Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kookboek challenge; maak alle gerechten in (bijv.) een jaar.


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Moet je mij eens lezen...: een challenge! Hip he?

 

Ik heb me voorgenomen dit jaar alle (ok.. zo goed als alle) gerechten te maken uit mijn favoriete (en eigenlijk ook enige...) kookboek. Van Jamie Oliver. Het is het boek wat hoort bij zijn 2 seizoenen 'Jamie at home' waarin hij kookt met oogst uit de moestuin.

 

(foto van Bol.com)

Jamie16051552067414.jpg

 

Ik heb er al leuk wat recepten uit gemaakt, de goulash uit dat boek maak ik bijvoorbeeld meerdere keren per jaar in het groot. En dat eten we dan regelmatig uit de vriezer. En andere recepten heb ik zeker 1x gemaakt al.

Maar dan staan er nog een heleboel in die we nodig moeten proeven.

 

De meeste ingrediënten zullen uit eigen tuin komen. Een enkel ingrediënt zal ik moeten kopen. De recepten met vis of schaaldieren sla ik over, die eten we niet omdat we alleen dieren eten van eigen landje. Of dat van goeie vrienden. En onze eigen vissen groeien nog voor geen meter

Voor rund-, en lamsvlees heb ik wel een zeer goed adres. En er zijn ook wat recepten met wild/gevogelte waarvan ik dan wel bekijk hoe ik dat aan ga pakken of passen. Of ik sla ze helemaal over.

 

Ik post hier verder geen recepten, dat lijkt me niet netjes richting de heer Oliver. Ik meld wel de titel/naam van het recept, voor als je het ook wilt maken en je geluk hebt dat hij er zelf een filmpje van heeft gepost bijv. Of het recept op zijn eigen website staat.

Ik maak zo af en toe foto's, maar ook niet van elk gerecht, dat ga ik toch vergeten af en toe.

 

Mocht je zelf mee willen doen, al dan niet met een heel ander kookboek, dan kan je dat ook hier kwijt. Maar doe dan wel je best om er zoveel mogelijk te maken. Voor een enkel recept hebben we al een algemeen 'wat heb je net gegeten' topic.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hij werkt vooral met de 'standaard' groenten. Wat vaste zaken zoals asperges, rabarber, enz. En verder 1-jarigen zoals erwten, courgette, bietjes, wortels, enz. enz. Alles gerangschikt op seizoen, dus we beginnen met de lente. Per gewas heeft hij dan 2 of 3 of zelfs 4 gerechten. Dus bijv. gekookte asperges, aspergesoep, gegrilde asperges met een plakje bacon er omheen, en een asperge-hartige-taart. En dan allemaal net iets leuker/lekkerder dan hoe het zo klinkt zeg maar. (dus de soep, maar dan met een gepocheerd eitje en toast IN die soep... zoiets).

In het boek legt hij dan ook nog uit hoe hij (of zijn tuinman..) die groente teelt. Geeft wat tips.

In de serie laat hij dat ook echt zien in de tuin.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lollig, ik zou ook best mee kunnen doen maar heb het boek niet. Maar ik zit er wel erg over te denken een boek van ottolenghi aan te schaffen, stel dat dat me lukt ( zou niet al te moeilijk moeten zijn) zou ik het daarmee kunnen doen, het maakt het na aanschaf wel gemakkelijker want het boek dat ik wil de recepten daarin zijn over het algemeen vegetarisch.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

2019030907291142841552112977.jpg

 

Hier aan kookboeken ook geen gebrek, de meeste zijn ook maar van 2 chefs. Maar dat boek van Jamie mis ik nu net. Staat al een tijdje op mijn verlanglijstje maar is volgens mij alleen nog tweede hands te krijgen? Staat mij bij van een zoektocht een tijd terug. Maar weet het niet meer zeker.

 

Uit mijn eigen boeken zijn de meeste recepten ook al wel allemaal geprobeerd.

Alhoewel ik van het week over het koken met Karin boek nu wel afvroeg of ik alle geeltjes die ik had geplakt (doe ik op recepten die mij lekker lijken ) nu wel of niet allemaal had gehad. Maarja zo niet dan zou het om max 3 recepten gaan ook niet echt een uitdaging.

 

Het enige kookboek waar ik veel te weinig uit kook is het boek van donna hay. Maarja daar staan ook allemaal zeer uitgebreide recepten met lange bereidingstijd in. Voor de zondag zullen we maar zeggen dus tja dat ga ik dus ook niet halen in een jaar om ze allemaal te proberen.

Hmm ga er eens over nadenken missxhien toch een keer het boek aanschaffen later in het jaar. Zodat ik mee kan doen. Vind het namelijk wel een hele leuke challenge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lollig, ik zou ook best mee kunnen doen maar heb het boek niet. Maar ik zit er wel erg over te denken een boek van ottolenghi aan te schaffen, stel dat dat me lukt ( zou niet al te moeilijk moeten zijn) zou ik het daarmee kunnen doen, het maakt het na aanschaf wel gemakkelijker want het boek dat ik wil de recepten daarin zijn over het algemeen vegetarisch.

 

 

Ottolenghi gebruikt altijd minimaal 10 ingrediënten wat zijn kookboeken best uitdagend maken. Ik heb er 2 en als ik met mijn kookclub kook, zijn zijn recepten altijd het moeilijkst. Veel lastig te verkrijgen ingrediënten waar je én naar de toko noet en naar de Turkse winkel én naar de supermarkt en hopen dat ze bij een groenteboer net dat ene hebben. Uitdagend is nog zacht uitgedrukt, maar wel heel lekker!

 

Zijn nieuwste boek simpel zou makkelijker met minder ingrediënten moeten zijn, maar heb daar van mensen die het uitgeprobeerd hebben, veel slechte ervaringen gelezen. Dat het recept bv qua tijden niet klopt of ingrediënten.

 

 

Edit: ik doe ook mee, maar niet uit 1 kookboek. Ik heb misschien wel 40 kookboeken liggen (verslaafd aan kookboeken ) en uit elk boek wil ik dit jaar minimaal 1 recept maken. Mooie uitdaging!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen wij de box nog hadden, volgde ik op 24 kitchen Jamie wel. Ik maak nog regelmatig wat van hem , wat op internet staat. Vooral zijn roasted potatoes uit de oven zijn echt heerlijk. En qua wild heeft ie ook fijne recepten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

He zeg. Ik had dit topic gemist! Ik doe ook mee! Dat vega boek van Jamie was idd een leuke geweest. Maar voor nu ga ik op zoek naar een tweedehandsje van die van Jorieke dan.

Ik zal ook niet alles kunnen maken. Want heb nog veel groenten niet uet (zoals asperges) Maar wel leuk om te vergelijken. Bring it on!

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was niet mijn bedoeling om de verkoop van het boek te bevorderen hoor

 

Ik begin netjes in de lente, dus vooraan het boek. Het wachten is op mijn asperges. Ik denk dat ik nog eerder aan de recepten met rabarber begin als ik mijn planten zo zie.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Modern hoor Jorieke! Leuke uitdaging. Heb een boel kook- en bakboeken, maar niks van Jamie. Zo meteen maar eens bij de bieb oppikken en bedenken of het het aanschaffen waard is.

 

Zijn nieuwste boek simpel zou makkelijker met minder ingrediënten moeten zijn, maar heb daar van mensen die het uitgeprobeerd hebben, veel slechte ervaringen gelezen. Dat het recept bv qua tijden niet klopt of ingrediënten.

Ik heb zo ongeveer alle Ottolenghi boeken, ook Simpel en ik kan me niet voorstellen dat de recepten niet kloppen. Gisteren nog een recept met spruitje gemaakt uit Simpel, echt simpel en erg lekker

 

Veg van die River Cottage meneer met de moeilijke naam is ook een leuk vegetarisch boek, aanrader! Makkelijke en lekkere gerechten die meestal ook snel klaar zijn en met gangbaardere ingrediënten dan Ottolenghi. Hij heeft inmiddels ook een tweede vegaboek geschreven waar ik ook steeds naar zit te kijken. Maarja, planken zijn vol

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Anna3 Ik heb heel veel veg van hem. Dat is dan deel 2 neem ik aan. Simpel en lekker. Soms een karige maaltijd als dat je hele maaltijd moet zijn, dus ik gebruik dat als bijgerecht. Ik heb dit gemaakt als challenge. Lekker, maar wel met een Turks worstje erbij.

 

a0e875ad57c7aeb8e663b173be7eefad.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Anna: als je al zoveel andere mooie boeken hebt dan zal Jamie met dit tuinkookboek weinig toevoegen. Ik vind het vooral erg leuk omdat ik de filmpjes ook nog regelmatig een keer bekijk.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar blijven die foto's van jullie gerechten nou?

 

Een van de 3 eenvoudige aspergegerechten, witte asperges met geplette munt en citroenboter. Met de eerste asperges van eigen oogst, met dank aan de vorige tuinder die 2 aspergebedden achterliet, wel oudjes van >10j, maar ze doen het nog O en tja als je even niet oplet staan ze al boven en worden ze groen.

AN8059s36701554995042.jpg

 

Btw, zijn foto's van recepten uit boeken wel toegestaan? Krijgt het forum dan geen last van copyrightgedoe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed zo Anna!

 

Hier eindelijk afgetrapt. Met de 'Zalige, krokante taart van asperges en aardappelen'. Gemaakt met bladerdeeg i.p.v. filodeeg.

En, een paar hoofdstukken verder, de 'bloemkoolcurrybeignets'.

 

Ik had namelijk wel een stuk of 6 groene asperges , en een leuke oogst nine star broccoli.

 

IMG741662211555346171.JPGIMG741832481555346173.JPGIMG741922271555346175.JPG

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...