Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
De Butternut gebruik ik dan veel b.v. geraspt als een soort rosti, en is gemakkelijk te snijden. Voor de soep & bijgerecht met kruiden is wat mij betreft de Uchi-Kuri of de Franse Potimarron favoriet.

Hoe kon ik de soep vergeten! Kuri is daar inderdaad veel beter voor geschikt als Butternut. De laatste is daar eigenlijk te droog voor. Rosti's zijn ook een leuk idee! Eigenlijk maak ik er alleen saus van (met een beetje kerrie) voor bij de Surinaamse nasi.

Geplaatst:
Bij Vreeken vorige week zaden gekocht van de pompoen Little October/Baby Orange.

Ik heb de zaadjes binnen..grappige zaadjes, meerkleurig

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik zaai ook elk jaar een aantal, houd de engelse namen maar aan, ik weet alle Nederlandse niet, maar kom daar met de tijd wel achter denk ik.

Elk jaar zaai ik de zg Jack'o'lanterns, dat zijn de grote pompoenen die ze hier gebruiken om te carven en buiten te zetten met Halloween.

Dan heb ik nog de sugar pumpkin, klein van formaat maar een stuk zoeter, deze gebruik ik om pumpkinpies van te bakken.

Oh en voor de lol zaai ik ook reuzepompoenen..die zet ik aan de weg bij de oprit...voor najaars, halloween versiering.

Daarnaast zaai ik de zg squash, met name de spagetti squash vinden wij erg lekker, je eet dit als echte spagetti maar het is een groente en ik denk gezonder (en slanker) dan spagetti

En dan uiteraar de courgette..wat een supergroente is dat...zoveel mee te doen.

Geplaatst:

Ja die sugar pumpkin is zo`n kleine oranje..hij lijkt niet helemaal op onze uchi-kuri, de schil is ook wat zachter. Ik weet niet hoe hij in het NL heet.

De squash noemen wij ook gewoon pompoen, bv spaghetti-pompoen. De halloween pompoenen zoals Jack ò Lantern zijn hier ook een stuk bekender tegenwoordig!

Geplaatst:
Denk dat dit een 'Muscat de Provence' is, heb er net dezelfde staan, blad is inderdaad donkergroen met zilveren vlekjes. Zou nog oranje moeten kleuren.

Kijk nou, weet ik ook weer wat voor pompoen ik dit jaar in de tuin had. De geur heeft inderdaad ook echt wat weg van een meloen zoals iemand anders al aangaf, ruikt een stuk lekkerder dan de andere onbekende pompoen die ik had. Die gaf wel grotere en ronde pompoenen die eerder afrijpten, maar ik ben niet zo'n fan van die bittere nootsmaak.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De laatste drie pompoenen liggen op de tafel. Het is een Uchi-Kuri, een Hokkaido Green en een "Verstekeling" . De Uchi-Kuri`s zijn nu wel erg droog aan t worden, de laatste Hokkaido Green die ik at eigenlijk ook wel.

De laatste pompoensoep als je de eerste pompoenen weer gaat zaaien. Een mooie dag voor een pompoenvrouw

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn oogst dit jaar was redelijk. De soort die na de spaghettipompoen het meest gegeven heeft was de Valenciano...ik heb hem nog niet gegeten..het is die grote witte. Lie heeft ondertussen de Australian Butter los gezaagd van het hek..hij ligt nog buiten, met het ijzeren staafje " in zijn mond"

img877016941348670006.JPG

img869023341348169300.JPG

Geplaatst:

Ik had dit jaar maar vijf grote oranje pompoenen. Helaas gaan ze allemaal rotten! Echt balen. Ze zijn prachtig van kleur, keurig met een stuk steel geoogst nadat ze aan het 'verkurken' waren. Geen idee wat er mis is gegaan! #dtv iemand een idee?

Geplaatst:

Ik heb nog enkele pompoenen die nog moeten verkleuren.

Ze zien nu groen (precies een watermeloen) maar zouden naar oranje moeten verkleuren.

Zou ik die van de plant halen en ergens warmer in de zon leggen dit weekend ?

Geplaatst: (aangepast)

Als de steel is verkurkt dan kan je dat doen. Zijn het Halloween pompoenen ( Jack o lantern oid)? Die kleuren namelijk snel na in oranje..bij mij zijn ze allemaal oranje geworden

img871620221348730797.JPG

aangepast door Gast

Geplaatst:

Als de steel dus enigszins van die houtachtige strepen vertoont kan je hem af laten rijpen. Zoniet toch voor de vorst eraf halen en op kamertemperatuur proberen na te laten rijpen.

Geplaatst:

11 november komt er aan even een Tip;

extra leuk als je een uitgeholde pompoen met gezichtje bij de voordeur zet !!

de zaden natuurlijk drogen en bewaren.

en als dan 11 nov voorbij is.....van die zelfde pompoen soep en jam maken !!

succes !!

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Van de nieuwe soorten die ik afgelopen jaar heb gekweekt is de Valenciano lekker.

De Turkse muts heb ik nog steeds niet geproefd..die ligt er nog "lekker"bij op een mooi plekkie.

Valenciano..mooi groot en wit, hier vooraan op de foto.img877016941348670006.JPG

Geplaatst:

De Valenciano is inderdaad een mooie en lekkere. Heb die vroeger ook gehad. Na een heel aantal jaren geen pompoenen geteeld te hebben, heb ik er vorig jaar terug een aantal geplant waarvan de Pennsylvania Dutch Crookneck (gelijkend op de Butternut) wel de productiefste was en ook heel lekker. Voor dit jaar al heel wat nieuwe soorten aangeschaft, zodanig dat ik zal moeten kiezen welke ik dit jaar ga planten. Enkele die ik vroeger ook had, gaan zeker nog eens terugkomen zoals Galeux d'Eysines en Futsu Black Early. Andere die ik wellicht ga proberen zijn Sweet Meat, één van de Hubbard-soorten, Long Island Cheese, Muscat de Provence en Jarrahdale of Triamble. Gelukkig blijven pompoenzaden wel een aantal jaren kiemkrachtig zodat ik de volgende jaren nog wel wat andere soorten kan uitproberen.

Geplaatst:

Die Pennsylvania Dutch Crookneck is dat vruchtvlees vergelijkbaar met de butternut?

Jarradale, Galeux d'Eysines en Futsu Black heb ik ook gehad, de Jarrahdale herinner ik me als een prima houdbare en zeer mooi verkleurende pompoen. Ik wil dit jaar ook zeker een Hubbard Blue telen, een van de lekkerste, en ook al zo mooi verkleurend gedurende de winter.

Sweet Meat ken ik niet, ik ga hem even koekelen..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...