angela († maart 2025) Geplaatst: 8 oktober 2018 Geplaatst: 8 oktober 2018 Beheer kunnen de andere recepten onderwerpen van andere keren hier misschien toegevoegd worden?En dan dit bericht vast pinnen?Dan hebben we alles op een plekje. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 9 oktober 2018 Geplaatst: 9 oktober 2018 Nasuada ik wil graag het recept voor de caramel taart Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2018 Ik ook en de oranje koek, de pastei, de wraps, de salade, de brownies, de cakejes en de rest heb ik niet gehad. O jawel de zalmsalde, maar die weet ik al te maken en de erwtensoep en tomatensoep waren ook heerlijk, maar die weet ik ook wel te maken Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Tanja65 Geplaatst: 10 oktober 2018 Geplaatst: 10 oktober 2018 @Anna jouw partner had van die fantastische snijbietpannenkoeken gemaakt - willen julkie alsjeblieft het recept ier delen? Nomnomnomnom! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Ciska Geplaatst: 11 oktober 2018 Geplaatst: 11 oktober 2018 Oranje koek Ingrediënten Voor het deeg 350 gr bloem200 gr lichtbruine basterdsuiker1 tl bakpoeder30 gr roomboter1 ei50-75 ml water2 tl anijszaadpoeder1 tl nootmuskaat3 eetlepels geconfijte sinaasappel snipperssnuf zout Voor het spijs 150 gr amandelmeel150 gr kristalsuiker1 ei½ citroen, sap Voor het glazuur 1 el bessensap100 gr poedersuiker Het deeg heb ik de avond van tevoren gemaakt zodat alle smaken goed in het deeg kunnen trekken.Bekleed een vierkante bakvorm van ongeveer 22 centimeter met bakpapier of een ronde springvorm van 24 cm. Als je de vorm van tevoren licht invet, dan verschuift het papier minder. Maak een samenhangend deeg door alle ingrediënten voor het deeg door elkaar te mengen. Dit kan goed met een staande mixer en anders maak je het begin met een handmixer en kneed je het vervolgens door met de hand. Het deeg is wat plakkerig, maar dat hoort zo. Verpak het deeg in plasticfolie en leg het in de koelkast overnacht. Maak het amandelspijs door de gemalen amandelen te mengen met de suiker, het ei en het citroensap. Als je er de tijd voor hebt, zou ik het spijs een dag eerder maken, dan is het beter van smaak. Ik heb een pakje van dr oetker. Gebruikt en volgens verpakking gehandeld. Verwarm de oven voor op 165 ᵒC. Verdeel het deeg in twee stukken. Bestuif het aanrecht met een beetje bloem en rol de helft van het deeg uit tot de grootte van de bakvorm. Bekleed de bodem van de bakvorm met de deegplak en verdeel het amandelspijs hier overheen. Rol nu ook de andere helft van het deeg uit, leg dit voorzichtig op de spijslaag en druk het een beetje aan. Probeer de koek zo vlak mogelijk te krijgen, zodat je het glazuur er straks netjes op kunt smeren. Bak de koek in 30 minuten gaar. Laat je niet verleiden om de koek langer in de oven te laten staan, omdat hij nog niet verkleurd is. De bovenkant blijft vrij bleek. Maak nu het glazuur. Roer het bessensap samen met de poedersuiker door elkaar. In het begin lijkt de hoeveelheid poedersuiker waarschijnlijk teveel om er een mooi glazuur van te maken, maar als je het goed mengt, komt het goed. Het glazuur mag niet te dun zijn, omdat het dan transparant opdroogt. Smeer het glazuur met een paletmes over de koek, verdeel het netjes en laat het opdrogen. Als de koek goed is afgekoeld en het glazuur is opgedroogd, kun je de slagroom met de suiker opkloppen. Versier de koek met wat toefjes slagroom en garnituur naar keuze. Snijd de koek in 16 mooie stukken. Eventueel kun je de randen van de oranjekoek wegsnijden, zodat hij er mooi strak uitziet. En zodat je zelf even kunt voorproeven, natuurlijk. Lekker ite mei franciska Quote
henkg Geplaatst: 11 oktober 2018 Geplaatst: 11 oktober 2018 Op verzoek van Ciska. Mijn makkelijke recept voor de MTFD erwtensoep.Er zijn enorm veel recepten. Op het laten aanbranden na kun je eigenlijk niks fout doen. Wel vind ik het standaardrecept zoals op het Hak spliterwtendoosje erg karig met de hoeveelheid vlees, spliterwten en groenten. Voor ongeveer 4 liter1 forse knolselderij3 preienEen paar uienEen paar aardappeltjesEen paar winterwortelsFlink wat snijselder (hoeveelheid ongeveer twee van die in cellofaan verpakte supermarkt zakjes, maar beter UET)Schouderkarbonade met bot, 4 stuks van gemiddelde maat.Optie: een paar botjes van karbonade (die vries ik rauw in, als ik ze eerder overgehouden heb van andere bereidingen) Een rookworst van 250 a 300 gramSpliterwten, ca 600 gram.Paar laurierblaadjesZout, peper Vlees aanbraden, daarna met een kleine drie liter al bijna kokend water ruim een uur laten sudderen.Botten verwijderen, vlees in stukjes snijden / plukken. Terug in de pan.Spliterwten erbij. Nog ongeveer 2 uur laten sudderenTussendoor, na het eerste uurtje de aardappeltjes erbij, in grove stukken. Regelmatig roeren. Als te dik: beetje water toevoegen.Dan het grof gesneden groen van de prei en de uien, en de in plakjes gesneden winterwortel erbij.Nog 15 – 25 min laten sudderen.Proeven. Zout, peper, misschien een heel klein scheutje vissaus of zo erbij? Op het allerlaatst de in plakjes gesneden rookworst, grof gehakte snijselder, en flinterdunne plakjes van het prei-wit erbij. Liefst niet meer echt laten koken.Optie, bij invriezen: de gehakte snijselder en fijngesneden prei apart invriezen, rauw. Bij later weer ontdooien en opwarmen dan pas toevoegen. Komt smaak en vooral geur ten goede. In doorlooptijd duurt het wel even, de handelingen vallen erg mee. Echt iets voor tijdens was(sen) draaien, stofzuigen, opruimen, en andere huishoudelijke narigheid. Voor alle tussenstapjes (o.a. regelmatig roeren) de kookwekker is je vriend, want aanbranden is je vijand. Hier mijn mise en place op de dag ervoor, voor 8 liter (excl. vlees en snijselder, die UET selder heb ik pas op het allerlaatst gesneden). Wortels en prei hadden wel wat meer gekund, maar ik wilde het UET principe zo veel mogelijk volgen. Poe, heel gedoe, een recept opschrijven. Meestal flikker ik het zootje bij elkaar, hoeveelheden op gevoel.O ja, variëren kan, moet zelfs. Met b.v. veel meer uien en prei krijg je een erwt/ui/prei-soep. Ook heel prima. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 11 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 11 oktober 2018 Ciska dat gaat het worden voor het eerste Franse feest! Henk ik maak het bijna net zo ik voeg alleen nog peterselie en knoflook toe.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Anna3 Geplaatst: 14 oktober 2018 Geplaatst: 14 oktober 2018 Swedish visiting cake en Snijbietpannenkoeken met salsa Ingrediënten salsa:2 tomaten1 uibosje verse korianderbosje verse peterselie100 gram snijbietstelenpijnboompittenolie Ingrediënten pannenkoeken:melkbloemeieren (ik heb voor 15 dunne pannenkoekjes naar schatting 4 eieren, 200 ml melk en 100 gram bloem gebruikt)100 gram snijbiet (blad, ingevroren is handig)kurkumagemberpoedergeraspte kaas Maak eerst de salsa.Snijd de ui en bak deze glazig in wat olie.Snijd de stelen van de snijbiet in kleine reepjes (ong. halve cm) en voeg deze toe.Bak dit ruim vijf minuten op halfhoog vuur tot de snijbiet gaar is, maar nog een beetje knapperig.Snijd de tomaat in kleine blokjes.Rooster (in een pan of oven) een handje pijnboompitten lichtbruin. Voeg deze in een schaal met olie, peper, zout, de gesneden tomaat en grofgesneden koriander en peterselie. Voeg de ui en snijbiet pas toe als die zijn afgekoeld. Zet weg in de koelkast; een salsa is koud juist lekker! Bereid nu de pannenkoeken. Maak hiervoor een dun pannenkoekenbeslag (d.w.z. niet te veel bloem).Snijd het snijbietblad fijn en roer dit erdoorheen (bevroren snijbietblad is nog handiger: dat kruimel je zo fijn met je handen).Voeg ongeveer 1 tl kurkuma, 1 tl zout en 1 tl zwarte peper toe (+ evt. andere kruiden naar smaak, zoals gemperpoeder en koriander).Warm de pan goed op en doe steeds net genoeg beslag in de pan, zodat je dunne pannenkoekjes krijgt.Bestrooi het beslag in de pan met wat geraspte kaas.Bak de pannenkoek na het keren niet te lang, want de pannenkoek wordt dan droog en de kaas te bruin. Succes en eet smakelijk! Quote
Tanja65 Geplaatst: 19 oktober 2018 Geplaatst: 19 oktober 2018 Dankjewel Anna! Dit recept wordt hier ingelijst! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
angela († maart 2025) Geplaatst: 21 oktober 2018 Geplaatst: 21 oktober 2018 Niet echt een recept vraag maar ik wou even melden dat de kaantjes zeer goed waren bevallen! Quote
Charly Geplaatst: 30 oktober 2018 Geplaatst: 30 oktober 2018 Wat leuk om te lezen Angela. Tnx Quote wees bevriend met kleine dingen
prettig gestoord Geplaatst: 30 oktober 2018 Geplaatst: 30 oktober 2018 Recept ananaschilly /loempiasaus 1 flinke VERSE ananas3 uien8 tenen knoflook5 gewone chilly pepersDuim verse gember (geraspt)200gr suiker1 tl zout1250 ml waterMaizenapapje Ananas schillen, hart eruit en in stukjes snijden samen met de rest in de pan doen en aan de kook brengenSamen een 20/25 min laten pruttelen en dan de staafmixer erin totdat het een mooi glad geheel is.Voeg nu het maizenapapje toe en bind hem tot de gewenste dikte. Bij het afkoelen wordt de saus altijd nog dikker.Gelijk in gesteriliseerde potjes doen en minimaal een week laten staan.Daarna..eet smakelijk! Variates: Ananas door 2 mango’s vervangenMeer of minder pepers Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
prettig gestoord Geplaatst: 30 oktober 2018 Geplaatst: 30 oktober 2018 Triple chocolate brownie16 stuks..of 8 als je mijn kinderen moet geloven 150 gr patent bloem75g cocoa130gr donker bruine suiker185 gr kristalsuiker175 gr roomboter, gesmolten en afgekoeld1 zakje vanillesuiker4 eieren1/2 tl zout2 el melk150gr gemengde gehakte chocolade Verwarm de oven naar 160cMeng op de gehakte chocolade na alle ingredienten en voeg daarna de chocolade toeDoe het beslag in een lage bakvorm en bak ongeveer 45/55min afGeduld opbrengen en in de vorm laten afkoelen daarna in stukjes snijden Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
jootje Geplaatst: 2 november 2018 Geplaatst: 2 november 2018 De Zweedse cake van Anna3 gemaakt! En dat is voor herhaling vatbaar.....zo lekker is ie. Had hem op de mtfd nog net geproefd wegens teveel gesnoept van de brownies.....maar hij is dus echt super lekker! Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 6 oktober 2019 Geplaatst: 6 oktober 2019 (aangepast) recepten MTFD 6-10-2019 9 oktober 2019 aangepast door Gast Quote
Arja Geplaatst: 8 oktober 2019 Geplaatst: 8 oktober 2019 Bananencake 200 g suiker100 g boter2 eieren2 of 3 overrijpe bananen1 dl water220 g bloem1 tl baking soda1/2 tl bakpoeder Oven voorverwarmen op 175°CSuiker, boter mixenEieren erdoor mixenBananen en water erdoor mixenBloem + baking soda + bakpoeder mengen en erdoor mixen. In ingevette bakvorm kiepen.45 - 60 min bakken op 175 °C Ik deed er op het laatst nog amandelschaafsel door. Bananen gaan bij mij met schil en al in de vriezer als ze te rijp zijn (bweuh). Vanuit de vriezer half ontdooid in de mix. 1 Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 9 oktober 2019 Geplaatst: 9 oktober 2019 De bananen cake was erg lekker ga ik zeker een keer maken. de choco taarten waren ook lekker maar volgens mij te veel werk dus die ga ik niet maken Quote
Arja Geplaatst: 9 oktober 2019 Geplaatst: 9 oktober 2019 Bananencake is ook echt super makkelijk, gewoon doen dus. Ik maak hem regelmatig. Altijd bananen in de vriezer, of als die op zijn verse reserveren, want anders worden ze opgegeten en is er geen cake Quote
Mellie Geplaatst: 10 oktober 2019 Geplaatst: 10 oktober 2019 Ik heb van een potje zoetzuur gesmuld, ik denk courgette. Dat was lekker joh! Van wie was het en zou je het recept willen delen? Het potje stond van voren gezien helemaal links bij het Turks brood in de buurt. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 juni 2020 Auteur Geplaatst: 3 juni 2020 Op 8-10-2019 om 13:18, Arja zei: Bananencake Gemaakt en staat nu in de oven. 4 bananen want ze waren klein en 4 eieren want ik heb teveel😊 Dan wel 150 gram suiker gedaan en een snuf kaneel. Het water laten zitten want dat extra ei neemt ook vocht mee dacht ik. We zullen zien hoe hij wordt. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 7 hours ago, appelvrouw said: Gemaakt en staat nu in de oven. 4 bananen want ze waren klein en 4 eieren want ik heb teveel😊 Dan wel 150 gram suiker gedaan en een snuf kaneel. Het water laten zitten want dat extra ei neemt ook vocht mee dacht ik. We zullen zien hoe hij wordt. Het is 7 uur later.... @appelvrouwis te druk met cake eten om te melden hoe hij geworden is. Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 juni 2020 Auteur Geplaatst: 3 juni 2020 Ja ik mag niet met volle mond praten @Arja! Hij is heerlijk geworden, zoet genoeg, ook lekker een knapperig korstje en smeuïg van binnen. Toprecept. Trouwens mijn bananen lagen wel een half jaar zonder ingepakt te zijn in de vriezer, echt een uitstekende manier om te rijpe bananen te bewaren totdat ze van pas komen. Ik weet nog hoelang want een van mijn kleinzonen kwam gillend van de lach met de bevroren bananen aanlopen in de krokusvakantie, hij kwam ze tegen toen hij ijs ging zoeken en hij behandelde het geheel een beetje meewarig..het oudje weet niet hoe ze bananen moet bewaren...😂👿 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Haha wacht maar tot hij een keer die cake proeft, dan snapt hij het ineens Fijn dat ie gelukt is en zo in de smaak viel. En dat bewaren heb ik ook van een vriendin. Ik vind het briljant, want zo'n tros is altijd min of meer tegelijk rijp, dus er Zijn er altijd wel een of twee die bweuh overrijp worden en daarmee perfect voor die cake die je 6 weken later pas gaat bakken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.