puintuin Posted September 13, 2019 Share Posted September 13, 2019 Hallo, Ik ben Robin, 35 jaar uit Zwolle. Eigenlijk ben ik op het moestuinforum terecht gekomen omdat ik in de schuldsanering zit. Ik moet maandelijks rondkomen van een beperkt budget. Ik las verschillende budget tuin tips op internet over dat een moestuin een goed idee is als je het niet zo breed hebt. Als ik bedenk wat ik maandelijks al kwijt ben aan boodschappen dan denk ik inderdaad dat ik heel wat kan besparen. Nu ben ik echt een leek op het gebied van moestuinen, wel heb ik altijd veel plezier in het werken in de tuin. Wel groene vingers dus om het zo maar te zeggen. Ik vroeg me af of iemand tips heeft hoe je met beperkt budget een moestuin kunt aanleggen, wat de makkelijkste groenten zijn voor een beginner (die dus niet zo snel mislukken). Qua voorbereidingen en investeringen kan ik dus ook niet teveel doen. Wat is het budget dat jullie denken dat ik nodig heb om te beginnen? Ik hoor het graag!!Gr puintuin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted September 13, 2019 Share Posted September 13, 2019 Welkom Robin, Budget ligt erg aan jezelf. Voor bijna niets kan je veel planten kweken, zeker als je je eigen zaad gaat winnen. Zelf ben ik voor ruim 5 personen ongeveer 200 Euro per jaar kwijt incl. huur volkstuin. Dat klinkt als een koopje maar ik denk als je gaat rekenen dat ik zwaar onder het minimum loon werk. Betaalde arbeid zal dus onder de streep meer opleveren. Voor mij is het een hobby die toevallig wat oplevert en waar ik me goed bij voel. Uien aardappels peentjes etc zijn in de winkel erg goedkoop. Maar ik teel ook veel groenten die slecht te verkrijgen of duur zijn. Denk aan bio asperges, frambozen en bessen, peultjes etc. Zelf kom ik nooit meer bij de groenteboer, behalve als ik zin heb om weer eens goed te lachen. Je zal veel moeten leren en proberen, lees je in op alles wat je van plan bent en er zal veel lukken en altijd wel iets mislukken. P.s. die link die je dumpt, daar zal je niet veel aan hebben. Dat zijn wat oppervlakkige internet algemeenheden voor een siertuintje. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
ADOPEG Posted September 14, 2019 Share Posted September 14, 2019 Verwacht er overigens niet direct teveel van. Je kunt best wat besparen, maar er zijn ook elk jaar tegenvallers. Je moet er ook een beetje handigheid in krijgen. Dat heb ik nog steeds niet . Dat je er plezier van hebt is dan ook heel belangrijk. Ten eerste, omdat tegenvallers voor heel veel frustratie gaan zorgen als je er geen lol aan kunt beleven. Ten tweede, omdat iets doen wat je leuk vindt goed is voor je gezondheid en dat bespaart ook weer geld . Quote ~ Vita rosa est ~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted September 14, 2019 Share Posted September 14, 2019 Of een moestuin ook echt financieel voordeel op kan leveren, weet ik niet. Bij mij in ieder geval totaal niet, maar dat is ook niet mijn doel.Goedkoop of gratis aan groentenzaden komen is geen probleem, maar je tuin heeft ook water nodig, zeker in de droge maanden. En dan zul je nog een schop, schoffel en schepje minimaal aan moeten schaffen ook (kringloopwinkel!). Zelf kweek ik vooral groente en fruit dat vrij prijzig is als je het in de winkel koopt. Wat makkelijk en heel goedkoop is, is een aalbessenstruik (gewoon een stekje / aflegger vragen van iemand die zo'n struik heeft en deze in de grond planten, heb je na 2 jaar wel aalbessen). Geldt ook voor rabarber, in het voorjaar een wortelklomp rabarber vragen van iemand die dat heeft en deze in voedzame grond planten, dan kun je het jaar erop je eerste rabarber oogsten. Dit zijn vaste planten, die hebben tijd nodig en zijn ook voor mensen met minder groene vingers makkelijk te houden. Nu kun je ook nog van alles zaaien, zoals bijvoorbeeld sla en spinazie. Het hoofdseizoen is wel voorbij nu, maar stilzitten hoeft niet. Hou er wel rekening mee dat er ook heel veel kan mislukken. Slakken die je groente in no time opvreten of de droogte waardoor de groente zich onvoldoende ontwikkeld zijn maar een paar oorzaken waardoor je oogst kan mislukken. En kijk ook wat je zelf lekker vindt en wat niet. Ik teel hier bijvoorbeeld geen spruiten, want daar ben ik niet zo dol op. Daarnaast speelt de ruimte ook een rol, hoeveel grond heb je beschikbaar voor je tuin en wat is de ligging? Een schaduwtuin vraagt andere groente en fruit dan een tuin waar de zon flink kan schijnen. Je zou bij een volkstuinvereniging langs kunnen gaan en daar om stekjes en zaadgoed te vragen. Hier op dit forum kun je ook een oproep doen, niet geschoten is altijd mis. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cupcakeje Posted September 14, 2019 Share Posted September 14, 2019 het is inderdaad niet voor alle groente goedkoper om zelf te kweken dan te kopen. Maar het is ook voor mij wel goed voor mijn geestelijke gezondheid over het algemeen merk ik dat fruit telen om te besparen meer de moeite waard is dan groente. Ik heb twee frambozen struiken, een aalbes een framboos en een stuk of 20 aardbeien planten. Op aardbeien ben ik heel gek . Dus die koop ik ook nog steeds. De rest van de fruitstruiken leveren genoeg op en koop ik niet meer. De braam en aalbes hebben er wel even overgedaan voor ze gingen dragen. ( +/- 2 jaar) Ook veel vaste groente zijn inderdaad de moeite waard zoals hierboven al aangegeven asperges zijn heel duur dus als je die lekker vind zijn ze uit de tuin veel goedkoper. Je moet alleen wel 3 jaar wachten tot je een redelijke oogst hebt. En je hebt meerdere planten ( dus ook best veel ruimte nodig) ik heb aan 2 planten echt niet genoeg voor een maaltje. courgette is een plant die snel heel veel opbrengt. Zo kunnen er wel 20 courgettes aan 1 plant groeien. Ik heb daar alleen genoeg van voor een jaar. die is dus zeker de moeite waard. sperziebonen brengen ook redelijk wat op aan een plant en zijn ook redelijk makkelijk droogbonen brengen ook behoorlijk wat op en is wel handig voor de winter voorraad dat je dan ook nog bonen hebt. als je veel sla eet zijn de soorten die opnieuw aangroeien als je de buitenste bladeren plukt ook de moeite waard. ook de kruiden planten leveren mij veel op. ik koop bijna nooit meer kruiden om mee te koken en ik gebruik ook kruiden voor de thee. Die hoef ik ook niet meer te kopen. Ik weet niet of je graag paddenstoelen eet? Maar dan zijn die misschien ook nog wel de moeite waard om zelf te kweken want die zijn in de winkel ook erg prijzig. ik heb een stammetje die ik om de zoveel tijd in een emmer met water moet laten weken en dan groeien er shiitakes op. champignons schijnen ook niet zo moeilijk te zijn maar wel wat lastiger dan courgette en bonen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IreneJ Posted September 15, 2019 Share Posted September 15, 2019 Hallo Robin,Welkom hier.....Wil je een moestuintje bij je huis of wil je grond huren bij een volkstuin?Je kunt , wat anderen al schreven, stekjes vragen bij een volkstuin. Mijn frambozenstruik maakt nieuwe stekjes die ik 2 meter verderop weer tegenkom. En aardbeienplanten doen hetzelfde. Als je die nu kan planten in je tuin of in bakken/ emmers heb je volgend jaar al aardbeien. Bij bouwmarkten heb je in t voorjaar vaak aanbiedingen van potgrond 1+1 gratis. Moestuingrond koop ik niet....ik vind t te prijzig. Bij de action kocht ik dit voorjaar een fles planten voeding voor groente/ buitenplanten voor iets meer dan een euro geloof ik. Ik heb best wat zaad in huis......als je wat wilt kan ik het opsturen. Dan kun je in t voorjaar een begin maken.Groetjes en succes Irene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted September 15, 2019 Share Posted September 15, 2019 Ha Puintuin,Of een moestuin voordeliger is dan boodschappen doen, hangt af van verschillende factoren.Als je al gereedschap en materialen hebt zoals schep, tuinslang, cultivator, gieter, spitvork, schoffel en dat soort spul, dan scheelt dat enorm. Als je het nog moet aanschaffen dan is de kringloop een optie - en dan slaag je misschien eerder in de plaatsen rond Zwolle dan in Zwolle zelf. Als je op een moestuincomplex zit of komt, dan kun je misschien gereedschappen delen. Het maakt ook uit hoeveel ruimte je hebt en hoeveel mensen daarvan moeten eten. Heb je in de achtertuin een paar meter over voor vier kroppen sla, zes bonenstokken en een courgetteplant, dan kan het je een paar euro vooruit helpen, als je het zaaigoed gratis kunt regelen. Als je het gaat kopen is het relatief duur omdat je het zaaigoed niet op maakt. En het scheelt zeker indien je de gereedschappen al hebt. Maar daarnaast moet je boodschappen blijven doen. Heb je een stuk grond dat groot genoeg is om zelfvoorzienend te zijn, dan ben je vrijwel zeker goedkoper uit dan met boodschappen doen. Ik heb 160 vierkante meter en daar kun je jaarrond goed met z'n tweeën van eten, veel weggeven zelfs, zonder dat er groenten worden bijgekocht. Over de afgelopen tien jaar kostte dat per jaar gemiddeld €100. Daarvan werd gemiddeld €50 besteed aan zaai- en pootgoed, €15 aan meststoffen en €35 aan vervanging van gereedschap en materiaal (nieuw kruiwagenwiel, tuinvlies, ijzerdraad, hout, nieuwe bonenstokken, insectengaas, grondpennen etc). Basisgereedschap is hierbij niet inbegrepen - dat is allemaal ouder dan 10 jaar.Kort samengevat: de moestuin heeft me de afgelopen 10 jaar per week 2 euro gekost. Niet beknibbeld op de uitgaven: gekocht wat nodig en gewenst was. Verder vind ik niet dat er makkelijke en moeilijk groenten zijn. Als er iets mis gaat dan kan dat liggen aan het weer: te koud of te warm, te nat of te droog. Of aan ziektes zoals schimmels die het ene jaar wel en het andere jaar niet toeslaan. Of aan gebrekkige of verkeerde bemesting. Of aan insecten of andere plaagdieren. Succes met je planning Straks nog wat losse flodders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted September 15, 2019 Share Posted September 15, 2019 Hallo Robin,Hier nog enkele losse flodders om een moestuin goedkoop te houden (naast alle goede adviezen hierboven)• Net als Irenej denk ik dat op dit forum veel mensen komen die je zaaigoed willen sturen dat ze zelf hebben geoogst of hebben overgehouden. • Als je zaaigoed gaat kopen: bedenk dan dat tuincentra duur zijn. Webshops zijn goedkoper. Van der Wal, Garantzaden. Zoek op internet op ‘zaadhandel’ of ‘groentezaden’ en ga rondneuzen. Vaak heb je aan de helft van het zaaigoed genoeg: ruil dat of koop samen met een ander.• Als je aardappels wilt doen: kies een ras dat resistent is tegen phytophtora. Het scheelt bestrijdingsmiddelen en de oogst is zeker.• Zit je op een moestuincomplex: deel je zaaigoed en gereedschap. Doe iets voor een ander. Help elkaar. Vraag of mensen pootuien of pootaardappels over hebben. Ik ben altijd blij als ik overgebleven pootaardappels en uien kan geven aan iemand die daar ook weer blij van wordt. Echt!• Je kunt nu nog stekjes van aardbeien planten. Vraag of iemand ze heeft. In september kun je ze nog planten voor een oogst in juni. Niet te lang wachten.• Gebruik compost van je eigen keukenafval om je grond gratis te verbeteren.• Ga vooral ook eens rondneuzen op de website Mooie Moestuin van Diana Stek. Zeer informatief en daar lees je veel over successen en teleurstellingen, maar vooral over het plezier van een moestuin.• Vanaf half oktober kunnen de knoflooktenen in de grond. Een enkel teentje levert al gauw een bol op met weer zes nieuwe tenen. Smullen en doorkweken!Om je echt te helpen is het voor ons goed om te weten vanaf welk punt je begint: heb je al grond voor een moestuin? En hoeveel dan? Heb je gereedschap? Ik denk graag met je mee.Sterkte met je situatie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 Hai Robin, Welkom hier! Er staan al zo veel tips hier dat je er vast mee vooruit kunt. Ik hoop dat het een vruchtbaar jaar voor je wordt en je snel uit deze situatie kunt komen. Wroeten in de aarde is sowieso goed voor lijf en geest. Dat is hopelijk een goede opsteker! Daar kun je veel over lezen mocht je zin hebben. Een blog daarover vind je hier http://www.detuinschuur.be/Madame-Moes-geveld Groene groetjes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter v/d Breevaart Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 Welkom Robin, succes! Quote Zaden kopen? | Bestel! bij Moestuinland.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted September 17, 2019 Share Posted September 17, 2019 (edited) Oh, zaden van de meest gangbare groente en kruiden worden ieder jaar in februari /maart voor weinig bij de lidl en aldi verkocht. Prima spul voor 39 eurocent. Oh, ik bedenk me dat de goedkoopste zaadjes zelfs maar 19 cent kosten... Edited September 17, 2019 by Guest Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted September 20, 2019 Share Posted September 20, 2019 Die Aalbes struik van de Aldi heeft ook deze zomer in zijn tweede jaar hier niets gegeven en staat te verpieteren. Aardbeien produceren hier praktisch niet. Dus ik heb dit jaar geen uitlopers in potjes gezet. Want die 100+ planten geven al niks. Framboos heeft goed gedaan en dit jaar veel uitlopers gemaakt dus we gaan het zien volgend jaar, moet ze nog wel zien op te binden/geleiden op een of andere manier,want ik heb enkel op een plek gaaswerk aan de muur. De ooit aankomen braam heeft genoeg opgebracht voor ons, want ik vind braam minder lekker en dus blijft er maar een te voeden mond over. Ik eet ze enkel tijdens het plukken. Dus zachtfruit is duur en deels moeilijk en deels makkelijk te telen. Veel succes. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grork Posted October 9, 2019 Share Posted October 9, 2019 Welkom Puintuin Het klinkt al in veel reacties door : probeer te netwerken om aan gereedschap, stekken en zaad te komen. Niet teveel tegelijk willen in je start en echt uitpluizen wat dat ene stekje van jou nodig heeft. Daar is de winter een heel mooie tijd voor : lezen, lezen, lezen en opschrijven wat jou aanspreekt. Zo kan je over een paar maanden al flink wijzer de juiste beslissingen nemen. Vergeet je niet te genieten straks want dat kan en mag óók tussen je eigen gewas! Succes, het goat goed komm'n! p.s. tip voor nu: een klein aardappeltje in een vuilniszak (half gevuld met aarde) bij het raam op de grond zetten.Randen omrollen tot de hoogte van de aarde. Beetje water en dan vergeten.... heb je over een aantal weken zomaar een kilootje aardappelen Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts