Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Alles over Dahlia's

Featured Replies

Geplaatst:
Op 6-9-2025 om 18:38, acpronk zei:

alle dahlia's

De derde dahlia op de foto heb je daar een naam van?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 6-9-2025 om 18:38, acpronk zei:

20250904_195230.jpg

@appelvrouw het zou Waltzing Mathilda kunnen zijn, die lijkt er het meest op welke ik gekocht heb. Maar voor de zekerheid zou ik dan het label erbij moeten pakken.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ze bloeien maar door. Daarom ben ik er ook zo dol op, dankbare planten. Sinds deze week bloeit er ook eentje waarvan ik de naam niet weet. Ooit in een mix gekocht waarvan je maar moet afwachten wat er uit komt.

IMG_8437.jpeg

Sommigen zijn echt topzwaar. Vanmiddag maar in een vaas zetten.

IMG_8440.jpeg

Geplaatst:

Wat een prachtige Dahlia’s, @Dahli . Ik denk dat ik dit jaar ook een poging ga doen. Nog nooit Dahlia’s gekweekt.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Daar ga je echt plezier van hebben @Tanja65 . Naast deze grote heb ik ook een aantal lagere, enkelbloemige. Die zijn ook prachtig en daar zijn de insecten weer heel blij mee. Ik laat ze tegenwoordig in de grond zitten en dek ze in de winter af met blad. Onze tuin ligt heel beschut en echt heel hard vriezen doet het niet echt. Ze komen dan wat later op dan met voortrekken, maar wel veel groter/bossiger én met veel meer bloemen is mijn ervaring.

Geplaatst:

Ik vind die roze zo mooi Dahli! Leuk dat je er steeds foto's van blijft posten. Ik geniet ervan.

Mijn dahlia's deden het slecht dit jaar. Erg weinig bloemen.

aangepast door hazeltje

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Wat jammer @acpronk

Geplaatst:

IMG_1997.jpeg

Ik had gehoopt dat deze dahlia zo bij een zuidkust het heel erg naar zijn zin zou hebben. Maar nee. Pas 3 bloemen van gehad. Wel een knapperd. Dat dan weer wel. Misschien toch verhuizen naar een andere plek.

Geplaatst:

Owh al die mooie bloemen bij jullie.

Hier leek het eerst goed te gaan, en ik kon veel bloemen plukken, maar gaandeweg het seizoen gingen de planten kwakkelen. Ze werden niet zo hoog als anders. Soms was de bloemkleur te schril. Er kwamen vlekken in het blad. Blad werd zwart alsof de vorst erover was gegaan. Bij veel soorten is de bloei nu al afgelopen.

Kortom: mijn planten zijn ziek. Zieke planten heb ik geruimd. Bij het doorsnijden van stengels zag ik geen vreemde verkleuringen.

Is er iemand die aan de hand van de foto’s kan zeggen welke ziekte er in zit?

Zelf denk ik aan verticillium dahliae, een schimmelziekte, ook wel verwelkingsziekte genoemd, die bijvoorbeeld ook aardbeiplanten aantast. In de aardbeien heb ik het ook gehad.

Met zoeken op internet kom ik er niet uit.

Behalve dat ik wil weten welke ziekte er in mijn dahlia’s zit, is er de vraag of ik de knollen kan bewaren om ze volgend jaar opnieuw te planten. Alle hulp welkom!

Foto's zijn van 7 september.

IMG_1609.JPG

IMG_1610.JPG

IMG_1611.JPG

aangepast door Vinky

Geplaatst:

@Vinky

Volgens ChatGPT is dit het antwoord op de vraag of je knollen van zieke dahlia’s kunt bewaren:

Goede vraag — en het hangt af van welke ziekte je dahlia had.

• Schimmelziekten (zoals botrytis of fusariumrot): die knollen kun je beter meteen de kliko in kieperen. Schimmelsporen overwinteren vrolijk mee en besmetten volgend jaar je hele voorraad.

• Bacterieziekten (bijv. zachte bacterierot): idem, geen redden aan. Weggooien is veiliger dan volgend jaar een zombieknol te ontdekken.

• Virusziekten (mozaïek, gele vlekken, misvormde bladeren): hier is er helemaal geen herstel. Knollen bewaren betekent de ziekte verspreiden.

• Gewoon wat vraatschade of lichte bladschimmel die niet tot in de knol zat: dan kun je de knollen best bewaren, mits je ze goed droogt, schoonmaakt en alleen de stevige, gezonde exemplaren houdt.

Kort gezegd: alleen stevige, gave, rotvrije knollen verdienen een plek in je winteropslag. Bij twijfel: weg ermee. Eén rotte knol kan een hele kist verpesten.

Geplaatst:

Ah dank je wel @Mellie voor het opzoeken. Zelf gebruik ik geen AI maar op deze manier is het erg handig

De antwoorden sterken me wel in de gedachte dat ze weg moeten. Vier jaar veel plezier van gehad, tijd voor iets nieuws.

Nogmaals dank

Geplaatst:

Ik heb al eerder slapende hommels gespot in deze dahlia, maar nu ook op de foto gezet.

Te schattig echt.

IMG_2287.jpeg

Geplaatst:

Mooie foto. Heerlijk slapen op een bed van stuifmeel, zacht en geurig denk ik.

Geplaatst:

IMG_2533.jpeg

Hele zomer niks gedaan. Zelfs geen blaadje groeide er. En ineens een witte dahlia onder de vijgenboom. ☺️

Geplaatst:

Prachtig!

Mijn witte bloeit ook

AE4AB596-2715-4849-B2B8-9D11B0A86F9F.jpeg

Geplaatst:

😍

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Gisteren naarde tuin, ik was verbaasd dat ik nog zoveel kon plukken, en dat er nog een “ nieuwe “ dahlia was verschenen. ( kleine lila-wit) IMG_9717.jpeg

Geplaatst:

Mooi Jo! Een echte herfst bos.

Geplaatst:

Prachtig @jootje 😍

En wat een toepasselijke “seizoen Halloween” vaas ook!!

In deze tijd geplukt drogen de dahlia’s ook mooi in op de vaas… niet iedereen houd daarvan maar ik vind het wel wat hebben…😊🌱👩‍🍳🐓🌱🎃🌱

IMG_6008.jpeg

Geplaatst:

Een paar weken geleden was er tijdens de storm een tak bij de basis geknakt. De bovenste helft met bloemen in de vaas gezet, de onderste helft in een emmer water. Daar kwamen witte knobbeltjes op, maar na een week begon het water wat troebel te worden, beginnende rot. Toen de dahlia in een beker met potgrond gedaan, en na een paar weken zie ik de eerste wortels al verschijnen. Dus ik denk dat ik deze binnen moet overwinteren, want er is uiteraard nog geen nieuwe knol gevormd.

20251014_140118.jpg

20251014_140151.jpg

Over 1 of 2 weken verwacht ik een volle beker met wortels.

Geplaatst:

Mooi! @acpronk

Ik word echt blij van dahlia’s. Dat gaat komend jaar een groot gedeelte van de tuin worden. Pompoenen en courgettes worden toch elk jaar opgegeten door slakken en die ik in leven houd, komen nagenoeg geen bloemen aan. Dus heb besloten mijn pompoenenveld op te geven. Alleen maar mooie, snoeperige dahlia’s komen er te staan. En dan flink met slakkenkorrels strooien.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Er zitten best veel zaden in een dahliaknop. En dan te bedenken dat ik er ongeveer 20 had geplukt, en er hangen er nog een kleine 20.

Wel 3 rassen door elkaar, en die zijn dan vast ook wel gekruist dus het wordt een verrassing wat eruit komt.

20251105_182804.jpg

Geplaatst:

Hier bloeien ze nog steeds

20251107_105442.jpg

aangepast door Wortel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.