Ga naar inhoud

LED lamp / groeistrip uitleg + Tomaten project

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het zijn pottomaatjes waarvan het door het geringe formaat van de planten geen zin heeft ze in de kas uit te planten. Bovendien zijn ze eigenlijk maar voor één doel gezaaid en dat is het testen van de 10 watt Växer groeilamp van Ikea. Alleen als ik de vensterbank dringerder nodig mocht hebben voor andere planten krijgen ze een ander plekje maar in principe blijven ze tot en met het oogststadium op de vensterbank staan.

pot159131551465335.JPGpot243291551465337.JPGpot330191551465338.JPG

De zaaiaardbeien van het ras Delician F1 (doordragers) die ook gezaaid werden voor het testen van de lamp zijn wél bedoeld om t.z.t. in de kas geplaatst te worden.

pot456241551465340.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

1 led strip is niet echt de moeite waard vrees ik. Het zal vast helpen maar de plantjes groeien absoluut niet zeer snel ofzo. Ik had dus 2 lagen zoals je op foto kunt zien: de ene laag 2 led strips en de andere laag 1 led strip.

Vandaag het volgende geïnstalleerd:

https://www.all4plants.com/secret-jardin-tneon-armatuur-2x55w-excl-lampen/

En dit bevalt me véél beter zo op het eerste oog.

Het is een eenmalige investering maar de lampen kosten slechts 5/6/7 euro en zijn in 3 varianten te verkrijgen!

Wat mij ook bevalt is dat het geen lampen zijn met honderden watts!

CD0B425F-DAFA-4ADC-9FE6-298A6999BDB648491552071444.jpeg

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Weer een maand verder...

Ik moet zeggen, de ervaringen zijn enorm divers qua groei planten. Ik zou een ieder echt adviseren om die led strip alleen te kopen met zowel full-spectrum als groei-strip (2 soorten dus). Op

De bovenste etage had ik 1 strip en die planten deden het echt enorm veel slechter!

Voor het ontkiemen en de eerste weken doen de planten die onder het witte licht staan (tl wit licht met warmte) het verreweg het beste! Foto hieronder van de super mooie plant qua groei: B2DF2B6E-42A1-4902-9BC7-656F373F90E946921554492441.jpeg

De oudste planten, die ik in februari had geplant , doen het het slechtste. Met name de kruisbestomaat! Afgelopen vrijdag in een keer een enorme groeispurt (door het mooie weer buiten), echt enorm. Maar afgelopen week ‘druk’, en alle onderste bladeren dood / lange slungelige planten nu...

4C6C58C6-805F-4FC3-9025-E2B10EDB9E7615231554492268.jpeg

• 1 year later...
Geplaatst:

hallo, ik ben nieuw hier en via omzwervingen door mijn zoektocht naar groeilampen hier uiteindelijk beland!

Ik haal wel een oud topic aan, vergeef me :-)

Ik ben op mijn zoektocht bij deze lampen aanbelanf=d en zou graag jullie mening erover krijgen:

https://www.greentradingxxl.com/nl/mammoth-tcl-6500-k-groeilamp-36-w.html  ik heb bij de leverancier overigens de vraag neergelegd voor meer info omtrent het armatuur?

en deze:

https://petsplace.nl/exo-terra-daylight-basking-spot-verlichting-m-015561221313-pps.html?gclid=EAIaIQobChMIu62ZpoXs7QIVBLd3Ch1zEwZwEAQYAiABEgKG6vD_BwE#

Het gaat me in eerste instantie om het belichten van een enkele kamerplant maar als ik hier zo lees wat jullie doen dan vrees ik dat het daar niet bij zal blijven :-) 

Ik hoor heel graag jullie ideeen over deze lampen

Gr Suus

Geplaatst:

@Supersuus De TL Neon groeilamp lijkt me in eerste opzicht zeer goed. De lampenzelf kosten inderdaad niet veel.

Hier een zoomin van de verpakking, 2400Lumen, 6500k

image.png.aaf9dd1b20b07eaf5e9c95f5d303eddc.png

Onderaan naast 46W, is de fitting benaming te vinden:
De fitting is een 2G11, deze dus.

Vossloh 101485 - lamphouder 2g11 (voor pll 4pins.. €2,09 (incl. btw)

Het armatuur wat Mammoet zelf er voor heeft is deze, maar als je zelf een armatuur in elkaar kan zetten/aansluiten, kan je het dus met een bovenste onderdeel af:

http://tuincentrumholland.com/nl/propagator-verlichting/3788-mammoth-t-neon-36w-armatuur.html

mammoth-t-neon-36w-armatuur.jpg.c617db471c62278691d3f50cf9bb9185.jpg

Van de Exo Terra Daylight, kan ik niet zo snel de specificaties vinden.

De fitting ervan is een E27, en die zijn gangbaar in de huiskamer, kan eigenlijk in elke lampen kap, en dat is b.v. in de huiskamer mooier.

Geplaatst:

Even zonder verder gekeken te hebben naar specificaties e.d.. Die 2e is op basis van het plaatje en de naam volgens mij geen gloeilamp naar maar een "warmtelamp" voor in een terrarium om daar een plek te creëren waar reptielen kunnen opwarmen, weet niet of die ook geschikt zijn als gloeilamp. 

• Thanks 1
Geplaatst:

@rorror en @tuinLB dank voor jullie antwoord!

de exo-terra is na (nog) meer google toch niet geschikt (uvA uvB of warmte) én maar 6 maanden werkzaam.

Ik wilde graag een "gewoon" peertje voor in een willekeurige fitting met wit licht voor een schappelijke probeer-prijs maat dat is nog niet zo eenvoudig....pfff

En dan het liefst welke ik NU kan bemachtigen.

Ik moet toch maar bestellen hier of daar

Geplaatst:

Wat mij opvalt is dat bij sommige mensen de lampen wel erg hoog boven de planten hangen. Daarmee verlies je veel licht.

In een andere draad zie je systemen met kettinkjes waarmee je de hoogte van de lampen kunt variëren. Dat scheelt veel.

2017-05-11 (1).JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Spaarlamp, zoek maar op de ervaringen. Inmiddels kun je beter overstappen op LED,ik ben ook DYI van plan op basis van het klassieke recept, alleen met LED Screw-ins.

De nieuwste generatie claimt een sprong in efficacy, tot 144 Lumens per Watt, dus ik heb 10 stuks gekocht bij Action. 2,99 per stuk voor 2500 lumens, 17 Watt.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst: (aangepast)

Nou hij heeft de PAR meter er onder gehouden, zoals met alle kweeklampen en dan meet hij 1,78 umol/W dus heel nette efficacy.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

38 minuten geleden, Supersuus zei:

Heb er daar zelf ook twee van, en doen het goed.

Zit wel een maar aan. Wordt aangegeven dat deze lampen 22watt zijn in verbruik. Dit is niet zo, lampje gebruikt 6,5watt. (Eigen meting)

Tevens is het merk "ortho" niet echt het merk, is import van chinese naamloze variant, welke ik gok in nederland worden herverpakt met het label ortho. Waardoor je dus het product via andere wegen en andere benamingen goedkoper kan kopen. Volgens mij heeft dit ook geen EC markering. 

aangepast door rorror
Geplaatst:

Als dat een groeilamp is, dan is alle led verlichting een groeilamp.
De mijne, de linker, is een gewone LED, maar heeft ook full spectrum zoals je in het testrapport kunt zien (derde foto). De rechter is dimbaar en kan van warm naar koud wit ingesteld worden.
En mijn planten groeien er best goed onder, veel beter dan toen ze vorige maand nog onder het schuine dakraam op het westen stonden.
Volgens mijn meter verbruiken beide lampen samen 36 Watt.9c225e4d6f60e8161844e3f76e022bb7.jpg1eee6a50b093511bf7defae7884ef3aa.jpgb532b49ddce3e94f50eec05920097b4e.jpg

Geplaatst:

"De CE-markering die op veel producten te vinden is geeft aan dat het product voldoet aan de daarvoor geldende regels binnen de Europese Economische Ruimte." Bron: Wikipedia.

Maar ook zonder CE markering kan het product uiteraard aan de eisen voldoen, alleen heb je dan wel minder zekerheid.
Producten die je rechtstreeks uit bv China haalt, die hebben het sowieso niet.

Die hebben het juist wel, 'China Electronics' vaak erg gevaarlijke lampen. Als in niet afgeschermd, geen hitte afvoer, door slechte verbinding LED met behuizing, enzovoort. Je vind ze ook wel in NL, geimporteerd door anderen die ze hier verkopen. Enige manier om zekerheid te hebben is een eigen controle, a la Big Clive.

Maar staat nou nergens wat de Lumens (laat staan de umol) opbrengst is van die 22W of 6,5W. Ik neem aan 4000K, dat is lekker helder licht. Maar laten we even uitgaan van 100 Lumen per Watt dan is het dus tussen de 650 en 2200 lumens, niet bijzonder veel. Veel beter dan niets.

Ik keek een paar jaar terug naar betaalbare plafond panelen, maar de Duitse vestiging van die Nederlandse aanbieder stond op de online zwarte lijst van de TüV, vanwege gebruik van valse certificaten.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

• 3 years later...
Geplaatst:

Even een klein schopje tegen een wat ouder topic, maar dit sluit denk ik wel het beste aan bij mijn vraag:

Ik kweek al een paar jaar peper en tomaten. Die beginnen in een donkere warmtebak op 25-26 graden, en zodra ze ontkiemt zijn gaan ze een kleine stelling in die voor het raam staat. Het raam bevind zich op het oosten, dat is het meest lichte plaats in de woonkamer. Nu worden de planten daar redelijk slungelig van en zeker de peperplanten laten merken dat ze wat tekort komen.  De tomaten zet ik gewoon lekker diep in de grond en dan komt het wel goed.

Nu wil ik niet ook nog 14 uur per dag verlichting aan hebben, dat voelt ook totaal niet duurzaam. Maar zou het zin hebben om van 16:00-20:00 uur licht aan te hebben? Vanaf 16:00 uur begint het merkbaar minder licht te worden daar. Ik zat te denken aan een 20W led @6400K. 

Graag hoor ik jullie ervaringen in vergelijkbare situaties en/of overpeinzingen.

• Like 1
Geplaatst:

Bedankt voor je antwoord, ik heb er gelijk 2 besteld. Dan nog even een snoertje met stekker aan knutselen en dan hoop ik dat aan het einde van de week ze er onder kunnen.

• Like 2
  • 7 maanden later ...

Voor mensen die kweken met led en dergelijke, kan ik alleen maar adviseren om verdieping te doen in PAR. Met de huidige generatie telefoons kun je met kleurfilters (letterlijk folie voor de lens) prima een meting doen. Deze komen dicht in de buurt van de goedkoopste sensoren die beginnen vanaf een 450 euro (kaal zonder aansturing). 

Mensen zijn snel geneigd om slechts te denken in spectrum, wattage, kelvin en lumen; helaas kun je hier niet alles mee om een goede keuze te maken voor groei/bloei lampen. Het idee van full spectrum en niet weten waar de opbrengst zit maakt vaak beperkte kweek. Eenmaal wat kennis hebben opgedaan krijg je veelal een combinatie van lampen (niet het mooiste), wat het meest effectief is. 

Mocht ik ergens tijd hebben de aankomende maanden kan ik hier wel weer eens wat mee gaan experimenteren en kijken wat er op de markt is. Ik ben dan weliswaar niet bekend met wensen van alle planten, maar die kennis is vast wel ergens te vinden om mooie samenstellingen te gaan maken. 

aangepast door Vrolijk
  • Like 1

Profiel | Trello < Uitwerking van alle projecten

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ik zou ook willen kweken met een kweeklamp, ik heb een raam op de noord/oost kan waar ik plek heb. Dus wel enig daglicht maar te weinig.

Nu zijn hier bijv lampen https://plukkers.com/collections/groeilampen maar dit lijken eigenlijk gewone led lampen met een bepaalde kleur.

Ik kan ook bijv TL8 buizen en armaturen via mijn werk krijgen, en heb ook wel "gewone" led strips liggen (warmig wit) waar ik er misschien 2 of 3 van naast elkaar kan doen. Zoeken op kweeklampen krijg ik tientallen web/nep/ledshops met allemaal dezelfde ali pruttel. 

Wat is handig om te doen voor gewoon extra licht, opweken van zaadjes tot plantje, paprika en pepers, tussen nu en ongeveer april.

Onkruidmanager 1.0

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...