Jump to content

Rode kiwi

prettig gestoord

Recommended Posts

Vandaag had zoonlief een proeferij op de groente en fruitafdeling waar hij werkt. Hij kreeg daar oa een rode kiwi te proeven.

Lief dat hij was heeft hij er voor mij ook een meegenomen waar ik uiteraard gelijk zaadjes uit heb gepulkt om te gaan zaaien.

De smaak lijkt wat op de gele kiwi, maar zonder de ananas ondertoon. Het geheel was fruitiger en zoeter. Wij vonden het iig erg lekker. Er zouden ook nog oranje kiwi’s in ontwikkeling zijn.

E161458A-4CA9-476C-B67B-17EE20EF323291041542044780.jpeg9E90F249-13C4-4ADD-B1CD-DA2F65DA142555751542044778.jpeg

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Dat is wel leuk!

Van de kiwibes hebben we ook al een aantal rode variteiten/rassen. De Hardy red en ook de Kens red. en zo zijn e nog wel een paar meer rassen. Misschien dat er arguta ingekruist is?

We leuk zo'n bonte verzameling aan fruit Denk alleen niet dat ze zaadvast zijn maar wie weet heb je een goede gelukstreffer

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Kiwi's zijn dacht ik vaak òf vrouwelijk, òf mannelijk, met een enkele zelfbestuiver ook wel daartussen, maar als dit een kiwivrucht is van een vrouwelijke plant dan zal je zeker niet weten hoe het nageslacht er uit komt te zien.

Niet om het af te raden met dit zaad aan de slag te gaan, ik ben ook helemaal eens met Esther, en niet geschoten is altijd mis en dat soort dingen, maar het is een gok, en je zal wel iets anders krijgen dan de moederplant. Zien er leuk uit, deze kiwi's.

• 1 month later...

De ZESPRI® Red zal niet precies hetzelfde ras zijn dan de 'Hongyang' in onze collectie.

De Nieuwzeelanders zijn al jaren bezig met een veredelingsprogramma voor kiwi's met rood vruchtvlees en zullen deze pas introduceren als deze aan de hoge standaarden van de ZESPRI-keten voldoet.

Bijkomend voordeel van een eigen ras is natuurlijk dat ze deze kunnen voorzien van alle denkbare juridische beschermingsmaatregelen.

Marcel Joosten.

• 5 weeks later...
Vandaag had zoonlief een proeferij op de groente en fruitafdeling waar hij werkt. Hij kreeg daar oa een rode kiwi te proeven.

Lief dat hij was heeft hij er voor mij ook een meegenomen waar ik uiteraard gelijk zaadjes uit heb gepulkt om te gaan zaaien.

De smaak lijkt wat op de gele kiwi, maar zonder de ananas ondertoon. Het geheel was fruitiger en zoeter. Wij vonden het iig erg lekker. Er zouden ook nog oranje kiwi’s in ontwikkeling zijn.

Die oranje kiwi dat je zegt zal denk ik de polygama zijn. Dat is meer een kiwibes

In Frankrijk is er zo één en die heet "Wonder" -> https://www.promessedefleurs.com/fruitiers/petits-fruits/kiwi/kiwi-actinidia-deliciosa-wonder.html

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/