Cheela1982 Geplaatst: 25 maart 2020 Geplaatst: 25 maart 2020 (aangepast) Hoi hoi! soms helpt het om het ‘helmpje’ vochtig te maken met de plantenspuit, staan de zaailingen nu in een kasje of? 26 maart 2020 aangepast door HuubvG onnodige quote van voorgaand bericht verwijderd Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Cheela1982 Geplaatst: 25 maart 2020 Geplaatst: 25 maart 2020 De kweektent zoals ze er nu bij staat 😊 Black Olive, C. Annuum Fluorescent, C. Annuum Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
Cheela1982 Geplaatst: 25 maart 2020 Geplaatst: 25 maart 2020 (aangepast) Hallo, Nee, deze had ik vorig jaar aan een spotprijsje via Wish gekocht 😀 Dank je voor het compliment! 26 maart 2020 aangepast door HuubvG onnodige quote van voorgaand bericht verwijderd Quote https://www.cheelaschiliseeds.be/ Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”https://www.facebook.com/groups/1761232384178475
jwedding Geplaatst: 25 maart 2020 Geplaatst: 25 maart 2020 Op 24-3-2020 om 22:56, Liekie zei: want ze laten bijna allemaal hun 'helmpje' op staan als ze bovenkomen. En niet dat ik dat er nog zonder kleer- (blad/steel)scheuren eraf krijg. Balen zeg! Zaadjes voorweken schijnt te helpen. Quote
Vastone Geplaatst: 25 maart 2020 Geplaatst: 25 maart 2020 Ik heb dit jaar ook voor het eerst voorgezaaid in vermiculiet en had het zelfde probleem. Doordat ik de zaaisels in een kweekbakje met deksel dicht had staan bleef het vochtpercentage erg hoog en lieten de meeste zaaiomhulsels later los als de kweekblaadjes verder groeide. In het begin probeerde ik ze er te vroeg af te halen wat inderdaad zorgde voor onthoofde zaailingen, maar als de zaailingen iets groter waren en het vocht in het kweekkasje de zaaiomhulsels wat zachter had gemaakt ging het eigenlijk op een enkeling na best goed. Maar.. volgend jaar ga ik denk ik voor een mengsel van zaaigrond en vermiculiet. Quote
rorror Geplaatst: 25 maart 2020 Geplaatst: 25 maart 2020 (aangepast) Ik zaai ze met een plastic zak er over /half open. Door het vocht word het zaadje zacht. Het mengsel waarin zaait maakt niet echt uit. Voor pepers dan. Puur in grove kleikorrels zaaien gaat ook goed, ze duwen gewoon steentjes opzij. Al ga je nou wortel, sla, bieslook of iets anders wat heel fijn/zwak opkomt, zou ik voor een lichtere grond structuur gaan. Vermiculiet gebruik ik niet, is te duur, en het zelfde kan met goedkopere alternatieven behaald worden. 26 maart 2020 aangepast door HuubvG onnodige quote van voorgaand bericht verwijderd Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 Even een vraag aan de kenners, het zal vast wel ergens staan maar ik kan het niet zo snel terugvinden. Ik heb kleine paprika's gezaaid en Spaanse pepers, tenminste dat hoop ik want het komt van zaad uit eigen planten van vorig jaar. De planten zijn 10 tot 25 cm hoog en ik ben bezig om de paprika's te verpotten met drie in een twee liter pot. Ik wil ze over een week of drie vier in mijn verhoogde bak zetten. Afgelopen jaar had ik een prima oogst maar merkte dat watergeven lastig is en ik hoop dat dat makkelijker gaat met drie planten bijeen. De pepers moeten nog, maar naar mijn ervaring worden dat meer bossige planten. En voor mijn gevoel kan ik die beter apart opkweken. Wat is wijsheid ? de paprika's op drie en de Spaanse pepers los? Quote De moestuin van Patrijs
TomP Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 Had vorig jaar in volle grond in serre en buiten lemon drop (per 3), cayenne (per 2), Padron (per 2) en Fireflame (per 3) en dit ging goed. Deed hetzelfde met King of the North (per 2), Golden Cal Wonder (per 3) en Lipari (per 2) en ging ook goed. Gaat er volgens mij vooral om dat ze voldoende vocht en voeding krijgen. In de 2 liter potten zet je ze gewoon zover als mogelijk uit elkaar. Voordeel van samen zetten voor de pepers is dat de takken elkaar ondersteunen. Opbrengst van de planten was zeker niet minder dan de solitairen maar wel niet exact gewogen Quote
Patrijs Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 Dat is goed om te horen. Vorig jaar heb ik de planten uit de pot genomen en in de zandgrond gezet. Ik merkte dat de wortels toch niet goed in contact kwamen met de vochtige grond. Ik had naast de planten een potje ingegraven om zo water te geven maar met het droge weer vorige jaren en water geven werkte dat niet echt. Het water liep te snel weg in de droge bodem. Ik bedenk nu dat ik nog een partij groter potten van een cannabis thuiskweker heb gehad. Ik kan ze daar wel in kwijt voor ik ze plant en dan gericht water geven in die potten. Ik zal ook nog wat bamboe knippen voor ondersteuning van de planten. Het mooist is natuurlijk een druppelsysteem icm mijn nieuwe IBC container, maar ik ben bang dat ik daar niet aan toe kom. Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 6 april 2020 Geplaatst: 6 april 2020 Ik had vorig jaar ook last met water geven in potten. sommige potgrond, als het eenmaal uitgedroogd is, neemt het maar slecht vocht op. Bij mijn potten zie je vast al die orange kleikorrels voorbij komen. Die gebruik ik om de grond luchtig te houden, en water door de grond naar beneden te laten zuigen. Tevens houden die korrels 3x hun gewicht in water en voeding vast. Zelf doe ik ook 4a5 planten per 10liter of grotere zelfs grotere potten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
jwedding Geplaatst: 9 april 2020 Geplaatst: 9 april 2020 Wat ik heb gedaan in mijn moestuinbak is een drainageslang op de bodem gelegd (kan in een grote pot in een cirkel). In die slang heb ik weer een een buis gestoken die boven de bak uitkomt (hier geef ik water in) en eentje die net boven de top van de drainagebuis naarbuiten komt aan de zijkant uit de bak. Zo is er altijd een watervoorraad aanwezig in de bak en het overschot wordt afgevoerd naar buiten. Klinkt ingewikkeld maar is eigenlijk heel simpel 🤨 Quote
MarChant Geplaatst: 10 april 2020 Geplaatst: 10 april 2020 Ik zal mijn vraag hier ook even stellen: Mijn Madame Jeanette van ruim 1 jaar oud concentreert zich bij vruchtvorming steeds op maar één vrucht, ook als er meerdere vruchtaanzetten zijn. Afgelopen jaar waren er steeds niet zoveel tegelijk, kreeg dan één grote (normale) vrucht en 1 of 2 kleine, misvormde. Nu zijn er wel tamelijk veel vruchtaanzetten, maar slechts één die echt groeit en verder blijft het bij vruchtknopjes. Kortom, het lijkt er dus op dat mijn Madam Jeanette steeds maar één vrucht per keer wil laten groeien en rijpen. Nu heb ik weleens gelezen, dat je dan de grootste vrucht moet weghalen, maar verschuif je daarmee dan niet gewoon het probleem? Zou dan niet gewoon een van de andere vruchtaanzetten gaan groeien terwijl de rest klein blijft? Dan zou ik het zonde vinden om de grootste vrucht onrijp weg te halen. Quote
rorror Geplaatst: 10 april 2020 Geplaatst: 10 april 2020 Een foto van de plant zou fijn zijn. Ik gok dat deze in een pot zit. Als de pot te klein is, weet de peper plant dat, dan begint hij aan vruchtzetting om nageslag te maken, daar hoeft maar 1vrucht voor gemaakt te worden. De pot moet de helft van de grote van de plant zijn. Is je plant 80cm hoog, wil je een pot van 40cm h en b. Zodat hij zijn wortels kan spreiden. Kan je wat vertellen over de voedingsgiften welke je weekelijks geeft? Tevens is het een hete peper die willen doorgaans hogere tempratuur, en meer zon uren. Dan zoete of milde pepers. 27graden is een mooie tempratuur. Boven de 30 wordt al te warm. Nacht tempraturen niet onder de 15 graden want dan gaan de superhots stilstaan. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 10 april 2020 Geplaatst: 10 april 2020 Mijn zorgekindjes zijn heerlijk aan het zonnen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
deafbakker Geplaatst: 10 april 2020 Geplaatst: 10 april 2020 (aangepast) Ook ik heb een vraag over de paprika's! Ben dit jaar verhuisd en heb een voortuintje op het zuiden. Ik dacht, tuintje op het zuiden, ideaal voor de paprikaplantjes. Maar, omringd door veel gebouwen dus weinig wind en bloedheet, ook nu (10 april) al bijna niet uit te houden in de volle zon. Nu begin ik me zorgen te maken over of het niet té warm voor ze wordt van de zomer als ik ze buiten zet. Ik lees namelijk dat boven de 25 graden niet echt goed is. De achtertuin is op het noorden en heeft echt bijna geen zon helaas, dus ze ergens anders neerzetten gaat niet werken. Hoe kan ik ze nu het beste verzorgen? Wel buiten in de volle zon straks? Helpt een parasol hier nog voor of krijgen ze dan juist weer te weinig direct zonlicht? Of wellicht andere tips om ze toch goed te kunnen kweken? 10 april 2020 aangepast door deafbakker Spelfout Quote
rorror Geplaatst: 10 april 2020 Geplaatst: 10 april 2020 @deafbakker Mijn dakterras tikte vorige hittegolf op de termometer in de zon de 45graden aan. Op de tegels kon ik niet met blote voeten lopen. De pepers stonden die gehele tijd in de vollezon. Wel 2x per dag water geven. 25 graden kunnen ze makkelijk hebben. Boven de 30 graden, remt de productie van vruchten af. De planten moeten wel al een tijdje gewent hebben om die tempraturen aan te kunnen, ook een goed wortelgestel om transpiratie te composeren. Net als bladeren van planten, kunnen vruchten ook verbranden (komt dan zwartigheid op.) Vanwege het afharden vandaag de planten 's ochtends buiten gezet in de zon, tussen 12 en 3:30uur 's middags heb ik ze in de schaduw gezet, daarna weer terug in de zon tot 8uur, daarna weer naar binnen. Je zou op het heetst van de dag de pepers gewoon onder de parasol kunnen zetten. Zelfs door de parasolheen wordt je bruin, ze hebben tijdens die hete uren dan voldoende aan dat licht. Als je mijn tegels bekijkt zie je daar alg, die schaduw blijft de gehele dag door. Dus met aller hete dagen schruif ik de pot in de schaduw, bladgroen etc in de zon. Zo blijfven de wortels koeler op die hete dagen. Misschien heb je ook zo'n plekje? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
maarten_1987 Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 Ik heb in februari wat paprika's gezaaid thuis en intussen beginnen ze al behoorlijk groot te worden. In de groei komen nu wat onregelmatigheden. Is dit iets om zorgen over te maken of kan ik er wat aan doen? Ze staan hun gehele leven al achter het glas in de volle zon met huiskamertemperaturen. Quote
Claudia69 Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 Zeker dat er geen luis op zit? Dat geeft vaak gekruld/misvormd blad. Quote
rorror Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 @maarten_1987 als er geen luis in zit, is het calcium gebrek. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 Aan een aantal posters: als je reageert op een vraag dan hoef je niet die hele vraag te quoten voordat je antwoord. Je kunt een stuk van een quote nemen (of eigenlijk: alles uit de quote verwijderen, op de vraag of gedeelte van de vraag na) OF je noemt iemand bij naam door een '@' te typen en dan de naam van diegene. Dan verschijnt er een lijstje met namen en dan klik je die naam aan. Zo krijgt diegene bericht dat hij/zij is genoemd. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
maarten_1987 Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 2 uren geleden, rorror zei: @maarten_1987 als er geen luis in zit, is het calcium gebrek. Dank! Ik ga het checken op luis, verwacht dat het calcium is. 2 uren geleden, Jorieke123 zei: @maarten_1987, je kunt zelf het bericht met de ontbrekende foto's aanpassen, i.p.v. een heel nieuw bericht te posten met de foto's. Dit doe je door op 'wijzig' te klikken onderaan je bericht. Prima! Ben nog even aan het oefenen hier 2 uren geleden, Claudia69 zei: Zeker dat er geen luis op zit? Dat geeft vaak gekruld/misvormd blad. Ik ga even checken, dank! Quote
rorror Geplaatst: 12 april 2020 Geplaatst: 12 april 2020 @maarten_1987 Nu ik de foto's zie achter de computer. Behalve de vergroeien. Gok ik ook dat je langer moet wachten tussen water giften door. Bladeren hangen wat raar erbij. Water geven als de punten van het blad slap zijn, kan je voelen met je vinger. Hangen ze slap en zijn ze nog stijf, geef je teveel water. Als ze in de zon zijn, en punten hangen slap, en je weet dat je paar dagen terug water hebt gegeven, even in schaduw zetten. Knapt deze dan op, is het wortelgestel nog niet toerijkend om transpiratie verlies tegen te gaan. Water geven op dat moment, zorgt er voor dat de wortels niet naar water gaan zoeken. Dus op dat soort momenten even weg zetten, en later weer terug in de zon. Je kan ook altijd de pot optillen en in de ondergaten kijken, dan zie je ook of de aarde nog nat is. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Saalk86 Geplaatst: 13 april 2020 Geplaatst: 13 april 2020 Aangezien ik het peper-wedstrijdtopic nog geen reactie heb, snap ik ook wel aangezien ik sowieso ga winnen, hier ook even stiekem vragen: Rode pijl - moet ik de oksels verwijderen? Blauwe pijlen - de aftakken van de hoofdstam hoeven niet worden verwijderd toch? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Liekie Geplaatst: 14 april 2020 Geplaatst: 14 april 2020 (aangepast) @Saalk86 /evil mode: je moet gewoon alles boven de rode pijl verwijderen, dan heb je zeker een plant waarmee je wint! Serieus: oksels (bij rode pijl en bij de linkse blauwe pijl zie ik er nog 1) kun je verwijderen en als stek opkweken. De vertakking in de hoofdtak zou ik niks aan doen, dat is de natuurlijke groeivorm en in de vertakking ontstaat meestal de eerste bloem ook. Als je iets aan bonsai doet kun je daar uiteraard wel mee experimenteren! Als je gewoon uit bent op vruchten: lekker laten gaan. 14 april 2020 aangepast door Liekie Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.