Moortje_333 Posted July 30, 2019 Share Posted July 30, 2019 Goedenavond allemaal, Sinds dit jaar ben ik in mijn tuin een moestuintje begonnen. We hebben met nieuwe tuinaarde de border opgehoogd en al het oude bouwafval uit de grond gehaald (binnenstad, we hadden er een extra muurtje van kunnen bouwen). Nu heb ik 3 courgettes in mijn tuin, eerst netjes binnen opgekweekt en ergens eind april naar buiten. Ze zijn flink gegroeid en kregen ook knoppen. Doordat er witte vlekken op de bladeren kwamen hebben we op advies de oudere bladeren met de vermoedelijke schimmel verwijderd. We hebben nog niets kunnen oogsten, alle courgettes stoppen al snel met groeien worden geel en lijken te rotten. Dit terwijl de aarde in de tuin niet te vochtig maar ook niet te droog lijkt. Ook kon ik niks vinden online over het feit dat 1 van onze courgetteplant enorm aan het kruipen is. Alle drie de planten willen nog geen succesvolle vruchten geven en ik heb de hoop op dat het goed komt een beetje opgegeven. Met het warme weer geven we alle planten in de tuin s avonds het nodige water. De peultjes hebben het bijv. Prima gedaan en die staan ook in de buurt van de courgetteplanten. Wat kan ik doen om mijn planten weer tot leven te wekken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 30, 2019 Share Posted July 30, 2019 Welkom moortje, Misschien wat bijen lokken? Of zelf voor bij spelen. Op de vrucht zit de vrouwelijke bloem, op een steeltje de mannelijke. Wordt er niets bevrucht dan sterft het vruchtbeginsel na een paar dagen af, meestal beginnend van af de uitgebloeide bloem. Hoe het werkt met de bloemetjes en de bijtjes is bekent vermoed ik….. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted July 31, 2019 Share Posted July 31, 2019 Het kan inderdaad zijn dat de bijen de weg naar jouw beschutte tuintje niet weten te vinden.De makkelijkste manier om zelf de bevruchting te doen is om een mannelijke bloem met steel en al af te knippen, dan alle bloembladen verwijderen - kun je opeten - tot je een soort stuifmeelstokje overhoudt. Daarmee ga je de vrouwelijke bloem in en rommel je rond de stamper. Je ziet dan stuifmeel op de stamper belanden; dat is wat je wilt. Op deze foto heb ik net een pompoen gedaan. De avond ervoor speurde ik naar zowel een vrouwelijke als mannelijke bloem die op punt van opengaan stonden. Een wasknijper op de punt houdt de bloemen dicht. Dan de volgende dag knijpers eraf, bevruchten, en de vrouwelijke bloem kan weer afgeloten worden met de knijper.Ik gebruik de knijper zodat er geen 'vreemd' stuifmeel bij kan en ik zeker weet wat de vaderplant is. Ik wil namelijk het zaad overhouden voor volgend jaar. Bevruchting is geen probleem voor mij want er zijn bijen zat, maar ik weet niet wat voor stuifmeel ze aan hun pootjes hebben hangen, dus daarom doe ik een paar pompoenen zelf. Als je geen zaad wilt overhouden is in elk geval een knijper op de vrouwelijke bloem niet handig, misschien nog wel op de mannelijke bloem, zodat het stuifmeel beter bewaard blijft. Als een courgetteplant al langer staat en al heel wat bladeren en bloemen heeft gemaakt wordt die steel wel telkens langer. Je hebt ook altijd wel wat genetisch verschil tussen de ene plant en de andere, dus het is normaal dat de ene plant zich wat meer uitrekt dan de andere. Ik zie in elk geval niks ongebruikelijks op de fotos. Het kan wel makkelijk voorkomen dat er verkeerde zaadjes in het pakje zijn gekomen, maar dat zie ik hier niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted July 31, 2019 Share Posted July 31, 2019 Wat een goeie tip roeier om die mannelijke plant gewoon te dippen in de vrouwelijke! Dat ga ik ook zo doen als ik met de hand ga bevruchten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 31, 2019 Share Posted July 31, 2019 De manier van roeier is vooral een goede manier om kruisbestuiving tegen te gaan mocht je zaad willen oogsten om verder mee te kweken, je kan verder ook gewoon een plastic koffie bekertje over de bloem hangen. Als je altijd uit gekocht zaad kweekt en geen zaad wilt overhouden zou ik alleen een beetje helpen met bevruchten maar de bloemen niet afschermen zo gok je op beide! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted August 3, 2019 Share Posted August 3, 2019 Als je zoveel bladeren weghaalt krijg je nooit courgettes. De plant bemesten en geen bladeren meer weghalen lijkt mij de oplossing. Het bestuivingsverhaal zou wel kunnen, maar dan zouden er toch echt nog wel enkele vruchten aankomen. Zeker als je drie planten hebt, zal de bevruchting niet het probleem zijn. Zo wel zou ik je aanraden snel te verhuizen, want je woont in een dode boel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted August 5, 2019 Share Posted August 5, 2019 Ik haal geen bladeren weg, wel de rottende vruchten. Ik heb al enkele goede geoogst, maar meer rottende weg gehaalt.De vruchten blijven gelukkig komen, en de plant is inmiddels echt een reuze gewas aan het worden, wat groeit dat immens groot!Ik heb gele shooting star. Het is me niet helemaal gelukt dit te geleiden, daar heb ik helaas niet mijn aandacht op gevestigd, wel een hekwerk geplaatst maar ik denk dat het beter kan groeien tussen een paar stevige stokken rondom de plant, dus dat hij rechtop gaat groeien. Ga ik volgend jaar proberen. Bij mij vooral lange dunnere vruchten Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted August 6, 2019 Share Posted August 6, 2019 dit zijn 2 planten 70cm uit elkaar geplant....maar een meter was nog te weinig geweest.Op de plek van wat eerst een composthoopje was. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts