Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook afdekken met vorst ?


jeroenheel

Aanbevolen berichten

Ik neem aan dat je de geplante teentjes bedoelt.

Nee dat hoeft niet.

Die van mij staan nu zo'n 5 / 10 cm hoog en gaan prima de winter door.

 

Staan ze hoger dan kunnen ze wat kou schade oplopen, maar daar groeien ze weer doorheen.

 

 

Kijk ook ven hier: knoflook-avonturen-2018-2019-t24654.html

 

Knoflook heeft op dit forum de luxe van een eigen topic.

Je zit nu bij de siertuin vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De weersvoorspelling is op het moment geloof ik een paar graadjes onder nul 's nachts, een paar graadjes boven nul overdag, en weinig wind.

Dat vindt knoflook helemaal prima.

 

Ik heb hier nog wel een foto van knoflook van mij van vorig jaar Maart, na -10°C bij windkracht 8. Dan heb je het over een gevoelstemperatuur van -27°C of zo. Dat vindt de knoflook al wat minder plezant, de grootste bladen gaan er dan aan:

 

46752741062_6277fa82f3_o.jpg

 

Die knofloken leverden nog best aardige bollen op, maar ik heb dit seizoen wel wat later geplant en hier en daar de grond afgedekt direct na het planten. Ik denk dat het nu moeilijker wordt om nog succesvol af te dekken, want wat je er nu nog los omheen gooit zal makkelijker wegwaaien.

Ik zag vandaag dat een tuinbuurman er veel zaagsel omheen had gedaan, dat blijft wel liggen en dat lijkt me een goed idee.

Maar als we geen lagere temperaturen gecombineerd met stormachtige winden krijgen hoef je je weinig zorgen te maken. Ik sluit me aan bij wat Patrijs al zei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nog wel wat sterker dan wat Roeier al zegt. Knoflook is een veel winterhardere teelt dan wat veel mensen vermoeden. Er zijn wel enkele minder winterharde rassen, maar daar moet je wel heel speciaal naar gaan zoeken; de meeste rassen zijn echt goed winterhard, kunnen zeer lage temperaturen aan. Diep in Rusland, maar ook in Canada en op andere plekken met een landklimaat wordt knoflook geteeld.

 

Ons klimaat echter kent een ander nadeel en dat is vooral niét zulke koude winters, maar wel erg nat. Rot is eigenlijk dé bedreiging bij de teelt van knoflook, niet de koude. Daarom ook dat vaak de knoflook op ruggetjes gezet wordt.

 

De vóór de winter uitgelopen knoflook kan best schade oplopen bij een aanhoudende koudegolf, zeker als er ook nog veel wind bij komt kijken ( verdroging ) , maar ook daar, wat Patrijs al zei, heeft de bol verder niet veel last van, hersteld zich weer na de koude.

 

Gevoelstemperaturen, hoe diep ook, is niet echt een dingetje bij planten. Wind en vrieswind wel ( verdamping , bevroren grond, niet kunnen opnemen van vocht, geeft verdroging ) wat ook wel een onderdeel van de gevoelstemperatuur is voor ons natuurlijk.

 

Knoflook afdekken / bedekken kun je wel doen, maar haal het in ieder geval gelijk na de koude ook weer weg, bedekken verhoogt de kans op rot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het jouw ervaring dat knoflook zo vatbaar is voor rot, Bit? Ik ben die waarschuwing wel eens tegengekomen, maar ik zie er in de praktijk niks van.

De afgelopen 2 winters waren nat, ik heb zware, drekkige klei en ik maak geen ruggen. Ik hoef geen aardappels, wortelen, dahlias of dat soort spul in de grond te laten zitten, want dat gaat wegrotten, als de muizen niet eerst zijn tenminste.

Maar niks geen rot met knoflook. Ik denk omdat knoflook in de jeugd van z'n seizoen zit op het moment dat de omstandigheden het ergst zijn, het er goed tegen kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wie heeft dan de ervaring dat rot zo'n probleem geeft? We hebben ieder jaar een knoflook onderwerp op het forum, ik heb nog nooit iemand zien berichten dat de opbrengst tegenviel door rot.

En bij boerenwijsheid vraag ik ook om concrete ervaringen die dit ondersteunen. Dat grotere kou grotere kou grotere bollen oplevert mag betwijfeld worden. Vera Greutink heeft vorig seizoen een deel van haar bollen in de kas geteeld, die planten groeiden beter en leverden grotere bollen op. Volgens haar heeft knoflook een koude-periode van onder de 10°C nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk ook niet dat iemand hierboven zegt dat 'grotere koude grotere bollen oplevert' ? Knoflook heeft gewoon een koudeperiode nodig, maar dat is met zo veel bolgewassen, gewone uien ook. Dat hoeft geen strenge winter te zijn; gewoon koud, gewoon zoals al onze winters.

Maar dan het vocht. Juist onze winters zijn veelal slappe winters en soms juist erg nat.

Zit je met een natte winter, of erg nat voorjaar, maar met temperaturen boven de 0 gr, dan liggen schimmels al gauw op de loer. Schimmels, die als die condities aanhouden, kunnen leiden tot rot. Lang stilstaand water aan de bol is echt wel redelijk funest voor de bollen, ook voor de gewone ui trouwens.

Telen van knoflook in een kas, kan ook best, vind ik zelf een beetje zonde van mijn beperkte ruimte in de kas en is ook gewoon niet nodig, want doet het buiten ( zonder afdekken ) prima toch ?

 

De afgelopen 2 seizoenen waren er inderdaad verzameltopics opgestart per jaar voor het telen van knoflook. Maar er zijn van alle jaren daarvóor ook topics aanwezig dit dit allemaal behandelen dacht ik ?

Ik zal later eens zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dat je ervaring is neem ik dat van je aan. Ervaringen tellen, bij 'boerenwijsheid' weet ik niet waar het vandaan komt, dus dan word ik sceptisch.

Bij Vera Greutink miste ik ook hoe lang die koude-periode dan moest duren.

 

Vorig seizoen berichtten de meeste mensen grote bollen, en de winter was lang, of in elk geval Maart was nog erg koud. Dat zou dan in het plaatje passen. Maar de hoeveelheid zon in het voorjaar kan ook gunstig hebben uitgepakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...