Jump to content

Goldfish najaar 2018

Goldfish

Recommended Posts

CONTROLE !!!!!!!!!

RUILS:

- Spitskool: Kiespijnboom (--> Mellie), Hovenia Dulcis, 2x Sierbraam, aardbeien Driope, Amphitrite en een Melia: voor Australische citrus, …… en geld.

- Kruidenvrouwtje: ik lever eindelijk een geleend opvouwbare krat in , ik leen haar een boek van Valter en ze krijgt 1x Grootmoeder! Ik geef -namens Volkstuin collega- geld (3.95eur) voor Vreekens knoflook Therador.

- Prettig Gestoord , ik geef 3x Lidl Vijg voor Oost Europese monstermeloenzaden, Pink banana zaden en Gardeners Delight zaden(?).

- Prettig Gestoord: ik lever Bestelling Wedrowski (6 stuks) en Bestelling Fruitbomen.net (3 stuks) voor geld.

- Appelvrouw: ik geef een Chayote, aardbei Driope, Koningin Louise, Amphritite en een Themis, Kiespijnboom (eetbaargoed), kiwibes Issai (Pool), Grootmoeder voor 2kg kweepeer, roze en witte knoflook & geld.

- Ciska: Kiespijnboom + Japanse gember voor geld

- Charly: krijgt dwergtamarillo , tegenruil volgt voorjaar MTFD 2019

- Angela: krijgt 2x hydropot voor Pepinozaad

- Cupcake: krijgt …………………………………………. zaden NZ Spinazie

- Jorieke: krijgt Grootmoedersoorbel en 6x zout voor spandraad en een zooi P7 potjes (waar ik de vereniging blij mee maak).

- Claudy: late enkel dragende aardbei (Vima of Simida, zie actie vrijdag, zie steken zaterdag) voor ………………...

- Anna3 : (mits voorradig) Driope, Amphitrite en Melia. Wat Aqua Dulce bonen.

Proeverij: vruchten dwergtamarillo (Angela), Phoona Keera , kiwibes, PAW PAW !!!!!!!

Weggeeftafel : kadootjes van eetbaargoed.nl !!!!!!!!!!

Zeer Zeldzame aardbeien: omdat ik maar 1 tot 3 stekken per plant genomen heb, wil ik er slechts 1 per soort per persoon aanbieden. Voor informatie: zie het onlineboek dat Teun Baan (hier ook lid) heeft geschreven over zijn grote tuinliefde. Ik mag zijn rassen vermeerderen, maar natuurlijk alleen voor de pure hobbyist.

- Driope

- Guirlain

- Amphitrite

- Narif Franco (spelling?)

- Ellena

- Koningin Luise (Louise, Duitse Gewurzaardbei)

- Themis

- Melia

Planten

- Goji bes (van Lubera, meerjarig)

- Meerjarige kruisbes struiken (tamelijk kleine vrucht, draagt wel rijkelijk, donker rood/paars, gestekeld, ras onbekend)

- Vijgen (eind aug stek genomen, behandeld met stekpoeder maar ik kan niet garanderen dat ze al geworteld zijn). van deze rassen die eerder bij Lidl te koop waren deze zomer.

* Peretta (2x)

* Two-Timer (2x)

* Chicago (2x)

De planten waren niet helemaal gelijk qua omvang bij aanschaf, maar de Chicago ligt duidelijk voor op de andere twee qua vruchtvorming.

- herfstframbozen

- grootmoedersoorbel (vergeven)

- Gele lis (met kluit!)

- een >2 meter hoge Tomatenboom ('cyphomandra betacea' , tamarillo !), en wel de dwerg-tamarillo, wat slaat op de afmeting van de vrucht. Ik voeg een foto nog toe. Kan pakweg -2c verdragen in volle grond dus wil graag overwinteren. Terugsnoeien wordt goed verdragen. Gaat naar Charly !

- de vruchten zijn nog maar half-was, maar wie weet maken ze nog een spurt en dan kan ik Chayote/ gestekelde Labusan vruchten aanbieden. Voor wie een komkommerachtige planten wil hebben in zijn tuin met ranken tot 10 (!) meter / per jaar. Vruchten, jong blad en de wortel zijn eetbaar.

GEVRAAGD

- Frambozen rassen: Kweli, Kwanza, Imara (De Westerbouwing levert ze pas in Maart weer).

- (andere) Frambozen rassen van Advanced Berry Breeding hebben ook mijn belangstelling

- Peperbes of Vijf Smakenbes : Schisandra (Sadova Nr 1). Wie loopt mee in een bestelling bij http://www.wedrowski.pl ?

- 5 kweeperen (voor mijn schoonmoeder) (geregeld Appelvrouw)

- Spandraad (om tussen paaltjes wat steun te bieden aan frambozen).

- Pepinozaden (heb genoeg, kwam zelf ook al een oud zakje tegen... maar of te kiemkrachtig is)

- zaden Nieuw Zeelandse Spinazie

- knoflook tenen (Casablanca heb ik al, ik zou ook vijf andere rassen moeten hebben maar de oogst was slecht)

- zaden tomaat Topaz de Huan (vind deze zelf wel 'okay', maar een vierjarig buurmeisje dat normaal gruwt van tomaten vindt deze superlekker! Dus is een verzoeknummer voor 2019).

Of doe gewoon een voorstel!

RUILS:

- Spitskool: Kiespijnboom (--> Mellie), Hovenia Dulcis, 2x Sierbraam, aardbeien Driope, Amphitrite en een Melia: voor Australische citrus, …… en geld.

- Kruidenvrouwtje: ik lever eindelijk een geleend opvouwbare krat in , ik leen haar een boek van Valter en ze krijgt 1x Grootmoeder! Ik geef -namens Volkstuin collega- geld (3.95eur) voor Vreekens knoflook Therador.

- Prettig Gestoord , ik geef 3x Lidl Vijg voor Oost Europese monstermeloenzaden, Pink banana zaden en Gardeners Delight zaden(?).

- Prettig Gestoord: ik lever Bestelling Wedrowski (6 stuks) en Bestelling Fruitbomen.net (3 stuks) voor geld.

- Appelvrouw: ik geef een Chayote, aardbei Driope, Koningin Louise, Amphritite en een Themis, Kiespijnboom (eetbaargoed), kiwibes Issai (Pool), Grootmoeder voor 2kg kweepeer, roze en witte knoflook & geld.

- Ciska: Kiespijnboom + Japanse gember voor geld

- Charly: krijgt dwergtamarillo , tegenruil volgt voorjaar MTFD 2019

- Angela: krijgt 2x hydropot voor Pepinozaad

- Cupcake: krijgt …………………………………………. zaden NZ Spinazie

- Jorieke: krijgt Grootmoedersoorbel en 6x zout voor spandraad en een zooi P7 potjes (waar ik de vereniging blij mee maak).

- Claudy: late enkel dragende aardbei (Vima of Simida, zie actie vrijdag, zie steken zaterdag) voor ………………...

- Anna3 : (mits voorradig) Driope, Amphitrite en Melia, Aqua Dulce voor …………………….

Proeverij: vruchten dwergtamarillo (Angela), Phoona Keera , kiwibes, PAW PAW !!!!!!!

Weggeeftafel : kadootjes van eetbaargoed.nl !!!!!!!!!!

Edited by Guest

Had de keus in bessenstruik eigenlijk gemaakt op internetzz. Als jij aangeeft je kan beter soort x nemen want die smaakt beter geloof ik je direct.

Verder dacht ik aan bosaardbeien als bodembedekker onder de fruitbomen. Misschien wat teveel overdacht... Maar hoop op wat meer permacultuur en wat minder onkruid.

Dat is het nadeel van een vrouw die verliefd is op een toekomstige tuin teveel ideeën

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Grootmoeders Oorbel: van de 10 personen die ik het laat proeven:

vindt 1 het echt lekker

vinden 2 personen het okay,

spugen 3 het (liever) uit

en willen de anderen nooit meer met mij praten.

In elk geval mooi voor de sier, goed voor de bijen en wie weet.. nog naar jouw smaak ook! De smaak van karamel kan ik bevestigen, maar er zit een stevige ondertoon in die bitter lijkt, maar het niet echt is wanneer je er langer over nadenkt. Beetje vreemd dus. De bessen rijpen overigens onregelmatig aan de trossen.

Had de keus in bessenstruik eigenlijk gemaakt op internetzz. Als jij aangeeft je kan beter soort x nemen want die smaakt beter geloof ik je direct.

Verder dacht ik aan bosaardbeien als bodembedekker onder de fruitbomen. Misschien wat teveel overdacht... Maar hoop op wat meer permacultuur en wat minder onkruid.

Dat is het nadeel van een vrouw die verliefd is op een toekomstige tuin teveel ideeën

Kan als bodembedekker, maar je wilt eigenlijk in het vroege voorjaar de boomspiegel helemaal kaal hebben wanneer nachtvorst een bedreiging is voor de bloesem. Kale grond straalt meer warmte uit, en wanneer je de bodem door nat maakt nog meer. Heb je dan met nachtvorst te maken zuiver door uitstraling bij windstil en onbewolkt weer, dan kan dit snel 3 graden Celsius schelen. De kans op nachtvorst hangt natuurlijk sterk af van wat voor fruitboom je neemt (de ene bloesem kan iets meer vorst hebben dan de andere) en welk ras (ivm bloeitijd) etc.

Qua smaak: ik ben een barbaar op dat gebied dus heel veel heb je niet aan mij. Dit forum is denk ik wel een goede informatie bron.

Groen kratje

Ik kan bij me Buurman vijf smaken vrucht halen als niemand hem over heeft.

Heb in ieder geval interesse in Grootmoeders Oorbel lijkt me een mooie bloeiende en eetbare aanvulling voor mezelf en bijen.

Struiken zie reactie in mijn draadje

Wat de vijf smaken bes, het aanbod houd ik nog even in beraad omdat de Oekraïense cultivar Sadavo nr 1 in erg veel opzichten superieur is en Vreeken alleen maar onbekende zaaiilingen heeft. Misschien dat ik toch veel geld moet uitgeven bij Proeftuin.eu nu ik ben afknapt op mijn favoriete Poolse leverancier. Maar toch bedankt!

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
https://degoedeaarde.weebly.com/50-tinten-rood-aardbeien.html voor informatie over de aardbeienrassen en de juiste spelling. Ik heb meer dan 35 rassen uit dit boek, maar helaas zijn er door stormen dieren en onachtzaamheid nog slechts een soort of 10 goed gelabeld. Ben dus te lui geweest om alles in te tekenen op een kaart grrrr. Ik vermeerder dus alleen de rassen waarvan ik zeker weet wat het is.

Dat heb ik zelf nu dus ook....

Er stonden er een paar op de tuin toen ik begon. 2 soorten zelf gekocht aldi bagger... Een aantal planten van vrienden gekregen en nu totale chaos met alle soorten door elkaar en eigenlijk weinig planten die goed vrucht dragen.

Wil naar een 2 max 3 soorten die en lekker zijn en goed dragen voor jam en snacks. (vroeger had ik altijd 1 vroege en 1 doordrager ging prima. ) Daarna wat bos als bodem bedekking bij de fruitbomen en een mooie speciale voor de heb

Dit forum doet en mens geen goed kwa keuzes. ER IS TEVEEL

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Spannend, die aardbeien van je! Ik zou graag een Driope, Amphitrite en een Melia willen ruilen. Zie je iets in mijn lijstje waar ik jouw naam achter kan zetten?

Verder heb ik een bestelling bij Fruitbomen.net uitstaan en als die op tijd is, dan maak ik graag gebruik van de bezorgservice. (Ik twijfel nog steeds over de perzik, een laatste zetje daarvoor is ook welkom, nu we het toch over Fruitbomen.net hebben.)

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.