Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zieke appelbomen

akkien

Recommended Posts

Ik ben nieuw hier op het forum. Recent hebben wij een huis gekocht met een flink moestuin en 5 appelbomen. 3 daarvan staan in de moestuin en 2 in de achtertuin.

Tot nu toe heeft de focus op het huis gelegen, maar toen ik deze week de appelbomen grondig bekeek zag ik dat er meerdere ziek zijn.

De 3 bomen in de moestuin hebben last van schurft, dus ik heb netjes alle blaadjes en valappels weggeharkt en ga de kruin goed open snoeien in de hoop dat ik hier volgend jaar dan minder last van zal hebben.

De appelbomen in de achtertuin maak ik me meer zorgen over, Deze lijken beide aangetast door vruchtboomkanker als ik het goed zie.

De boom die op het oog het ergste is aangetast gaf dit jaar de beste oogst.

[img-rotate=]IMG2019112710245450981574886770.jpg[/img-rotate][img-rotate=]IMG2019112710253044251574886771.jpg[/img-rotate][img-rotate=]IMG2019112710243481311574886764.jpg[/img-rotate][img-rotate=]IMG2019112710243849931574886766.jpg[/img-rotate][img-rotate=]IMG2019112710244822001574886767.jpg[/img-rotate]

Het zijn allemaal laagstam appelbomen die al behoorlijk oud zijn. Ras is mij onbekend.

Ik ben benieuwd naar jullie advies. Is hier nog redden aan door de aangetaste plekken weg te knippen/snijden? Of moet ik deze bomen als verloren beschouwen

Overigens wil ik bewust alleen biologische bestrijdingsmiddelen gebruiken, gif is geen optie.

Bedankt alvast!

Welkom Akkien,

in je verhaal lees ik dat je al veel hebt gelezen over het voorkomen van deze ellende. Je zou alle aangetaste stukken zorgvuldig moeten verwijderen tot je weer alleen maar gezond hout ziet en daarna de wond insmeren met Topsin Pasta en dat middel is al bijna 10 jaar uit de handel vanwege de milieubelasting.

Het bewezen goedwerkende alternatief is:

Ecostyle Snoeibalsem

de onderbouwing voor mijn alternatief kan je hier vinden:

https://edepot.wur.nl/286929

de werkzame stof die in Topsin zit mag niet meer gebruikt worden, maar als je naukerig te werk gaat zou je het onder controle kunnen krijgen.

succes

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Dat schimmelzieke bomen toch nog dragen, zie je vaak. Weinig groei en bloei gaan samen. Maar is de kwaliteit van de vruchten dan nog goed. Dat er nagenoeg geen groei meer in die bomen zit kun je ook zien aan het mos dat er rijkelijk in zit. Hoewel de meningen daarover wat verdeeld zijn, hoeven korstmossen geen probleem te zijn. Maar dit is gewoon mos en dat is het gevolg van weinig groei en hoge luchtvochtigheid.

Ja, ik denk dat dit duidelijk vruchtboomkanker is en of het de moeite waard is om de bomen te proberen redden zal afhangen van waar het zit. Of het de moeite waard is om te proberen, is moeilijk te zeggen. Om op hetzelfde stuk nieuwe fruitbomen te planten vraagt toch ook altijd een of 2 jaar herstel en verzorging van de bodem en met wortel en al verwijderen is een behoorlijke klus. Anderzijds zal een herstelaanpak van deze bomen, als het kan en als het lukt, ook een aantal jaartjes vragen. Maar als het lukt heb je wel een voorsprong.

Om een afweging te maken of herstelwerk een zinvolle uitdaging is, hier een aantal aandachtspunten.

Op het moment dat je in het hout van een boom ook zwammen ziet, zou ik die boom in ieder geval ruimen. Mocht het ook nog om honingzwam gaan, dan misschien overwegen om daar geen fruitbomen meer te planten zelfs.

Als het lukt om, zoals Paddestoelengek ook adviseert, de plekken ruim weg te snijden, kan de boom terug uitlopen en gaan groeien. Zolang je boven de entplek (niet altijd, maar wel vaak zichtbaar op de stam) kunt blijven is er een kans op hergroei van het ras. Slapende ogen gaan weer uitlopen. Dat is ahw de ondergrens tot waar je kunt gaan. Door de snoei zal je boom sowieso gestimuleerd gaan worden om te gaan hergroeien en kun je ze ook weer in een bruikbare vorm laten groeien. Zal dan wel een aantal jaartjes duren voordat ze weer echt mooi zijn. In principe is het zelfs mogelijk om weer een ras van hetzelfde soort fruit te enten op de stammen. (Bij hoogstam zit de ent vaak hoog op de stam)

In principe wordt geadviseerd om bij een fruitboom nooit meer dan 20 a 30% van het houtvolume in een jaar weg te nemen...altijd geleidelijk. Maar eerlijk gezegd zou ik hier proberen om nu zo veel mogelijk kanker-vrij te snoeien. Als de bomen zich gaan herstellen, hergroeien, dan wel weer die regel in acht nemen. Maart/april op een zonnige dag, drogere periode, zonder vorst overdag zou prima zijn om de klus aan te pakken. Mochten er pruimen of kersen (alle Prunus) bij zijn, wacht daarmee dan tot eind april zodat de boom zelf in staat is om wonden snel af te sluiten voor verdere infectie.

Heel belangrijk voor die bomen is dat er veel licht (UV = schimmelbestrijdend!) en lucht tussen kan komen. Waarschijnlijk zul je vrij desastreus moeten snoeien, wat sowieso een verbetering zal geven. Kijk ook naar de bomen en struiken die er evt. omheen staan en naar de plantafstanden van de fruitbomen. Beter wat minder zodat wat er is zich ook goed kan ontwikkelen. Kijk ook naar de bodemgezondheid...vooral gronden die nat zijn (grondwaterpeil in winter moet ca. 80cm onder oppervlakte blijven, er moet een goede afwatering zijn, maak zonodig de bodem luchtiger door ruim rond de stammen jaarlijks te mulchen met enkele centimeters compost oid.

Een uitdaging, maar als het je lukt kan het zeer veel vodoening geven. Succes! Hou je ons hier evt. op de hoogte van et verloop en - hopelijk - herstel?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 3 weeks later...

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb nog eens goed gekeken. Bij geen van de bomen zie ik zwammen gelukkig. Wel gaat het om laagstam bomen. Als ik het goed zie, zit de ent heel laag bij de grond. Klopt dat?

Bij één van de bomen lijkt ook op die plek wat aantasting te zijn. Waarschijnlijk zal ik die dus beter kunnen verwijderen begrijp ik? Of zou ik hem nog een kans kunnen geven.? (zie foto)

IMG2019112913054988611576307757.jpg

Ik twijfel nog over de beste periode om bij de overige bomen de plekken weg te snijden. Ik kom op internet ook tegen dat het advies is de plekken zo snel mogelijk te verwijderen. Of gaat dat niet op nu de winter vlak voor de deur staat en de kans op vocht/vorstschade te groot is?

Ik zal jullie op de hoogte houden de komende tijd.

Hoewel de foto niet heel duidelijk is, denk ik inderdaad dat dat de plek is waar onderstam en enthout vergroeid zijn met elkaar. Moeilijk om daar te gaan opereren, aangezien je dan de geënte variëteit waarschijnlijk sowieso verliest.

Laagstam boompjes (Beter spreek je van een boompje op een zwakgroeiende onderstam want het woord "laagstam" zegt niet meer dan waar de boom begint zijtakken te maken en niets over de groeikracht) worden niet oud. Voor appel is een 15 jaar vaak de max....daarna worden ze kwijnend en zuchtig en leggen ze een keer het loodje.

Ik merk dat je twijfelt. Begrijpelijk. Dit zou mijn eigen overweging zijn in jouw situatie en is dus mijn advies in je twijfel: Zolang deze boompjes voor jou voldoende en lekker fruit opbrengen zou ik ze laten begaan. Als dat niet meer zo is....opruimen. Als je ze laat staan kun je ze via wat snoei en opereren (bijv. op de manier die Paddestoelengek beschrijft) tijdelijk in stand houden en de (kwaliteit van de) opbrengst wellicht nog wat verbeteren. Veel moeilijker lijkt me die beslissing niet. Dat ze sterk aangetast zijn is op zich geen reden om ze alvast dood te verklaren. Als je weer jonge plant....even overwegen welke en waar precies en hoe je wellicht de groeiomstandigheden kunt verbeteren als dat gewenst is...veel licht en lucht dat hebben alle fruitbomen heel graag!.....duurt het zeker een aantal jaren voordat ze weer goed in vorm zijn gegroeid en volop dragen.

Bedankt voor je reactie! Ik geef hem nog 1 jaar om te kijken wat er gebeurt. Wel ga ik aan het einde van de winter op een droge dag proberen zoveel mogelijk van de aangetaste takken te verwijderen.

Ik zal jullie dit jaar proberen op de hoogte te houden.

Ik heb al 7 jaar een appelboom met vruchtboomkanker in de tuin staat (stond er al bij de koop van het huis). Het enige wat ik aan onderhoud doe is het snoeien van de waterloten elke winter. Verder helemaal niets.

De boom groeit verder prima, geeft elk jaar een goede oogst (behalve dit jaar, maar dat kan ook een beurtjaar zijn).

Zolang dit zo blijft, mag de boom blijven staan. Het vervangen van de boom kan natuurlijk, maar vanwege de vruchtboomkanker zou ik er niet snel een nieuwe fruitboom neerzetten.

Als je standplaats in orde is , Flup, dan zou herplanting van een fruitboom geen punt moeten zijn...zo desastreus en besmettelijk is dat niet. (Eigenlijk geeft je eigen voorbeeld van een sterk aangetaste boom die nog prima draagt dat dus al aan. ) Een gezonde boom op een goede plek zal niet zo gauw echt ziek worden van een schimmel dat in principe overal rond kan waaien en echt niet aan jouw plekje gebonden is. Bovendien bestaan er veel appelrassen die nauwelijks of niet vatbaar zijn daarvoor....dus als je zo een met hoge resistentie zou planten dan zou je daarmee een dubbele zekerheid hebben.

Dank je weknow, dat wist ik niet.

Eigenlijk wil ik er in de toekomst wel een andere appelboom planten, maar liefst wel een oude soort uit de regio. Maar daar moet ik mij eerst eens goed in verdiepen, want daar weet ik nu te weinig vanaf.

Bij mijn vader in de boomgaard staan meerdere appelbomen met vruchtboomkanker. Dat hebben ze al zolang ik me kan herinneren (zeker al 20 jaar), en de vruchtdracht is nog altijd goed. Ondanks het feit dat ze nauwelijks worden gesnoeid/onderhouden.

De kanker is m.i. geen reden om de bomen op te ruimen; andere problemen wel (zoals slechte groei en daardoor slechte vruchten). De mosgroei erop is inderdaad niet zo'n heel goed teken, maar het kan ook zijn dat de boom erg in de schaduw staat (=blijft lang vochtig en goede standplaats voor mos).

Kijk het inderdaad nog een seizoen aan, en vergelijk als het mogelijk is ook de vruchtgift met andere vergelijkbare (leeftijd, standplaats) bomen in de omgeving. Want als we weer zo'n droge hete zomer krijgen of vroege nachtvorst is het mogelijk niet representatief als er weinig of slechte vruchten aan je boom komen.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

• 9 months later...