Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Planning 2011


freggel

Aanbevolen berichten

Vol spanning zit ik te wachten op het voorjaar van 2011! Het zal voor mij de eerste keer zijn dat ik zelf een echte moestuin kan gaan bijhouden. Omdat het nu al behoorlijk kriebelt heb ik al zaad gekocht en ben ik druk bezig met een planning die iedere week veranderd. Ik blijf voorlopig wel puzzelen met wat waar komt te staan en met welke groenten ik het kan combineren. Zijn de onderstaande combinaties okee? Ik heb 8 bedden van ongeveer 3,5 x 1,5 meter die ik eventueel nog kan opdelen in kleinere stukken.

 

aubergine + tomaat

augurk + courgette + komkommer

bloemkool + broccoli

prei

paprika + peper

bonen + peultjes

radijs + sla

ui + rode biet

wortel

 

Graag hoor ik het als een bepaalde combinatie niet aan te raden is. Andere tips zijn natuurlijk ook meer dan welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo op het eerste gezicht zitten geen slechte gewascombinaties bij.

 

Wil je het helemaal goed doen dan zou ik de radijs (koolfamilie) in het bed van de kolen zetten, zeker in het begin is dit geen probleem omdat de radijs sneller groeit. Dit ivm knolvoet.

 

Het paprika + paper bed wisselt pas over 4 bedden (4 jaar) met de aubergine + tomaat dus dat is ook goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus de radijs kan beter bij de kolen.

Bij het maken van de planning heb ik zoveel mogelijk gekeken naar de soort plant en de grootte ervan. Ik had namelijk een meloen- en pompoenplant in de tuin gezet zonder erbij na te denken dat deze zo kon gaan woekeren dat de halve tuin vol staat en zich om de prei is gaan krullen. Dat wil ik volgend jaar ook voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er al goed uit freggel, je hebt zo te zien ook rekening gehouden met de goede en slechte invloeden die planten op elkaar hebben. En met de vruchtwisseling (principe is 1x in de 4 jaar niet hetzelfde gewas op hetzelfde stuk grond) is ook voldoende rekening gehouden.

 

De pompoen en komkommer kan je ook toppen, zodat je de plant niet meer verder groeit (hoger / langer) maar de vruchten nog wel kunnen rijpen. Zo kan je de plant een beetje controleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...
Als je hem laat klimmen bijna niets..

Ik heb vorig jaar op gronddoek geteeld, 120 bij 120, gat in het midden 3 plantjes er in en gaan met die banaan euh augurk!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Als je hem laat klimmen bijna niets..

Ik heb vorig jaar op gronddoek geteeld, 120 bij 120, gat in het midden 3 plantjes er in en gaan met die banaan euh augurk!

 

Ok, dan kan ik er in de MM bak nog een augurkplantje naast zetten, hij gaat de lucht in. Handige tips waar je wat aan hebt

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus augurken kunnen komkommertjes worden? Dat wist ik niet

Misschien lekker om deels in te wecken en deels zo op te eten. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je augurken niet zo kan eten omdat ze zo niet lekker zijn.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vindt het augurk/komkommer verhaal net als alle peulvruchten ook maar moeilijk te volgen.

nu is het bij augurk/komkommer wel erg ras afhankelijk ik hou het maar bij wat op zakje staat dat is en blijft het in de tuin en gebruik bij mij.

Maar tussen haakjes eigen augurken op zuur is denk ik het lekkerste wat ik kan verzinnen uit de tuin lekker scherp inmaken net zurebommen, het

is zo onwijs veel lekkerder als uit gekocht potje augurk (en die lust ik al graag )

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pompoen kun je ook als augurk maken, ja helly echt waar als je van zure bommen houd dan is niks zo lekker als eigen augurk.

 

@Jorieke een tunneltje wil helpen vooral in begin om ze flink opgang te krijgen, (mijn antwoord overal op en voor elk probleem is een tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuunneltje)

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dames flesse eenden eten geen groen en stampen ook niks plat als je er niet als een idioot achteraan jaagd,

en Jorieke jij hebt toch zelf ook grote flap-voeten

Joriele jij bent gewoon flauw dat je geen flesse eenden neemt om dat eens even heel goed uit te testen in belang van de forum bezoekers want het is gewoon heel goed idee, maarja ik wacht wel ooit heb ik een hele kudde flesse eenden.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...