Ga naar inhoud

Peper en Paprika Topic 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en ben dit jaar begonnen met pepers. Ik heb eind maart een simpel kweeksetje bij de HEMA gekocht met daarin Habanero, Anaheim en Jalapeno. Ik heb de Anaheim en Habanero gezaaid en heb het derde potje gebruikt voor zaadjes van een Madame Jeanette uit de supermarkt (jumbo). In eerste instantie heb ik de plantjes opgekweekt op de vensterbank, 3 van elke soort. De Anaheim groeit het best en bloeide ook veel. Helaas vielen de bloempjes steeds af zonder vrucht te vormen. Ik dacht dat mijn handmatige bestuiving lag en heb de plantjes op mijn balkons gezet. Nu heeft 1 van de Habanero plantjes 3 vruchten gevormd, waarvan ik er al één geplukt en geproefd heb. Lekker pittig en fruitig, maar nog niet rijp. De andere twee laat ik nog even zitten. Ook de Anaheim vormen nu vrucht, deze worden behoorlijk groot. De planten zien er echter niet zo mooi uit en sommigen doen niet zoveel. Ik denk dat er toch te weinig zo'n op mijn balkons komt en het waait ook behoorlijk.

Ik heb een maand geleden ook nog een rawit gezaaid die nu al aardig opkomt. Deze wil ik op de vensterbank laten staan onder een LED-lamp.

Tot zover mijn introductie. Hier wat van mijn plantjes:2019080613175388491565092805.jpg2019080613192032091565092594.jpg2019080613191132311565092633.jpg

Geplaatst:
a, ik geef 1x per week 1/4 van de aanbevolen hoeveelheid Pokon Bio Groenten & Kruiden

https://www.pokon.nl/producten/item/gro ... n-voeding/

Ik had ergens gelezen dat voor pepers 1/4 van de aanbevolen hoeveelheid voldoende is.

Aan de licht gelige bladeren is er te zien dat er tekorten zijn. De bladeren horen mooi helder groen te zijn.

Op één van de foto's zie je nog een kleine peper met redelijk goed groene bladeren.

De grote pepers zie ik dat je de onderste bladeren al hebt weg gehaald, ik neem aan dat deze geheel vergeelt waren en afstierven. Wat wil zeggen dat de plant , energie en voeding uit de onderste bladeren zuigt om de bovenste bladeren goed te houden.

Dus ik zou ze zeker nog wat gaan bijvoeden.

Geplaatst:

Het is al een tijdje geleden dat ik de voortgang toon van mijn peper planten.

De plantjes hebben al heel wat doorstaan, meerdere aanvallen van luizen. Diverse uitbraken van kleine rupsjes.

In weer of geen weer stonden ze te schudden van de wind, een kleine hagelbui wat de bloemknopjes deed vallen, onbeschut en heel de dag vol in de zon met de hittegolf. Deed heel wat knopjes vallen.

Zelf het hoofdje even draaien, aangezien de website de foto's verkeerd roteert.

DSC300770141565099504.JPGDSC300883091565099505.JPGDSC300964831565099510.JPGDSC301066391565099511.JPGDSC301123351565099512.JPGDSC301325771565099513.JPGDSC301716611565099514.JPG

De Jalopeno's doen het goed, de gewone pepers ook, en misschien een paprikaatje of 8.

Ze groeien wekelijks ongeveer 5cm de lucht in.

Geplaatst:

Hoi Rorror,

Het gekke is, dat dat plantje wat er redelijk gezond uitziet eigenlijk in een droog en donker hoekje van de plantenbak staat en eigenlijk door mij verwaarloosd is...

Ik wil zeker bijvoeden, maar moet ik dan vaker voeding gaan geven of nog steeds 1x per week maar dan meer doseren?

Geplaatst:

Dit jaar voor het eerst eens wat gaan kweken, ietswat laat maar na een goede start gaat het nu bergafwaarts.

Ook bij mij zijn er enkele planten licht geel aan het kleuren, heb gister (ietswat teveel) voeding gegeven, hiervoor niet consequent gedaan (ik gok 1 a 2 keer in totaal). Dus vanaf nu maar wat vaker gaan doen, in de hoop dat ze herstellen. Kan het overigens ook aan een te natte grond liggen?

Verder is er op 1 plant erg veel schade ontstaan door luizen, of de middeltjes waarmee ik ze bestreden heb... helaas zijn daar de meeste bloemetjes van gesneuveld.

Mijn echte probleem waarvoor ik mij hier even meld is het volgende, bijna alle planten vertonen nu zwarte stippen/vlekken (foto 2). Iemand enig idee wat dit is ? Ook nog schade van de luizen? Enkele foto's van hoe de planten er nu zielig bij staan...

R5r2YvX.jpg

crJfPch.jpg

De licht geel gekleurde plant:

Mi6YQ5n.jpg

Geplaatst:

Het gekke is, dat dat plantje wat er redelijk gezond uitziet eigenlijk in een droog en donker hoekje van de plantenbak staat en eigenlijk door mij verwaarloosd is...

Ik wil zeker bijvoeden, maar moet ik dan vaker voeding gaan geven of nog steeds 1x per week maar dan meer doseren?

Je kan vaker voeden zeker als je maar 1/4 per keer gebruikt. Ik voed op dit moment 2x per week, maar dan met verschillende mixjes.

Ik weet niet welke kleur de voedingsstof van pokon is, wat ik bijvoed is de kleur in mijn emmer bruin water achtig. De dagen erna als ik weer water geef zonder voeding, let ik op wat de kleur van het water is wat onder uit de pot komt, is dit na een paar dagen weer kleurloos zoals water, geef ik de volgende dag weer voeding.

Je zou het complete topic eens door moeten lezen voor tips en adviezen, en b.v. het topic van het jaar 2018. Staat een hoop nuttige informatie tussen.

Geplaatst:

Kan het overigens ook aan een te natte grond liggen?

Te nat geeft volgens mij geen gele bladeren, maar wel een onderontwikkeld wortel systeem, omdat ze niet naar water hoeven te zoeken. Pas water geven, als je ziet dat de bladeren gaan hangen.

Verder is er op 1 plant erg veel schade ontstaan door luizen, of de middeltjes waarmee ik ze bestreden heb... helaas zijn daar de meeste bloemetjes van gesneuveld.

Mijn echte probleem waarvoor ik mij hier even meld is het volgende, bijna alle planten vertonen nu zwarte stippen/vlekken (foto 2). Iemand enig idee wat dit is ? Ook nog schade van de luizen? Enkele foto's van hoe de planten er nu zielig bij staan...

Volgens mij zijn die zwarte vlekken afkomstig van spuiten van de middeltjes. Als je tenminste alle planten behandeld hebt. Zo niet, zo ik denken aan een schimmel. Maar ik zou het aankijken, en in de gaten houden of nieuwe bladeren het ook krijgen.

De licht geel gekleurde plant:

Mi6YQ5n.jpg

Je zou als extra wat bitterzout/epson zout (magnesiumsulfaten) kunnen geven bij de huidige voeding om de vergeling tegen te gaan. Heb ik ook laatst moeten doen.

Verder zie je op de gele bladeren in het midden wat wittige vlekken. (Dit is zonnebrand.)

Geplaatst:

Je zou het complete topic eens door moeten lezen voor tips en adviezen, en b.v. het topic van het jaar 2018. Staat een hoop nuttige informatie tussen.

Ik heb inderdaad al terug gelezen, maar er staat zoveel informatie

En de ene vensterbank/balkon is de andere niet, dus het blijft een beetje proberen.

Volgend jaar wil ik het wat eenvoudiger houden met iets minder verschillende potten. Nu heb ik elk plantje in een eigen pot, maar ik heb al hier en daar gelezen dat er wel 3 in één grote pot kunnen.

Geplaatst:

Er staat zeker een hoop informatie, ik leer ook elke keer weer meer.

Zelf heb ik in 6 potten ongeveer 20 planten verdeelt staan. En de helft van de pepers getopt bij 10cm, zodat het wat meer struikjes werden. Je ziet dan ook wel de verschillen per pot.

Ik heb ook Madam Janet gezaaid, maar deze lijkt het traagst te gaan (volgens mij nog niet eens vruchten)

Groeit ook het minst hard, Heeft Madam Janet toevallig meer warmte en zon nodig, dan andere soorten?

Geplaatst:

Madam Jeanette doet bij mij ook niet veel. Hier en daar een bloemetje zo nu en dan, maar geen vrucht. Ik heb het idee dat de bloemen ook geen stuifmeel produceren. Als ik met mijn vinger voorzichtig in de bloem van een Anaheim wrijf, komt er een hele wolk stuifmeel af en ligt er ook stuifmeel op mijn vingertop, maar bij de Mme. Jeanette niets, de meeldraden voelen ook erg hard en stevig aan. Het zou zomaar kunnen dat deze toch wat warmere, drogere omgeving nodig heeft.

Geplaatst:

Er is zeker verschil tussen de soorten onderling.

Terwijl ik al enkele weken volop oogst van de cayenne en de Padron (ok groen oogsten dus eigenlijk slecht voorbeeld)

komt de rijping van de Hot Lemon, de Fireflame, de Bulgarian Carrot en de Bolivian Rainbow (leuk om zien, sierpeper, niet bijzonder van smaak) nu pas goed op gang

De Brown Butlah en de Trinidad Scorpion Peach begint nu pas vruchten aan te maken

Geplaatst:

De eerste chocolate cherry bomb is rijp!

Ik ben erg nieuwsgierig naar de smaak ervan. Morgen denk ik komt hij aan de beurt. 0f5e5d53f871c09407e7ff67ebcdf6e9.jpg

Edit: het was een goed pittig pepertje, maar heel veel pitjes en weinig vruchtvlees. Het nadeel van capsicum vind ik de pitten altijd en zon klein pepertje waarvan de helft dan pit is, vind ik jammer. Smaak en kleur bevallen verder prima. Misschien volgend jaar 1 voor de variatie erbij. Rijpen wel beduidend langzamer af dan de rest.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Na een langzame start, zien de paprikaplanten in de volle grond er heel goed uit.

Ze zijn ongeveer 40 cm hoog.

De foto's zijn niet erg goed. Even inzoomen helpt.

Dit is uit zaad van @Frans. Nogmaals bedankt. Deze houden we erin.

IMG166776931566216261.JPG

IMG167267491566216264.JPG

Dit is uit zaad van een puntpaprika van de Makro.

IMG167129651566216263.JPG

Geplaatst:
De eerste chocolate cherry bomb is rijp!

Ik ben erg nieuwsgierig naar de smaak ervan. Morgen denk ik komt hij aan de beurt. 0f5e5d53f871c09407e7ff67ebcdf6e9.jpg

Edit: het was een goed pittig pepertje, maar heel veel pitjes en weinig vruchtvlees. Het nadeel van capsicum vind ik de pitten altijd en zon klein pepertje waarvan de helft dan pit is, vind ik jammer. Smaak en kleur bevallen verder prima. Misschien volgend jaar 1 voor de variatie erbij. Rijpen wel beduidend langzamer af dan de rest.

Now I am confused Mellie!

De foto laat een chocolate cherry zien en je hebt het over een pepertje? Neeeeeeeeeeeeeee, dat bestaat nie, nee,nee.

Denk eens goed na, het was zaterdag toen je de chocolte cherry poste.

Had je een feestje erna? Heb je gebarbecued? Te wilde nacht gehad? Ach, doet er ook niet toe.The question izzzzz Hoe-smaakt-'ie ?

Geplaatst:

Ehrm...? Ik ben confuus door je bericht

Maar smaak was niet goed genoeg als blijver van meerdere stuks. Te veel pitten naar mijn zin. Wel leuk als rariteit erbij te hebben, 1 plantje.

Geplaatst:

Chocolate cherry bomb id idd een peper(tje) en geen paprika en ja ookwat mij betreft teveel zaden om opnieuw te zetten

Hier waren ze echter maar matig pittig, eigen zaad Mellie? Mss gekruisd met een andere chilipeper??

Geplaatst:

Hier maar heel beperkt paprika’s gezet voor mijn doen

3 voor mij nieuwe soorten, Atlant, Bychok , Velikan en een oude bekende yellow monster bell.

De eerste en laatste mogen blijven, de andere twee vind ik maar matig8CD4C385-CCE4-4F72-AAD0-0D36B9C797E898711566414384.jpegE71C0E5E-514A-427F-AA09-EC8423E762D185061566414385.jpeg9EB519F0-4226-4DD5-AE93-5CA8B02BDFCE70541566414386.jpeg47464266-D851-4F33-8764-817475C281A317341566414386.jpeg665710D1-5046-4FD7-849C-066182D2527D63231566414387.jpeg

1x 8kg, 1x 8.9 kg in de tassen

Ze komen laat op gang dit jaar

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Ons peper plantje ook maar even melden, het is een rode dwerg chili ( Capsicum Annuum ).

Het is een dwergsoort dus hij blijft klein zo’n 30 tot 45cm. met pepers tot 12cm. lang.

Hij staat als hot omschreven maar dat is natuurlijk ieders eigen smaak, ik vind hem wel pittig.

Ik kreeg hem als klein plantje dit jaar van Mn dochter waarna ik ‘m meteen heb overgepot naar een grotere pot en betere grond en nu is het zaak om hem met het nodige geduld voller en nog wat groter te krijgen.

C1D3A650-4285-4432-9495-FF915D7E04EC37221566665011.jpeg7A40B8B3-21E1-410F-BFF7-B49D60374A4287891566664911.jpeg692564C5-48DC-4DE8-9AA7-6946105F0A6E18541566664912.jpeg

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...