Jump to content

Beginners Groenten in Potten

Recommended Posts

Hallo

Ik wil graag meer groenten op mijn balkonnetjes kweken, maar ben nu vooral op zoek naar makkelijke groenten die het ook goed in potten doen. Ik heb nog niet zo veel kennis, eigenlijk 0, en ik heb ook niet een super hoog budget. Ik weet dat veldsla heel makkelijk is en dat ik deze nog tot september kan zaaien. Verder heb ik gehoord dat rucola het ook goed zou moeten doen. Kunnen jullie me nog een beetje verder helpen?

Ik heb wel een beetje gezocht op het forum, maar ik kwam er niet zo goed uit.

Alvast bedankt!

Sla, snijbiet, lage peultjes, courgette, broccoli, knolvenkel, paksoi en andere wat klein blijvende kooltjes. Ik heb zelfs aardappel en prei in potten.

Het kan allemaal maar verwacht geen wereldoogsten. Wel leuk om te zien.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Ik heb een tomatenplant in een hanging basket en ook een paprikaplantje. Ik heb ooit een komkommerplant in een bak gehad maar daar kwamen geen komkommers aan en de plant droogde ontzettend snel uit.

Verder heb ik nu oregano, tijm, rozemarijn en lavendel in pot. Ik heb ook een mini-appelboompje in een pot gehad op mijn balkon, maar die stond echt te klein. Maar het kan wel: Bijv op http://www.fruitbomen.net kun je patio-fruitboompjes kopen. Als je een grote bak ervoor hebt (bijv bij Ikea hebben ze die, maar alleen vanaf de lente tot ongeveer half juli, dus nu niet meer) of gewoon zo'n grote zwarte bak van een doe-het-zelf-zaak (die zijn eigenlijk bedoeld om cement enzo in te mixen).

Verder heb ik gehoord dat je ook wortels in emmers kunt kweken. Radijs en sla kan ook (je had het zelf over rucola en veldsla maar bijv pluksla kan ook goed). Broccoli kun je ook in grote emmers oid kweken (reken er wel op dat de plant groot wordt).

Kortom: eigenlijk kun je best wel veel in emmers of grote bakken kweken. Het ligt er meer aan hoeveel zon je op je balkon hebt wat voor dingen het goed zullen gaan doen. En je moet echt geregeld water geven omdat bakken nou eenmaal sneller uitdrogen.

Hoe groot is je balkon?

Bedankt voor de reacties allemaal

Mijn balkon is niet heel groot vrees ik. Maar ik heb er wel 2! Een waar de hele dag de zon op staat en 1 waar pas later op de dag de zon op staat. Dus ik heb voor alles wat. Ik wilde sowieso graag van die regenpijp bakken gaan halen voor wat kleiner spul. Zijn er groenten/kruiden die lekker gaan hangen?

Ik heb nu alleen basilicum staan op mijn half schaduw balkon, in de volle zon droogde hij telken uit, maar op mijn andere balkon doet hij het prima. Dat is het enige eetbare wat ik momenteel heb staan.

Ik ben dit jaar begonnen met groenten in potten en bakken in de achtertuin en het gaat prima.

ik heb momenteel 4 soorten tomaat, 2 soorten courgette, aubergine's, lente uitjes, 4 soorten boontjes, zoete peultjes, spinazie, aardbeien, pluksla, rucola, venkel, plukpaprika's, cayenne pepers, rode paprika en gele paprika en heel veel soorten kruiden allemaal in potten staan en sinds gisteren is daar broccoli bij gekomen.

voor zaaien is het wel wat laat maar bij het tuincentrum is nog van alles aan jonge plantjes te krijgen.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Wist je dat als je een handdoek in een vol bad over de rand legt, je badkamer na een tijdje onder water staat en je bad leeg is????

Na het droog dweilen bedacht ik dat dit ook wel zou werken met een emmer naast een waterslurpplant op mijn balkon Ik had de emmer verdekt achter de plantenbakken verdekt opgesteld; scheelde een hoop gesleep met gietertjes

Geedee: dat is een handige tip

En ik las dat veel groenten iets van mest nodig hebben of kalk oid. Hebben jullie die planten gewoon zo in een pot gezet? Of toch nog iets door de grond gedaan? Want ik weet niet of ik daar al echt en toe ben, en ik wilde dus eerst wat dingen probeen die weinig nodig hebben, vandaar.

Ik heb nu alleen basilicum staan op mijn half schaduw balkon, in de volle zon droogde hij telkens uit.

Op een balkon is voldoende en regelmatig watergeven het grootste probleem. Als je dat kunt oplossen, lukt heel veel wat niet al te groot wordt / teveel diepte voor wortels nodig heeft. Gewoon proberen! (en basilicum is het enige kruid dat ik binnen heb staan, in de keuken-vensterbank, wel zo makkelijk bij het plukken.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Wat ook goed werkt is van die potten met een gat aan de onderkant waar dan weer redelijke diepe schalen onder staan. ik giet het water in die schalen en de potgrond zuigt zich naar boven toe vol; de plant maakt lekker lange wortels tot aan het natte gedeelte. Van bovenaf giet ik alleen in het begin als ze nog klein zijn.

Geedee: dat is een handige tip

En ik las dat veel groenten iets van mest nodig hebben of kalk oid. Hebben jullie die planten gewoon zo in een pot gezet? Of toch nog iets door de grond gedaan? Want ik weet niet of ik daar al echt en toe ben, en ik wilde dus eerst wat dingen probeen die weinig nodig hebben, vandaar.

ik heb gewone potgrond gebruikt en af en toe geef ik ze wat extra voeding

Handige tips weer, vooral met die pot in een schaal.

Ik had mijn basilicum eerst ook in de vensterbank in de woonkamer. Maar dat vond ie ook al niet leuk In de keuken heb ik geen vesnterbank, dus dat gaat sowiseo niet door, jammer genoeg.

Eens kijken dan of ik op korte termijn eens een tripje naar een tuincentrum kan maken, maar dan moet ik wel eerst een auto met chauffeur zien te regelen

• 2 weeks later...
Vandaag Rucola en rode eikenblad sla gezaaid. Ben benieuwd of het wat gaat worden. Moet hier nog voeding bij? Want anders moet ik dit nog kopen.

Als je het in potgrond hebt gezaaid hoef je dit seizoen geen voeding bij te geven denk ik, mocht je gaan merken dat de plant echt minder wordt zou je het altijd nog kunnen doen.

met een paar dagen zou je al wat moeten gaan zien.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Ook ik kweek in potten, maar soms valt het zwaar tegen. Mijn tomaten doen het uitstekend, 3 in een groene Actionmand, het zijn gedrongen planten geworden, nu een meter hoog, ze bloeien volop, nu iets minder dan een maand terug en er hangen veel groene tomaten aan.

Op 13 mei heb ik rode biet gezaaid "Bull's blood"en deze op 24 mei in een Actionmand overgezet. Prima groei, veel bladproductie, nu heb ik ze er uit gehaald, sommige planten hebben hebben een knol van 4 cm. maar de meeste halen niet eens de cm. Ik heb deze mand toen gevuld met onderin eerst een laag blok aarde van de Action en daar bovenop goede potgrond, nu bij het rooien blijkt de Action-aarde een erg harde en droge laag te zijn, hoewel ik toch zeer regelmatig water geef en ze in de regenperiode ook overvloedig hebben gekregen. Misschien heb ik ze er te vroeg uit gehaald, maar ik moest ruimte hebben voor andijvie in pot. Er staat nog een mand met bieten en misschien heb ik daar meer geluk mee, ik zal in ieder geval proberen mijn ongeduld te bedwingen. Mocht ik dit volgend jaar herhalen, dan toch niet meer met Action-aarde.

Mijn courgetteplanten zijn ook groot geworden, er staan er twee in een stenen pot van zo'n 50 cm. in doorsnee. Ze bloeien nu volop, mannelijke en vrouwelijke bloemen, maar de vruchten blijven klein. Is dat een gevolg van het in een pot groeien? Vroeger op mijn tuin in de volle grond had ik vruchten van zo'n 30 cm. lang. Of moet ik toch geduld hebben en worden de vruchten groter naarmate de plant meer uitgroeit?

• 2 weeks later...

Dit is nu mijn rucola:

6096820214_a5221611d2.jpg

Deze is gezaaid op 12 aug. Zoals je kunt zien ben ik iets te enthousiast geweest en heb ik nu veel in de pot staan. Moet ik er plantjes tussenuit halen? Bij hoeveel cm kan ik gaan oogsten?

En dit is de rode eikenblad sla. Op dezelfde dag geoogst als de rucola, maar deze blijft wat achter. Hij heeft denk ik meer tijd nodig.

6096820398_ba4e369234.jpg

Moet ik hier nog uitdunnen?