Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Geplukte tomaten rotten


freggel

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Sinds juni dit jaar heb ik een bescheiden moestuin. Ik ben er laat mee begonnen vanwege onze verhuizing. Ondanks dat er vrij laat gezaaid is was de oogst redelijk te noemen, zeker de wortels deden het goed.

Alleen de tomaten... Ik had twee verschillende tomaten gezet: een rijtje gezaaid, de andere rij tomatenplantjes die ik eerst had opgetrokken (ander soort). Beide soorten gaven veel tomaten. Een dikke week geleden heb ik ze allemaal geplukt (groen) en te drogen gelegd. Alleen zag ik tot mijn grote schrik dat bijna alle tomaten aan het rotten zijn. De vruchten zagen er allemaal goed uit toen ik ze plukte, alleen waren ze nog groen. Ik heb ze toen in een open kast gelegd, naast elkaar zodat eventueel vocht weg kan. Toch is de boel aan het rotten. Hoe kan dit nou gebeuren? Heb ik ze misschien te laat geplukt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Fregel,

 

Hoe zagen de tomatenplant zelf er uit? Ik denk namelijk dat de tomaten besmet zijn met de schimmelziekte phytopthora.

Meestal zijn de onrijpe (groene) tomaten ook besmet, als er al slechte vruchten aan de struik hangen of de struik zelf ziek is.

Regelmatig de groen geplukte tomaten controleren op aangtasting en deze verwijderen.

 

Zien de rotte tomaten er zo uit?:

Braunfeule_20an_20Tomate_2C_20Fruchtbefall,property=Mittel.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je snelle antwoord. De tomaten zien er inderdaad ongeveer zo uit (zie bijlage).

De planten zelf zagen er goed en gezond uit, een beetje kromgegroeid vanwege slechte ondersteuning, maar ik heb geen spoor kunnen vinden van abnormale dingen of rotte plekjes op de tomaten. Ze zagen er erg gaaf uit toen ik ze plukte. Binnen een week is zeker 95% verrot. Jammer genoeg kan ik geen bijlage uploaden met een foto van hoe de tomaten eruit zien.

 

Uiteraard baal ik hier behoorlijk van. Enig idee hoe het kan dat alle tomaten aangetast zijn? Ik kan me voorstellen dat alle vruchten die bij elkaar liggen rot worden, maar de rest is ook aangetast. En de allerbelangrijkste vraag: is deze schimmel iets waar ik volgend jaar gegarandeerd weer last van krijg (omdat het in de bodem o.i.d. zit) en hoe kan ik het voorkomen? Tomaten die plekjes vertonen haal ik sowieso weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan op http://imageshack.us/ foto’s uploaden en op het forum plaatsen door de direct link tussen de tags te zetten.

 

Phytophthora / aardappelziekte is zeer besmettelijk en vermenigvuldigd zich o.a. door middel van sporen. Deze sporen kunnen lang in de bodem aanwezig blijven en infecteren de plant via bijvoorbeeld opspattend regenwater.

Ook via de wind kunnen de sporen verspreid worden. De sporen moeten wel op vochtig blad terecht komen.

 

Het verspreiden van de schimmel door middel van sporen kan zeer snel gaan. Mogelijk zijn de tomaten dus al aan de plant besmet geraakt.

 

Volgend jaar proberen te voorkomen door o.a. de volgende maatregelen toe te passen

- De juiste plantafstand en bladsnoei zodat de tomaten plant na regen snel kan opdrogen

- De bladeren droog houden door middel van bijvoorbeeld een afdakje

- De aangetaste bladeren / plantdelen direct verwijderen!

- Tomaten om de zoveel jaar op een andere plek zetten of in potten zetten.

 

De meeste gebruikers op het forum hebben wel tomaten die gesneuveld zijn door deze lastige schimmel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...