Ga naar inhoud

Knoflook avonturen 2018-2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren de knoflook geoogst, veel aantasting door de preimineervlieg helaas.

Wat opviel:

- De grote supermarkttenen die ik heb geplant vorig jaar, gaven de grootste bollen

- De bollen van mijn Rose d'Auvergny zijn kleiner dan vorig jaar. Misschien doordat ik de grootste tenen van de oogst vorig jaar heb gepoot?

Voortaan zal ik dus jaarlijks bollen kopen en geen knoflookbollen / tenen meer bewaren om opnieuw te poten. En er wordt onder netten geteeld, ook op het terras! Foeilelijk, maar ik wil prei en knoflook zonder preimineervliegschade.

Geplaatst:

Hier was de boel ook goed verroest, zaterdag geoogst. Was niet echt tevreden, maar ik wil ook niet klagen.

IMG2019062914572794861561991405.jpg

IMG2019062916025896821561991793.jpg

Van boven naar beneden van links naar rechts: Maxatawny, Ophio, Polen, Oosterdel, Purple Haze, Thai.

Maxatawny vond ik de winnaar. Had niet veel bollen, maar hadden wel altijd een mooi formaat.

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Afgelopen vrijdag alle knoflook geoogst. In de tuin bij mn huisje ter drogen gelegd en doordat de zon behoorlijk brandde rook de hele tuin naar knoflook.

Wat mij bij het oogsten opviel is dat de Vallelado/Valverde, die andere jaren het juist erg goed doet op mijn grond, het dit jaar slecht heeft gedaan. In tegenstelling tot de hardnecks.

Komt waarschijnlijk door de grond waarin ze dit jaar stonden, kwam van de tuinlui maar was zeker geen tuinaarde, vreemde schrale grijzige grond die zeer inklonk.

Daardoor ook wat schimmel op verschillende bollen van de Vallelado. Die moeten dus snel op.

Ondertussen eet ik hier de laatste bolletjes Morado op van de oogst van vorig jaar. Die hebben zich dus erg goed laten bewaren.

Geplaatst:

Liefst knoflook drogen met het loof er nog aan hè? Ook na de oogst kan er nog wel wat kracht van het groen in de bol gaan, en kunnen de bollen nog wat verder opzwellen.

Tenzij je de bloem hebt laten zitten, dan zie je eerder verschrompeling van de bol...

Ook de bewaarbaarheid komt het ten goede als je droogt met het loof er nog aan.

Als het loof helemaal knisperig is vind ik dat een teken dat de bol voldoende gedoogd is, dus ook daarom vind ik het wel handig om het loof er aan te laten.

Het zijn nog wel lange stelen die zijn blijven zitten op de bovenstaande foto, dus ik denk dat de bol daar nog wel wat aan heeft.

Geplaatst:

Is dat een reactie voor mij Roeier? Of was het een reactie op een de voorgaande post met de ingekorte knoflookstengels

Tuurlijk zit het loof er bij mij allemaal nog aan. Deze knoflookkenner weet wel hoe het hoort.

Geplaatst:

Ik heb nieuwe knoflook gepoot. Niet voor de bol, maar omdat ik de knoflookpasta zo lekker vind. Puur voor het loof dus wat ii over een maand of 1,5 wil oogsten.

Maar, zal ik ze laten zitten zo rond september wanneer ik het loof het geoogst, of kan ik ze laten zitten? Ik twijfel zelf heel erg, aangezien ik afgelopen jaar veel roest had op de tenen die ik in okt al had gepoot.

Geplaatst:

@Mellie en @Erny, inderdaad, officieel is wisselteelt om de 4-6 jaar. Maar als je in makkelijke moestuinbakken teelt, zoals ik, blijkt gewoon steeds wisselen na iets met iets anders uit een andere gewasgroep voldoende. Bij jouw ouders blijkbaar ook Mellie. Verder schep ik de bakken soms ook om of verplaats ik aarde van de ene in de andere bak. Dat is voor mij voldoende.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik heb kort geleden de knoflook geoogst en te drogen gelegd. Nu heb ik er een paar vreemde bollen bijzitten, vlak boven de grond en in de stengel groeide er ook een soort bol. Wat is dat en hoe kan ik dat voorkomen?

IMG598327761562407920.JPG

Geplaatst:

Had je dat echt bij de Morado, Ad? Ik ken het alleen bij knofloken uit de Artisjok groep, die maken normaal geen bloemstengel, maar willen wel eens van die broedbollen maken in de stam. Ik neem aan dat het vooral door te nat of te droog komt. Vorig jaar had ik het bij een stuk of wat planten, allemaal Violet de Cadours, wat een Artisjok type is. Dit jaar had ik het nauwelijks. Eemlook maakt melding van het fenomeen als het over Artisjokken gaat: http://newsite.eemlook.nl/artichoke/

Maar een Morado is een Creole, die zou een gewone bloemstengel moeten maken, met broedbollen dus en dan verschijnen ze niet halverwege de stam. Hebben je planten wel gewone bloemstengels gemaakt? Waren het alleen de Morados die het hadden?

Ik heb zelf problemen met de Creole groep, ik heb zelf een bol Morado uit de winkel geplant, maar de planten groeiden vreemd en ik had er snel de rot in. Het algemene verhaal is dat de groep uit het Middellandse zeegebied komt en bij ons de bollen aanzienlijk kleiner blijven. Eden Rose heb ik wel, is ook een Creole, en dat wil ook niet helemaal; dit jaar kwamen de bloemstengels aan de late kant. Het kan zijn dat iemand hier de Creole groep beter onder de knie heeft en ons van raad kan dienen.

Ik heb zelf de laatste bollen er vandaag uitgehaald. Die waren een beetje verstopt komen te zitten:

48213348137_e337891fab_o.jpg

De bloemstengels zijn goed te zien. Dit is Wonha. Bij knofloken uit de Aziatische groep kun je die gewoon laten zitten want de bolgroei lijdt er niet onder.

Als ik een persoonlijke winnaar moet aanwijzen onder de knofloken dit jaar, dan wordt het deze Wonha. Vorig jaar mislukt, en daardoor had ik er geen vertrouwen in dit jaar en heb ik ze een ongunstig hoekje toebedeeld, waar het hout van een terpbed wel erg oppervlakkig zat. Sommige bollen moesten letterlijk op stammetjes hout groeien:

48213347542_ef3ab21965_o.jpg

Het was ook een stukje waar vorig jaar aardappels stonden, en ik zie er altijd wel een paar over het hoofd bij het rooien. Dus ze kregen ook nog concurrentie van aardappelplanten. Maar toch nog mooie bollen:

48213290936_0f6acdd434_o.jpg

En wat aardappeltjes die mee kwamen natuurlijk.

Volgend jaar maar weer een stuk aardiger voor de Wonha zijn.

Geplaatst:

Hier heb ik ook van die bolletjes op de knoflook.

De soorten zijn Messidor en Therador beiden artisjokken soorten.

Van de 150 geoogste bollen zijn het er maar een paar, maar wel bij de klein gebleven bolletjes.

Het zal wel zo werken dat als de bol niet mooi uit kan groeien de plant het hoger op gaat zoeken en deze bolletjes aan gaat maken.

Hier de laatste oogst 2019:

IMG2019070516200158841562337627.jpg

IMG2019070516285047961562337630.jpg

Geplaatst:

Ik had het vorig ook wel bij prima, echt grote bollen.

Verlate toevoeging: ik was net nog even op de tuin, ik had de Morados daar laten liggen na ze uitgetrokken te hebben, want ik vond het niks, maar ik zag daar ook bij één broedbollen in de stam. Maar fatsoenlijke bloemstengels hadden zich niet gevormd. Dat zal vast bij Ad dan ook niet zijn gebeurd.

Kees Huijbregts van Eemlook zegt over de Creole groep: "Creoles groeien het beste in een Middellandse Zee klimaat maar overleven in meer noordelijke klimaten wel. Hier zijn de bollen wel beduidend kleiner."

Morados liggen op veel plaatsen hier in de winkel, uit Spanje vandaan, maar het zal niet meevallen voor ons om dezelfde mooie bollen te krijgen.

Geplaatst:

Mijn knofloken, de oogst valt me niet tegen. Iets schimmel op een enkele bol vooral bij de roze knoflook. De olifanten zijn prima uitgegroeid, vrijwel geen solo’s maar vooral grote voeten met dikke tenen. Ik had al een plant of tien als prei geoogst dat is me goed bevallen.

9FE881FC-E5F1-4523-A02A-BDBA888CF2CD74831562517847.jpeg

De rose vd Noord Franse knoflookteler gaf mooie dikke bollen met grote tenen.EF507841-DDFF-4310-851C-CC5B75146DFF88851562517849.jpeg

De witte van dezelfde teler zijn iets kleiner maar nog steeds hele mooie bollen, ik ben zeer tevreden over dit knoflookjaar.6E98D0BE-F9D5-45B2-B213-8B9BBE238E5848511562517851.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Eind vorig jaar heb ik mijn knoflook, welke gepoot waren in september, eind oktober moeten overzetten naar mijn nieuwe tuin.

Van de24 tenen die de grond in zijn gegaan zijn er nu 2 met tenen en de overige 22 zijn bollen.

Kan ik deze in sept weer poten zodat ik volgend jaar wel tenen heb? Of is dit gedoemd te mislukken?

Geplaatst:

Eind vorig jaar heb ik mijn knoflook, welke gepoot waren in september, eind oktober moeten overzetten naar mijn nieuwe tuin.

Van de24 tenen die de grond in zijn gegaan zijn er nu 2 met tenen en de overige 22 zijn bollen.

Kan ik deze in sept weer poten zodat ik volgend jaar wel tenen heb? Of is dit gedoemd te mislukken?

Geplaatst:

Hier is de oogst van de Vallelado prima, de Morado zit nog in de grond, wel al de bloemstengels afgeknipt.

Maar...

2019070909225786161562745005.jpg

een aantal bollen heeft dit soort "natte" tenen.

Ik heb dit nog nooit eerder gezien. Weet iemand wat het is?

Geplaatst:

Misschien dit? http://blogs.cornell.edu/livegpath/gallery/garlic/waxy-breakdown-on-garlic/

Plotiemoos heeft nog geen antwoord gekregen: ja, als het in één seizoen niet lukt om tot een bol met tenen te komen, geef het dan nog maar een seizoen. Consumeren kan natuurlijk ook.

Bij het opkweken vanuit broedbolletjes is het de gewone gang van zaken dat je een seizoen met enkeltjes komt te zitten. Dit zijn wat enkeltjes van mijn Pskem (tijdje terug er uitgehaald):

brbPskem124331562832144.jpg

Dat bolletje links heeft zich al opgesplitst, ik denk dat de anderen beter zijn om te herplanten. Echt interessant om met broedbolletjes te werken is het geloof ik niet; het is minstens een jaar extra werk om tot resultaat te komen. Het is meer uit nieuwsgierigheid dat ik het deed, maar ik zal er niet mee doorgaan.

Als bolletjes klein blijven, zoals bij Mikki, kan dat natuurlijk allerhande oorzaak hebben. Knoflook houdt niet van zure grond, ook niet licht zure, het verdraagt concurrentie slecht, dus wat onkruid er omheen valt ook direct te merken, het heeft, net als alle alliums, veel zon nodig, bij sommige rassen moeten die stengels er absoluut af, anders blijft er ook weinig over... het uitgangsmateriaal kan ook al wat verdroogd zijn geweest... het kan van alles zijn. Een raadsel hoeft het meestal niet te zijn als knoflook klein blijft, maar er zijn nogal wat punten om na te lopen.

Als iemand met een vraag zit waarom lijkt het me prima om dat hier te onderzoeken, maar dan is wel redelijk wat info nodig.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik had flink wat tenen van een biologische knofsoort uit een bekende supermarkt gezet....

Ik mag echt niet klagen. Het grootste deel van de oogst bestaat uit grote bollen met flinke tenen.

Vorig jaar was de oogst dramatisch, dit tuinseizoen maakt alles goed.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik ben aan het orienteren op een nieuw knoflookseizoen.

Ik heb tot nu toe alleen maar knoflook uit supermarkt, groenteboer, viavia uit frankrijk etc geprobeerd. Niet klagende maar dit jaar had ik vooral bij morado uit de supermakt vrij kleine bolletjes, en iets te vroeg roest.

Ik wil het eens met echt pootgoed proberen, wat zijn voor in Nederland de best geschikte rassen voor mooie bollen, ik heb het idee dat de aanbieder allerlei mooie rassen verkopen maar ik kan niet ergens vinden of ze nou echt goed voor het Nederlandse klimaat geschikt zijn (natte winters, niet altijd koud etc)

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Zijn we alweer aan een knoflook seizoen 2019 - 2020 toe?

Je kunt het beste in knoflook groepen denken; er zijn 10 groepen, en ieder ras behoort tot één van die 10 groepen (daar is ook wel weer discussie over, maar dat even terzijde...). Van die 10 groepen doet de Artisjok groep het betrouwbaar goed in het Nederlandse klimaat. Die Franse knoflook die je had behoorde tot de Artisjok groep, en de Fransen doen veel Artisjokken. Past hier goed, en wordt ook veel aangeboden.

De Creole groep is het minst geschikt voor hier, en past beter in een Mediterraan klimaat. Daar worden het mooie grote bollen, hier blijven ze vrij klein. Morado is een Creole. Het zou kunnen dat mensen in het zuiden van Nederland, of Vlaanderen, al betere resultaten met deze groep boeken.

Ik ken niet alle groepen uit ervaring, maar heb de indruk dat de meeste groepen het aardig doen in Nederland, maar wel wat groter worden in een klimaat met langere, koudere winters. Die meeste andere groepen maken ook bloemstengels.

Silverskin maakt geen bloemstengels als ik me niet vergis, maar die groep ken ik helemaal niet, zou best wel eens geschikt kunnen zijn voor Nederland.

De Aziatische groep maakt zwakke bloemstengels, en ik krijg de indruk dat die voor hier goed geschikt is, maar mijn enige ervaring is met het ras Wonha, en ik heb gemerkt dat die een heel ander tijdpad bewandelde dan alle andere knofloken. Ik weet niet of alle Aziaten zo doen als de Wonha, maar dat kan dan even wennen zijn - ik ging zelf de mist in het eerste jaar, maar afgelopen seizoen ging het goed.

Aanbieders vermelden de groep er altijd wel bij, dus daar zou ik vooral op letten - de verschillen tussen de groepen zijn vrij groot, maar binnen een groep wat groei-gedrag betreft niet.

Geplaatst:

Ik heb bij vreeken gekeken naar pootgoed, maar op 2 soorten na ofzo, was alles uitverkocht... waar zou je dan wat knoflooksoorten moeten kopen voor dit jaar?

Geplaatst:

Ze hebben ze gewoon nog niet binnen nu, maar dat zal wel snel gebeuren, of misschien dat je wel kunt voor-bestellen of zoiets.

Maar het is nu nog walgelijk vroeg om te poten, en de kweker zal op dit moment een uitstekende bewaarplaats voor de knoflook bieden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...