Jump to content

Blauwe bes in verkeerde grond

akroma

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Ik heb niet lang geleden een blauwe bes plant/struik gekocht en in een pot gezet. Maar ik realiseer me nu dat ik gewone potgrond heb gebruikt in plaats van grond met een lagere ph waarde.

Is het verstandig om de blauwe bes opnieuw te potten in een pot met de juiste grond? Of is het ook goed mogelijk om de ph waarde te verlagen met bijvoorbeeld sulfur?

Bij voorbaat dank!

Zuurgraad (PH) meeste potgrond ligt rond de 5,2 a 5,5...dat kan prima voor een blauwe bes. Meestal is turf dan ook een belangrijk ingrediënt van potgrond. Kijk op de verpakking van het merk, daar moet dat staan.

Zuivere turf voor blauwe bessen....Harm...denk niet dat dat een goed idee is. Beter wat bijmengen zo nodig. Laagje bovenop de pot in geval van vragensteller kan ook een goede oplossing zijn. Anders een toplaagje houthaksel of bladaarde.

Zuurgraad alleen bekijken voor blauwe bessen is relatief en wordt nogal overdreven. Verteerd of verterend organisch materiaal/compost met een hoog aandeel "bruin" is voor blauwe bessen heel zinvol omdat er zich de bodemschimmels in kunnen ontwikkelen die in symbiose ermee leven en dan op een natuurlijke wijze voor goede groeiomstandigheden zorgen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

@weknow, precies dat! Ik heb zelf een paar planten in het gebruikelijke mengsel met turf staan. Maar sinds een paar maanden ook een paar planten in "gewoon " de klei+compost. Met daarover een laag met houtsnippers. Zonder speciaal te letten op de zuurgraad. Ik heb wel bemest, met Rhodondendron-voeding, wat al iets gezuurd is. Het is een experiment, gebaseerd op het idee, dat deze planten in bosgrond het goed zouden moeten doen. En dat schimmels, voor een groot gedeelte voor de toevoer van voeding zorgen. Ik heb al eerder gelezen, dat sommigen zo goede resultaten hebben. Op youtube staan ook filmpjes van tuinders die met dit "back to eden"/ houtsnippermulch systeem zeggen goede resultaten te halen. Ik weet, dat de meerderheid vind, dat je zuurdere grond nodig heb, maar als dit blijkt te werken, bespaart het weer geld en moeite. We gaan het meemaken.

Harms, zoals gezegd in een grote pot gevuld met turf en rhodondendron grond. Af en toe wat gedroogde koemest korrels. En water geven. Liefst regenwater maar door de zure grond denk ik dat kraanwater het ook goed doet. Althans hier doet ie het prima. En regenwater is nou niet echt veel voorhanden