Saalk86 Geplaatst: 6 september 2019 Geplaatst: 6 september 2019 Het hangt af van de manier waarop het zaad word gewonnen! Als dit op de ‘schimmel manier’, is, dan ja, schijnen ze jaren lang houdbaar te zijn! Vermoed dat ze sowieso nog wel houdbaar zijn na 7 maand hoor. Edit:Zie ook: https://www.moestuinkriebels.nl/blog/tomatenzaden-oogsten Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Gianni1234 Geplaatst: 7 september 2019 Geplaatst: 7 september 2019 Ik heb vorig jaar beide methodes toegepast. Gewoon drogen met wat keukenrol, daarna laten drogen voor een paar dagen op een bord, om het vervolgens in een luchtdichte glazen pot te stoppen. De andere methode was de methode waar je naar linkt. In beide gevallen was overigens het kiempercentage gelijk. Kijk, wat mij betreft bespaar ik mijzelf de moeite en ga ik dit jaar niet weer door dat proces heen als het niet nodig is. Ik heb genoeg zaden over immers . Quote
Erny Geplaatst: 8 september 2019 Auteur Geplaatst: 8 september 2019 @Yuras , van welke tomaatsoort zijn die fantastische foto's? @Gianni , denk dat je zaadjes het nog wel zullen doen. Desnoods doe je even een kiemtestje met wat zaadjes. In de vriezer bewaren kan dus ook en daar blijven ze heel lang goed. Voor jullie eindigt het seizoen dus al blijkbaar... ik heb net buiten de eerste grote rijpe tomaten mogen plukken. Hoop dan ook op een mooie nazomer met genoeg zon om de rest ook lekker rood te laten opkleuren. In de kas ook geen weelde. Waarschijnlijk inderdaad ook door de extreme temperatuursverschillen. Van boven de 40 graden (thermometer gaat niet hoger) tot zelfs een keer 7 graden 's nachts.Ook heb ik er compost van iemand ingestort (denk dat het ook ergens van een gemeente kwam) en denk dat die ook veel te heftig is geweest. Heel veel groen en weinig tomaten dus. De Yellow Pear geeft nu ook pas zijn eerste rijpe tomaatjes af. Voor beiden, buiten en kas, geldt natuurlijk dat ik ook een extra maand vertraging had wegens wachten op nieuwe fietskar om ze naar de tuin te kunnen transporteren. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 8 september 2019 Geplaatst: 8 september 2019 Mellie, er is maar 1 tomatenteelt topic. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Flup Geplaatst: 8 september 2019 Geplaatst: 8 september 2019 Door de koude en vochtige nachten, heb ik hier nu de eerste tekenen van phytophthora gezien. Is niet erg, het tomatenseizoen is wel voorbij nu. Al hoop ik toch dat de laatste Black Krim en Black Plumtomaten nog wel rijpen. Er zit nog wel behoorlijk wat aan de planten. Het was een goed seizoen, met een absolute uitschieter: tomaat Friesje! Doet het buiten beter dan binnen ook en is zeer lekker, die komt volgend jaar gewoon weer terug. Opa's Liebling vond ik ook prima. Tegenvallers qua smaak zijn: Helsing Junction Blue, Green Zebra en ook Angora supersweet (die Diana op haar mooiemoestuin weblog juist weer heerlijk vindt). De grootste tegenvaller is echter "German Gold". Die heeft wel bloemen geproduceerd, maar daar kwam geen enkele tomaat aan! Die komt zeker niet meer terug. Quote
Yuras Geplaatst: 8 september 2019 Geplaatst: 8 september 2019 @ Erny Die fantastische trossen zijn van tombons tomaten... Vorige jaar waren die trossen wel rijp, dit jaar, helaas, niet compleet. Ze moeten de kas in... Quote
Gianni1234 Geplaatst: 9 september 2019 Geplaatst: 9 september 2019 Hier zojuist de eerste plant gerooid: de laatste twee tomaten waren open gaan staan, mogelijk door de koude nachten. Ik merk dat bij een andere plant (waar er ook nog twee aanhangen) de tomaten ook tekenen vertonen van neusrot (waarschijnlijk weer getriggerd door de kou). Nu staat er verderop in de tuin nog een soort van tomatenboom vol met heerlijke roma tomaten. Makkelijk nog 20, die nog wel 2-3 weken nodig hebben om de rest van de oogst af te rijpen. Hopen dat het opschiet. Ik had dit soort kou nog niet echt verwacht in deze tijd van het jaar, maar misschien staar ik mij blind op de bizarre zomer van vorig jaar? Quote
roeier Geplaatst: 9 september 2019 Geplaatst: 9 september 2019 Ik doe nog even of het zomer is*. Geen ziekte in de planten. Wat mij misschien wel helpt is dat het hier altijd waait, dus de boel waait snel droog tussen de - schaarse - buien door. Echt een goed tomatenseizoen voor mij. Ik moet zelfs aan inmaken gaan denken, en dat had ik van te voren niet gedacht. * Het ís nog zomer. Quote
Patrijs Geplaatst: 10 september 2019 Geplaatst: 10 september 2019 Mooie foto's Roeier. Hier loopt het seizoen af, in de kas vandaag phytophthora in tomaten ontdekt.De buien en zon i.c.m. de koude nachten met condens in een lek kasje. De helft van de planten ontbladerd en getopt, nu de andere helft nog. De oogst is nog prima. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 10 september 2019 Geplaatst: 10 september 2019 Mooie fotogenieke maatjes roeier! Hier loopt het seizoen ook af. Te veel regen, te weinig zon... pytho slaat toe buiten. Vorig jaar een stuk later. In de kas is er nog hoop. Quote
roeier Geplaatst: 11 september 2019 Geplaatst: 11 september 2019 Vorig jaar was uitzonderlijk droog. Ik weet nog dat ik al mijn knoflook toen had ingekuild tot de planttijd, dus ook de nazomer was nog heel droog. Het was nu gekkenwerk geweest om knoflook in te kuilen. Ik heb een paar dagen terug wat late aardappelen gerooid en de helft bleek verrot, zo nat is het toch wel geweest. Wat de tomaten betreft; ik had het toch ook wel de phytophtora, maar je moest er naar zoeken.Ik heb een blad mee naar huis genomen, in een plastic zakje gedaan met een sponsje, en na een nacht zie je het dan wel; met dat witte pluis ben je wel zeker: Op een enkele plek bij m'n tomatenplanten was op de stelen een donkere vlek te zien, en aan de schaduwkant waren ook wat bladen met wazige vlekken. Ik heb loof dat wat teveel in de schaduw is gekomen, daar moet ik lering uit trekken voor volgend jaar. Sommige mensen op de tuin hebben grote bossen waar nooit iets is weggeknipt en waar de phytophtora verder is. Ook dat kan beter.Ik vraag me af of er veel mensen zijn in de westelijke helft van Nederland die de phytophtora nog niet hebben, iedereen lijkt het nu te melden. Maar dan ben ik nog altijd dik tevreden met dit seizoen, alleen niet zo met een als gift aangenomen tomatenplant die nu nog voornamelijk geel-groene tomaten draagt. Ik kan beter blijven vasthouden aan zelfgekozen vroege rassen, zodat de tomaten arriveren voordat de phytophtora er is. Ook struiktypes, die dus niet eindeloos loof blijven produceren, bevallen me duidelijk het beste. Quote
Saalk86 Geplaatst: 13 september 2019 Geplaatst: 13 september 2019 ik heb net voor de hitte nog een paar overbodige en slechte tomatenplanten op de composthoop gegooid met als boodschap: het is nu aan jullie zelf! En ze doen het echt enorm goed! Lijkt een perfecte week voor de tomaten te worden: even wat kouder en bewolkt nu en vanaf t weekend weer hitte... Voor als mensen zich afvragen hoe de aardappelziekte eruit ziet... En dat in 2 dagen he...!! Ach, zoals in topic staaat: alle extras waren meegenomen want het stond op de composthoop. Heb zojuist alle overgebleven groene tomaten er maar afgehaald, iemand nog tips? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Mellie Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 In een kartonnen doos met een paar bananen. Dat is volgens mij de beste methode. Met een beetje mazzel rijpen ze af. Met pech komt er een prachtige schimmellaag... Quote
Liekie Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 er schijnt hier op het forum ook een mooi recept voor groene-tomaten-chutney rond te zwerven. Nog nooit geprobeerd, maar misschien een idee? Balen van de ziekte, het steekt overal de kop op nu. Hier 1 plant gerooid. De rest geeft nog geen tekenen, maar zal niet meer lang duren met dit weer denk ik. Ik heb wel alvast besloten dat ik volgend jaar niet meer ga experimenteren met de 'blauwe' rassen. Na een aanvankelijk mooi begin en vol verwachting bleven ze toch echt achter op smaak ten opzichte van andere soorten die ik had staan. Ik heb dit jaar Persuasion en Alice Dream geteeld, maar beiden legden ze het op smaak af tegen de andere (vlees)tomaten die ik had staan. En hoewel ik ze persoonlijk wel echt mooi vond, dacht de echtgenoot daar anders over en legde hij ze keer op keer opzij bij het koken. Er zijn zelfs de woorden gevallen als 'het lijkt alsof die rot zijn aan de bovenkant' en 'deze kleur straalt toch niet 'lekker' uit?' Nou vond ik dat persoonlijk wel lichtelijk overdreven, maar om smaak hoeven we gelukkig niet te twisten en vond ik een Liguria of een Rebel Yell of zelfs de Coeur de boeuf gewoonweg lekkerder. Zijn er al anderen die hun lijstjes voor volgend jaar aan het samenstellen zijn? Quote
Charly Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 Hahaha. Jazeker. Het hele jaar denk ik wel zo af en toe: nou deze wel, maar deze zeker niet meer. Blauwe tomaten blijven wat lastiger mbt smaak. Ben ik wel met je eens. Alice Dream heb ik altijd maar 1 of 2 planten van staan. Tegenover 6 Liguria (saus) en 4 Malakhitovaya shkatulka (ook rauw heel lekker). Zelfde geldt voor de Coral Queen. Plaatje van een vleestomaatje en draagt ook goed en rijk, maar 1 plant is heus voldoende. Dit jaar had ik ook twee kleine blauwere tomaatjes. De Atomic grape (lijkt een beetje een Alice Dream qua kleur, maar meer een blush qua vorm) en de Black Moor (ovaal tomaatje met iets ronder buikje en donkere schouders). Atomic grape komt zeker weer terug volgend jaar. 1 plant. Voor de leuke kleur en omdat hij echt vrij goed was, voor een tomaat met blauw. En lekker veel oogst gaf ook. De Black moor vond ik kwa smaak echt niet geweldig. De opbrengst was wel buitensporig goed. Ook nu nog draagt ie veel en groeit ie lustig. Maar ik zet dan liever toch nog een blush erbij ofzo. Denk ik. Blush zetten we standaard 4 planten van. Mag volgend jaar ook weer. Misschien 5. De ‘verbeterde versie’ van de blush (er zijn er ieder jaar wel weer een paar) was ook dit jaar slechts een slap aftreksel. Wij hadden de ‘Sweet cream’. Maar was veel meliger en vleziger dan de blush, en lang niet zo zoet. Die komt dus niet meer terug. Wel een leuke verrassing was buitentomaatje Cherry cascade. Sjonge wat een early bird is dat! En dragen! Niet normaal. Als buitentomaat heeft ie wel een iets harder velletje, maar dat was niet storend. Gaan we er zeker weer een aantal van zetten. Was ook leuk om weg te geven deze. Veel positieve reacties op gehad. Tot slot hadden we de Green tiger dit jaar voor het eerst. En ook daarvan denk ik dat ik volgend jaar weer 1 plant zet. Het was een lekker tomaatje. Niet zo zoet als de blush, maar prettig sappig en een zuurtje. Waarom toch al die kleurtjes en vormen?Nou, omdat dit er zo leuk uitziet: Hebben dit jaar enorm vaak als borrelhapje geserveerd. Super lekker en leuk om naar te kijken. Tot zover mijn eerste gedachten over volgend jaar! Quote wees bevriend met kleine dingen
Erny Geplaatst: 16 september 2019 Auteur Geplaatst: 16 september 2019 Ding dong, daar zijn de recepten voor de groene tomaten. recepten-met-groene-tomaten-t2735.html groene-tomatenjam-t6209.html Van de buitentomaten heb ik gelukkig wel weer wat rijps kunnen plukken maar in de kas is het echt om te huilen/lachen. Na een week nog steeds alleen maar groene tomaten... Ook goed nieuws, moestuinbuurman heeft besloten volgend jaar ook voor resistente tomatenrasssen te gaan nadat alles bij hem verphytopthoriaand was. Hoezee. Nu de buurvrouw aan de andere kant ook nog even overtuigen en dan is bij mij de besmettingsdruk alweer een stuk kleiner. Quote
Mellie Geplaatst: 16 september 2019 Geplaatst: 16 september 2019 Mooi plaatje weer Charly. Ik zit bij elke tomaat ook weer te denken of ik die de moeite waard vind om volgend jaar weer te zetten. En dan wat gematigder en ga volgens jaar bewust bekwaam te werk. Hoop ik. Geen hernia meer en ben niet van plan iets anders op te lopen, dus dat moet goed komen lijkt me Ik wil volgend jaar black and boar, lekkere tomaat vind ii dat. Ook dancing with smurfs, omdat die mooi zwart is. Beetje dikwandig, maar wel smakelijk en die kleur is waanzinnig. Maar 1 overigens, want rijpt heel traag af en zeker buiten, maar ondanks alle regen en geen afdak zeer resistent gebleken tegen pytho. Goldene königine of een andere gele, want geel. En ja, dat is leuk zo in een salade al die kleuren. 1 canakkale tomaat. Mooi groot, zoet en zomerse smaak. Noir de crime heeft ook mooie tomaten gegeven. Welgeteld 5 stuks. Ow ja, tomaat travel was ook wel heel geinig. Kinderen vinden die echt leuk. Soort druiventrosje is het, zo noemen ze het ook. Je kunt het rijpe tomatenstukje eraf halen en dan groeit hij gewoon verder. Heel lollig. Abricot dream vanwege die prachtig zoete oranje kleur. Lekker dromerig. Word ik wel blij van. Nog Alice dream waar ik zaadjes van Charly krijg en de cdb van Appelvrouw. Verder weet ik het nog niet, maar kom vast goed. Ik sta open voor zadenruil Zo veel mooie plaatjes gezien. Dat wordt nog wat allemaal. Bijna Sinterklaas. Dan o&n. Voor je het weet, is het maart 2020 en sta ik zaaisels te etiketteren. Leuk man! Quote
Mellie Geplaatst: 17 september 2019 Geplaatst: 17 september 2019 Mijn yellow pear tomaat wordt steeds meer oranje, terwijl ze in het begin toch echt geel waren. Al een paar weken eten we oranje yellow pears die fiks groter zijn dan de eerste broertjes en zusjes. Raar. Quote
roeier Geplaatst: 17 september 2019 Geplaatst: 17 september 2019 Dat was een zeer mooi bord inderdaad van Charly dat ik daar voorbij zag komen.Bedankt voor de recepten voor groene tomaten, Erny, die lijken in mijn situatie toepasselijk. Ik heb gisteren nog wel een leuk partijtje rood eraf gehaald, maar het is voornamelijk ruimen geblazen vanwege phyto. Ook is het herfstig, dus ik vind het wel goed zo. Quote
Saalk86 Geplaatst: 21 september 2019 Geplaatst: 21 september 2019 Thanks voor je advies Erny!! Ik heb werkelijk álle tomaten weg kunnen gooien die daar geoogst waren! Ik gok zeker 10 kg. Nogmaals: het was een bonus. Maar heb er veel van geleerd. Dit was van een dag of 4 geleden; Maar ook mand 2, waar echt de ‘goede’ tomaten zaten, zonder plekjes, zijn opeens aangetast. In de kas nog geen ziekte! Zelfs ‘nog’ vruchtzetting! Vandaag wel de eerste planten in pot die buiten stonden geruimd. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
MichaelC Geplaatst: 25 september 2019 Geplaatst: 25 september 2019 Hallo iedereen!Nieuw hier op het forum.Dit jaar voor de 2 de keer tomaten in de serre gekweekt.Verleden jaar gebruikte ik geënte tomaten van de markt en dat was een succes.Dit jaar werkte ik met zaadjes gekregen van mijn grootvader, coeur de boeuf type.De oogst begon pas een week of 2 geleden en sindsdien gaat het erg slecht met mijn planten.Ik twijfel enorm of dit de befaamde phytophtora zou kunnen zijn... De bladeren vergelen en verschrompelen van beneden de plant naar boven.De toppen zijn nog groen en er hangen nog mooie groene tomaten, maar echt groei zie ik er niet in...Ook zie ik het zelfde fenomeen bij mijn trostomaten die ook in de serre staan (maar wel in potten)...Zou iemand mij kunnen helpen? Best alle groene tomaten plukken of nog laten hangen? Alsook kan die phytophtora kwaad voor andere planten/ groenten in de serre?Ik heb nog wat courgette, pepers, veel bladkruiden,prei,... staan, Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! Quote
Saalk86 Geplaatst: 25 september 2019 Geplaatst: 25 september 2019 Absoluut géén phyto! Vermoeden had ik al, want hier precies hetzelfde verschijnsel aan de plantjes: gele verkleuringen! Dagen worden korter hé, grijzer... Plantjes houden er gewoon mee op. Ik heb vandaag een grow light die ik gratis had gekregen opgehangen. Ik zou de tomaten lekker laten hangen, doe ik ook. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
MichaelC Geplaatst: 25 september 2019 Geplaatst: 25 september 2019 Heel erg bedankt voor je reactie!De tomatenvruchten zijn ondanks vroeg gepland zeer laat (eind augustus) pas echt beginnen groeien en rijpen.Heb er een stuk of10 kunnnen oogsten . Maar toch erg blij dat ze niet ziek zijn. Heb nog veel te leren!Zouden de groene tomaten nog rijpen zonder extra kunstmatig licht? Alvast nogmaals bedankt! Quote
Gianni1234 Geplaatst: 26 september 2019 Geplaatst: 26 september 2019 Houd ze wel even in de gaten, voor het geval er echt een ziekte toeslaat. Elke dag controleren en bij het eerste teken van rot alles eraf halen en binnen laten afrijpen. Gooi er een banaan bij om het proces te versnellen. Niet in de koelkast leggen totdat ze zijn afgerijpt (in de koelkast gaat het veel trager). Ik moet waarschijnlijk hetzelfde doen met circa 15 roma tomaten die nog aan een plant hier zijn aan het afrijpen. Sommige zijn nog in de groei, maar het weerbericht (trage lijn naar beneden en een bak regen voor de komende 7 dagen) is niet bepaald motiverend. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 26 september 2019 Geplaatst: 26 september 2019 Mijn laatste tomaatjes zijn nu nog aan t afrijpen.. volgende week nog zon hier in frankrijk.en dan ruim ik ze dankbaar op.Heb er zoveel van geoogst en weggegeven. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.