dat je de knoppen iets uit moet graven en dan af snijdt. 

foodplanting.com/2022/10/30/japanse-myoga-gember-kweken/ 

Die van mij is ook al wel heel erg groen omdat ie zo aan de rand van de bak op komt. Ik had er meer mulch bij moeten gooien? 

• 3 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb mijn planten opgegraven, 'gescheurd' (eigenlijk geknipt) en verder uit elkaar weer uitgeplant. Er waren ook stukjes wortel die op begin-wortels leken, die heb ik helemaal apart opgepot. Eens zien wat die gaan doen.

227_2600.JPG

Hier en daar kon ik nog een bloemknop oogsten.

227_2601.JPG

En dan nog een boel slierten waar nog geen nieuwe groene stengel aan zat, maar al wel een witte uitloper, zoals ook wel bij kweekgras enzo. Die heb ik ook ergens verderop in een ondiep gat gestopt. 

227_2603.JPG

• Like 2
Geplaatst:

Nog niet gegeten maar als toevoeging staat de gekregen myoga voor morgen op het menu. De geur is uitdagend.  100 wortelstokken lijkt me wat veel voor een bijgerecht als je niet al te veel ruimte hebt. Ik vraag me toevallig wel af of ze in ons bos zullen groeien. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ach nee, ik zou het meer als iets voor de lol zetten.

Je snippert die bloemknop ergens overheen, ik zou het qua smaak niet eens gember noemen denk ik. Meer een sjalotje met lichte pit, en een geur wat naar koriander neigt (wat ik ook wel ruik aan de echte gemberplant). Maar ik ben niet echt een fijnproever... Ik zag wel een filmpje van iemand die ze inmaakt, aan de hand van een Japans recept. Dat geeft vast nog weer een hele andere smaak, misschien dan wel een beetje richting van die sushi-gember? 

Ik heb er een verloren en donker hoekje voor, je hoeft er verder niets mee te doen en af en toe komt er iets eetbaar. Net als met veel andere vaste permacultuur-planten eigenlijk. 

• Like 1
  • 5 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...