Jorieke123 Posted May 30, 2018 Share Posted May 30, 2018 We hebben een mooie kersenboom staan, waar ik wel graag de soortnaam van zou willen weten. Niet dat het nou zo heel belangrijk is, maar voor de leuk... Hij bloeide dit jaar half april (op 15 april, de moestuinforumdag, stond ie er prachtig bij), vorig jaar een weekje later denk ik, net toen die vorst kwam. En nu hebben we al 2 keer kunnen plukken en klimmen we er vanavond weer in Hij staat nu al een kleine 9 jaar op deze plek, daarvoor al even in onze vorige tuin. Ik denk dat we hem bij Bakker-Hillegom of Intratuin ofzo hebben gekocht En er zat toen vast iets van een kaartje bij met de naam. Maar die is dan al lang geleden verdwenen.... Mocht er meer info of foto's nodig zijn dan hoor ik dat wel, ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen. Edit: met wat terurzoeken op het forum vond ik dat ik in 2016 zo (net na) halverwege juni heb kunnen oogsten. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 30, 2018 Share Posted May 30, 2018 Staat hij alleen, dwz moet hij zichzelf bestuiven? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 30, 2018 Author Share Posted May 30, 2018 Er staan nog 2 kersenbomen bij in de buurt, een Napoleon en een onbekende die het erg slecht doet. Die Napoleon bloeit al wel 2 jaar denk ik, maar hij is nog jong/klein en bloeit later geloof ik? Ik denk dat deze het dus zelf regelt qua bestuiving. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted May 30, 2018 Share Posted May 30, 2018 De kleur is heel felrood. Daarmee vallen al een hoop rassen af want die zijn vaak donkerder. Even het standaard lijstje erbij pakken van wat tuincentra vaak aanbieden. Eerste wat in mij opkomt is dubbele meikers Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted May 30, 2018 Share Posted May 30, 2018 Fout Meikers rijpt veel en veel later. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted May 30, 2018 Share Posted May 30, 2018 Ik heb me er verder niet in verdiept maar dat kan de TS zelf doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 1, 2018 Author Share Posted June 1, 2018 Ja dat kan ik zelf doen, maar ik vraag het hier Het was leuk geweest als iemand meteen had gezien wat voor een kers het is Maar goed, hij smaakt er niet meer of minder om hoor, zonder naam. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted June 1, 2018 Share Posted June 1, 2018 Wat een mooie kersen, en wat een mooie hoeveelheid! Ik zie ook dat Joep zich bijpassend aangekleed heeft! Weet helaas de naam niet voor je! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 6, 2018 Author Share Posted June 6, 2018 Veel oogst dit jaar, zelfs met wat snoepende spreeuwen. Zij eten ook veel rozenkevers, dus mogen van mij ook wat kersen hebben als toetje. Het leek even dat ze erg veel kersen vraten, maar we hebben genoeg kunnen oogsten! Als de kersen op moment van plukken echt écht goed rijp zijn, is de kleur trouwens nog wel wat donkerder. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mister w Posted June 6, 2018 Share Posted June 6, 2018 Kan een North star zijn ??! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Steendam Posted June 8, 2018 Share Posted June 8, 2018 lijkt mij verdacht veel op een Schneiders Späte Knorpelkirsche. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 11, 2018 Author Share Posted June 11, 2018 Bedankt beiden, maar ik lees dat de Noth star een zure kers is? Deze kersen van mij zijn erg goed te eten zo van de boom En de Schneiders Späte Knorpelkirsche is rijp in juli zie ik op fruitbomen.net. Klopt dat? Onze kersen zijn nu allemaal geplukt, de boom is weer leeg. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mister w Posted June 12, 2018 Share Posted June 12, 2018 Heb een kennis met North star , en die zijn absoluut niet zuur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted June 13, 2018 Share Posted June 13, 2018 Jorieke jouw kers is zo vroeg rijp, dat is in het tijdstip van early rivers. Maar die eist dus kruisbestuiving. Zeker geen schneiders, die ziet er anders uit en rijpt inderdaad laat. Northstar denk ik ook niet, toen waren veel verkopers niet zo modern en innovatief. En zeker niet de tuincenra. Dit wordt langzaam aan een raad/gok spelletje: Hoofdprijs een handvol kersen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 14, 2018 Author Share Posted June 14, 2018 Hoe ver kan zo'n boom er vandaan staan? Voor bestuiving? We hebben net een kleine 500 meter verderop langs onze achtergrens een kersenboom 'gevonden' die ook al rijpe kersjes heeft, en die dus gebloeid heeft dit voorjaar. Dat is een zaailing van nu een jaar of 4 of 5 oud denk ik. Net buiten ons hek, uitgepoept door een vogel? En wie weet staan er nog wel meer, bij buren langs de weilanden. Nooit zo op gelet eigenlijk. Lekkere kers, wel klein, maar hij staat ook onder grote eikenbomen en zeer droog. Of moet het ook nog eens een speciale kersensoort zijn, om de early rivers te bestuiven? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted June 14, 2018 Share Posted June 14, 2018 Early rivers wordt niet door iedere kers bestoven. Officieel moet de bestuiver binnen ong. 7 meter staan, maar dit geldt voor laagstammetjes.Hoe groter de boom en hoe uitbundiger de bloei, hoe aantrekkelijker het wordt voor honingbijen. Het kan ook burlat zijn, deze is redelijk zelfbestuivend en rijpt ook zeer vroeg, eerste kersen week.Kruis bestuiving wordt aan bevolen, maar het weer heeft ook invloed op de mate van zelfbestuivendheid.Ik zou mijn geld op burlat zetten, was en is een algemeen ras in nederland. Maar het is gewoon een gok, ik kan het helemaal fout hebben. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts