Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Verbouwen op kleigrond? (beginneling)

Stan Snijboon

Recommended Posts

Hallo forumleden,

Ik ben een paar dagen geleden begonnen met het aanleggen van een moestuin. De grond onder de bak is zandgrond.

IMG2019032017391056631553247959.jpg

Op een andere plek in de tuin vond ik een andere structuur grond. Volgens mij is dit kleigrond? Ik las dat deze vaak geschikter is om te gebruiken als grond voor je moestuin. Daarom heb ik wat grond verplaatst en bovenop de zandgrond gelegd.

IMG2019032117292847481553249118.jpg

Ik ben van plan om de bak te vullen met kleigrond totdat er nog 10 cm over is tot de top, zodat ik er nog moestuingrond moestuingrond overheen kan gooien.

Is dit nodig / de juiste manier? In het geval dat het kleigrond is, moet ik er überhaupt nog iets aan toe voegen? Zoja, hoeveel zou voldoende moeten zijn? Een laag van 10 cm moestuingrond bovenop de kleigrond? Of zit ik helemaal verkeerd en is het de bedoeling dat ik de kleigrond moet vermengen met de moestuingrond? Zoja, hoe diep zal het vermengt moeten worden?

Alvast bedankt,

Stan Snijboon

Op de bovenste foto zou de grond kleigrond kunnen zijn, maar dat is wat lastig te zien vanaf je foto's. Kleigrond is vruchtbaar, maar heeft als nadeel dat het snel dichtslaat. Dit is voor wortelgewassen niet ideaal, die houden van een luchtige bodem, zodat de wortels goed kunnen groeien.

Je zou, als je bang bent dat de grond te compact is, de grond ook wat kunnen mengen met rivierzand.

Veel succes met de moestuinbakken. Weet je al wat je erin gaat telen?

Ik heb helaas geen zand over om er doorheen te mengen, dus ik denk dat ik de bak maar helemaal aanvul met deze grond (en dan de grond aan de oppervlakte meng met moestuinmix).

De volgende groenten die ik mogelijk wil gaan verbouwen op de grond: veldsla, radijs, rucola, kropsla, spinazie, basilicum, bieslook, peterselie, bietjes, lenteuiten, plantuien, worteltjes, tomaat, komkommer, sugarsnaps, een zonnebloem, stokboon en snijboon.

De volgende groenten die ik mogelijk wil gaan verbouwen op de grond: veldsla, radijs, rucola, kropsla, spinazie, basilicum, bieslook, peterselie, bietjes, lenteuiten, plantuien, worteltjes, tomaat, komkommer, sugarsnaps, een zonnebloem, stokboon en snijboon.

Daar zal je wel een keuze moeten maken, het wordt anders wel erg dringen.

Let op kleine plantjes worden groot, kijk even hoeveel ruimte elk gewas nodig heeft.

• 1 month later...
  • 1 month later...

Ik zou de bak verder opvullen met (tuin)grond. 'Moestuingrond' lijkt me echt overdreven (. Je planten gaan gerust groeien en omdat de hele bak een mix is van diverse grondsoorten gaat het vast prima met de planten. Gewoon zaaien en in acht nemen wat al gezegd is dat er voldoende ruimte aanwezig is tussen de planten.