Jump to content

Struiktomaat voor in de kas

Jooze

Recommended Posts

Hi Allemaal,

Dit jaar voor het eerst e en kas. Mijn tomatenteelt valt wat tegen. Voor volgend jaar zoek ik dan ook mn wat goed productieve struiktomaat rassen. En aangezien iedereen er nu middenin zit vraag ik me af waar zijn jullie erg tevreden mee?!

Zelf heb ik dit jaar tubmling tom (yellow en red). En ik moet zeggen niet op en top tevreden. Maar mijn hele tomaten oogst dit jaar si niet helemaal naar tevredenheid dus dat ligt niet alleen aan de rassen

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Ik ben heel tevreden over het struikras: Randy F1 . Niet dieven, grote opbrengst, weinig zaadjes maar vraagt wel wat aandacht met opbinden en bladsnoei wil je de plant overzichtelijk houden.

Ik wil je best wat zaadjes sturen als je ze volgend jaar eens wilt vergelijken met andere rassen?

@Jorieke ik zet de struikgewassen onder mijn hoge gewassen tomaten om de hele kas optimaal te benutten. Van de "gewone"tomaten knip ik de onderste zei takken af.

@Jorg, bedankt, wacht even wat andere reacties af, maar ik ben wel geïnteresseerd. Ik laat het je nog weten.

Jooze

Ik heb er ook basilicum onder

@appelvrouw: die heb ik ook, maar oranje van goeienbier is volgens mij een stamtomaat. Of heb jij de dieven laten staan?

Is dat zo..ik heb hem ook aan meerder vriendinnen gegeven en aan iedereen gezegd: Niet Dieven!!Hij doet het prima als struik in de tuin

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ik heb (buiten) de siberian. Gaat heel goed, wordt niet hoog, stevige takken, veel tomaat. Cm of 50/60. Zal ook wel goed gaan in de kas.

Gekocht bij diana's mooie moestuin. Daar staat ook een goede beschrijving.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Jorg, Randij F1, heiligschennis bij de tomatenliefhebber.

F1 is not done

Ik maak me er ook wel eens schuldig aan hoor, heb nog een zakje Harzfeuer F1 liggen, voor de gewone huis tuin en keuken-tros-tomaat. Je bent niet altijd in de mood voor gele/paarse/oranje-mini's of dikke vleestomaten.

Heirlooms zijn de hype, oude zaadvaste rassen (waarvan je dus jaarlijks zelf het zaad uit rijpe tomaten oogst voor volgend seizoen).

Bij F1 kan dat dus (meestal)niet en krijg je mengelingen van eigenschappen der voorouders.

In zijn algemeenheid kun je zeggen dat er legio mogelijkheden zijn voor struiktomaten en wel bij de kleinere soorten.

Ik zal niet met namen gooien, maar je kunt dan denken aan gele peertjes, kleine rode peertjes(eigen kruising), diverse mini-rood van bes-grootte tot roma, oranje/geel/rood en purple middensoorten.

Tja..., mijn antwoord is niet bepaald representatief (ik heb namelijk maar één soort struiktomaat staan ) maar ik ben er wel erg tevreden mee. Het zijn Super Roma VF's, gekocht bij een tuincentrum (Welkoop geloof ik).

Ik heb er ook een paar in de Carrouseldoos gedaan, dus als het je wat lijkt kan je er wat uit pakken. Ik heb wat foto's ervan in het onderdeel 'foto's van je oogst' gezet.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Ben inderdaad niet van de f1 rassen

Wat betreft de roma's die zagen er inderdaad goed uit! Nou maar hopen dat het in de carousel doos blijft zitten dan kan ik die uitproberen.

En anders ga ik gewoon wat zaden bestellen (op zich heb ik geen hekel aan zeden kopen.

Jooze