MarChant Geplaatst: 18 februari 2020 Geplaatst: 18 februari 2020 Hier dan wat foto's van mijn "bonchi's": Madame Jeanette: Madame Jeanette: Orange Habanero: De eerste Madame Jeanette in het rode bonsai-potje heeft afgelopen zomer op het balkon gestaan maar deed daar bijna niks. In de nazomer gekortwiekt en overgepot in een van de lage potten (waar nu de andere twee in staan) en toen hij daarin weer tot leven kwam overgepot in een echt bonsai-potje. Daarin blijft hij mooi groen, maar verder weinig groei. De andere twee staan in lage bloempotten van de Action. De Madame Jeanette stond oorspronkelijk in een gewone bloempot en bleef klein; na overplaatsing in deze Action-pot blijft hij goed meedoen, alleen nog geen vruchten.De Orange Habanero heeft ook afgelopen zomer buiten gestaan op het balkon, deed daar vrij weinig, dus heb ik in de nazomer gekortwiekt en in de vrijgekomen Action-pot geplaatst. Dat beviel wel, veel nieuw groen, maar nu pas voor het eerst bloemen. Hier nog een overzicht van mijn vensterbankje (met provisorische lichtinstallatie):(Geen idee waarom de foto op zijn kop staat) Vooraan in grote pot Madame Jeanette, deze heeft een paar vruchten gegeven maar momenteel even niets. Blijft wel doorgroeien, dus zo nu en dan even bijsnoeien. Daarnaast in gewone bloempot een Orange Habanero, eveneens een handjevol vruchten tot nu toe, momenteel weer een aantal bloemen maar ook veel flower drop.Dan de drie kleintjes, met daarnaast het kweekbakje met de nieuwe zaailingen en helemaal in de hoek naast de koelkast de Rawit. Deze heb ik afgelopen weekend flink gekortwiekt want deze had drie takken van anderhalve meter, met dubbele vertakking. Weinig bloei tot nu toe en de paar bloemen die hij heeft gehad hadden heel korte meeldraden en een hele lange stamper, wat volgens mij geslaagde bevruchting erg lastig maakt...Nu dus gekortwiekt, even afwachten wat hij gaat doen en in mei naar buiten. Quote
rorror Geplaatst: 18 februari 2020 Geplaatst: 18 februari 2020 Die zien er goed uit! Denk dat de hetere pepers meer warmte en zon nodig hebben om bloemdrop tegen te gaan.Om pepers te bevruchten, kan je elke ochtend /avond even de plant schudden. Zelf heb ik een vantilater door elk uur een 15min aangaat, om te bestuiven. Stuifsel is zelfs op de bladeren te zien. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 18 februari 2020 Geplaatst: 18 februari 2020 Hier mijn bonchi, bloeid nu uitbundig. Door de takken te bedraden en te leiden, is de vorm ontstaan. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
MarChant Geplaatst: 18 februari 2020 Geplaatst: 18 februari 2020 Die van jou heeft een mooie volle kop en al een redelijk dikke stam. Mijn stammetjes zijn nog wat magertjes (hebben ook pas een paar maandjes in de zomer buiten gestaan). De grote planten schud ik elke ochtend en avond inderdaad en strijk ook met een zacht kwastje door de bloemetjes (verschillende kwastjes per soort!). De bevruchting blijft echter moeizaam. Heel soms zie ik inderdaad een flinke wolk stuifmeel, maar meestal niet. De bonchi's zijn wat lastiger schudden (stammetje te kort en staan heel losjes vanwege de ondiepe pot), maar ik strijk wel met het kwastje door de bloemetjes.Ook heb ik sinds kort de brandtijd van de LED-lampjes langer ingesteld en het lijkt wel alsof er nu al meer bloemetjes komen, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten... Ik had in het najaar inderdaad ook een fan staan, deze draaide gewoon continu (wel in zwenkstand), maar niet op interval. Daar zal je wel een speciale tijdklok voor nodig hebben? Quote
rorror Geplaatst: 18 februari 2020 Geplaatst: 18 februari 2020 Ja het stammetje is leuk, volle blad ook. Maar heeft wel wat te lijden gehad van mijn probeersels. (overbemesting, hitte door verlichting etc. en geen ventilatie)Van de zomer gaat hij weer naar buiten in een grote pot, om te kijken of die stam dan weer dikker wordt. Bij een te hoge of te lage tempratuur laat de peper zijn bloemen al vallen. Op de tocht staan vinden ze ook niet fijn. Hoeveel voeding geef je? Elke bewatering is bij mij bemest, met een kleinere hoeveelheid als op verpakking staat.Bloemetjes behouden en vruchten maken wil je een lage N, en hoge P/K Ventilator is een ventilater van uit een oude pc, aangesloten op een oude 12v adapter waarvan ik de draadjes aanelkaar gesoldeerd hebt. Die adapter zit in een tijdklok. Die liggen b.v. wel bij de action, setje van 2. https://www.action.com/nl-nl/p/tijdschakelklok-/ Voordeel van een ventilator is ook dat de plant en blad er sterker door wordt. (voelt stugger aan) Ook zijn ze al wat wind gewend, als ze al weer naar buiten gaan met de zomer. Nog 87dagen en ze mogen naar buiten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
MarChant Geplaatst: 18 februari 2020 Geplaatst: 18 februari 2020 Ik geef de grotere planten 1x per week water met voeding, maar soms als de bodem nog vochtig is geef ik niks. De Bonchi's willen en krijgen vaker water (ongeveer om de dag), maar slechts 1x per week met extra voeding. Merk voeding weet ik zo even niet, maar is moestuinvoeding. Volgens mij met relatief lagere N en hogere P/K. Had hierover al het een en ander gelezen. Inderdaad geef ik lagere dosering dan aangegeven, maar wellicht kan het nog wat minder. Wat water geven betreft vind ik het altijd bijzonder om te zien wat voor een effect dat heeft. Als mijn Bonchi's dorst hebben, dan hangen ze echt slap en lijken ze op sterven na dood, maar als ik ze dan water geef staan ze binnen de kortste keren weer fier overeind! Zo'n tijdschakelaar heb ik nog liggen, had me totaal niet gerealiseerd dat je die op interval kan schakelen, maar nu snap ik het. Ga de ventilator daar op zetten, bedankt! Quote
Cheela1982 Geplaatst: 26 februari 2020 Geplaatst: 26 februari 2020 (aangepast) Candy Cane, Capsicum Annuum. Een prachtige plant, met bont blad, waar later mooie (paprika) vruchten aankomen. Dit exemplaar is in december 2019 gezaaid. Bron foto met vruchten: Google 26 februari 2020 aangepast door Cheela1982 Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
appelvrouw Geplaatst: 26 februari 2020 Geplaatst: 26 februari 2020 Wow wat een prachtige plant! En nu maar hopen dat de vruchten ook lekker zijn. Die zou ik wel willen zaaien alleen al voor de mooi, waar heb je de zaden vandaan? mijn peperzaaisels ( Tam Jalapeño, wedstrijd, Buiquinho en ook nog enkele gele paprika’s): 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Cheela1982 Geplaatst: 26 februari 2020 Geplaatst: 26 februari 2020 Dank je wel! Jouw zaailingen staan er ook mooi en gezond bij 🙂 Ik heb ze van Badskinsgarden, ze zijn inmiddels uitverkocht, bij mij zullen ze vanaf het najaar ook te koop zijn 😃 Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Erny Geplaatst: 26 februari 2020 Auteur Geplaatst: 26 februari 2020 Ik denk dat bij mij het grote opkomstgebeuren wel zo'n beetje gedaan is. En ik moet zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben. Meestal een opkomst van 100%. Een aantal, waarbij ik het ook verwacht had, wat minder. Het zullen straks in totaal zo'n 40 planten zijn. Helaas heeft ook de wedstrijdpeper een erg slechte opkomst, maar 50%. Dat is echt niet goed voor nieuw zaad. Kappen zijn nu van de bakken, diverse plantjes beginnen aan hun eerste echte bladpaar. Binnenkort de aarde, in de groeizakjes, wat aanvullen bij de snelle groeiers. Quote
Claudia69 Geplaatst: 26 februari 2020 Geplaatst: 26 februari 2020 (aangepast) Hier zijn ze net gezaaid, een weekje later dan vorig jaar, maar dat zou het verschil niet mogen maken. Ik doe het zonder lampen en heb intussen al gemerkt dat vroeger zaaien minder effect heeft dan de plantjes na het verpotten in 3-literpotten in april zoveel mogelijk (en zeker overdag) in een goed afgesloten tunneltje te zetten waarin ze lekker warm in het zonlicht kunnen broeien. Dit geeft stevige plantjes die ik buiten uitplant in de tweede helft van mei. Dit jaar was ik wat laad met zaden kopen en heb ik me gehouden bij wat ik vond hier in de buurt: - Corno di toro - Somers zaden (een al eerder gezaaide, lekker zoete punpaprika, ideaal om op te vullen of paprikasauzen op smaak te brengen) - Jubilandska - VT zaden (misschien al wel eens eerder gezet, maar niet recent, lijkt me een dikwandige paprika met eerder puntvormige vruchten) - Predi HF1 - Vilmorin zaden (vorig jaar gezaaid, geeft stevige, grote vruchten die ook in groene staat al lekker zoet zijn) - Spaanse pepertjes - AVEVE zaden (restje van vorig jaar, omdat deze soort het nog wel doet als ze rond deze tijd pas wordt gezaaid) Ze staan nu onder een lichtkoepel, lekker warm op de vloer van de chauffageruimte (is in deze tijd van het jaar altijd lekker warm omdat de vloerverwarming daar vertrekt). Zodra er iets komt piepen (over een dag of 10), krijgen ze een plekje voor het raam op het zuiden. Eindelijk gestart... dat geeft een goed gevoel 26 februari 2020 aangepast door Claudia69 Quote
Cheela1982 Geplaatst: 27 februari 2020 Geplaatst: 27 februari 2020 Condor’s Beak, C. Chinense Deze plant is een overwinteraar, vorig seizoen heeft ze geen vrucht gegeven, net als een aantal andere Chinense types, en vandaar dat ik ervoor gekozen heb de Chinense types voor het komende seizoen wat vroeger te zaaien. Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Mellie Geplaatst: 2 maart 2020 Geplaatst: 2 maart 2020 Ik heb 2 overwinteraars. Vond het zo zonde van al die planten die ik aan het rooien was. Toen heb ik 2 goed uitziende planten mee naar binnen genomen, niet meer wetende welke planten het waren uiteraard! En jawel, ze krijgen eindelijk vruchten. Binnenkort bekend wat het is 😌 Quote
MarChant Geplaatst: 3 maart 2020 Geplaatst: 3 maart 2020 Ik heb nu een tijdje de ventilator op de schakelklok aangesloten, elk uur 15 minuten. Of het er mee te maken heeft weet ik natuurlijk niet zeker, maar de grote Madame Jeanette heeft nu weer twee bevruchte bloemetjes en de Madame Jeanette in de Action-pot ook eentje . De Orange Habanero zijn helaas nog niet onder de indruk... De nieuwe zaailingen komen ook op: - Van de 9 zaadjes Black Scorpion Tongue komen er 4 op (een daarvan al na 1 week!); - Van de 9 zaadjes Bolivian Rainbow slechts 2 (waarvan eentje moeite heeft zich te ontdoen van de zaadhuls); - Van de 9 zaadjes Purple Bhut Jolokia komen er 5 op. Nu wachten tot ze de tweede set blaadjes vormen en dan kunnen ze verpot worden. Quote
rorror Geplaatst: 3 maart 2020 Geplaatst: 3 maart 2020 Op 2-3-2020 om 09:29, Mellie zei: Ik heb 2 overwinteraars. Vond het zo zonde van al die planten die ik aan het rooien was. Toen heb ik 2 goed uitziende planten mee naar binnen genomen, niet meer wetende welke planten het waren uiteraard! En jawel, ze krijgen eindelijk vruchten. Binnenkort bekend wat het is 😌 Fijn dat er pepers beginnen te groeien. Ik weet alleen niet of ik het goed zie, maar lijkt alsof ik beestjes zie, thrips ofzo? Kan ook aan de foto liggen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
permanatuurtuin Geplaatst: 3 maart 2020 Geplaatst: 3 maart 2020 Een mooie mini peper (capsicum annuum var. minimum) gekocht, die hopelijk ook lekker is. Verder nog twee Capsicum pubescens planten gekocht. Ik hoop dat de planten de winter door te krijgen zijn, maar we hebben een koude kas waar ik ze wil overhouden. De minipeper kan dan in huis als kamerplanten overgehouden worden. Verder gaan de paprika's buiten goed. Ze zijn nog klein, maar ze groeien en zien er goed uit. Ze staan in ieder geval niet te dicht bij elkaar. Ik durf de bodemverwarming nog niet uit te zetten, omdat het waarschijnlijk nog te koud is in de warme kas. Dit moet ik in de komende 2-3 weken wel gaan doen, want anders gaan de wortels rotten. Quote
Erny Geplaatst: 5 maart 2020 Auteur Geplaatst: 5 maart 2020 Gezaaid op 12 februari, 1e keer verpot op 4 maart. De meeste plantjes waren met hun tweede echte bladpaar bezig. Heb ze met het growbagje en al in een P6 gezet, growbagjes naar boven bijgevuld. Ziet er wel wat raar uit nu en weet ook niet of dit het handigst is. Maar ja, daar komen we vanzelf achter. Als ik ze gelijk in P9 had gezet zou het teveel ruimte innemen. In totaal heb ik nu 40 plantjes over. En dat is zomaar weer 8 minder dan vorig jaar en dus ook minder dan ooit. Goed he!! 🤣 De pepers voordat ik ze verpot heb: En ja, ze staan daar lekker droog maar hebben daarna zich heerlijk aan de A+B kunnen drenken. Na het verpotten: En zo staan ze er nu bij, beetje raar... 👽 Quote
MarChant Geplaatst: 5 maart 2020 Geplaatst: 5 maart 2020 Wow, 12 februari gezaaid en nu al zo flink? Dat is wel erg snel, hoe krijg je dat voor elkaar? Quote
Erny Geplaatst: 5 maart 2020 Auteur Geplaatst: 5 maart 2020 2 uren geleden, MarChant zei: Wow, 12 februari gezaaid en nu al zo flink? Dat is wel erg snel, hoe krijg je dat voor elkaar? Warmtematjes tijdens het kiemen (ong. 27 graad) zodat ze snel kiemen en dan TL lampjes erop als ze hun kopjes boven de grond hebben, ong. 16 u per dag, en temperatuur tussen de 22-25 graad ongeveer. En water geven als ze droog staan. En vooral ook bemoedigend toespreken. 📢 Het is natuurlijk wel zo dat bepaalde soorten wat sneller gaan dan andere. En het is een P6 potje (6x6x6) dus die is ook niet zo groot. Quote
MarChant Geplaatst: 5 maart 2020 Geplaatst: 5 maart 2020 (aangepast) Oké, bedankt voor de info. Mijn zaailingen heb ik 15 feb. gezaaid, ééntje kwam na een week al op, daarna ben ik een week weggeweest, toen waren er al wat meer bovengekomen. Ik had de kweekbak wel op een warmtesteen (eigenlijk voor een terrarium) gezet, dus de temperatuur was lekker warm. Ze zijn echter nog wel piepklein. De eerste paar beginnen net met het vormen van de tweede set blaadjes (dus eerste echte bladpaar, nu nog heel kleine groene knopjes). Ik heb ze wel vandaag van de warmtesteen gehaald en onder een daglichtlamp van de Lidl gezet; 12u aan, 12u uit maar zal ik nog aanpassen naar 16u aan, 8u uit. Misschien had ik dat al direct na mijn vakantie moeten doen? 5 maart 2020 aangepast door MarChant Quote
jwedding Geplaatst: 6 maart 2020 Geplaatst: 6 maart 2020 Bij mij hetzelfde hoor! De Rooster Spur, Jalapeno en Cayenne beginnen allemaal net aan hun eerste setje blaadjes. Ik heb gezaaid op 14 feb btw. Quote
rorror Geplaatst: 6 maart 2020 Geplaatst: 6 maart 2020 Update van de Jalapeno bonsai. Sinds het moment dat ik de bloemen liet zitten heeft de peper nagenoeg niet meer gegroeid. Ook geen ruimte meer in de groeidoos, dus heeft deze een plekje gekregen voor het raam. Voor bemesting heb ik twee koffiefilters gevuld met koeienpoep. Water geven op het koffiefilter. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
MarChant Geplaatst: 7 maart 2020 Geplaatst: 7 maart 2020 Hebben jullie nog tips om mijn plantjes compact te houden? Ik wil de plantjes die ik nu gezaaid hebben niet al te groot (hoog) laten worden. Vorig jaar had ik een Rawit gezaaid die na overpotting in een grote pot al vrij snel 1m50 hoog was, met dubbele vertakkingen. Dat wil ik dus graag voorkomen. Als ik ze niet meteen in een al te grote pot zet, zou dat helpen? Komt dan ook de vertakking/splitsing eerder? Quote
rorror Geplaatst: 7 maart 2020 Geplaatst: 7 maart 2020 Een aantal keer toppen zodat het een struik wordt, inplaats van de hoogte in the gaan? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.