Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Abrikozen: lukt dit goed?

buitenvogel

Recommended Posts

Ik heb er zelf sinds verleden jaar twee staan. Gekocht bij windindewilgen.nl. Kijk maar eens bij hem op de site,of hier op het forum. Geeft goede beschrijvingen, van smaak, teelt en ziektebestrijding. Waar heb je ze gekocht?

Ik heb een abrikoos staan van ongeveer 30 jaar oud.

En nee, het lukt niet goed.

Soms hebben we wat abrikozen, maar vaak was dat net in de vakantie periode.

Ze zijn maar kort oogstbaar. Afgelopen seizoen was de oogst welgeteld een abrikoos, gedeeld met zijn vieren.

Wel erg lekker!

Hij staat er nog omdat het lage boompje met zijn harde hout een goede klimboom is.

Dus als klimrek zeer geslaagd: weinig onderhoud en ziet er leuk uit en geeft af en toe wat vruchten, dat doet een kunststof of metalen klimrek niet.

Nadeel: opschot van de onderstam.

134665135668449068097423243528232374080940n40151466507427.jpg

Ja...dat lukt goed...maar niet elk jaar...en niet elk jaar met grote oogsten. En omdat het klimaat verandert...zomers warmer worden en ook droger...is abrikoos een boom die steeds makkelijker groeit, bloeit en draagt mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Ik ken diverse fruit-teelt-liefhebbers die echt enthousiast zijn over oogst en smaak.

Nog iets meer dan ander fruit als appels of pruimen houdt abrikoos van

- warmte (beschutte plek verbetert situatie)

- een kalkrijke bodem (dus zure grond is ongeschikt) PH tussen 6.5 en 7.5 is ideaal.

- Een doorlatende grond waar ook in de winter geen water blijft staan

Eerste de problemen waarom abrikoos (soms) niet zal dragen:

- Vroege bloei. Voorjaarsvorst kan gehele oogst verbroddelen. Maar ook voldoende warmte (en omstandigheden) nodig om hommels (de enigen die al bij kouder weer kunnen vliegen) en (solitaire) bijen, zweefvliegen e.d. voor bevruchting te laten zorgen. Een aantal rassen is (een beetje....als na een aantal dagen nog geen bestuiving was accepteren de bloemen eigen stuifmeel) wat zelfbestuivend, maar andere hebben bestuiving nodig of gaan veel beter met een andere bestuiver.

- Dragen vooral op ouder hout...veelal vruchttakjes vergelijkbaar met vele appels en peren (en dus heel anders dan bij perzik)...snoeien is dus even leren hoe het beste. (Oude verwaarloosde bomen worden minder vruchtbaar Patrijs!)

Traditioneel waren er een aantal rassen die je hier veel tegenkwam: Bredase, Hongaarse, Tros Oranje, Royal....soms eigen zaai-opkweek....maar dat zijn allemaal oude rassen waaraan decennia niets meer ontwikkeld is...ze doen het hier goed, maar met beperkingen.... in smaak en ook voor onze omstandigheden zijn er intussen betere, die in Oost en Zuid Europa en Azië worden ontwikkeld omdat abrikozen hier in de industriele fruitteelt al lang niet meer commercieel geteeld worden.

Verbeteringen die voor liefhebbers van belang zijn, zijn zoal: late bloei (minder risico), smaak, bewaarbaarheid, vroegere oogst. De oudere rassen zijn moeilijk verkrijgbaar en naar de nieuwe moet je echt zoeken. De hiervoor genoemde website van Windindewilgen geeft veel informatie, bij hem zijn op kleine schaal ook veel rassen verkrijgbaar en ik zie hem toch als een autoriteit in kennis over abrikozen en perziken...heeft geregeld ook bijdragen op dit forum die zeer de moeite waard zijn! http://www.windindewilgen.nl/heemtuin/abrikozen

Mijn eigen ervaring is nog beperkt. De eerste abrikozenbomen heb ik 3 jaar geleden aangeplant. De traditionele rassen en sindsdien ook een aantal eigen zaailingen van abrikozen en interspecifieke kruisingen van abrikozen met pruimen en kersen. Verleden jaar ook nog een dwergboompje, ongekend ras, dat voor 3 Euro als restantje lag bij Gamma. Schat dat er nu een 12 uitgeplante abrikozen staan aan huis en vooral in de bostuin. Helaas heb ik niet de middelen om in dure nieuwe rassen te investeren....vandaar dat ik goede/lekkere rassen uit pitten vermeerder....zie wel wat er van komt. Omdat spuiten tegen krulziekte voor mij niet te doen is in de bostuin, prefereer ik ook abrikozen om daar te planten, want die hebben geen last van krulziekte.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

. (Oude verwaarloosde bomen worden minder vruchtbaar Patrijs!)

Vanwege de beperkte ruimte waar de boom staat wordt hij wel ieder jaar gesnoeid.

Ook is de boom elk voorjaar vol bloesem. Helaas komen er meestal weinig vruchten en vallen deze voortijdig af.

De boomzit momenteel weer vol bottende bloesem.

(De foto is van een paar jaar terug, toen ik door ziekte een paar jaar achter liep.)

Wij hebben ook een abrikoos van een jaar of acht. Wel bloemen, maar ach, die late vorst hier he.

Ik hoorde trouwens van een buurman die dezelfde tijd abrikozen had gekocht dat éen het wel goed doet ( een Poolse variëteit ) en de andere, die ik ook heb ( abrikoos de Nancy) geeft amper tot geen vrucht. Het boompje mag blijven, ik heb de ruimte. Nu ook weer vol met bloesemknoppen maar er is geen hoop aan mijn kant.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Appelvrouw zit in een gebied met meer landklimaat. Jij en ik, Buitenvogel, wonen op een 25 km. van elkaar en veel dichter bij zee. Daar is veel minder vaak en veel minder strenge nachtvorst...dus betere kansen dat bloesem het overleeft. (Bestuiving kan wel een probleem zijn)

Wedknow: moet dringend mijn adres veranderen hier. Ik woon intussen ook al meer in binnenland. Het is hier vaak een stuk warmer dan in Aalter. Alleen idd die nachtvorst. Maar we hebben een ingesloten tuin dus ook warmer. Moest je ooit van die betere abrikozenbomen te koop hebben kom ik er graag eens om .

Even reageren op diverse vragen en opmerkingen in dit draadje:

A. Hoe snoeien van abrikoos? Ik zoek naar een handleiding/filmpje online dat dit kan laten zien. In leivormen ben ik niet thuis...dat is iets dat ik nog onder de knie moet krijgen!

Voor uitgebreid verhaal.....ik ben niet de grote abrikozendeskundige, hoor!.....heb ik geen tijd. Hier kort enkele aanwijzingen:

- Snoei abrikoos pas na de bloei tot begin herfst.

- Vorm eerst een stam met gestel van 4 hoofdtakken die zo veel mogelijk als molenwieken staan. Rest geleidelijk wegsnoeien. Verder niet te veel snoeien en vooral ook niet te veel ineens.

- Laat van takken die je wegneemt een stompje van 1 a 3 cm staan (vermindert uitlopen van slapende knoppen doordat het stompje indroogt)

- Bij goede groei de wieken van het gestel stevig maken en zijtakjes die vruchthout worden stimuleren door ze ca. 1/3 in te korten, hooguit de helft.

Hiermee heb je een basis waarmee je een aantal jaren vooruit kunt en een stevige en goed gevormde boom vormt.

B. Nieuw zijn een aantal mengvormen van abrikoos met (Japanse vooral) pruimen. Ook bestaan er mengvormen van kersachtigen met abrikozen en/of pruimen...die zijn wat verder verwant dan pruim en abrikoos. Veel info is te vinden hierover op de site van Fruit Lent. https://www.fruitlent.nl/fruit.html

Je moet dan kijken bij namen als pluot, aprium, nectaplum en cherrycot (de naam bevat meestal de vruchten die er in zitten.) Al dat spul is hier nauwelijks te koop, moet je importeren en is ook bijna altijd kweekrechtelijk beschermd. Soms kun je bij een fruithandelaar of een supermarkt van deze vruchten kopen en ik kom aan mijn planten door pitten van de lekkere variëteiten die ik zo tegenkwam te zaaien. Ieder soort heeft zijn eigen kenmerken en er zijn weer diverse rassen die vaak worden vermeld op de doos of de verpakking(vaak kun je er op buitenlandse websites wel meer over vinden omdat de bedrijven die ze kweken er reclame voor maken) Wat verkocht wordt is vaak onrijp geplukt en moet nog liggen om enigermate rijp te worden. Persica, een gewaardeerd forumlid die enkele jaren gelden helaas overleden is, leerde me dat er een goede kans is om van deze pitten met succes lekkere vruchten te telen...vraagt wel veel geduld. Dus sinds een jaar of 4 kweek ik vanuit puitten van gekocht fruit...afwachten wat de resultaten gaan worden.

De bestsmakende vruchten waren in mijn ogen plumcots (vroeger stond hierover iets bij fruitlent, nu niet meer vreemd genoeg). Smaken als zoete aromatische pruimen met een appelachtige bite. Ik heb 2 planten die prima groeien. Kwam de vruchten maar 1 x tegen.

Pluots zijn heel vroeg (bloeien en ontwikkelen zo te zien gelijk met de allervroegste = Japanse pruimen). Smaken verschillen erg....proefde erg lekkere, maar ook fletse nietszeggende.

Diverse Japanse pruimen.

Ik heb afgelopen winter een volwassen boom van een zgn. cherrycot gekregen van een liefhebber die er wel bloei, maar nooit vruchten aan kreeg.

Wat dit is is echt afwachten...een echte kruising tussen een kers en abrikoos (verwacht niet, omdat die niet te krijgen is in Vlaanderen en nog heel nieuw)...een nankingkers?....een kleine pruim (soort mirabel).

Tot hiertoe ging opkweek van een aantal bomen prima. Omdat tussen zaaien en vruchten makkelijk 10 jaar kan liggen, wil ik volgend jaar gaan enten/chipbudden, meerdere soorten in een geschikte pruimenboom, om daarmee aanzienlijk vroeger bloei en hopelijk vruchten te krijgen en kunnen bepalen of het een succes is....

C. Buitenvogel...ik ben geen handelaar...verkoop niets...maar je mag wel bijvoorbeeld om enthout komen van de rassen die ik heb (alle oude rassen, die geen kwekersrecht dragen) of ik wil je helpen met vermeerderen. Maar dat regelen we dan beter via PB.

Hier wat info over snoeien abrikoos, zoals eerder gezegd.

http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/prunusarmeniaca.htm Info is wat gedateerd en zelfs achterhaald (bijv. over onderstammen e.d.) maar wel duidelijke basis over snoeien. Verder in Nederlands weinig te vinden met enige diepgang en echte relevantie. Desgewenst wil ik nog wel wat Engelse of Duitstalige informatie over snoei van abrikozen proberen te vinden.

@Weknow, bedankt voor de informatie. Ik ken de namen van de door jouw genoemde vruchtvariaties/kruisingen wel van youtube. Vooral van filmpjes van Dave Wilson kwekerij.

Ik denk/geloof zelfs een plumcot gegeten te hebben,in de aanbeiding bij de Aldi. Zeker niet slecht, maar helaas nog niet goed gerijpt.

Mooi,dat je zo veel zelf kweekt. Daar ben ik nog niet aan toe, weer iets om naar toe te werken.