Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

[update] Ruillijstje van Spitskool - met meer dan spitskool


Spitskool

Aanbevolen berichten

[update] Wil iemand nog een ongewortelde stek van deze gekke Australische finger lime (post386641.html#p386641)?

 

Dit is voor nu een eerste begin van mijn ruillijst. Ik zal het in de loop van de paar weken die er nog zijn, aanvullen. Het voelt net als Sinterklaasavond dit, veel te spannend!

 

Te ruil:

 

Stekjes

  • Oesterblad
    Olijfkruid
    Kaapse knoffel (pol)
    Zoute banaan
    Duizendblad
    Salie
    Framboos
    Gojibessenstruik (2x), van kwekerij Mellie
    Laurierstekjes, ook van kwekerij Mellie

 

Inmaak etc.

  • Gedroogde kiwi's
    Mierikswortelpoeder
    Groene sambal
    Anko (gefermenteerd, van adukibonen)
    Kombuchazwam
    Goudsbloem
    Gerookt zout
    Ghormeh Sabzi (
http://mamanskitchen.com/the-ultimate-herb-dish-ghormeh-sabzi/)
Jalapeño peperpoeder (van groene Jalapeno's)
Dille, gedroogd
Gedroogde groentemix (wortel, prei, kool en pastinaak)
Appel, rozenbottel en hibiscusthee
Gedroogde laoswortel ('brokken')
Gemalen laoswortel (poeder)
Appelkvas
Gedroogde koriander
Verschillende currypoeders (Maleis, Indiaas, mild of pittig etc.)
Gedroogd dragon
Frambozen ingemaakt in wijn
Zevenkruidenpoeder (https://www.culy.nl/kooktips/alles-over-shichimi-togarashi-japans-zevenkruidenpoeder/)
Maggiblad, gedroogd
Paprikapoeder (mild)
Paprikapoeder (pittig) van het premium merk Mellie's Moeder
Salie, gedroogd en gemalen
Chilivlokken (2x), van het premium merk Mellie's Moeder

 

Zaden

  • Allerlei soorten bonen, bietjes en mais
    Rattenstaartjes
    Banana melon
    Asian purple osaka mustard
    Saffloer
    Brandleka chili
    Maketaan
    Horehound
    Mizuna lime streaks
    Broccoli (white eye)
    Kliswortel
    Basella
    Leonotis nepetifolia
    Boomspinazie
    Japanse zeekraal
    Marogo imbuya

 

Overig

  • Heel veel hakpotjes, kleine potjes (kappertjes), grote lange (gegrilde paprika) potjes
    Boek: De Zaadvergadering

 

Gevraagd:

  • Egyptische ui
    Helleborus
    Zwarte kikkererwten
    Oesterzwammenbroed
    Lupine (voor consumptie)
    Bijzondere linzensoorten
    Sojaboon, zwart
    Pintoboon
    Hon tsai tai
    Kailaan
    Tempehstarter
    Zuurdesemstarter
    Po choi
    Siberische ginseng
    Geurende roos (niet rood)
    Pioenroos (liefst geel)
    Olifantenknoflook

 

 

 

Geeft:

  • Aan Jorieke: gedroogde kiwi's, paprikapoeder (mild) en gedroogde groentekruidenmix
    Aan Ciska: Pittige currypoeder en zaden van horehound en saffloer en (van Mellie) wat Turkse tomatenzaden
    Aan Appelvrouw: oesterblad en zevenkruidenpoeder, Maleisische curry en ghormeh sabzi (beide met recept)
    Aan Angela: gedroogde groentekruidenmix, pittig paprikapoeder, suppengewürz
    Aan Cupcakeje: gedroogde hopbellen en pittig paprikapoeder
    Aan Goldfish: finger lime (vrucht), gedroogde Siberische ginseng
    Aan Kruidenvrouwtje: appel, rozenbottel en hibiscusthee, olijfkruid en currypoeder (van alles wat) en betaling Vreeken
    Aan Tanja65: zoute banaan, olijfkruid, lampionplantjes
    Aan Anna3: currypoeder, horehoud en saffloer en als ze wil, nog wat mais in verschillende kleuren
    Aan Claudy: stekjes van de bergamot en de dropplant
    Aan Charly: zevenkruidenpoeder, wat lekkers voor de thee (o.a. Goudsbloem)
    Aan Jootje: boek De Zaadvergadering
    Aan Nasuada: oesterblad en olijfkruid
    Aan Weknow: laurierstekjes (x2)
    Aan Erny: Turkse tomatenzaden van Mellie
    Aan Prettig gestoord: een ongeworteld stekje van de finger lime

 

Krijgt:

  • Van Jorieke: Egyptische ui, hout-, en metaalvijlen/raspen
    Van Ciska: zaden van kailan en een stekje van het “5 in 1 kruid”
    Van Appelvrouw: de puy linzen, suikerbroodzaden, kheera komkommerzaad, olifantenknoflook (twee tenen)
    Van Angela: plantje ijzerhard, olifantenknoflook, pintobonen en (voor Mellie) oesterzwammenbroed, zaadjes van mirabilis longiflora, tomaat brandywine of harttomaat kardinaal mazarini
    Van Cupcakeje: pumpkin on a stick zaden, bestelling van de nieuwe tuin (voor Mellie:) fox ley thijm en dropplant
    Van Goldfish: aarbeienplantjes: Driope, Amphitrite en een Melia
    Van Kruidenvrouwtje: kefir en gistingsfles (en bestelling van Vreeken)
    Van Tanja65: zaden kruisbestomaat en puntpaprikazaden
    Van Anna3 zaden van de Pimiento del Piquillo en de Doux très long des landes
    Van Claudy: de aspergeboon en zaden van de grote koolrabi
    Van Charly: kailan zaden, twee opgepotte oerpreitjes, polletje bloedzuring
    Van Jootje: boek De helende kracht van kruiden
    Van Nasuada: bevroren paardenbloemen, olijk kannetje

 

Neemt mee naar huis:

  • De 'nieuwetuin'-zadenbestelling van Mellie
    De Goldfish-bestelling voor Mellie

 

Verder neem ik mee naar de MTFD:

  • Voor de lunch en later: forbidden rice, een fles spa rood en een verrassingsfles (wijn?)
    Voor Jorieke: wat zout
    Voor de zaailingen- en oogsttafel: last minute wvttk-tjes
    Koelelementen voor de bevroren paardenbloemen van Nas

aangepast door Gast

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog wel wat zaden van kailan en wilde je ook een stekje van het “5 in 1 kruid” komt bij Vreeken vandaan en is een vetplantje....

Normaal had ik ook wel zaailingen van de helleborus gehad, maar aangezien mijn tuin op zijn kop is gezet moet ik eerst goed zoeken.....beloof niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Spits, wat een leuke en bijzondere zaken heb je in je aanbod. Ik ben in meerdere zaken geïnteresseerd, maar er over praten -over hoe het te maken- op 7 oktober vind ik ook leuk ( alles zelf gemaakt? Ook de verschillende curry`s?)

Ik hou me dus in maar wil graag een stek oesterblad ( hou ik die levend in de kas? in huis?) en het 7 kruidenpoeder .

Ik kan puy linzen voor je meenemen, die krijg ik van een bio-boer hier een dal verderop die ze teelt voor de verkoop. kijk verder eens op mijn lijstje als je wilt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd je vooral niet in Appelvrouw, ik heb het hier neergezet om te ruilen of weggeven. Het Oesterblad en de zevenkruidenpoeder houd ik voor je apart. Laat het vooral weten als je meer wilt. De puy linzen lijken me erg lekker, dus die neem ik graag van je aan! En als ik je lijstje zo eens doorlees, ook wat suikerbroodzaden als je daar nog genoeg van hebt. En omdat ik blijkbaar minder moeite heb om me in te houden... ( ) Heb je nog een drietal zaden over van de Poona Kheera?

 

De kruidenmengsels zijn zelf gemaakt (niet altijd alles uit eigen tuin helaas), de currypoeders ook, waarvan een van een oud recept dat mijn moeder ooit heeft meegekregen uit Maleisië.

 

Oesterblad is winterhard trouwens. Bij mij staat het in de voortuin en overleeft het strenge winters. Een stekje kan misschien wel beter beschut staan, maar dat bedenk ik me nu zelf.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je nog een voorkeur voor een bepaalde curry(poeder) Kruidenvrouwtje, of gewoon drie soorten doen? Anders pak ik er willekeurig eentje. Ik zal ook de thee (de appel en rozenbottel worden as we speak gedroogd) een stickertje met jouw naam geven. En olijfkruid gaat ook mee jouw kant op. Ruilen tegen wat van jouw waterkefir, óf een groene gistingsfles?

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok mooi dat je ook wat bij mij vond, dan zal ik me nog even laten gaan voor 1 currymengsel, daar ben ik nl nogal gek op. Met die Maleisische, kan daar het recept bij bv? En die ghormeh sabzi lijkt me ook heerlijk, ook met ingrediëntenlijst?

Suikerbrood zaden en Phoona Keera komkommerzaad voor jou op mijn lijstje plus de Puy linzen.

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, heerlijk, twee tenen olifantenknoflook is helemaal genoeg voor mijn snel gevulde kinderhand Appelvrouw. Zo lekker voor de olifantenknoflookboertjes. De rest van de kruiden neem ik voor je mee en de recepten krijg je ook. Dan bomen we op de dag zelf nog wel verder over kruidenmengsels. (Ik ben altijd benieuwd naar mengsels die ik nog niet ken.)

 

Een plantje ijzerhard ben ik helemaal blij mee Angela!

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cupcakeje, Ik ben al blij met de pumpkin on a stick zaden! De paprikapoeder (de pittige dan) heb ik van Mellie gekregen, ik zal wat voor je meenemen. Misschien dat zij (Mellie) nog graag iets uit jouw lijstje heeft, ik zal het haar eens vragen.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cupcakeje ik zou graag een stekje van fox Ley thijm en dropplant willen voor de paprikapoeder.

 

E1993235-F0D9-4D02-9BAD-2921EA554CB652101537638505.jpeg

 

Premium merk Mellies Moeder zoals Spitskool het zo mooi benoemde, is as we speak druk in de weer met een nieuwe lading. Ze hebben ruim 100 kg pepers! De paprikapoeder die ik heb, is nog van vorig jaar, maar is mits donker bewaard, oneindig houdbaar.

 

Ik koop nooit kant en klare, deze is veel te lekker! (Weet dus waar ie aan begint, straks wil je alleen nog deze en het is best een lastig procedé)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...