Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Overlast van welk dier(en)

Featured Replies

Geplaatst:

Bij het opruimen van mijn schuur vond in een hele berg zand onder een stapel oud papier. In het zand lagen bergen zonnenbloempitten schillen.

In het zand zaten veel natte klompjes die naar urine stonken. De klompjes waren zo groot als een theekopje.

Bij het weg scheppen van het zand vond ik een groot gat in de vloer. Kwam er ook plukken haar in tegen en maden poppen.

Van onder de stellingkast naast de berg zand kwam een gemummificeerd beest. Het leek niet op een rat want daar was het te groot voor en de snuit was stomper, de oortjes leken behaard en de staart was dikker en zwart van kleur. Beestje was ca 25 cm lang met een even lange staart (nu kon deze ook behaard zijn geweest?)

Heeft dit diertje iets te maken met de berg uitgespit zand of was het toch een ander diertje en enkel toeval dat deze gewoon vast heeft gezeten onder de stellingkast?

Heb ik hier met 1 of meer soorten "ongedierte" te maken?

Gezien de grote hoop zand zal er wel een heel gangenstelsel onder de vloer zitten, heb angst dat de vloer een keer zal inzakken.

Wie kan meedenken welk soort beestje deze schade veroorzaakt en of de 1 met het andere te maken had?

DSC00347---kopie33381563620029.JPGDSC00345---kopie26051563620028.JPGDSC00346---kopie79331563620028.JPGDSC00348---kopie70681563620030.JPG

Geplaatst:

Kwa formaat zou je haast denken aan een verdwaalde muskusrat, maar geen idee of die ook onder schuurtjes havoc aanrichten

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor het meedenken!

Had ook gedacht aan een woelrat of muskusrat maar aangezien er hier geen enkel waterlandschap in de buurt is begon ik mij toch vragen te stellen Het is hier eerder duinengebied.

De zonnebloem schillen wijzen weer naar knaagdieren, ook hierom mijn twijfel of het ene met het andere te maken heeft...

Het gat in de grond is ook te groot voor woelmuizen, die zouden dat nooit zo groot maken zodat vijanden het nest gemakkelijk kunnen bereiken...

Er lopen hier wel steenmarters in de omgeving, stel dat de staart toch behaard was geweest.... dan zou dit nog een jong geweest kunnen zijn? ..( die op de geur van dat nest af gekomen was,... en onder de stelling vast kwam te zitten??....)

Heb een paar pinda's gelegd maar ze bleven al 2 dagen onaangeraakt. Of het dier lust geen pinda's of het nest is verlaten...

Als ik niet weet welk diertje dit aanricht weet ik niet of het zin heeft om dat gat dicht te maken met cement.... dadelijk maakt het gewoon elders een andere uitgang en worden de gangen onder mijn vloer gewoon groter...???!!

Geplaatst:

Heb je de overblijfselen nog?

Wellicht kan je dan een goede foto maken van de tanden en pootjes(nagels), of schedel.

Wellicht zitten er in het hout bij dat gat ook nog nagel krassen in het hout. Kan je ongeveer inschatten hoe groot het dier moet zijn.

Heb je toevallig ook nog drollen of keutels gevonden, die kunnen ook indicatie geven welk dier het is.

Dat pis in klonten van een theekopje vind, kan je er wel van uit gaan dat dat groter is geweest dan van een muis of rat.

Bij ontbinding van zo'n diertje, zwelt deze vaak eerst wat op en daarna zakt deze "groter uit". Ook door de maden die verspreiden het een beetje. Beestje zou daardoor een stuk slanker geweest kunnen zijn. Dat zou je goed kunnen zien aan de borst beenderen(Ribben).

Heb je ook al buiten het schuurtje gekeken of er ingangen zijn?

Geplaatst:
  • Auteur

Het is een stenen vloer, niet van hout. Naast deze schuur is een ander schuurtje aangebouwd, heb gekeken maar van aan die kant kwam het niet, alles is daar nog dicht.

Had geen uitwerpselen gevonden die van dit diertje zouden kunnen zijn, wel kleine muizenstrontjes.

Kadaver lag al op de composthoop, heb even moeten zoeken net maar ondanks de onderkaak nu ontbreekt zag ik toch nog een oranje grote boven snijtand als die van een rat. De pootjes lijken ook op die van een rat achtige. Het zag er nu na de regenbui idd wat kleiner uit met bijna al het losse haar er af, eerder een erg grote rat die je liever niet ziet zo dicht aan een woning.

Maar zou een "gewone" rat zoveel zand opgraven met stenen en al er in?

Wat doen, gewoon het gat dicht maken met cement, weet dus niet van waar het komt, binnen in de schuur beginnen graven of er langs deze kant uit gekomen...

Geplaatst:
  • Auteur

Toch niet door die rat verbouwd tot nieuwe schuur hoop ik

pffff heb geen leven meer gezien, pinda's hadden zeker weg moeten zijn als er nog meer ratten zaten.

Ga nog eens wat zaden er bijleggen en zo niet aangeroerd haal ik maandag gewoon een zak snel cement.

Muisjes had ik daar van de winter gezien, die zaten aan de zakken duivenvoer te knabbelen.

Maar ratten das toch nog minder leuk al vind ik ze wel schattig om te zien dan wel niet rondom mijn huis

Geplaatst:

Die staart is toch best goed zichtbaar dat die behaard is ? Ratten hebben geen haar op de staart.

Geplaatst:
  • Auteur

Die staart vond ik gelijk al te dik om er een gewone rat in te zien. De zwarte kleur kwam ook niet overeen maar zag gisteren dat onder de losse haren zijn buik ook naar zwart leder was verkleurd door decompositie. Het kan zijn dat de staart behaard was maar door dezelfde reactie haarloos werd aangetroffen. Kan ook zijn dat er gewoon haren aan zijn gaan kleven door het lijkenvocht van voorheen??? (al zag het topje er wel ooit behaard uit)

Een knaagdier was het wel aan de oranje snijtand te zien. Dus dat is al duidelijk. Het soort zal wat moeilijker zijn.

Maar zo te zien zijn er geen nieuwe sporen bij gekomen, het zal waarschijnlijk een verdwaald exemplaar zijn geweest (?)

Veel eetbaars staat daar nu ook niet meer, het duivenvoer is inmiddels opgebruikt. 2 deuren verder hebben ze een kippenren, dat zal ook wel zulke diertjes blijven aantrekken.... De steenmarters zie ik daar ook wel eens rondhangen...

Geplaatst:

Wow! Aan de omschrijving dacht ik meteen: steenmarter! Die is beschermt maar hier in de Friese Wouden allang niet meer ‘bijna uitgestorven’, integendeel!! Enorm veel overlast en enorm veel aantallen, helaas.

Maar aan de staart te zien. Dat is geen steenmarter! Wellicht rat inderdaad of een hermelijn?

Geplaatst:
  • Auteur

Het kopje, vooral de grote ogen en de oortjes leken idd op die van een hermelijn.

Mocht ik gisteren niet op de composthoop gezocht hebben dan zou ik dit een goeie verklaring vinden.

Heb er dan wel niet in zitten peuteren was duidelijk nog 1 oranje snijtand in te zien. Niet het gebit van een carnivoor

Zwijg me over steenmarters....... heb al eens een hele nacht met mijn zaklamp op zoek geweest naar een kitten die ik uren hoorde krijsen alsof het in een dodelijke klem of zo zat. Toen wist ik nog niet dat steenmarters deze vreselijke geluiden voortbrachten

Geplaatst:

onze veenmollen hebben toch een kilo of 3 aardappels gebruikt om meer veenmol te maken

Geplaatst:
  • Auteur

Had een heel ander beestje verwacht bij het opzoeken hoe het er uit zag

Lijkt me zeker ook geen pretje!

Hier lijkt het er op dat dit toch het enige beest was die daar onder de vloer gezeten heeft.

Heb 2 dagen terug bloem gestrooid rond dat gat om zeker te zijn dat er niks meer uit komt, zo kan ik het met een gerust hart dicht cementen.

De bloem nog de pinda's zijn aangeroerd dus zo snel mogelijk dicht maken maar.

Rare plek om dood te gaan.... waarom niet in zijn nest?....mss toch vast gezeten dan

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.