Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Alles over Dahlia's

geedee

Recommended Posts

Vandaag de laatste dahlia's gereed gemaakt om de winter door te komen. Na het eerste nachtvorstje vorige week was het al geen gezicht meer en een paar dagen later zie je  alleen nog maar afval boven de grond uit steken.

Dahlia_21.thumb.JPG.a82398c5bcf3c699cda6be27207d7672.JPG

De knollen uit de grond halen om te overwinteren is voor mij geen optie want daarvoor zijn het er teveel. Zoals ik al eerder zei is een goede methode om de knollen de winter door te helpen het loof een stukje boven de grond afknippen en dan als bescherming tegen de vorst een dikke laag bladeren aanbrengen. Het afgesneden loof wordt er weer overheen gelegd en dat voorkomt wegwaaien van de bladeren terwijl het ook nog eens dienst doet als extra beschermlaag.  

Dahlia_22.thumb.JPG.efdf2ef0b5a1bbf27b25bc4a1f288c6d.JPG

Dahlia_23.thumb.JPG.48eb0bb3d29e83566d9081719e9e71eb.JPG

Eergisteren zijn de dahlia's bij de schutting en langs de zijgevel al aan de beurt geweest. Ze kregen dezelfde behandeling als die bij de composthoop met het kleine verschil dat er langs het pad nog een dekzeil overheen kwam om het er wat minder rommelig uit te laten zien.  

Dahlia_17.thumb.JPG.b1e051cdcd863f30d1e5df3fcd65d9f3.JPG

Dahlia_18.thumb.JPG.d3b108971476779153058794917610a5.JPG

Dahlia_19.thumb.JPG.10efea3f540763455c988607bd75ba90.JPG

Zoals je ziet werden ook nog de resterende takken van de Amaranthus Dreadlocks gebruikt. Als wedstrijdplant 'gefaald' maar hier nog prima bruikbaar alvorens in het voorjaar op de composthoop te belanden.

Dahlia_20.thumb.JPG.b9c5a74eda1bf22b4cec529172807632.JPG

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Wat zal je daar lekker veel’zaailingen krijgen Frans! Mooi gedaan de afdekking zo. Ik heb de mijne toch maar allemaal opgegraven en schoongemaakt..ze zitten in krantenpapier in de schuur..bij echte vorst moet ik daar dan nog wel actie ondernemen.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Helaas zijn bij mij heel veel van de knollen besmet (dacht ik), met het virus. Weggegooid. En ook veel verrot door natte potten 😭

Nog niet eerder zo weinig in het overwinterkrat.

IMG_20241129_111257878_HDR2.thumb.jpg.acb90078eb6ff4501a45c33c918046ab.jpg

De beide Penhill's zijn wel goed, de Café au lait heeft het ook overleeft. Volgend jaar proberen om via stekken wat te vermeerderen. Ook 1 knol van de Tartan over, maar die heeft geen hals, dus ik weet niet wat dat volgend jaar nog doet. 

Nou ja, waardeloos Dahlia jaar wat mij betreft.

Volgend jaar gaat het vast beter. Ik heb ook nog zakjes met zaad.

• Like 1

Bobbeltjes op de knollen. Het wordt wel vergeleken met het uiterlijk van bloemkool. Ik had er redelijk wat en vanuit dezelfde bakken. Ander potten/ bakken waren goed.

Dus jammer maar helaas, weg ermee 😭 Ik zei virus, maar het kan ook een bacterie zijn. In ieder geval; malle bobbels op de knol is weg ermee. 

• Like 1

Zaterdagochtend zat er behoorlijk wat ijs op de autoruiten dus ben maar snel op de tuin de dahlia's veilig gaan stellen. Bij het uitsorteren een groot stuk van de Orfeo knol weggedaan omdat het leek of deze besmet was met gallen. Heb echt al veel knollen weg moeten gooien, ieder jaar slaat die bacterie wel toe...

Van Cafe au Lait weer twee kleine knollen overgehouden. De grootste topper was Topmix Apricot, daar heb ik nu al 3 knollen van kunnen maken! Lavender perfection en Totally Tangerine ook twee prima knollen. 

Alle knollen liggen afzonderlijk ingepakt in een stuk krant, in een kartonnen doos, in de schuur. Alleen even in de gaten houden als het nog matig tot streng gaat vriezen. Meestal ga ik ze in maart alweer oppotten dus zo lang hoeven ze niet in de opslag te liggen. 

Als iemand trouwens nog tips heeft om die galziekte te voorkomen dan hou ik me aanbevolen...

• Like 2

Geheel tegen mijn gewoonte in laat ik ze dit jaar in de grond. Het gaat bar slecht met mijn rug, het gaat gewoon even niet. Mijn man die me normaal met alles helpt is superdruk, dus het is even niet anders. Sterker nog, ik heb helemaal nog niets gedaan aan winterklaar maken, het is een ravage. Ze moeten zelfs nog afgeknipt worden 😳. Vorig jaar waren we een knol vergeten en die is prima opgekomen dit jaar. Flink wat blad er overheen en fingers crossed dan maar. En mocht het mis gaan, dan heb ik in ieder geval een excuus om café au lait en witte dahlia met bramensaus te kopen in het voorjaar.

Edited by Dahli
  • Like 2