Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Klopt. De schade is altijd erger dan je aan de buitenkant kunt zien. Er is er laatst één van de trap gevallen, die al compleet verrot was.... Je wil niet weten wat een zooi het was...

Heb vandaag nog heerlijke soep gegeten van eigen pompoenen. Wat een rijkdom vind ik dat toch.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:

Ja, een geweldig tuinprodukt met sier en culinaire waarde, eerst geniet je van al die vruchten in je schalen en op rekjes, en dan nog lekkere soep, taart, madeleines etc.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

vandaag de pompoenen na gekeken en ze binnen gehaald. Lagen nog in een buitenkast en duidelijk te koud nu. Dus nu mogen ze nog even binnen blijven voor ze opgegeten worden. Van de 2 aangetaste heb ik soep gemaakt vandaag.

Geplaatst:

Ik ben ook bezig met de zaden van de lady`s Godiva...er is een duidelijk verschil in de zaden van die pompoenen die in de warmte hebben gelegen en mooi geel zijn, of de vruchten die nog groen op de schil hebben.

Een foto ervan staat hier ( sorry ff lui) http://www.bloggen.be/appeljam

Geplaatst:

Iemand die al ervaring heeft met verschillende soorten pompoenen? Ik ben van plan om volgend jaar ook een paar planten te zetten. Ik dacht aan de Hokkaido en de Butternut maar dewelke? Er is Uchiki Kuri, Red Kuri, Butternut dixie, cobnut, early butternut,... Het worden er teveel en je kan moeilijk alle soorten planten en geduld heb ik niet zo

De Crown Prince ziet er ook smakelijk uit en zeer decoratief maar het mooie laat ik in dit geval vallen, hij moet lekker zijn niet mooi

Die Hokkaido is een hubbard soort dus daar heb je tal van soorten en is de smaak en kleur niet meestal dezelfde? In de catalogi staat er altijd dat ze lekker zijn en ze goed opbrengen maar heb liever de reactie van mensen die ze al geplant hebben en vooral geproefd hebben.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Voor mij staat smaak ook voorop, maar ik heb daar wel verschillende pompoenen voor.Potimarron of Uchi-kuri, groene Hokkaido en een kleine butternutsoort, allemaal lekkere pompoenen voor een soep, puree of ander gerecht. Berretina Piacentia voor het maken van bv ravioli ( is droger) Jumbo banana voor grote huishoudens..veel opbrengst, toch goede smaak.

Ook alle "blauwe"pompoenen, de Hubbards, Jarradhale Blue d `Hongarie zijn allen pompoenen met een goede smaak.

Beginners raad ik de eerste drie aan, niet te grote vruchten

Geplaatst:

Ik weet niet of ik de enige ben, maar van al mijn pompoenen die ik dit jaar teelde en in de kelder bewaarde zoals vorige jaren blijven er maar 3 meer over. Ik had Uchiki Kurry geplant en ze hadden een goede oogst gegeven,nadat ze nog een maand buiten nagerijpt zijn had ik ze in de kelder gelegd,maar afgelopen maanden zijn ze één na één beginnen rotten. Ligt het aan de slechte zomer of waaraan ligt dit,wie zal het zeggen? Nadat ik de gids van Jansen had geraadpleegd heb ik 7 soorten besteld,waarvan men zegt dat ze een goede bewaartijd hebben ,nml.Blue de Hongrie, Jaspee de Vendee, Guatemalan Blue Banana, Rosaly F1,Butterboy f1, Anvers,en Trambolina d' Albenga.

Hopelijk heb ik met deze soortyen volgend seizoen wat meer geluk,maar ik zet wel maar één plant van elke soort,dit om te vergelijken ente weten welke de beste smaak hebben en best bewaren.

Geplaatst:

Hoi Victor, wat jammer van deze ervaring. Bij mij blijft de Uchi- Huri altijd lag goed..de blauwe pompoenen en de Jumbo banana nog langer ( die blauwe worden vaak zelfs nog helemaal roze in maart..erg leuk).

Maar misschien heb je geen geluk met je bewaarmethode. Bij mij blijven alle pompoenen zoveel mogelijk in de warme ruimtes, dat vinden ze fijn. gewoon op een berg in de hoek. Als ik hier niet ben staan ze natuurlijk ook in de kou. Verder kan er iets misgaan met het oogsten..je moet iig nooit de pompoenen aan de steel pakken..daar gaan ze ook van rotten. anders zou ik het niet weten.

De Guatamala en Blue d`Hongarie heb ik ook gekocht voor volgend jaar.

Bedoel je soms de tromba d`albenga? Zo ken ik hem. Die eet je jong, als courgette, maar dan meer gebakken in schijven, met knoflook bv.

ik had hem een paar jaar geleden, en liet hem groeien op een boog, echt een leuke plant om te hebben...783_759c02bbcbf566a8eba9fe039f56745b.jpg

Geplaatst:

Wel raar dat ze nu al beginnen te rotten.

Vorig jaar mijn Uchi's tot einde maart kunnen houden, was 1 met een rotte vlek aan.

Ik doe ze af voor de steel begint te verhouten, ze gaan dan meteen naar de kelder waar het op dat moment 18° is.

Ze liggen op een schab waar ze elkaar niet raken.

Nu zal dat iets van 16° zijn, en ze zien er nog prima uit.

Geplaatst:

Dit jaar muscat de provence gezet, 2 à 3 grote pompoenen per plant geoogst, zeer sappig en enorm zoet (gaat richting watermeloen rauw).

Heb ook sweet dumpling geplant, met redelijke opbrengst en droger vruchtvlees (meer aardappelconsistentie na garen).

En 2 butternuts die 1 klein pompoentje hebben opgebracht - die doen het om de 1 of andere manier nooit goed hier, hoewel ik die het lekkerst vind.

Ik zou wel eens willen weten welke pompoenen een goede opbrengst geven, niet te melig zijn en een niet te zoete, eerder nootachtige smaak hebben.

Geplaatst:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar van al mijn pompoenen die ik dit jaar teelde en in de kelder bewaarde zoals vorige jaren blijven er maar 3 meer over. Ik had Uchiki Kurry geplant en ze hadden een goede oogst gegeven,nadat ze nog een maand buiten nagerijpt zijn had ik ze in de kelder gelegd,maar afgelopen maanden zijn ze één na één beginnen rotten. Ligt het aan de slechte zomer of waaraan ligt dit,wie zal het zeggen? Nadat ik de gids van Jansen had geraadpleegd heb ik 7 soorten besteld,waarvan men zegt dat ze een goede bewaartijd hebben ,nml.Blue de Hongrie, Jaspee de Vendee, Guatemalan Blue Banana, Rosaly F1,Butterboy f1, Anvers,en Trambolina d' Albenga.

Hopelijk heb ik met deze soortyen volgend seizoen wat meer geluk,maar ik zet wel maar één plant van elke soort,dit om te vergelijken ente weten welke de beste smaak hebben en best bewaren.

't Is lang redelijk warm geweest buiten, misschien ligt het daaraan. Ik las onlangs dat er dit jaar ook veel meer rotte aardappelen zijn omdat het te warm was na de oogst. Dat zou schimmels en zo meer kans geven om ze aan te tasten. Ze zouden na de oogst in principe rap moeten kunnen afkoelen. Misschien is dat met pompoenen ook het geval?

Geplaatst:

Ik zou wel eens willen weten welke pompoenen een goede opbrengst geven, niet te melig zijn en een niet te zoete, eerder nootachtige smaak hebben.

De potimarron noemt wel ook wel de kastanje pompoen, maar ik vind hem wel zoet. heb je wel eens een van de blauwe pompoenen geprobeerd? Blue d`Hongarije, een van de Hubbards of een Jarrahdale?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

We hebben net de stal leeggehaald en op de mestbult wil ik dit jaar 4 verschillende pompoenen gaan kweken .

Uchi kuri, butternut en nog 2, weet nog niet welke.

Lijkt me wel leuk een groene mestbult.

Geplaatst:

Ja ik ga dit jaar ook pompoen zetten. Heb er 6 op mijn lijstje staan

Golden Hubbard

pompoen-kalebas-golden-hubbard.jpg

Red Kuri

red+kuri2.JPG

Uchiki Kuri

4305.jpg

SC 4-15

0425.jpg

Early Butternut F1

siervruchten_pompoen_6105wk.jpg

Musquee de Provence

pompoen-kalebas-musquee-de-provence.jpg

Van de Kuri verwacht ik veel, samen met de butternut. We zullen zien wat het geeft dit jaar. Van elke soort laat ik minstens 1 plant groeien.

Geplaatst:

Uchiki kuri, Red kuri en Golden hubbart zijn sterk verwante selecties uit Cucurbita maxima. Ik verwacht dat de smaak niet zal verschillen.

Persoonlijk vind ik de muskaatpompoen 'Butternut squash' (Cucurbita moschata) lekkerder als Uchiki kuri. De smaak is nog iets nootachtiger.

Ook is 'Butternut squash' wat handzamer in de keuken. Zo'n Kuri slachten is toch wat meer werk.

Geplaatst:
Uchiki kuri, Red kuri en Golden hubbart zijn sterk verwante selecties uit Cucurbita maxima. Ik verwacht dat de smaak niet zal verschillen.Persoonlijk vind ik de muskaatpompoen 'Butternut squash' (Cucurbita moschata) lekkerder als Uchiki kuri. De smaak is nog iets nootachtiger.

Ook is 'Butternut squash' wat handzamer in de keuken. Zo'n Kuri slachten is toch wat meer werk.

Over smaak valt niet te twisten..

De Butternut gebruik ik dan veel b.v. geraspt als een soort rosti, en is gemakkelijk te snijden. Voor de soep & bijgerecht met kruiden is wat mij betreft de Uchi-Kuri of de Franse Potimarron favoriet.

Ik heb wel eens begrepen dat sommige mensen de pompoen voor het aansnijden eens lekker op de grond donderen..dan heb je al wat brokken dat heb ik zelf nooit gedaan. Begin altijd bij de steel te snijden, daar is de vrucht het zachtst.

de Musquee de provence is een echte assepoester pompoen, super om uit te hollen en de soep erin te serveren...en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan..pompoengek hè..ik heb er zelfs een "facelift"voor genomen

Geplaatst:

Bij Vreeken vorige week zaden gekocht van de pompoen Little October/Baby Orange. Schijnen veel sinaasappel-grote pompoentjes te geven en goed te klimmen. Had er nog nooit van gehoord en ben eigenlijk verleid door het plaatje... Heeft iemand hier deze wel eens geteeld?

Geplaatst:

Nee, nooit geteeld. Maar ik heb een zelfde soort pompoen (maar dan ook witte pompoentjes) gekocht, die ook flink moet gaan klimmen. Dat leek mij vorig jaar al ideaal, maar toen had ik blijkbaar wat soorten die amper gingen ranken.

Ik heb nu de... (zoekt in zadenbak) Jack be little, die is oranje, en Baby boo, die zijn wit.

Geplaatst:

Ik heb hem even opgezocht..heel erg leuk. Die zou ik ook best kunnen zetten, ik heb nog een rekje over voor een klim-pompoentje...

Zou je me een paar zaden kunnen "lenen" ? Ik heb hier ( ben ff in NL) geen pompoenzaden, en heb voor dit jaar ook niets meer over, maar ik heb hier wel te ruil enkele heerlijke tomatensoorten : "Coeur de Boeuf, de onovertroffen Black Prince en de Green Zebra. Stuur me maar een PB

Menph..mooi die brakende pompoen, zelf gemaakt? Die ga ik ook eens doen

Edit..o, ik zie het al..de link

Geplaatst:

Ja die brakende pompoen had ik ook al gezien op die site. Er zitten echt wel schitterende stukken bij.

Van die 'kuri's' heb ik er 3 maar ik zal ze eens alledrie naast elkaar zetten en proeven om het verschil te maken en de betere te houden.

Als er mensen geïnteresseerd zijn in die zaden van die 6 wil ik wel ruilen tegen iets anders

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...