bonnie f Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 Ik heb een tuin overgenomen en het is nog even pionieren. Ik heb commentaar gekregen van mijn mede tuinierders: de "oude mannetjes". Dat is liefkozend bedoeld want ze zijn echt aardig en behulpzaam maar wel van de oude stempel. Ik heb een aardbeienbed gemaakt in het gerooide aardappelveld.Niet goed overdacht. Ik geef het onmiddellijk toe.Zelf til ik er niet zo zwaar aan: een mindere oogst is wel te overzien en ik ben "á la Charles Dowding" nogal kwistig geweest met compost. Maar ik ben wel benieuwd: hoe erg is het nu eigenlijk? Wat zouden jullie doen? Quote Een mening is altijd vrijblijvend, soms aantrekkelijk, soms verwerpelijk, verstandig of dwaas, men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 Ik heb hier niet al te veel verstand van, maar ik gok dat de oudjes bedoelen, dat er schimmels/insecten in de grond zitten. Een wat mindere oogst door uitputting zou niet erg zijn, maar een mindere oogst vanwege schimmel infecties daardoor dus ook zwakke planten en worden aangevreten door bepaalde insecten, die overvloedig in de grond zouden zitten. Maar in wat voor mate dit zou zijn, geen idee.Je zou eens kunnen vragen aan de oudjes, of de aardappelen die er stonden besmet waren met de schimmel phytophthora. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Heb je oude moestuin-, chilipeper-, voedingsstoffen-, plantphysiology boeken over die je niet meer gebruikt? Dan ontvang ik deze graag als donatie. Stuur mij een privebericht voor de adresgegevens. Boeken worden gebruikt als naslag werk om antwoorden te geven, en voor de ontwikkelen van de encyclopedie voor op deze website. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 Sommige aardbeirassen zijn zeer gevoelig voor de verwelkingsziekte en er wordt aangeraden geen aardappels als voorteelt te zetten.Bijvoorbeeld het ras Elsanta is hier gevoelig voor. Daroyal weer veel minder. Lees even HIER voor meer info. Groetjes van een oudje. ( gratis tip: vraag eerst de oudjes om raad voor je je eigen plan trekt, die kennen het klappen van de zweep voor jouw tuintje. ervaring komt met de jaren ) Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 Wij hebben bij de volkstuinvereniging wel eens iemand van Aardbeiplantje.nl als spreker gehad. Die zei dat hij het vaak had afgeraden om aardbeien te plaatsen waar net daarvoor aardappels hadden gestaan, maar dat in de praktijk bleek dat mensen op volkstuintjes nergens last van hadden.Hij dacht dat het kwam doordat op volkstuintjes het oude aardappelloof altijd netjes werd opgeruimd, anders dan bij de grootschalige teelt, waar veel bleef liggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted August 30, 2019 Share Posted August 30, 2019 Toevallig heb ik twee jaar terug verwelkingsziekte gehad in gekregen stekken. Ook o.a. enkele aardappels werden besmet. Heb dit jaar fris plantgoed besteld bij aardbeiplantje en op hun site staat: de verwelkingsziekte. Een schimmel die in veel tuinen problemen veroorzaakt. Vooral in bodems waar veelvuldig aardappelen hebben gestaan kan deze schimmel problemen geven. Als deze schimmel eenmaal in de grond zit is ie lastig te bestrijden. De ziekte openbaart zich vaak bij hogere temperaturen vlak voor de oogst. De plant zakt dan in elkaar (eerst de buitenste bladeren) en verwelkt. Ook de uitlopers zijn ziek. Geen plantendokter die uw plant dan nog kan redden…. Jammer dat ze elkaar tegenspreken. Hier wordt er niet veel commercieel aardbeien gekweekt op de volle grond zoals bijvoorbeeld in Chaam, maar ik kan me zo voorstellen dat die opvolging van aardbeien na aardappels daar bijna niet voorkomt. Op een nieuwe gekregen tuin kunnen natuurlijk voorheen veel aardappels geteeld zijn door een oud mannetje. En zoals vaak bij ( hardnekkige ) besmettingen is voorkomen een stuk makkelijker dan genezen. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted August 31, 2019 Author Share Posted August 31, 2019 Er zat geen schimmel in de vroege aardappel die ik zelf geplant en gerooid heb. Dat scheelt. Ik heb de sonata-aardbei en helaas schijnt die redelijk gevoelig te zijn voor verwelkingsziekte en nog wat andere enge dingen.Verplaatsen is (volgens de oude mannetjes) geen optie meer. De wortels vinden dat niet goed meer en de planten krijgen dat een rotklap. Ik vraag regelmatig om raad aan de oude mannetjes en gebruik dat ook. Maar er is wel een maar. Ze doen het vaak anders dan ik. Dat is geen waarde-oordeel. Ik gebruik veel compost en geen mest. Ik tuinier volgens de basisprincipes van Charles Dowding. Ik zet veel bloemen neer en plant veel dingen door elkaar. ik zaai bijna alles voor. Ik houd niet van lege grond. Dat gaat in tegen hun ideeën en gebruiken. Ze zijn zeer zeker niet afkeurend, eerder nieuwsgierig en zeer complimenteus. Mijn vader (ook een oud mannetje maar helemaal om) heeft laatst te horen gekregen dat wij de mooiste tuin met een fantastische opbrengst hadden.De oude mannetjes komen vaak even buurten. Ik vraag dan hun raad over voor mij nieuwe gewassen (kool bijvoorbeeld). En zij beginnen nu te vragen waar ik de compost gehaald heb.... Quote Een mening is altijd vrijblijvend, soms aantrekkelijk, soms verwerpelijk, verstandig of dwaas, men aanvaardt haar, of aanvaardt haar niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted August 31, 2019 Share Posted August 31, 2019 Niet alle oude mannetjes over één kam scheren hè? Dat de aardbeiplantjes nu niet meer verplaatst kunnen worden lijkt me stug.Toen ik op de volkstuin hier kwam werd me verteld door een oud mannetje dat hij ze binnen hield gedurende de winter, om ze pas in het voorjaar weer uit te planten. Ik verloor gelijk alle aardbeiplantjes aan de kou de eerste winter, dus er zit wat in.Maar de manier van dat oude mannetje was ook niet ideaal, want zijn plantjes begonnen vroeger vanwege het beschutte winterverblijf, en eenmaal op de koude vlakte liep de bloei vorstschade op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts