Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kleigrond zaaiklaar maken


RoosDeTuinier

Aanbevolen berichten

@Mellie, let wel op met welke compost als je een dikke laag gaat gebruiken.

Zelfgemaakt compost is goed indien er niet te veel mest inzit.

Groencompost werkt goed.

 

GFT compost is vaak echt erg. Daar moet je goed over nadenken (en kijken/voelen) of je dat wilt gebruiken - hoor er regelmatig erge verhalen over.

 

Compost moet rijp zijn dus geen stank, niet meer warm.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie, was het maar een kwestie van alleen compost. :) Dat zou het een stuk makkelijker maken.

 

Wat een goed antwoord Kruidje. Dank je. Voel je vooral niet bezwaard om over dit onderwerp verder te keuvelen. :)

 

Wat betreft de brokken, ze zijn redelijk vast, dus daar werk ik aan. 

 

Ik ga vandaag weer wat compost halen en kijken of ik met een handcultivator, of zo'n andere krabber aan een steel (ik weet de naam even niet) de klei een beetje kan verkruimelen. Hopelijk geeft dat de wortels wat lucht straks bij het zaaien.

 

En verder straks weer wat emmertjes compost halen. :) Ik denk dat ik dan met het poten van aardappels en tzt een groenbemester als phacelia al een heel eind moet komen. 

  • Like 1

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-3-2021 om 11:29, Kruidje zei:

@donaldk, ik doe dit direct bij Elaine Ingham en het is super interessant. Ze doet de begeleiding van de studenten niet alleen maar we hebben allemaal wel de mogelijkheid om haar direct vragen te stellen. In Nederland ben ik dan direct de volgende laag ... Daarnaast zijn er natuurlijk mensen die op soortgelijke informatie hun eigen toko draaien :).

 

Ik werk met kleine potten maximaal 12/15L dus volledig op a een A-horizon, dus kan er niet veel mee. Ken je Leighton Morrison, een soil engineer die drie jaar bij haar gestudeerd heeft? Hij doet naast een betaalde cursus online https://learnlivingsoil.com/,ook live streams voor de tuinmannen waarbij je online altijd terecht komt als je iets over (afwijkende) tuinbouw technieken zoekt. Onlangs heeft hij dus voor het eerst een video opgenomen hoe zelf potten en bedden op te bouwen in drie lagen. Dus ik hou mijn pepertjes voorlopig maar in potjes met aeration layer/potting mix met mineralen zouten volgens WUR recept. Want hij zei het al eerder als je onder de 10 Gallon, kun je beter gewoon verder gaan.

 

Hij voegt juist zand en klei (voor mineralen (en silt=humis) toe: 

 

 

 

Op Youtube staan verder nog veel video's van die inmiddels ex-boer, zoon runt de farm, hij reist de VS af voor lezingen, die cattle derover heen stuurt en ook altijd veelheid inzaait.

 

En Elaine Bingham zelf natuurlijk

  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...