acpronk Geplaatst: 8 februari 2020 Geplaatst: 8 februari 2020 Ik heb een smart plug met energiemeter, werkt met de app smart LIFE, daar kan je het energieverbruik zien Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 8 februari 2020 Geplaatst: 8 februari 2020 Dus die 200watt led lamp gebruikt 35watt? Of meet je andere lamp? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 8 februari 2020 Geplaatst: 8 februari 2020 Nee, ik heb andere lampen. Die van 30 gebruikt 16, en die van 20 gebruikt 7. Afgerond.Die van 200 zou dus op basis van deze getallen tussen de 70 en 100 gebruiken. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
paddestoelengek Geplaatst: 8 februari 2020 Geplaatst: 8 februari 2020 actueel vermogen Ik denk een aardig stukje op natuurkundig gebied te kunnen meekomen, maar van deze term heb ik nog nooit gehoord. Hoe kan ik het actueel vermogen van een apparaat berekenen? Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
rorror Geplaatst: 8 februari 2020 Geplaatst: 8 februari 2020 Misschien niet een natuurkundige benaming.Actueel vermogen, wordt bij apparatuur geplaatst, om aan te tonen hoeveel watt ze gebruiken. Zoals al die led lampen op internet, daar bij zetten ze in de kop titel hoeveel watt je wilt. https://nl.aliexpress.com/item/4000180690213.html?spm=a2g0o.detail.1000013.9.13c14badJN3iQf&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.14977.145068.0&scm_id=1007.14977.145068.0&scm-url=1007.14977.145068.0&pvid=99a29d7a-57f1-4c25-a0e5-1afcb82d609e&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.14977.145068.0,pvid:99a29d7a-57f1-4c25-a0e5-1afcb82d609e,tpp_buckets:668%230%23131923%2318_668%23808%234094%23287_668%23888%233325%2321 b.v.; LED Grow Light Fabriek Lichten Panel Groeiende Lampen voor Indoor Planten Zaailing Groente en Bloem 300/400/600 /800/1000/1200/1600W Daar kies je dan b.v. de 800Watt lamp. De volgende specificaties heeft die lamp:LED hoeveelheid: 632red, 118 blauw, 20 wit, 14 warm wit, 8IR, 8UVVoltage: AC 85 V-265 VLED golflengte: rood 620nm-660nm, blauw 440nm-460nmLED Chip: SMD5630Vermogen: 800 WUitgang verbruik: 180 W ± 5%Materiaal: Aluminium + pcStralingshoek: 140 gradenBestraling gebied: 3-6 vierkante meterPlug: US, AU, UK, EULengte: 300mm/11.8inBreedte: 165mmHoogte: 56mm/2.2inNetto gewicht: 3200gBruto gewicht: 3400 Dus je ziet 800W vermogen. Dus je denkt al snel, het gebruikt 800 watt?Daaronder zie je verbruik: 180W +5% (die 5%is overhead van de leddriver) Actueel vermogen, kan je dan meten met een verbruiks meter. Dat zal dan rond de 189Watt verbruiken! (180 x 1.05 = 189Watt) Om een verschil aan te geven van verbruik!!! Ga ik vergelijken, met de 600W lamp van de zelfde pagina van aliexpress LED hoeveelheid: 502red, 72 blauw, 8 wit, 4 warm wit, 4IR, 4UVVoltage: AC 85 V-265 VLED golflengte: rood 620nm-660nm, blauw 440nm-460nmLED Chip: SMD5730Vermogen: 600 WUitgang verbruik: 175 W ± 5%Materiaal: Aluminium + pcStralingshoek: 140 gradenBestraling gebied: 2-3 vierkante meterPlug: US, AU, UK, EULengte: 400mm/15.7inBreedte: 212mm/8.3inHoogte: 60mm/2.4inNetto gewicht: 2590gBruto gewicht: 2951 De 600Watt lamp, gebruikt de uitgang van de leddriver 175Watt + 5% overhead van led driver zelf.Dus: 175 x 1.05 = 183,75watt == Actueel vermogen wat het apparaat (dat zou je moeten meten met een verbruiks meter. Actueel verbruik:600W = 183,74w800W = 189w Dus voor led lampen, gaan ze eigenlijk uit het apparaat geeft licht als 800watt gloeilamp.Maar je zou dus kunnen stellen, dat de 800watt efficenter met energy omgaat, als de 600Watt lamp.Maar dat is helaas niet zo. 800 Watt: LED hoeveelheid: 632red, 118 blauw, 20 wit, 14 warm wit, 8IR, 8UV == 800 led's totaal / 183,74w actueel vermogen.600 Watt LED hoeveelheid: 502red, 72 blauw, 8 wit, 4 warm wit, 4IR, 4UV == 600 led's totaal / 183,74w actueel vermogen. Kunnen er dus eigenlijk vanuit gaan, dat de leds bij 800watt minder fel worden, dan de 600leds, aangezien het verbruik nagenoeg het zelfde is, en dus waarschijnlijk de zelfde powerunit voor stoom naar leds wordt gebruikt voor beide. Dus aan de hand van de titel kan ik niet bepalen hoe goed en efficent die lampen zijn. en of het uberhoudt wel rendable is om een duurdere versie te kopen, aangezien de power output het zelfde is als de goedkopere..... Nog een factor zijn de verschillende soorten leds die gebruikt worden (minder efficent, meer efficent, 3watt leds of 1,5watt leds, en die aansturen met met 1 watt..) Wordt tijd dat er voor leds uit het buitenland een keurmerk komt met A++ ratings etc. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
paddestoelengek Geplaatst: 8 februari 2020 Geplaatst: 8 februari 2020 Actueel vermogen is dus het daadwerkelijk verbruik volgens jou beredenering (als ik je goed begrijp). wat echt belangrijk is (volgens mij) is de lichtopbrengst (in Lumen) en welk verbruik de lamp heeft.Aan de hand van deze gegevens kun je de effectiviteit bekijken. ik gebruik het liefst mijn lichtmeter (fotometer of luxmeter) om direct inzicht te krijgen. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
rorror Geplaatst: 8 februari 2020 Geplaatst: 8 februari 2020 De meting van lumens had ik inderdaad ook nog weg gelaten, om alleen maar even het stroomverbruik uit te leggen. Maar dat is inderdaad ook nog een erg belangrijke factor. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 8 februari 2020 Geplaatst: 8 februari 2020 Dus mijn ene led groeilamp van 16 watt geeft evenveel licht als een normale groeilamp van 30 watt? En die andere van 7 voor 20 watt? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
paddestoelengek Geplaatst: 9 februari 2020 Geplaatst: 9 februari 2020 Dus mijn ene led groeilamp van 16 watt geeft evenveel licht als een normale groeilamp van 30 watt? En die andere van 7 voor 20 watt? Wat is een normale groeilamp (in jou optiek) ? Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
rorror Geplaatst: 9 februari 2020 Geplaatst: 9 februari 2020 Dus mijn ene led groeilamp van 16 watt geeft evenveel licht als een normale groeilamp van 30 watt? En die andere van 7 voor 20 watt? Dus mijn ene led groeilamp van 16 watt geeft evenveel licht als een normale gloeilamp van 30 watt? En die andere van 7 voor 20 watt? Dat doen verkopers dus suggeren. Anders hadden ze wel het echte verbruik vermeld. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
henkg Geplaatst: 9 februari 2020 Geplaatst: 9 februari 2020 Watt, lumen, lux. Een beetje kort door de bocht:Watt: het energieverbruik, dat zegt op zich niets over de lichtopbrengstLumen: een eenheid voor lichtopbrengst van rondstralend lichtLux: een eenheid voor lichtopbrengst op een oppervlak. Daar waar je plantjes staan. Watt bij LED of TL t.o.v. een ouderwetse gloeilamp: “deze LED lamp van 7 Watt (verbruik dus) heeft een lichtopbrengst die vergelijkbaar is met een gloeilamp van 50 Watt”. Dat is voor de consument die nog steeds denkt in Watts van een gloeilamp. Vergelijkbaar met de opgegeven brandpuntsafstanden voor digitale camera’s: die worden (ook) genoemd t.o.v. analoge kleinbeeldcamera’s, want de consument vergelijkt nog (?) daarmee.Wel waar: als je het echte energieverbruik in Watt kent, dan is daarmee -afhankelijk van de soort lichtbron (LED, TL, gloeilamp)- de lichtopbrengst te berekenen, ongeveer.(Voor het begrip: een Infrarood warmtelamp van b.v. 60 Watt (energieverbruik) levert bijna alleen warmte, vrijwel geen bruikbaar licht). Lumen: een eenheid voor rondstralend licht. Heb je niet veel aan, want je plantjes staan alleen ónder de lamp, niet horizontaal ervan of erboven. Zonder reflectering ben je dat licht naar opzij en boven “kwijt”. Lumen is wel een bruikbare eenheid voor ruimteverlichting, zoals in je woonkamer. Lux: alleen daar kan je echt wat mee, voor groeilampjes (en ook “gewone” spots, leeslampen of zo). Waarbij je in acht moet nemen dat elke verdubbeling van afstand een viervoudige afname geeft (het verlichte oppervlak neemt immers kwadratisch toe met de afstand..Helaas geeft vrijwel geen enkele leverancier een lux-waarde. Hoe meet je Lux:Uiteraard met een speciale luxmeter. Maar het kan ook met een app op je smartphone, wellicht minder betrouwbaar maar het geeft wel een goede indicatie, zeker als vergelijk met andere lichtbronnen.Tip: meet voor de grap ook eens het aantal lux dat valt op je onverlichte vensterbank, of op andere plekken in je huis. Je zult nu (februari) versteld staan van het gebrek aan licht (lux dus).Valkuil: een luxmeter meet meestal het aantal lux van zichtbaar licht. Bij meten van speciale groeilampen kun je (iets?) afwijkende metingen krijgen, maar ook hier: goed als vergelijk. Afsluitend: Zo, een heel verhaal, van deze (onderzoekende) leek.Mijn vroege zaailingen staan onder een TL (6000K, 18W, 60 cm) en onder twee zelfbouw LED verlichtingsbalken (6000K, 18W, 50 cm).Allen geven op 10 cm afstand ongeveer 7000 Lux.Kan mooier, beter, meer. Maar het is gewoon (net) genoeg, al jaren. En daar gaat het mij om. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
acpronk Geplaatst: 9 februari 2020 Geplaatst: 9 februari 2020 Met de lampen moet je niet kijken wat de webshop opgeeft als 200w.Je moet naar actueel vermogen kijken, soms is die 200watt lamp maar 40watt. Van die 200watt kan ik bij aliexpress, alleen het vermogen zien, maar dat staat niet gelijk aan actueel vermogen. Dat suggereer je door te zeggen dat de 200 watt lamp maar 40 watt gebruikt.200 watt ouderwetse groeilamp verbruikt in led 40 watt voor zelfde lichtopbrengst? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
TomP Geplaatst: 9 februari 2020 Geplaatst: 9 februari 2020 Het verbruik van een lamp zegt idd niets over de lichtopbrengst.Ik ben ook bezig met een vergelijkende test tsn de Chinese groeilampen en de Led TL's die ik al jaren gebruik. De Chinese panelen zijn 30 cm, werden naast elkaar opgehangenKocht 2 x 200 W = 39.91 € / stukEffectief verbruiken deze 81 W en 85 W = 166 W in totaal De Led Tl's zijn 120 cm, 6400 K - geen speciale lampen, ordinaire TL's18 W per lamp = 36 W per armatuur = kosten momenteel +/- 35€ (degelijke lampen incl)Verbruiken effectief 38 W en 40 W = 78 W in totaalZe zijn 2 x 2 gemonteerd Beide soorten lampen zijn zodanig op hoogte gemonteerd dat ze dezelfde lichtopbrengst geven, de Chinese moesten merkbaar dichter en belichten dus minder oppervlakte > gemeten met de Ortho UNI-T UT383 = degelijke digitale Luxmeter > een 3 tal apps getest, werken maar beperkt, geven +/- 15 à 20% verschil tov de Ortho dus idd niet echt betrouwbaarDe Chinese groeilampen kunnen maar 2 x 3/4 propagators (64/50) verlichten = 1.5 propagatorDe Led TL's verlichten 2 volle propagators = merkbaar verschil!! Verbruikskosten elektriciteit bij 16 uur per dag verlichten:Chinese = 166 W = 2.656 kWh/dag = 79.68 kWh/maand = +/- 17.5 €/maandTL's = 78 W = 1.248 kWh/dag = 37.44 kWh/maand = +/- 8.24 €/maandChinese kosten/verbruiken dus dubbel zoveel + belichten minder oppervlakte dus eigenlijk nog duurder Conclusie (voor mij persoonlijk althans)Groeien van: De Chinese lampen en de TL's gaan voorlopig gelijk op, plantjes groeien goed zonder te rekkenAls ik aankoop, verbruikkost en lichtopbrengst vergelijk dan besluit ik voor mezelf dat het bij een eenmalige aankoop zal blijven. Chinese groeilampen zijn stukken goedkoper dan bvb de Viparspectra LED kweeklampen (= bekend merk dat 'betaalbare' en zeer goede lampen produceert voor België en Nederland - neen geen verkoper noch aandelen) maar behalen ook bijlange niet dezelfde resultaten Ik ben héél tevreden met mijn Led TL's die al jaren bewijzen dat ze doen wat moetIk belicht maximum 3 maand bij, ik start begin januari en vanaf begin april gaat alles naar de serreTijdens de 'spitsperiode' heb ik 4 niveau's van dus 2 x 2 Led Tl's in dienst en geloof me dat zijn een hele pak plantjesTotale verbruikkost aan elektriciteit voor deze maanden = +/- 90 € (niet alle niveau's zijn 3 maand in dienst) Quote
acpronk Geplaatst: 27 april 2020 Geplaatst: 27 april 2020 Ik denk dat ik komende winter ook maar overstap op wit licht.De planten onder de Chinese roodblauwe lampen groeiden niet goed, die onder de witrode IKEA groeilamp wel.Enkele jaartjes geleden had ik ook een stukje LED strip (30cm dus ongeveer 10 watt opgegeven vermogen, 6000k) boven een 6 liter aquarium gelegd en de planten (alleen waterpest) groeiden als kool.Dus komende winter geen speciaal groeilicht voor mij. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 27 april 2020 Geplaatst: 27 april 2020 4 minuten geleden, acpronk zei: De planten onder de Chinese roodblauwe lampen groeiden niet goed, die onder de witrode IKEA groeilamp wel. Helaas zijn de IKEA lampen uit de handel gehaald =(, want die doen het inderdaad goed. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 27 april 2020 Geplaatst: 27 april 2020 Maar gewoon wit licht moet ook werken, neem ik aan Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 28 april 2020 Geplaatst: 28 april 2020 Helaas zijn de IKEA lampen uit de handel gehaald =(, want die doen het inderdaad goed.Ze zijn er wel in België mochten de grenzen weer open gaan. Of als je iemand kent aldaar dat die het voor je koopt. Ik wilde het gisterenavond bestellen en werd blijkbaar naar de Belgische Ikea doorgestuurd. Pas met afrekenen viel het kwartje. Wordt alleen naar België en Luxemburg verzonden. Quote
TomP Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 'Mijn' proef is afgelopen sinds half april. Het opgroeien verliep zo goed als gelijk, mooie plantjes allemaal, geen uitschieters. Blijf bij mijn besluit. Aangezien de Chinese Led groeilampen geen meerwaarde bieden stopt het voor mij. Ze zijn duurder in aankoop, duurder in gebruik en belichten minder oppervlakte dus 3x nadeel tov de led TL's ... Zal ze enkel nog gebruiken igv nood mocht ik echt teveel plantjes hebben en al mijn niveau's vol staan Quote
donaldk Geplaatst: 1 mei 2020 Geplaatst: 1 mei 2020 Op 9-2-2020 om 09:30, acpronk zei: Dat suggereer je door te zeggen dat de 200 watt lamp maar 40 watt gebruikt. 200 watt ouderwetse groeilamp verbruikt in led 40 watt voor zelfde lichtopbrengst? Sleutelwoord is efficacy. De fotonische energie per opgenomen elektrische eenheid. Voor zichtbaar licht is dat het aantal Lumens per Watt. Bij betaalbare lampen werd/wordt veel gesjoemeld, al zie ik tegenwoordig ook lampen bij de Action/Aldi, etc. die netjes 70 of 80 Lumen Per Watt opgeven en dat is voor goedkopere lampen een realitische waarde. Overigens een klassieke TL met elektrisch voorschakelapparaat zit boven de 90 Lumens per Watt dus LED bespaard niet perse. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.