Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Koemest niet vies?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb een paar planten in de tuin met eetbare gewassen. Kan je daar ook koemest aan geven? Eigenlijk een vies idee toch?

Geen idee hoe fruit en groenten uit de supermarkt bemest worden, misschien ook met koemest?

Sonaya (duidelijk een beginneling )

Geplaatst:

Koemest is goud op de moestuin, zeker oude biologische stalmest.

Helaas is het bijna niet meer te krijgen.

Heb je het over verse mest, oude mest of korrels?

Let op niet iedere plant wil (verse) mest, sommigen verbranden dan.

Misschien kan je wat specifieker zijn over jouw omstandigheden?

Bij reguliere teelt wordt gebruik gemaakt van Kunstmest.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kunstmest

Twee derde van de wereld voorraad fosfaat ( grondstof kunstmest) ligt in Marokko in Khouribga en de Spaanse Sahara , een gebied dat nu bezet is door Marokko. De Saharanen wonen nu al lang in vluchtelingenkampen in Algerije (Tindouf).

Van uit Laayoune wordt de fosfaat verscheept over de hele wereld, je zou kunnen zeggen dat er een luchtje aan zit...…..

De ruim 98 km lange transportband die fosfaat van de mijnen van Bou Craa naar de havenstad Laayoune vervoert, kan vanuit de ruimte worden gezien.

7d48f28cf840300999cf3b82d31bf3b222921561205488.jpg

Geplaatst:

Ik zelf gebruik alleen koemest korrels voor de eetbare planten.

Planten die geen vruchten geven, of waarvan je de plant zelf niet kan eten, geef ik kunstmest.

Op één of andere manier vind ik het geen fijn idee, om "kunstmest" op te eten.

Hoewel ik nu uit Patrijs zijn bericht opmaak, dat eigenlijk supermarkt spul met kunstmest is opgekweekt.

Vanavond maar is verdiepen over "fosfaat uit marokko" aangezien ik daar geheel niks van weet.

Geplaatst:
  • Auteur

Patrijs, ik bedoel gedroogde koemestkorrels.

Ik heb hier wat meerjarige tijm, citroenmelisse en -verbena, munt en één van mijn oude aardbeienplantjes staat nu ook in een kweekbak met koestmestkorrels (had al koemest gestrooid voordat het aardbeienplantje onverwacht weer op kwam).

Mijn nieuwe planten geef ik mest dat daarvoor is bestemd, zoals de tomaten en pepers.

Maar ik vind het een vies idee, de plant haalt de voedingsstoffen uit die koemest en ik eet de vruchten er van op

Die fosfaat in kunstmest zet je wel aan het denken hè

Sonaya

Geplaatst:

"de plant haalt de voedingsstoffen uit die koemest"

Koemest moet eerst inwerken, afgifte komt na enkele weken pas vrij.

Eerst gaat het bodem leven aan de slag met de koemest, waardoor er weer andere stoffen vrij komen.

Deze stoffen kan de plant hierna opnemen. Dus de plant neemt niet direct koemest tot zich.

Geplaatst:
  • Auteur

Kan ik hieruit opmaken dat het niet vies is, omdat de mest dus indirect wordt opgenomen en dan eigenlijk geen poep meer is?

Misschien een zeikerd, maar dan kan ik wat meer genieten van oa het fruit waar al koemest bij ligt

Geplaatst:

Ik vind het erg moeilijk om te oordelen wat jij vies of een vies idee vind.

Dat is toch erg persoonlijk.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou...in feite eet je poep, dat vind iedereen vies denk ik.

Maar als de afgifte na enkele weken pas vrij komt, de mest eerst de bodem doet leven en de plant de andere stoffen die dan vrijkomen opneemt...is er dan nog sprake van poep.

Ik wist niet dat de mest eerst iets doét zeg maar, dacht dat de plant direct stoffen uit de mest opnam.

Maar goed, ik durf het nu wel aan die aardbeitjes te eten

Bedankt allen

Geplaatst:

Mest van dieren (en ook mensen) is niet meer of minder gefermenteerde voeding door de darmbacterieën. Wij vinden dat vies! Of eigenlijk; de meeste mensen vinden dat vies. Gezond is het voor ons iig niet..... Dus groente en fruit uit eigen teelt voor gebruik goed wassen

Maar het is wel de essenciële voeding voor de planten. Maar voor die dat opnemen moet er nog wel wat in de bodem gebeuren door het bodemleven. Denk hierbij aan wormen, pissebedden, schimmels en bacterieën die het allemaal is een bepaald stadium afbreken in "hapklare" brokjes voor de planten.

Info die je niet wilt weten;

Al het water op deze wereld is al meerdere keren gebruikt en weer ........

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor de info Henk D.

Over veel dingen kan je maar beter niet nadenken...

Geplaatst:

Eet je wel koe? Zo;n beest, gevuld met meters darmen gevuld met gefermenteerde graspoep en die zijn hele leven heeft lopen schijten.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Nee!!

Geplaatst:

(recycling: ik heb wel eens uitgerekend dat je bij iedere ademhaling minstens 6 moleculen van de laatste ademtocht van Napoleon binnen krijgt, 't is maar dat je 't weet )

Geplaatst:
  • Auteur

Dan óók van Hitler

Geplaatst:

Dit is geen mest, dit zijn gestoomde droge korreltjes.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
  • Auteur
Dit is geen mest, dit zijn gestoomde droge korreltjes.

?

• 3 weken later...
Geplaatst:

Droog gestoomd en bewerkt, dus pathogenen en dergelijke zijn dood. Er is misschien een beetje stof, maar het is duidelijk geen gier of ruige mest.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
  • Auteur

Aha, dat scheelt

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.