Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kiwi(bes) oculeren

Bertus

Recommended Posts

De komende weken wil ik pogingen gaan wagen om andere rassen op mijn kiwi en kiwibessen te oculeren. Over oculeren van m.n. onderstammen staat best wat op internet maar tips voor het oculeren van kiwi(bes) zijn welkom

Van kiwi heb ik staan Soreli+Belén

Van kiwibes heb ik Arguta en Ken's Red+Weima

Ik ben dus op zoek naar takjes met ogen van andere vrouwelijke kiwibessen.

Vanwege de mismatch in bloei bij de kiwi's ben ik ook op zoek naar het kiwiras Minkimale.

Het mooiste zou zijn als er forumleden hier in de buurt (regio Venlo) wonen waar ik eventueel wat kan ophalen. Per post lijkt me kwa overlevingskans niet haalbaar.

Graag een pb-tje voor eventuele contactgegevens.

Spleet-enten moet toch in het voorjaar met twijgen die in het najaar geoogst zijn en in de koelkast bewaard zijn? Of heb je dat 's zomers gedaan?

Oh ja, voor het mogelijk ophalen van takjes had ik buurt/regio Venlo genoemd maar 'n straal van ca 50 km mag .....

Ik had dat zomers gedaan. Als je van een kweker wat snoeihout in je handen gedrukt krijgt. dan pak ik dat aan. Ondanks dat het nog een paar uur in de kofferbank moest liggen. Het lukt niet heb je al dus waarom niet. Heb wel de enten in plasticzakjes gestoken om de luchtvochtigheid op niveau te houden.

Zit helaas niet echt in de buurt. (Zundert)

Groetjes,

Bram

Ook ik houd mij aanbevolen voor zowel tips als vrouwelijk entmateriaal. Ik zit nu met twee enorm grote mannelijke Weikí/Weima/Bayernkiwi opgescheept die overvloedig bloeien geflankeerd door een Kens Red dame die nog nooit in bloei gekomen is. Ik ben woonachtig te Gouda, ben bereid heel wat kilometers te rijden om er voor te zorgen dat ik vanaf volgend jaar wel opbrengst heb uit die planten (heb wel succes met Sib. kiwibess en Issai + Vitikiwi).

• 1 year later...

Ik heb er wel een aantal voor je en wil best proberen te helpen. Maar er is wel een probleem....dat oculeren doe je best in de zomer (en is dan nog niet gemakkelijk, vooral omdat de takken hol zijn als ze beginnen te verhouten en zeer knappend zolang het twijgen zijn...bij mij is er 1 van de 4 oculaties gelukt) en gezien de kwetsbaarheid van de twijgen en dat tussen knippen en oculeren altijd tijd zal liggen (vervoer...een aantal uren, bij versturen dagen) en je een oculatie - zelfs bij makkelijker materiaal zoals appel, peer, perzik - om goede succeskans te hebben best semi-meteen uitvoert, zet ik grote vraagtekens bij de haalbaarheid van dit project.

Overweeg de alternatieven:

- om te stekken (zomerstek heeft beste kans, zorg voor extra hoge vochtigheid rond de stekken, winterstek met wisselend succes per ras: beste kansen op warmte en in een soort vochtige "tent".)

- vraag mensen om afleggers te maken: duurt lang maar zeer hoge succeskans.

- koop je planten toch maar. Indien goed opgekweekt heb je 2 jaar voorsprong en als geld een probleem is: Dit is een Poolse kweker met veel goede soorten en niet te duur en diverse mensen op het forum, ik ook, hebben er prima ervaringen mee (hoewel de prijzen er door het jaar met het 3-voudige kunnen wisselen...ik heb zojuist even gekeken en nu kosten ze tussen de 2,70 en 3,90 per stuk). https://wedrowski.pl/en/40-kiwi-berries Je kunt de website naar het Engels zetten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Bedankt voor je reactie.

Het is mij te doen om de kiwi minkimale.

Dat is een mannelijke kiwi om mijn sorelli te bestuiven.

Die zijn bij mijn weten niet of heel slecht te stekken.

Die poolse kweker heeft alleen kiwibessen volgens mij.

Ik heb afgelopen jaar al een minkimale gekocht alleen is die in de vakantie met die droogte helaas overleden.

Enten van de normale kiwi moet volgens mij juist rond deze tijd.

Mvg John

Klopt...ik sprak alleen van kiwibessen. Kiwi is veel moeilijker nog, bijna onmogeijk hoor ik soms, om te stekken...maar oculeren weet ik niet of dat misschien iets makkelijker is dan kiwibes...durf ik niet te zeggen.

Ik stuur je een pb met de naam van een forumlid die hiermee wel ervaring heeft denk ik. Neem eens contact met hem op misschien. Denk dat hij niet altijd nog dit forum volgt.....

Ik heb in het voorjaar geen succes gehad met oculeren van kiwi. De sapstroom duwt alles weg, het groeit niet vast.

In de zomer is ook nog niet eens makkelijk, maar dat is me nu wel gelukt een paar keer. juli/augustus.

Kiwibes is makkelijker, maar ook niet in het vroege voorjaar doen ivm sapstroom denk ik. In juni ofzo door mij wel met succes

gedaan.

Volgens Guy De Kinder gaat het alleen als het ook warm genoeg is...dus dat bevestigt ook wat jij zegt, Dennis.