Saalk86 Posted June 27, 2019 Share Posted June 27, 2019 De stampeulen gingen als een speer dit seizoen! Maar de planten werden afgelopen week wat ‘oud’ dus ik heb vandaag alles geoogst. Nu mijn vraag: komen er nog nieuwe peulen (bloemen) aan de stampeulen? Ik heb Norli. Tweede vraag: kan ik nu nog een keer zaaien en een tweede keer oogsten met nieuwe planten of is het daar te laat voor? Derde punt: mijn Sugar snaps waren vanaf het begin aan al veel langzamer, nu las ik dat Norli een vroeg ras is, maar ik heb tot dusver hele lage opbrengst met sugar snaps. Komt dat nog? Meer mensen met sugar snaps? Punt vier: bewaren, ik las dat mensen ze in de vriezer gooien? Hoe lang zijn ze ongeveer houdbaar? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 27, 2019 Share Posted June 27, 2019 - Als ze uitgedragen zijn is het wel zo'n beetje gebeurt. Bij mij kleurden ze geel en gingen afsterven maar door de flinke bui die we gehad hebben gingen ze toch nog een keer bloemen maken en ik hoop komende week nog wat Norli te kunnen oogsten. - Ga je nu zaaien dan wordt het niet veel door de warmte, ook komt er snel meeldauw in. - Ik eet Norli als peul, eventueel met wat beginnende erwten er in na ze even gekookt te hebben. Als sugarsnap teel ik sugerbon, die nu levert terwijl Norli zo goed ls klaar is. Sugerbon is veel zoeter en heeft een dikkere peulwand. Lekker om rauw te eten. - Invriezen is mij nog nooit gelukt, tot nu toe gaat alles schoon op. Maar ik denk dat de duur van het invriezen afhankelijk is van de temperatuur. Heb wel een biefstuk gegeten die zeker al een tiental jaren zeer diep gevroren was. Ik heb het even nagevraagd en de deskundige zei " je neus, gebruik je neus". Op mijn Blog heb ik veel foto's staan van de teelt. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted June 27, 2019 Share Posted June 27, 2019 Het zou me ook niet verbazen als het nu nog wel zou lukken met Norli, maar wat halfschaduw zou een voordeel zijn.Het is wel typisch een gewas waar je gespreid over het seizoen af en toe wat van inzaait, anders krijg je te veel in één keer.Een nadeeltje is als de erwten al beginnen te vormen dat je ook wat draad krijgt, maar je kunt er natuurlijk voor kiezen daar niet al te gevoelig voor te zijn. Invriezen heb ik nooit gedaan, wel eens ze als doperwtjes gebruikt, maar op die manier vond ik ze wat zware kost, maar het kan aan mij liggen.Het voor jou meer regionale 'Pûltsje op Reis' heeft trouwens veel weg van Norli en doet er naar mijn mening zeker niet voor onder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted June 30, 2019 Author Share Posted June 30, 2019 Bedankt voor alle info!! Word gewaardeerd! Heb gister nieuwe stampeulen en sugar snaps geplant. Voor m’n gevoel moet het kunnen, maar denk dat het tegenvalt. Laat t tzt wel weten. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted July 5, 2019 Author Share Posted July 5, 2019 Ze kwamen gisteren allemaal al op Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 5, 2019 Share Posted July 5, 2019 Dat is mooi, en blijven gieten denk ik als ze goed boven staan, hier is het kurkdroog.Voor mij is dat ook een reden om te stoppen met peulen. Ik hoop dat je daar geen last hebt van de erwtenboorder . Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Hier wat peultjes die in de maand Juli gewoon goed zijn gegroeid, vol in de zon. Ras 'Pûltsje op Reis'. Daar staat ook op het pakje dat het tot Juni gezaaid mag worden. Het heetst van de zomer zou dan misschien te heet kunnen zijn, maar dat maak ik eigenlijk nooit mee hier in Littenseradiel, dus ik negeer dat soort info en zaai lekker door.Je kunt wel zien dat dit ras sterk lijkt op 'Norli' - witte bloemetjes en heeft geen ondersteuning nodig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Ik heb vooral ervaring met sugarsnaps. Vroeg gezaaid, half maart. Helaas, in tegenstelling tot andere jaren, in juni al meeldauw. Maar 2x van geoogst en moest ze toen opruimen. Ik heb ze vorige jaren wel in de diepvries bewaard. Kan goed, alleen heel kort blancheren. Als je ze gebruikt kort verwarmen. Met bewaren nooit een probleem gehad, maar ze zijn wel altijd snel op. Half jaar bewaren kan zeker. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted July 26, 2019 Author Share Posted July 26, 2019 Sugar snaps mogen hier dan wel traag zijn (in vergelijking met Norli Stampeulen althans), afgelopen weken af en toe toch weer nieuwe Sugar Snaps (bloemen), en afgelopen week wéér nieuwe Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts