Jump to content

japanse Duizendknoop

citroen

Recommended Posts

Op ons Volkstuincomplex is er een planter die Japanse Duizendknoop heeft staan

De plant is al volop aan het woekeren ,en ben bang dat hij andere panden gaat innemen

Hoe geraken we daar vanaf ? hij loopt nu al meters ver uit

Joh citroen, wat een narigheid!

Hier in de buurt rukt hij ook op. Gelukkig nog niet te dicht bij onze tuin.

Ik weet dat ze aan de andere kant van het kanaal gaatjes boren in de plant en daar gif in spuiten. Iedere stengel behandelen. Daar heb ik ooit eens een reportage over gezien.

Ook weet ik dat varkens goed helpen tegen duizendknoop. Zij zijn een vd weinige die ze in zijn geheel opvreten. Wortels incl. https://www.gemeente.nu/ruimte-milieu/leefomgeving/emmen-zet-varkens-in-in-de-strijd-tegen-de-japanse-duizendknoop/

Handmatig verwijderen is een crime naar het schijnt.

Kijk anders hier es:

https://bestrijdingduizendknoop.nl

Daar staan veel tips en ideeën. En een ‘beslisboom’ die je leidt naar de juiste bestrijdingsvorm.

wees bevriend met kleine dingen

Je had best even de zoekfunctie mogen gebruiken, dan kom je o.a. tegen:

https://www.moestuinforum.nl/tips-gevraagd-bij-japanse-duizendknoop-bestrijding-t21227.html

https://www.moestuinforum.nl/japanse-duizendknoop-t17679.html

De inhoud heb ik niet exact teruggelezen, maar je zult op z'n minst wat ervaringen van mede-forumleden tegenkomen.

Ik snap niet dat mensen die duizendknoop nog op een moestuin durven zetten; onthutsend.

Onwetendheid…..

Duizendknoop:

Japanse duizendknoop (Fallopia japonica), Sachalinse duizendknoop (Fallopia sachalinensis), bastaard duizendknoop (Fallopia x bohemica), Afghaanse duizendknoop (Persicaria wallichii) en kruisingen;

Professionele bestrijding van Japanse duizendknoop d.m.v. pleksgewijze injectie van Roundup Evolution in de stengels is toegestaan in openbaar groen en particuliere tuinen (Bron: Ctgb).

bestrijding duizendknoop praktijk

..... maar dus zeker niet op volkstuincomplexen ! ( voedsel verbouwen )

Het is op een andere tuin op jullie volkstuinencomplex. Dus ook zeker een ding voor jullie bestuur. Dus sowieso melden aan het bestuur en met de vraag wat ze er mee gaan doen.

Op een volkstuin zou ik eigenlijk zeggen : met z'n allen aan het werk en handmatig verwijderen, of als je op die tuin met een klein kraantje kunt komen; met de hulp van een klein gravertje. Staat de plant er nog geen járen en jaren, is het nog wel weg te halen hoor.

Aha. De oorzaak zit hem dus niet op het volkstuinencomplex, maar er naast.

Zelfde doen, bestuur er op aanspreken, van het complex verwijderen en toch iets van een buffer maken. Lastig maar wel mogelijk. Vooral die ene tuinder moet daarin geholpen worden / gedwongen worden.

Van extern komend kun je daar niet veel mee verder. Maaien helpt wel iets.

Is het heel veel? Ik bedoel, als je en je buren elke keer als jullie op de tuin zijn de jonge uitlopers afmaait, afbreekt of afknipt, dan put het uiteindelijk helemaal uit. nog beter iedere keer als je er bent een klein stukje uitspitten of met zijn allen in een keer alles. Roundup werkt prima maar dat zou ik sowieso niet meer toepassen. maar stelselmatig verwijderen en/of uitputten werkt ook prima.

Maaien en het maaisel laten liggen is natuurlijk vragen om verdere verspreiding!

Dom, dom en nog eens dom.

Als de plant al onder de weg is doorgekropen, dan staat die er al een paar jaar en is het wortelstelsel ook navenant. Uitgraven werkt dan niet, tenzij je de weg en alle beplanting / bouwsels eromheen ook ondergraaft. Meermaals per jaar maaien om de plant uit te putten werkt ook niet helaas. De nieuwste inzichten zijn helaas dat je de plant nooit 100% wegkrijgt, maar je moet de plant onder controle zien te krijgen.

Je kan de plant uitgraven (beginnen bij de uitlopers die het verste weg van de hoofdplant staan) en dan met zoveel mogelijk wortel en al proberen te verwijderen (niet op de composthoop gooien,g ewoon bij het restafval). De kans dat dit lukt is erg klein en alle stukjes die blijven zitten, zorgen weer voor nieuwe uitlopers.

Ik zou, ondanks dat het een moestuincomplex is, toch behandelen met Roundup. En dan wel middels stengelinjecties. Dan komt de Roundup in de plant en vervuil je zo min mogelijk de omgeving mee. Dit moet je 1x per jaar doen en wel in het najaar (begin september). En dan (helaas) niet de gewone Roundup uit het tuincentrum, maar een wat sterkere variant. Dit is op internet wel te vinden. Op welke plek je moet injecteren is te vinden op internet.

Ben geen fan van plantengif, maar voor deze plant maak ik echt een uitzondering.

• 3 months later...

Kokend water erop gooien.

Liefst ervoor zorgen dat elk stengeltje niet te hoog wordt. Zo hebben wij hem onder controle nu.

Hij is niet weg, gaat waarschijnlijk ook nooit lukken.

Vorig jaar mee begonnen nadat ik rond-up had geprobeerd. En alles proberen uit te graven, ook geprobeerd. Maar zonder succes, hij breidde alleen maar uit.

Vorig jaar begonnen met de waterkoker en maar heen en weer lopen. Vorig jaar minstens 20 waterkoker per week. Dit jaar nog maar 2/3 waterkokers per week. En het is niet arbeidsintensief. Alleen beetje heen en weer lopen.

Overigens zit ie bij de buren ook en die die doen er helaas niks aan. Zelfs de hovenier die daar de tuin doet, laat hem gewoon staan.

Maar merk toch dat de plant door lijkt te hebben dat het opkomen in onze tuin geen nut heeft.

Kokend water erop doodt alleen het bovengrondse deel, niet het wortelstelsel. Met Round-Up kan dat wel deels (of helemaal afhankelijk hoe groot de plant nog is), mits je dat op het juiste tijdstip sproeit of injecteert. En hoe zwakker het wortelstelsel, hoe minder je eraan hoeft te doen.

Uitgraven is lastig als je bedenkt dat de wortels meerdere meters diep groeien en ook meerdere meters de breedte in. En als de buren er niks aan doen, is het helemaal kansloos. Balen is dat.

Ik controleer een aantal plekken 2x per jaar. Begin juni kijk ik of de plant groeit of niet en aan het einde van de bloeifase (rond begin spetember) kijk ik weer. Is er groei op die plek dan wordt dat behandeld met Round-Up. Hiermee verwacht ik niet dat de plant helemaal doodgaat (daarvoor zijn de plekken te groot), maar wel dat de plant zich koest houdt. En dat lijkt tot nu toe te lukken in de jaren dat ik het zo behandel.