Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kippen uit het aardbeienveldjr gehaald. Is met netten afgezet, maar de slimmerds hadden een gaatje gevonden. Zaten muurvast.

Bijna alle courgette en pompoen geplant. Alles begoten. De koriander staat sinds vorig jaar zomer en gaat nu doorschieten. Heb ernaast nieuwe gezaaid en op een ander plekje onder de aardbeienbakken. Bedacht me later dat dat morgen natuurlijk opgepikt wordt door de kippetjes.

Dit jaar veel laat van luizen... zwarte, groene én bruine. Die bruine had ik nooit eerder gezien. Zelfs mijn sterkste rozen die er nooit last van hebben, zitten onder. Ik heb de laatste tijd vanwege alle regenval amper de dompelpomp aangehad. Dat was de voorgaande jaren dé remedie tegen luis. Ben nu dus driftig alle bloemknoppen aan het afspoelen en het ziet er eindelijk weer een stuk beter uit.

Op de foto is het ‘kontje’ te zien van Japanse green radish. Dat had ik gekocht, want was er heel nieuwsgierig naar. Mijn moeder stopt alles in de grond en meestal gaat het groeien, dus ik dacht, laat ik eens zoals moeders doen. En jawel! Inmiddels zitten er al bloemen aan. De zaadjes ga ik oogsten en zaaien. Nu al benieuwd of het lukt. Vooralsnog gaat het de goede kant op.

240abea54ef17d15e493211bca4d6c1a.jpg

Geplaatst:

Gisteren 7 aardbeien geplukt. Was de tweede pluk, de eerste pluk was 4 dagen geleden, toen 5 aardbeien. Mijn zoon is gelukkig!!!

Wel nog plantjes gekregen, tomaat, komkommer en selderij.

Die moeten er ergens dit weekend in, maar ben ook druk.. wordt even lastig dus. Maar ik vind vast wel tijd

Geplaatst:

snijboon bijgeplant, hekjes van peulen verhoogd, die hebben het wel naar hun zin met dit weer

kolen beschermd tegen veenmol, rest van de Thai-hoek in de kas gevuld

Geplaatst:

Sla met beschutting van een vliesgordijn gezet. Cosmea en zinnia's geplant.

Pindapompoenen gezet. (Brodée galeux d'Eysines!!!!) Ben ik benieuwd hoe iets met zo'n prestigieuze naam smaakt.

5 !! Padden geherhuisvest. Mijn stro moest richting aardappelveld, en toen ik daarmee begon stond ik in tijd van niks steeds weer met een pad in handen. Heb ze in de komposthoop gezet. Verder zoeken ze het maar uit.

Gewied en nog meer gewied. Nu zijn de percelen schoon genoeg naar mijn zin, en bij te houden.

Geplaatst:

Stuk klaargemaakt voor de mais: eerst laag stro(mest) eraf, daarna resterend onkruid grondig verwjiderd (joehoe is de kweek nu eindelijk bijna weg? ) en vervolgens drie soorten mais erin gezet.

De MTF mais Tasty Sweet, Golden Bantam en Jade Green.

Verder nog her en der winde verwijderd en flink met de handen in de mest gezeten.

Eerste echte oogst:

De rabarber was opeens, en voor het eerst, enorm groot geworden dus zelf wat geoogst en wat weggegeven.

Radijsjes schieten echt de grond uit dus daar flink wat van meegenomen, voornemens ze in te maken.

En... Hoera! Eindelijk weer spinazie van eigen grond. Het is erg duidelijk dat er minder slakken zijn dus het in volle grond zaaien lijkt weer mogelijk.

Verder nog slamix en diverse rucolasoorten mogen oogsten.

Ook nog wat Oerprei meegenomen.

En nu maar zien dat ik het allemaal verwerkt krijg.

Geplaatst:

Gister een druppelslang gekocht en geïnstalleerd in de moestuin. Het was even puzzelen met leggen maar nu werkt het goed vandaag de kas netjes gemaakt, boontjes gezaaid en prei uitgeplant.

e5f2f955e4b6a10a81bff6108bc5389b.jpg2a53bb3418663d722ed9ce0580cd3b56.jpg

Geplaatst:
Ben benieuwd hoe je dat gaat doen met kruisbestuiving ?

Nou, die Jade Green schijnt een vroeg rijpend ras te zijn.

En zolang de buurman niet weer zijn hele veld vol met verkeerde (voeder) mais zet denk ik dat het wel te eten zal zijn.

En qua competitie zit ik toch nooit in de winnende zone dus daar hoef ik me ook niet al te veel zorgen om te maken.

Geplaatst:

Frambozen doen het altijd, dus met een beetje liefde en water gaat dat goedkomen grork! Fijn dat je de plant hebt willen redden. Maar ehm... was jouw balkon niet al propje vol?!

Ik heb gisteren mijn bonenveldje onkruidvrij gemaakt en de eerste bonen erin gezet. Ik had een experimentele met watten en bonen en potgrond en bonen. Op scholen zie ik ze altijd met watten in de weer. Wilde dat ook wel eens uitproberen. Nou, watten werkten bij mij niet. Die in potgrond stonden binnen 4 dagen omhoog en die in de watten na 3 weken pas. Dus niet voor herhaling vatbaar.

De erwten vinden watten overigens prima. Ook binnen no time op. Ik heb ook een paar uur de dompelpomp laten lopen.

Vandaag 1 m2 aan 2 m hoge brandnetels verwijderd. Het was best een oneerlijke strijd... maar ik moet zeggen, inmiddels weet ik dat als je ze tussen de bladeren beetpakt, je de minste last hebt. Alleen als mijn arm of hand tegen een blad aankwam, was het even slikken.

Ik ben niet ontevreden met het resultaat. Al had ik best minder tintelende vingers hebben hoor. Ze zaten tussen de hortensia’s aan de waterkant en werden nu zo hoog dat ik ze vanachter het hek eruit kon trekken. De hondsdraf wat rijkelijk groeit, gebruikt als smeermiddel tegen het geprik.

de83258a429de3635c3035e0dde17e4a.jpg

Wasje buiten gehangen en een picknick met de kinderen in de tuin gehad. Kippetje geaaid.

Geplaatst:

Vanmorgen geoogst en palen en touwen bij de bessen geplaatst.

En een touw langs de grote bonen gespannen, er waren er omgewaaid.

Vanmiddag gebouwd. Mijn luwe zitje gaat deze zomer de tomatenplanten herbergen.

IMG2019052718035435991558976543.jpg

Geplaatst:

prachtig Grork!

Ik heb weer 1 piepklein stukje tuin onkruidvrij gemaakt en vervolgens propje vol beplant met tomaat. Dat waren eindelijk de laatste tomaten en terwijl ik dit type, bedenk ik me dat ik de tomaten van Bit nog een plekje moet geven... de kinderen waren daarmee aan de haal gegaan en de tomaten kwamen nooit aan op de mtfd in Zelhem... ze zitten nog steeds in hetzelfde emmertje, de arme dingen. Morgen dus de laatste 3 tomaten een plekje geven.

Naast de bonen wat sla uitgeplant. Ik laat een veldje altijd ‘gewoon’ groeien, zonder te verspenen. Dat doe ii alleen als er plek is en ik een krop wil om bv weg te geven. Mijn ervaring is, als je alles als bladgroente laat groeien i.p.v. als kropjes, het maanden duurt voor het in zaad schiet. Blijft malser, bevalt mij heel goed.

Veel water gegeven tot de lucht ineens betrok en het begon te regenen. Het was een buitje van nog geen 5 minuten. Erna nog maar even begoten.

Geplaatst:

Vandaag het tomatenkasje afgemaakt, dakje er op en wat een rijkdom, ik had nog twee gerecupereerde douchecabine deuren met scharnier die precies pas waren voor de voorkant. De eerste vijf tomatenplanten staan er inmiddels in.

Nog wat hout over om tomatenkistjes te timmeren.

Geplaatst:

Andijvie opgebonden. De krop schijnt er lichter , groter èn zachter van te worden. Bijna te perfect eigenlijk maar ik heb alle kroppen ingezet voor deze doelen. Het eerste commentaar hier? "Wat zielig!"

2019-05-30-andijvie-opgebonden43811559286627.jpg

Verder twee meloenplanten overgezet naar een net vrijgekomen grotere bak en mijn eerste

frambosenplant kreeg een definitieve plek #fingerscrossed

Geplaatst:

@Mellie:

Erna nog maar even begoten.
Ooh... kwam daar die nattigheid vandaan....

En over die brandnetel, als je zorgt dat je nooit tegen de haartjes in strijkt denk ik dat je er wat meer ongeschonden vanaf kan komen bij het verwijderen. Je kan een stengel zelfs helemaal van onder naar boven "aaien" zonder gevaar...

En ja Patrijs, heel zielig die andijvie, en helemaal niet zielig dat ze straks opgegeten worden? Gekke medetuinders.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...