Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten stekjes worden paars

Recommended Posts

Goedemiddag,

Zie de bijgevoegde foto's:

Tomato-purple-leaves-139721552911474.JPGTomato-purple-leaves-219571552911475.JPGTomato-purple-leaves-382521552911475.JPGTomato-purple-leaves-484651552911476.JPG

In één nacht tijd zijn een aantal stekjes zwak geworden (tot het punt dat ze op het zand liggen) en paars onder aan de bladeren. Nu heb ik gelezen dat een voedingsgebrek hier vaak aan ten grondslag ligt, maar ik vraag mij af of het dat is.

Tot nu toe is dit probleem niet voorgekomen. Alleen zie ik het nu in ongeveer 25% van alle stekjes en het lijkt plotseling te komen opzetten. Ik weet niet precies wat het is, maar wil het wel snel oplossen om te voorkomen dat het probleem zich in rap tempo uitbreidt. De plantjes zijn eind februari gezaaid en nu rond de twee weken oud, in geval dat van belang is.

Bewatering: niet te veel, niet te weinig. Ik spray wat met een plantenspuit eroverheen. Correctie: voor de duidelijkheid, dat doe ik náást het reguliere wateren uit een fles (0,5 L) met een handige doseerdop.

Problemen tot nu toe: opkrullende bladeren bij sommige 'probleemplanten': ze nat maken lijkt te helpen, maar dat kan ook toeval zijn. Meerdere planten zijn al enkele keren door een opkrul/uitvouw cyclus gegaan met de blaadjes, wat ik ook raar vind.

Edited by Guest

in wat voor grond staan ze?

Op de foto's lijkt de grond erg droog, maar dat kan ook aan de foto liggen. Water geven beter niet rechtstreeks op de plantjes of het blad. Beter de grond nat houden (liefst vanaf onder) zodat wortelgroei gestimuleerd wordt.

Hallo Liekie,

Potgrond, maar wel wat opgebroken (zodat er geen grote stukken) in zitten). De grond in één pot voelde ook behoorlijk droog toen ik mijn vinger er een goede 2 cm induwde. Vochtig was het zeker niet.

Zal ik maar snel alles goed gaan bewateren? Ik kan bijna niet geloven dat het een bewateringsgebrek is: de planten moeten dan onder de lampen (er hangen groeilampen boven) echt een stuk sneller water zijn consumeren, veel sneller dan ik dacht in ieder geval.

Mijn ervaring is dat plantjes onder lampen inderdaad veel water verbruiken....zo op de foto te zien lijkt het indd eerder een watergebrek. Vooral als je na sproeien/ vernevelen even resultaat ziet.

Ik zie nu dat je zien terracotta potjes hebt staan.....ook die zuigen zich vol met water. Waar het plantje slap hangt zie je de rand potgrond al van de rand van de pot komen, is ook een teken van uitdroging.

Ok. Ik ga even snel water geven! Bedankt voor jullie reacties! Wel nog wat vraagjes achteraf:

- Kan ik verwachten dat de aangetaste stekjes zich snel herstellen?

- Moet ik een tweede bewateringsronde later vandaag overwegen? Zodat het water flink door de potjes heen trekt?

Ja ze herstellen zich als je er snel bij bent,

Tweede vraag hangt af van waar de plantjes staan? In een kas? Of in een vensterbank? Dan zou ik even kijken later op de dag of het nog nodig is. Als plantjes rechtopstaan en grond in vochtig, kan het wachten tot morgen.

@Ciska: Ze staan op een soort van kweektafel, bij een raam. Een andere locatie in het huis met meer licht was er overigens niet te vinden. Zie hier: https://imgur.com/J4BjS3V

@Simonvb: Goede tip. Gezien de potjes nu al in trays staan kan ik dat denk morgen wel doen, nadat het water van nu is geabsorbeerd / gedeeltelijk opgebruikt.

Het punt is dat ik ook niet wil overbewateren: misschien ben ik te voorzichtig geweest? Vorig jaar heb ik die fout namelijk wel gemaakt met wat tomatenstekjes, die vervolgens nogal zwak werden. Heeft iemand misschien nog een gratis tip te delen m.b.t. bewateren van tomaten stekjes onder een lamp ? Het zou bijvoorbeeld zomaar eens kunnen dat er wel eens 1 of 2 dagen tussen bewatering hier in heeft gezeten recent.

Vanaf boven wat sproeien heeft weinig zin voor de plantjes.

Het vanaf boven begieteren maakt luie oppervlakkig wortelende plantjes.

Het best is om inderdaad vanaf onder te bewateren en te laten opnemen naar behoeven.

Daarmee stimuleer je ook de wortelgroei omdat deze naar beneden moeten groeien om het water te vinden.

Helemaal omdat je zo te zien stenen potjes gebruikt. Deze moeten zich eerst helemaal volzuigen anders ontnemen ze het vocht uit de aarde.

Ook voor je dingen in deze potjes plant: eerst potjes een tijdlang in een bak met water zich helemaal vol laten zuigen met water.

@simonvb: Dus gewoon 2 centimeter erin, een half uur wachten en het restant weggieten? De tray gaat trouwens precies 2 cm diep zie ik. Trouwens: krijg ik dan niet weer een probleem met bewatering? Ik ben bang dat ik nu dus planten heb met wortels die niet diep genoeg gaan, waardoor ze alsnog niet bij het water kunnen dan . Misschien is het zinvol als ik voorlopig van boven en van onder ga bewateren, al dan niet afwisselend?

Ach......er is geen geschreven wet over bewateren.

Ik geef ook altijd via de bovenkant en zie dan dat het aan de onderkant er weer uitloopt. Wanneer de plantjes groter worden en ik er niet meer bij kan met de gieter, giet ik vanaf de tray er water in. De planten zuigen het water vanzelf op. Ik giet niets weg en hier is het meeste water na een dag wel weg. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik de potgrond wel tussen gietbeurten flink laat opdrogen. Ook bij mijn pepers......Ben niet zo tuttelig met mijn planten en heb elk jaar weer een grote oogst en gezonde planten. Wanneer ze in mei de volle grond in gaan zet ik ze altijd veel dieper dan de kluit, tomaten maken dan extra wortels langs de stam aan....

Aangezien jij ze in stenen potjes hebt staan, zul je zelf even moeten kijken wat genoeg is. De potten zullen ook flink wat water opzuigen. Teveel water is wanneer de potgrond drassig en sompig is en blijft.....dus goed laten opdrogen.

Ik heb de trays hier gevuld en het 20-25 minuten laten staan. Ik denk dat een halve centimeter (of iets meer) in beide trays is weggezogen in die tijd. Af en toe ook nog de potjes wat bewogen, ingeval dat wat zou uitmaken (ik denk het niet). Super dorst hadden ze dus niet.

Het teveel heb ik weggegooid en de trays mooi afgedroogd. We zien wel waar het naartoe gaat. Ik denk dat een gebrek aan bewatering hier het probleem is geweest en dat de waterbehoefte sterk is toegenomen ten opzichte van de situatie zonder groeilampen (vooraf, in de eerste week). Er van uitgaande dat dit geen ziekte is lijkt mij dat ook het meest waarschijnlijk, gezien hoe er tegelijkertijd (in één nacht tijd) verspreid over alle soorten er dit probleem ontstaat.

Al doende leert men! Heel erg bedankt voor alle tips iedereen: het wordt enorm gewaardeerd.

..... en dan nog het paars zijn van je zaailingen.

Dat is echt de heel normale kleur voor veel tomatenrassen; sommigen zijn groener, sommigen zijn zoals op je foto. Dát heeft niets met het water geven te maken dus. Rasafhankelijk.

Prima zaailingen. Wat aan de lange kant al wel, maar straks bij het verpotten, lekker diep tot de blaadjes in de grond zetten en dan begin je lekker compact.

Overigens: probeer ook de zoekfunctie eens van ons forum. Er zijn al topics over paarse tomaten zaailingen.