Vastone Geplaatst: 30 maart 2020 Geplaatst: 30 maart 2020 Dat kan ik me voorstellen! Wat een schatjes 😃 mijn schoonzusje vroeg of wat extra broedeitjes onder haar zijderhoen moest leggen voor ons, maar hebben toch maar nee gezegd. Eerst de tuin op orde, dan een mooi plekje voor de kippen maken. Ik gok zomaar dat het dan al te laat in het jaar is voor kuikentjes dus zien dan wel waar we kippen gaan kopen. Quote
Waaslander Geplaatst: 31 maart 2020 Geplaatst: 31 maart 2020 Hier lopen 9 marans (ZK) kuikens van een 6 tal weken (gekochte eieren). De bedoeling was om op Pasen nog eens in te leggen . Normaal gingen we een week weg en had een fokker gevonden daar in de buurt die eieren verkoopt van BK x BK. Eigen kippen hebben de eerste 60 eieren gelegd (4 jonge hennen ZK) . Morgen de eieren beginnen verzamelen om ze dan in te leggen als we een volle broedmachine hebben . Dus zal vermoedelijk volgend jaar nog een jaar enkel ZK zijn had met de BK gehoopt een splash haan te hebben uit koperhalzige . Vind het eigenlijk wel mooi een toom te hebben met verschillende kleuren (splash blauw en zwart allen koperhalsig) waaruit de jonge ras en kleur zuiver zijn. Quote
Charly Geplaatst: 1 april 2020 Geplaatst: 1 april 2020 Hoop na het weekeinde 10 eieren onder de broedse kip van de buurman te kunnen plaatsen. Die krieltjes broeden bij t leven. Moet er niet aan denken, maar nu wel even handig. Want onze Amrocks broeden eigenlijk nooit. Benieuwd of t gaat lukken!(Als ja, is dat wel het eindje voor meneer de Lompe Haan) Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 18 blije Hoeve eitjes uitgekomen 💕 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 10 april 2020 Geplaatst: 10 april 2020 Ik heb 3 eitjes besteld en ga ze ook onder een broedse kip leggen. Zijn er hopelijk morgen! Met dank aan@charly voor het briljante idee. Die seramas zijn weer mega broeds. Gaan we kijken of dat dan te combineren is met een broedse kip. @Nas gefeliciteerd! Quote
Charly Geplaatst: 11 april 2020 Geplaatst: 11 april 2020 @Mellie Cool! Wat voor ras broedeieren heb je besteld? Ah en @Nasuada Gefeli inderdaad. Dat zijn er heel wat! Voor de verkoop, of houd je ze zelf? Quote wees bevriend met kleine dingen
Waaslander Geplaatst: 11 april 2020 Geplaatst: 11 april 2020 Deze namiddag de broedkast ingestoken Nu temperatuur afregelen is nog geen digitale meter afregeling . Hoop maandag eieren in te leggen 10 Mechelse koekoeken rest marans . Had eieren besteld in de buurt dat we op verlof waren deze week normaal maar corona heeft er een stokje voor gestoken dus eigen eieren . Quote
Mellie Geplaatst: 11 april 2020 Geplaatst: 11 april 2020 Ik heb ze binnen! De mevrouw had er eentje extra bij gedaan voor het geval er een krak in zat tijdens vervoer. Ik heb coachin krieltjes. Althans. Eieren dan. Moeten 24 u rusten na vervoer blijkbaar. Morgen gaan ze onder de kip. 4 is dan weer net iets te veel eigenlijk... maar ook zo zielig als je weet dan een ei bevrucht is, om er dan niks mee te doen. Maar ja. Zo’n Serama is ook niet heel groot. Wat moet ik nou doen met dat vierde ei? Zo’n nare Sophie’s choice. Wie mag leven, wie niet. Ik ben lekker melodramatisch aan het doen geloof ik, maar zo voelt het dus wel enigszins. Maar Ehm... serama. Klein. 4 eieren. Niet heel groot, want kriel, edoch groot. Wat zou de kenner doen? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 Gewoon 4 eieren onder het kipje! Ze kunnen op heel wat eitjes zitten hoor, daar sta je van te kijken. En dan kijk je na een week of ze bevrucht zijn (als de broedster even wat lekkers eet en de benen strekt). Wie weet kan er dan 1 onder haar uit en hoef je nu niet de verkeerde keuze te maken Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 Haha vanochtend heb ik ook die keuze maar gemaakt. Ik dacht, we zien wel of het past. Vleugeltje er omheen gevouwen. Heel schattig. Ze lijkt erg content. Nu maar wachten of er wat uitkomt. Quote
Charly Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 Op t internet zie je vaak foto’s van katten (en honden) op onmogelijke plekken, met als caption: If I fits, I sits. Deze zou daar naadloos tussen passen. Mooi plaatje Mellie! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 18 april 2020 Geplaatst: 18 april 2020 Je had de 2 dames sámen moeten zien. Nog wel een flink stuk onmogelijker dan deze foto Quote
Mellie Geplaatst: 19 april 2020 Geplaatst: 19 april 2020 Een van de dames had er een ei uit geknikkerd. Dat schijnen ze te doen als ze voelen dat het ei te weinig warmte afgeeft en dus geen leven bevat. Het was een gebarsten ei en ik was wel benieuwd naar de inhoud. Gepeld en was gewoon een ei. Klopt dus dat er geen leven in zat. Ik heb de eitjes gemarkeerd, want elk ei dat gelegd wordt, eindigt op magische wijze onder de zwarte kip. Die haal ik er braaf uit. Ze steelt ook wel eens een eitje onder de andere broedse kip vandaan. Dan kijk ik en heeft ze er geeneen... 2 mei zouden we kuikens moeten hebben. Dan zitten ze er 21 dagen onder. Kan ik dan 1 kip met kuikens apart zetten of allebei de surrogaatmoeders? Quote
Charly Geplaatst: 19 april 2020 Geplaatst: 19 april 2020 Hi Mel,Ja goed dat je markeert. Het kan zijn dat ze zelf eieren gapt, maar heb begrepen dat andere kippen snel hun eitjes bij de broedse hen leggen, zodra die even van het nest is. Zij kijkt toch niet zo nauw, en het scheelt hen werk. Ofzo? Als de hennen onderling okay zijn, zullen ze als het goed is, allemaal voor de kuikens willen zorgen en moet dat redelijk naadloos gaan. Zag ik toevallig vandaag in een filmpje over eieren door een andere hen laten uitbroeden. (Sorry. Heb t linkje ff niet paraat) De kip van de buren had t (ook?) niet op met onze eieren en heeft ze allemaal kapotgepikt. Vraag me af wat dat getriggerd heeft?! Morgen komt de dubbeldooier-mevrouw twee eitjes ophalen voor zichzelf. En dan ook enkele voor mij. Die ga ik dan over 22 dagen in kuikenvorm ophalen en ondertussen spaar ik verder voor haar. En zo rommelen we allemaal een hopelijk kuiken-rijke zomer in! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 Ik zou 1 hen met de kuikens apart zetten. Als je er al ruimte voor hebt dan zou ik dat nu al doen, nu ze nog broed. Zo heb je geen gedoe met de eieren van anderen en jattende hennen enz. Die 2e hen kan dan weer even broeds-af worden en gewoon weer eitjes leggen die jullie kunnen eten. 2 moeders is leuk, is hier ook wel eens voorgekomen. Maar dan heb je dus 2 hennen die een tijd geen eieren leggen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 Ja goeie Jorieke. Moet ik alleen nu al een slaapplek hebben en in mijn eigen planning heb ik daar nog even voor.:. De seramas leggen hele kleine eitjes... op zich kom ik daar wel overheen hoor. Denk dat 2 misschien wel gezellig is. Quote
Mellie Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 Ik zie nu pas reactie van Charly. Wat suf. Maar ook bedankt uiteraard! Ik hoop dat de kuiken ruil lukt. Hoe weet je dat de eitjes bevrucht zijn? Schouwen lees ik overal, maar goed. Dat moet je dus maar net kunnen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 april 2020 Geplaatst: 20 april 2020 Je kunt het proberen met een (kleine) zaklamp, die houd je tegen het ei en schijnt er dus 'doorheen'. Zie je een spinnetje van bloedvaatjes dan is het ei bevrucht. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 21 april 2020 Geplaatst: 21 april 2020 Ja hoor.... stomme beesten ook. Weer een ei het nest uit geknikkerd. Toch wel behoorlijk bevrucht. Was helemaal rood beaderd... Foto oploaden lukt al 4 x achter elkaar niet en dat is ruimschoots over mijn limiet. Quote
Mellie Geplaatst: 22 april 2020 Geplaatst: 22 april 2020 Kippen een apart hok gegeven. Vond het echt heel mooi geworden met een mooi nestje voor de dames. Zaten na 1,5 u nog steeds niet op het nest. Toen maar terug naar het leghok. Zucht. Kunnen die eitjes wel 1,5 u zonder een dik warm kippenlijfje? Quote
Mellie Geplaatst: 29 april 2020 Geplaatst: 29 april 2020 Nog een vraag hier. Wanneer mag je een kuiken aanraken? Het is bijna uitbroedtijd en wil zo graag zo’n klein kuikentje vasthouden, maar kan dat als ze net vers zijn? En zo nee, hoe oud moeten ze zijn dat dat wel kan? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 april 2020 Geplaatst: 29 april 2020 Als de hen niet helemaal zenuwachtig wordt als jij een kuikentje aanraakt dan moet je dat zeker doen Wij laten ze liefst met rust, zeker de 1e week. Er kunnen van allerlei ongelukjes gebeuren met de andere kuikens als de hen reageert op dat ene kuiken wat jij vast houdt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 30 april 2020 Geplaatst: 30 april 2020 Ok dus eerste week rust. Dank wederom Jorieke! Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 april 2020 Geplaatst: 30 april 2020 Kijken met je ogen... niet met je handen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.